کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۴۹۱
تاریخ خبر:

یک بودجه ‌دست‌ و دلبازانه برای تهران ۹۹

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | مجادله سیاسی محسن هاشمی و زهرا صدراعظم نوری در جلسه شورا بر سر حزب اتحاد ملت و کارگزاران.

بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران دیروز به شورای شهر تحویل داده شد. پیروز حناچی شهردار تهران این بودجه ۳۰هزار و ۲۰۰میلیارد تومانی را که نسبت به سال پیش ۲۵درصد رشد داشته تحویل شورای شهر داد و شورا قرار است تا اول اسفند ماه کارهای بررسی و تصویب آن را به اتمام برساند.

نکته جالب اینکه بودجه سال آینده شهرداری نه تنها انقباضی نیست بلکه مصارف و مخارج شهرداری در این لایحه رشد داشته. حالا اینکه این منبع افزایش درآمدها از کجاست احتمالا یکی از دغدغه‌های پایتخت نشینان خواهد بود و دیروز هم البته تکلیف بخش‌هایی از آن در جلسه شورای شهر مشخص شد. مثلا اینکه افزایش نرخ ورود به طرح ترافیک تصویب شد یا اینکه مقرر شده عوارض جدیدی از مال و مجتمع‌های تجاری دریافت شود.

متن لایحه بودجه ۹۹ هنوز روی سامانه شفافیت شهرداری منتشر نشده اما شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر بعضی اعداد و ارقام آن را اعلام کرد که نکات جالبی در آن وجود دارد. قبل از اینکه وارد بحث‌های اقتصادی و عدد و رقم‌های بودجه‌ای شویم نکته‌ای از حاشیه سیاسی جلسه دیروز شورا را برایتان روایت می‌کنیم. زمانی که اعضای شورا با پیشنهاد یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک در مورد نرخ ورود به طرح ترافیک آژانس‌ها موافقت کردند، محسن هاشمی به شوخی گفت‌: «این نشانه اتحاد ملت است».

این طعنه او در حقیقت اشاره‌ای به نام حزب اتحاد ملت بود که چند تن از اعضای شورا در این حزب پرنفوذ اصلاح‌طلب عضو هستند. این طعنه سیاسی او اما با واکنش زهرا صدر اعظم نوری دیگر عضو شورای شهر که عضو این حزب است مواجه شد و خطاب به محسن هاشمی گفت:« وارد بحث سیاسی نشوید در غیر این صورت ما هم وارد بحث سیاسی می‌شویم و از عملکرد کارگزاران می‌گوییم که آن وقت خیلی بد می‌شود.‌

آقای حجت من از شما یک سوال می‌پرسم، شما چه نسبتی با آقای پورسیدآقایی و حزب اتحاد ملت ایران اسلامی دارید؟ نظرات برخی از اعضا کاملا شخصی و سیاسی است و مکررا کنایه‌آمیز حرف می‌زنند. تا زمانی که آقای پورسیدآقایی بود، مرتبا از ایشان انتقاد می‌کردید و حالا که آقای حجت آمده او را به پور سید آقایی نسبت داده و مورد نقد غیرکارشناسی قرار می‌دهید.‌از زمانی که آقای پورسیدآقایی رفته حتی یک‌بار هم با ایشان ارتباطی نگرفتیم.لطفا اینگونه رفتار نکنید.»

* یک: نکته اول اینکه بودجه ۳۰هزار و ۲۰۰میلیارد تومانی سال آینده شهرداری تهران در مقایسه با بودجه سال قبل (به اضافه متمم بودجه) ۲۵درصد افزایش یافته است. از لایحه بودجه ۹۹ شهرداری تهران، ۴۷درصدش عمرانی، ۳۸درصد هزینه‌ای و ۱۵درصد تملک و دارایی خواهد بود. بودجه‌ای که ابتدا برای سال جاری یعنی ۹۸ پیشنهاد شده بود هم حدود ۱۸٫۸هزار میلیارد تومان بود و همین یکی دو هفته پیش بحث تصویب متمم بودجه پیش آمد و ۶هزار میلیارد تومان دیگر به بودجه ۹۸ تهران اضافه شد. حالا سوال اینجاست این رقم ۳۰هزار و ۲۰۰میلیارد تومانی در مقایسه با شهرهای دیگر رقم قابل توجهی است؟

در مقایسه با شهرهای داخلی پاسخ این سوال مثبت است. به طور مثال بودجه سال جاری مشهد ۸٫۷هزار میلیارد تومان بوده و بودجه شهر اصفهان هم ۴٫۱هزارمیلیارد تومان اعلام شده بود. از طرفی اما اگر با بودجه استانبول مقایسه کنیم فاصله زیاد است. در سال ۲۰۱۹ میلادی بودجه این شهر حدود ۵۲هزار و ۶۰۰میلیون تومان بود که البته جمعیت شهر استانبول تقریبا دو برابر جمعیت شهر تهران است.

* دو: به گفته شهردار تهران تغییر درآمدها و هزینه‌های بودجه سال آینده شهرداری از این قرار است:‌ منابع و درآمد بودجه‌ای از ۳۴ درصد ۹۸ به ۳۷درصد افزایش یافته و جمع درآمدها ۱۵هزار و ۹۲۲میلیارد تومان در نظر گرفته شده که حدود ۴۰درصد نسبت به سال ۹۸ با احتساب متمم بودجه افزایش یافته است. مصارف و هزینه‌های بودجه و تملک دارایی‌ها در لایحه بودجه ۹۹، ۴۳درصد رشد نسبت به بودجه ۹۸ خواهد داشت، همچنین برای بازپرداخت دیون و بدهی‌ها ۴هزار و ۴۷۲میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۹ شهرداری تهران در نظر گرفته شده است.

* سه: سال آینده بودجه طرح‌های عمرانی پایتخت هم افزایش نشان می‌دهد. بودجه عمرانی در سال آینده ۴۳درصد نسبت به سال جاری افزایش نشان می‌دهد. همچنین در بودجه ۹۹ شهرداری ۱۰۹ پروژه با اعتبار ۱۰هزار و ۳۰۰میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. البته این هزینه‌ها از همین حالا اولویت‌بندی شده. به طور مثال توسعه حمل و نقل عمومی و خطوط ۶ و ۷ مترو در اولویت قرار دارد. ضمن اینکه ۳۴۰۰میلیارد تومان برای پایانه‌های مترو و ۵۰۰میلیارد تومان برای خرید اتوبوس در نظر گرفته شده است.

پیش‌تر معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری پیش‌بینی کرده بود که برای کاهش آلودگی هوای تهران و طی یک برنامه پنج ساله در قدم اول باید ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس نو به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شود که خب با این مبلغ ۵۰۰میلیارد تومان طبعا نمی‌توان این بودجه را تامین کرد. سهم سایر بخش‌ها از بودجه عمرانی شهرداری هم از این قرار است: ۳۰۰میلیارد تومان برای خیابان کامل، ۵۰۰میلیارد تومان برای آسفالت معابر و بزرگراه‌ها و ۲هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های حوزه شهرسازی و معماری و ۵۰۰میلیارد تومان برای احداث بوستان‌های جدید ازجمله چهارباغ ایرانیان (در اراضی عباس آباد) و فاز دوم بوستان ولایت و همینطور پادگان ۰۶ در پاسداران.

* چهار: از بودجه‌ مورد نیاز مدیریت بحران و مسائل ایمنی همین قدر می‌دانیم که هزار میلیارد تومان برای تجهیزات آتش نشانی پیش‌بینی شده و ۷۱۶میلیارد تومان برای تکمیل پایگاه‌های مدیریت بحران. ‌

* پنج: ۲۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های شهر هوشمند در نظر گرفته شده. یکی از همین پروژه‌های شهر هوشمند اتفاقا همین دیروز در شورای شهر تصویب شد. قرار است در طرحی با عنوان ساماندهی فضای پارک مقابل ساختمان‌های پر تردد و جای پارک‌های حاشیه‌ای که براساس آن شهروندان باید با استفاده از یک اپلیکیشن جای پارک را از قبل رزرو کنند .

* شش: یکی از هزینه‌های عمده شهرداری تهران حقوق پرسنل است که به روایتی ۶۸هزار نفر حقوق بگیر در شهرداری تهران وجود دارد. به گفته حناچی ۷۹۰میلیارد تومان در سال آینده صرف بازخرید و بازنشستگی ۳۴۱۲نفر از پرسنل شهرداری تهران می‌شود و ۲۵درصد افزایش حقوق برای کارکنان شهرداری در نظر گرفته شده است.

* هفت: جلسه عصر دیروز شورای شهر تکلیف خیلی از عوارض دریافتی در سال آینده شهرداری تهران را هم مشخص کرد؛ اول اینکه اعضای شورای شهر با افزایش قیمت طرح ترافیک از ۲۳ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان موافقت کردند. بعد قرار شد از سال آینده هر شهروندی ورود به طرح ترافیک را رزرو کند و اگر وارد نشود ۲۰درصد مبلغ از حساب او کسر ‌شود.

در جلسه دیروز همچنین لایحه پیشنهادی شهرداری برای افزایش ۴۰درصدی عوارض قطع درختان تصویب شد. در عین حال کلیات لایحه محاسبه عوارض صدور پروانه ساختمانی مبتنی بر مرغوبیت مکانی املاک پایتخت را به تصویب رسید. اعضای شورای شهر با افزایش نرخ عوارض دکل‌های مخابراتی بر اساس فرمول خاصی موافقت کردند و در نهایت اینکه اعضای شورای اسلامی شهر تهران به پیشنهادی مبنی بر اخذ عوارض جدیدی از مال‌ها و مراکز پر تردد تجاری رای مثبت دادند.

کدخبر: ۳۰۷۴۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر