کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۳۲۶
تاریخ خبر:

بوداپست، پاییز سرد ۱۹۵۶

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | تا آخر پاییز، تصاویری‌ از تاریخ ‌معاصر همراه با پند‌و‌اندرز و حکمت !
مجارستان کشوری بزرگ و تاثیرگذار در اروپای قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بود. مردمانی مغرور و با فرهنگ. آنها صاحب اولین متروی زیرزمینی و اولین نیروگاه برق شهری در تمام اروپا بودند.

جنگ اول جهانی آنها را از امپراطوری اتریش نجات داد اما در پایان جنگ دوم جهانی زیر سلطه روس‌ها رفتند. در سال ۱۹۴۸ حزب کمونیست در این کشور با کمک شوروی قدرت را در دست گرفت اما مجارها همچنان امید خود را برای بازیابی غرور گذشته‌شان حفظ کرده بودند.

یادتان باشد مجارستان در دو دوره جام جهانی به فینال رسیده بود. این نشان از جاه‌طلبی‌های این ملت در عرصه‌های مختلف داشت. در سینمای دهه ۳۰ و ۴۰، بوداپست بعد از پاریس محل بیشترین داستان‌های خیالی و رمانتیک نویسندگان آمریکایی بود.

بالاخره در سال ۱۹۵۶ در یک خیزش ملی حکومت کمونیستی دست نشانده را سرنگون کردند اما این رویا با ورود تانک‌های ارتش سرخ در هم شکسته شد. ارتش سرخ بوداپست را فتح کرد و فصل تاریک مجارها را ایجاد کردند.

یانوش کادار رئیس جمهور مادام‌العمر شد و تا سال ۱۹۸۹ در این پست باقی ماند! تصاویری از قیام ۱۹۵۶ را می‌بینید. سوزاندن عکس استالین در شورش‌های خیابانی خشن و کشتار اعضای پلیس مخفی مجارستان توسط شورشی‌ها و در نهایت سرکوب بزرگی که توسط ارتش شوروی رخ داد.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۲۸۲۳۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر