کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۱۰۱۴
تاریخ خبر:

به زبان کف بازار‌ با وزیر‌ شاعر پیشه

روزنامه هفت صبح، کمال بردبار | یک: نماینده عزیز مجلس جناب ابوالفضل ابوترابی گفته‌اند « اولویت امروز جامعه واکسیناسیون کرونا نیست. بعد اضافه کرده‌اند که واکسیناسیون در دنیا چندان تاثیری نداشته و در روسیه و انگلیس که بیشتر جمعیت آنها واکسن کرونا دریافت کرده‌اند هم‌اکنون از نظر کرونا و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها وضعیت بدی دارند.» خب می‌شود گوگل کرد و دید که در روسیه تنها ۱۲درصد مردم واکسن کامل دریافت کرده‌اند و پنج درصد دیگر فقط یک دُز.

یا به عبارت دیگر تا دیروز و با تشدید روند واکسیناسیون ۱۷درصد مردم روسیه حداقل یک دُز واکسن زده‌اند که رقم بسیار پایینی است و طبیعتا تلفات سنگین یورش کرونا به این کشور به این دلیل بوده است.یعنی روزی ۶۵۰نفر. همانطور که آقای ابوترابی به سادگی می‌توانستند چک بکنند و بعد به عنوان یک نماینده مصاحبه کنند. روند واکسیناسیون در روسیه بسیار کند است و نتیجه‌اش درو شدن مردم بر اثر موج جدید کرونا.

اما انگلیس. این کشور۶۷درصد مردمش را حداقل یک دُز واکسن زده که رقم سنگینی است و نزدیک به ایده ابوترابی. نصف مردم هم دو دُز کامل واکسن زده‌اند. موج کرونا موجب شده تا ابتلا در این کشور در این چند روز بالا برود اما به خاطر همین واکسیناسیون فراگیر و قابل تحسین (آفرین به بوریس جانسون و دولتش )تعداد تلفات طی ۱۰روز گذشته بین ۱۳ تا ۱۷ نفر در روز بوده است.

یعنی در مقابل ۲۵هزار مبتلا تنها ۱۵ نفر قربانی.از ناچیز هم ناچیزتر. یادمان باشد که انگلیس مدت‌هاست خیلی از محدودیت‌ها را برداشته و حتی گذاشتن ماسک را هم از دیروز اختیاری کرده است.مردم به کرونا حتی از نوع دلتا مبتلا می‌شوند ولی تلفات تحت کنترل است. همانگونه که مشخص است گزاره‌های آقای ابوترابی که طبق آن به نتیجه‌گیری هم پرداخته‌اند اشتباه هستند و اتفاقا شواهد نشان می‌دهد که واکسیناسیون تلفات کرونا را کاهش می‌دهد. به شدت هم کاهش می‌دهد.

دو: آقای نمکی فرموده‌اند:‌ « تیم بهداشت و درمان کشور پیک چهار کرونا را با عزت و عظمت مدیریت کردند به‌طوری که میزان مرگ و میر نسبت به پیک سوم یک دوم بوده است.نمکی با اشاره به انتقادهایی که انجام می‌گیرد، افزود:عده‌ای کلا با نظام مشکل دارند که حساب آنها جداست ولی عده‌ای با من مشکل دارند و زحمات مدافعان سلامت را تخریب می‌کنند.»خب در مورد کنترل پیک چهارم با جناب نمکی هم عقیده‌ایم و دست مدافعان سلامت و پزشکان عزیز درد نکند. اما انتقادها بابت موج پنجم کروناست و وعده‌هایی که به مردم داده شد.

مردمی که با صبوری و خوش خلقی بسته شدن مغازه‌ها و محل‌های کسب خود را تحمل کردند به این امید که ریتم واکسیناسیون ادامه داشته باشد و حداقل تا آخر خرداد شهروندان بالای ۶۰سال واکسینه شده باشند. اما این اتفاق نیفتاد و واکسن وارداتی نرسید و واکسن داخلی هم به مشکل برخورد و حالا در موج پنجم دوباره دست به دامان مردم شده‌اند که از کار و زندگی‌تان بزنید و به خانه‌هایتان بروید و پول درنیاورید و با خانواده در آپارتمان‌های کوچک سروکله بزنید تا این موج پنجم بگذرد و وزیر عزیز باز هم برایمان از عظمت وزارت تحت پوشش خود بگوید. شاعرانه و زیبا.

جناب نمکی نه معاند نظام هستیم نه اصلا دلیلی دارد که مخالف شما باشیم.خیلی به زبان کف بازار خدمت طبع شاعرانه و فاخر شما عرض می‌کنیم که در تامین واکسن مردم کوتاهی شده و دوباره بار مسئولیت‌ها روی دوش نحیف این مردم نجیب قرار داده شده است و شما وظیفه‌تان است که توضیح دهید و عذرخواهی کنید.

سه: مشکل اینجاست که مردم یا حداقل بخشی از مردم می‌اندیشند همان نگاه سوپر ایده‌آلیستی که در اتاق‌های راحت و زیر کولر فرمان خروج مردم ناهمخوان با چنین نگاهی از کشور را می‌داد (در یک برنامه تلویزیونی و بعد زیر بار حرفی که زده شده بود هم نمی‌رفت!) همان دیدگاه و با همان نگاه غیرواقع‌بینانه و شعارزده و سطحی (دقیقا هم ردیف همان خانم محترم مجری )در تصور وفور واکسن داخلی و در بدبینی به واردات واکسن،‌فرصت طلایی واکسیناسیون کهنسالان در اردیبهشت و خرداد را از مردم ما سلب کرده تا واکسن داخلی با افتخار و غرور پرده‌برداری شود و خب … این اتفاق نیفتاد . یک محاسبه اشتباه موج پنجم را مثل یک عنکبوت به جان مردم انداخته است.

چهار: در مورد برق هم سوال‌ها و ابهام‌ها مشخص است چرا مصرف برق ما یک دفعه ۲۰درصد افزایش داشته است (یا به روایتی ۱۴درصد) چرا؟‌هیچکس نیست پاسخی منطقی به این سوال بدهد. مردم یا بخشی از مردم با سوءظن ماجرای بیت‌کوین را دنبال می‌کنند. شاید هم حق دارند. تا صحبت از بیت‌کوین می‌شود به شکلی هماهنگ آدم‌هایی که چندان هم به سوژه به لحاظ فنی مرتبط نیستند اعلام می‌کنند که استخراج بیت‌کوین خیلی هم نایس و زیباست و ربطی به خاموشی‌ها ندارد!

پنج: به هرحال همنشینی شگفت‌انگیز خاموشی‌ها با کرونا و موج پنجم و کمبود واکسن و تعطیلی‌های اجباری و ‌شائبه‌های عجیب و غریب این موضوعات نشان می‌دهد که ابراهیم رئیسی چه کار سختی در پیش‌رو دارد. اینکه بتواند میان نیازهای ملموس مردم با ایده‌آلیست‌های پرشور تعادلی ایجاد کند. ایده‌آلیست‌های پرشور خودشان دو قسمت هستند؛ایده‌آلیست‌های پرشور صادق و ایده‌آلیست‌های پرشور کاسب. کار سختی دارید آقای رئیسی. خیلی سخت.

کدخبر: ۴۰۱۰۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1546414614

    دم نگارنده گرم ما مردم خوبی نبودیم برای مسئولین