کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۷۶۴۶
تاریخ خبر:

بوریس‌ جانسون در هچل افتاد

روزنامه هفت صبح | بوریس‌جانسون از سوی حزب مخالف و همینطور بعضی از هم‌حزبی‌های خودش بابت برگزاری مهمانی‌هایی در دفتر نخست وزیری در دوران قرنطینه کرونا تحت فشار است. او دیروز در نشست پارلمان در برابر انتقادها از او، دوباره عذرخواهی کرد اما گفت کنار
نخواهد رفت.

‌درخواست دوستان حزبی برای استعفا
بعضی از اعضای حزب حاکم محافظه کار به دنبال برکناری او از رهبری حزب هستند. پیش از آغاز جلسه دیروز پارلمان، کریستیان ویکفورد، از نمایندگان حزب حاکم محاظه کار در مجلس عوام از عضویت حزب استعفا کرد و به حزب کارگر - حزب مخالف - پیوست. در میان نمایندگان حزب حاکم محافظه کار، از جمله کسانی که در انتخابات ۲۰۱۹ تحت رهبری بوریس جانسون برای اولین بار به نمایندگی انتخاب شدند، صداهایی در مورد لزوم تغییر رهبر حزب شنیده می‌شود که می‌تواند موقعیت نخست وزیر را تهدید کند.

لورا کونز برگ، دبیر سیاسی بی‌بی‌سی به نقل از یکی از نمایندگان می‌گوید حدود نیمی از ۲۰ نماینده‌ جدید مجلس صبح چهارشنبه نامه‌ای حاوی عدم اعتماد به رهبری بوریس جانسون به حزب تسلیم کردند. طبق مقررات حزب محافظه‌کار، اگر ۵۴ نماینده حزب نامه‌ای برای تغییر رهبری تسلیم کنند، انتخابات رهبری برگزار می‌شود.

تاکنون تنها اسامی هفت نفر به عنوان ارسال‌کنندگان چنین نامه‌ای شناخته شده اما یکی از نمایندگان مجلس به لورا کونزبرگ گفته که فکر می‌کنند به زودی می‌توان به حد نصاب لازم دست یافت. در حال حاضر فقط سر گراهام بردی، نماینده مجلس و رئیس جناح حزب محافظه‌کار در مجلس عوام - موسوم به کمیته ۱۹۲۲ - رقم دقیق را می‌داند.

نامه‌های حاوی درخواست رای عدم اعتماد حزبی به نخست‌وزیر به او ارسال می‌شود.بسیاری از محافظه‌کاران گفته‌اند منتظر هستند سو گری، از کارمندان ارشد دولت، گزارش بررسی خود در مورد مهمانی‌های داوینینگ استریت را تکمیل کند و پس از مطالعه آن، در مورد گام بعدی تصمیم خواهند گرفت.

‌دفاع جانسون چیست؟
مهمانی‌های جنجالی در زمان محدودیت کرونایی و هنگامی برگزار شد که دولت مقررات سختگیرانه‌ای را در مورد گردهمایی‌های مختلف به اجرا گذاشته بود.روز سه‌شنبه، جانسون اصرار داشت که به او هشدار داده نشده بود که مهمانی روز ۲۰ مه ۲۰۲۰ در خانه شماره ۱۰ ناقض مقررات محدودیت کرونایی است. او در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفت که متواضعانه از مردم به دلیل قضاوت‌های اشتباهی که صورت گرفته عذرخواهی می‌کند اما افزود که کاملا قاطعانه می‌گویم که هیچکس به من نگفت که این مهمانی خلاف قوانین است.

این سخنان در تضاد با اظهارات مشاور سابق او، دومینیک کامینگز است که گفته در مورد این رویداد به نخست‌وزیر هشدار داده بود و یکی از کارمندان در دعوتنامه‌ای که ایمیل کرده آن را مهمانی برای صرف مشروب با فاصله‌گذاری اجتماعی توصیف کرد بود. او همچنین رئیس سابق خود را متهم کرد که در مورد بی‌اطلاعی از گردهمایی‌های خیابان داونینگ به پارلمان دروغ گفته است.

آهیپی، وزیر دفاع، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی این نظر را مطرح کرد که کارکنان دفتر بوریس جانسون مقصر برگزاری این رویداد هستند و افزود که نخست‌وزیران واقعا صاحب برنامه روزانه خود نیستند و این برنامه توسط کارکنان دفتر نخست وزیری تهیه می‌شود. او گفت که نخست وزیر نمی‌تواند همه فعالیت‌های دفترش را زیر نظر داشته باشد و افزود برگزاری این گردهمایی‌ها تصویر ضعیفی از کسانی ارائه می‌دهد که آن را برنامه‌ریزی کرده‌اند و در برنامه نخست وزیر گنجاندند.

کدخبر: ۴۳۷۶۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر