کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۵۶۷
تاریخ خبر:

بولتون چگونه ترامپ را به دردسر انداخت؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: ‌بولتون تا یک سال قبل نور چشم ترامپ بود ولی حالا تبدیل شده به خار چشم کاخ سفید و تیم ترامپ حاضر است هرکاری بکند تا او کتاب خاطراتش را چاپ نکرده و ساکت بنشیند. رئیس جمهور آمریکا از اینکه آنچه بین او و مشاورانش گذشته، به این زودی قرار است از پرده بیرون بیفتد خشمگین است و تهدید کرده که اگر محتوای کتاب حساسیت برانگیز باشد، مشاور سابق خود را به محاکمه می‌کشاند.

وضعیت پیش آمده بولتون را به دموکرات‌ها نزدیک کرده است. انتشار این کتاب که در جای‌جای آن بی‌کفایتی ترامپ به رخ خواننده کشیده شده است، می‌تواند ضربه شدیدی به رئیس جمهور فعلی آمریکا وارد کند و بخشی از جمهوری خواهان را هم از او ناامید کند. در این میان نانسی پلوسی از این فرصت پیش آمده استفاده کرده و تندترین حملات را به ترامپ ترتیب داده است.

* دو: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در صفحه شبکه اجتماعی توئیتر خود جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید و کتاب خاطرات او را به باد انتقاد گرفت. ترامپ در این توئیت نوشت: «کتاب بولتون که نقدهای وحشتناکی به آن شده است، مجموعه‌ای از دروغ‌ها و داستان‌های ساختگی است تا من را بد نشان دهد.» وی در ادامه نوشت: «بسیاری از جملات مضحکی که او به من نسبت داده هرگز بیان نشده‌اند و داستانسرایی محض هستند. او در تلاش است اخراج خود مانند یک توله سگ بیمار را تلافی کند.»

* سه: مایک پمپئو وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ گفت:‌ «جان بولتون دارد دروغ‌پراکنی می‌کند؛‌ اظهاراتش دروغ‌ و کذب محض است.» وی افزود:‌«هم غم‌انگیز و هم خطرناک است که آخرین کار علنی جان بولتون (ایفای) نقش خائنی است که اعتماد مقدسِ مردم آمریکا را پایمال کرده و اینچنین به این کشور لطمه زده است.».پمپئو گفت که هنوز کتاب جان بولتون را نخوانده است. بر اساس چکیده‌هایی که نشریات از این کتاب منتشر کرده‌اند بولتون در آن نوشته است که پشت سر رئیس جمهور بدگویی می‌کند.

* چهار: عصبانیت پمپئو از این است که بولتون جایی در کتابش نوشته است که هنگام دیدار تاریخی ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور، پمپئو یادداشتی به بولتون داده که در آن نوشته بوده ترامپ دارد «دروغ می‌گوید» و همچنین گفته است که سیاست ترامپ درباره کُره شمالی «امکان موفقیتش صفر» است.

* پنج: در میان نوشته‌های جسته و گریخته‌ای که از کتاب در دست چاپ بولتون بیرون آمده دو مورد از خاطرات نظرها را بیشتر به خود جلب کرده است. جان بولتون در این کتاب به رویدادی در حاشیه برگزاری نشست گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن اشاره می‌کند. یعنی زمانی که دونالد ترامپ در جریان گفت‌وگو با شی جین-پینگ، همتای چینی خود «بحث را به سمت انتخابات آینده آمریکا» سوق می‌دهد و از آقای شی می‌خواهد به او برای پیروزی دوباره کمک کند.

در جریان این دیدار که در ژوئن ۲۰۱۹ میلادی روی داده است، رئیس‌جمهوری آمریکا بر «اهمیت کشاورزان [در انتخابات] و اهمیت افزایش خریدهای سویا و گندم توسط چین بر نتیجه انتخابات» به‌ویژه در مناطق روستایی ایالات متحده آمریکا تاکید می‌کند.در حالی که سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا بی‌وقفه به محکوم کردن رفتارهای چین ادامه می‌دهند، جان بولتون به خاطره‌ای در سال ۲۰۱۹ میلادی هم اشاره می‌کند.

یعنی زمانی که در جریان نشست اوزاکا «شی جین-پینگ در نشستی که تنها مترجمان حضور داشتند برای دونالد ترامپ توضیح می‌دهند که چرا در استان سین‌کیانگ اردوگاه‌های کار اجباری تاسیس کرده است.» بر اساس گفته‌های مترجم، دونالد ترامپ در پاسخ به آقای شی می‌گوید با این ایده موافق است و باید همچنان به کار ساخت این اردوگاه‌ها ادامه دهد «زیرا کار دقیقا درستی است.»

* شش: خاطره بحث برانگیز بعدی مربوط به ایران است. بولتون از برهه‌ای که قرار بوده حمله‌ای توسط آمریکا علیه ایران اتفاق بیفتد به عنوان یک «نقطه عطف» برای خودش در دولت دونالد ترامپ یاد کرده است. این حمله، بر خلاف نظر جان بولتون اتفاق نیفتاد. تیرماه سال ۱۳۹۸ اعلام شد که ایران یک پهپاد آمریکا را سرنگون کرده است. بولتون که همواره مفتخرانه می‌گوید حامی سیاستی موسوم به «پاسخ غیرمتناسب» است ترامپ را برای آغاز مجموعه‌ای از حملات نظامی به ایران تحت فشار قرار داد.

نیویورک‌تایمز نوشته احتمالاً می‌توانید شور و هیجان جان بولتون را حدس بزنید که در کتابش نوشته «حول و حوش ساعت ۵:۳۰» برای عوض کردن لباس روانه منزل شده چون فکر می‌کرده که قرار است «کل شب» را در کاخ سفید سپری کند. اما ترامپ به جان بولتون گفته که این حمله به این خاطر که به کشته شدن ۱۵۰ نفر منجر می‌شود متناسب نیست. جان بولتون در کتابش از صرفنظر ترامپ از حمله به مواضعی در ایران به عنوان «غیرمنطقی‌ترین کاری که ممکن بود از سوی هر رئیس‌‌جمهوری انجام شود» نام برده است.

کدخبر: ۳۳۴۵۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر