کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۲۶۵۷
تاریخ خبر:

به امید توکیو!

روزنامه هفت صبح |شاگردان استیلی امروز اولین بازی خود در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک ژاپن را مقابل ازبکستان برگزار می‌کنند. امیدهای ایران امروز در اولین بازی خود در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک ۲۰۲۰ ژاپن که در تایلند برگزار می‌شود، به مصاف تیم امید ازبکستان می‌روند. دیگر همگروه‌های ایران در این مسابقات چین و کره‌جنوبی هستند که امروز ساعتی بعد از بازی ایران و ازبکستان مقابل هم قرار می‌گیرند اما از این سه تیم قدرتمند چه می‌دانیم؟

*** ازبکستان
در نگاه اول شاید اینطور به نظر برسد که ازبکستان احتمالا آسان‌ترین حریف ماست. ما در رده بزرگسالان در سال‌های اخیر بارها ازبک‌ها را شکست داده‌ایم اما وضعیت در رده سنی امیدها کاملا متفاوت است. تیم امید ازبکستان یکی از قوی‌ترین تیم‌های آسیاست و از شانس‌های اصلی گرفتن سهمیه المپیک است. آنها در سال ۲۰۱۸ با شکست دادن ژاپن، کره‌جنوبی و ویتنام قهرمان آسیا هم شدند! این همان تورنمنتی است که ما با حذف در مرحله مقدماتی، اصلا به آن راه پیدا نکردیم! ازبکستان در مرحله مقدماتی هند را ۳برصفر شکست داد و با تاجیکستان به تساوی بدون گل رسید و با تفاضل گل بهتر نسبت به این تیم به عنوان صدرنشین گروهش به مرحله نهایی صعود کرد.

این تیم با برگزاری چندین و چند بازی دوستانه حسابی آماده این مسابقات شده است. ازبک‌ها فقط دو بار ایران را با نتایج یک بر صفر و ۴بریک مغلوب کرده‌اند، مصر، عراق و قطر را هم شکست داده‌اند و در دو بازی مقابل کره‌جنوبی یک برد و یک باخت به دست آورده‌اند. تیم نسف‌قرچی بیشترین بازیکن را در تیم امید ازبکستان دارد و شش بازیکن این تیم هم همزمان عضو تیم بزرگسالان کشورشان هستند. هدایت امیدهای ازبکستان را «لیوبینکو درولوویچ» صرب بر‌عهده دارد. او سابقه هدایت تیم ملی مقدونیه و تیم باشگاهی پارتیزان بلگراد را هم در کارنامه دارد.

*** کره‌جنوبی
کره‌ای‌ها دومین حریف امیدهای ما در مرحله گروهی هستند. برخلاف ایران که نزدیک به ۵۰ سال است به المپیک راه پیدا نکرده، کره‌ای‌ها از سال ۱۹۹۲ همواره پای ثابت این مسابقات بوده‌اند و حتی در المپیک ۲۰۱۲ لندن به مقام سومی این مسابقات هم رسیده‌اند. آنها در دو دوره اخیر بازی‌های آسیایی قهرمان شده‌اند و در مسابقات قهرمانی آسیای سال ۲۰۱۸ به مقام چهارم رسیده‌اند. قطعا این تیم هم یکی از امیدهای اصلی قهرمانی در این مسابقات و حضور در المپیک توکیو است.

کره در مرحله مقدماتی با استرالیا، کامبوج و چین تایپه همگروه بود. آنها چین تایپه و کامبوج را با نتایجی پرگل شکست دادند و با استرالیا به تساوی ۲-۲ رسیدند و با تفاضل گل بهتر از این تیم صدرنشین گروه شدند و به مرحله نهایی رسیدند. کره‌ای‌ها در بازی‌های تدارکاتی هم نتایج خوبی گرفته‌اند. آنها فقط یک بار به ازبکستان باخته‌اند اما همین تیم، عربستان و بحرین را شکست داده‌ و مقابل عراق و امارات به تساوی رسیده‌. بازیکنان تیم امید کره منتخبی از تیم‌های مختلف باشگاهی این کشور هستند و بازیکن شماره ۷ این تیم یعنی جونگ وو یونگ در تیم فرایبورگ آلمان بازی می‌کند! سرمربی این تیم «کیم هاک بوم» است. در کارنامه او سابقه هدایت تیم‌هایی مثل گوانگ وون و سئونگنام کره دیده می‌شود.

*** چین
چینی‌ها احتمالا ضعیف‌تر از ازبکستان و کره‌جنوبی خواهند بود. تنها حضور آنها در المپیک به همین رقابت‌های سال ۲۰۰۸ برمی‌گردد که به دلیل میزبانی، شانس حضور در مرحله نهایی بازی‌ها را پیدا کردند اما با تساوی مقابل نیوزیلند و دو باخت در برابر بلژیک و برزیل، در گروه خود سوم شدند و از صعود به مرحله بعدی بازماندند. آنها در بازی‌های آسیایی هم معمولا فقط موفق به صعود از گروه خود می‌شوند ولی در اولین مراحل حذفی مغلوب حریف خود شده و از دور رقابت‌ها کنار می‌روند. تیم امید چین در مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی آسیا با لائوس، فیلیپین و مالزی همگروه بود.

آنها لائوس و فیلیپین را با نتایجی قاطع‌ مغلوب کردند اما در برابر مالزی به تساوی ۲-۲ رسیدند، آن هم در شرایطی که تا دقایق پایانی از حریف خود عقب افتاده بودند. در نهایت چینی‌ها هم با تفاضل گل بهتر نسبت به مالزی راهی مرحله نهایی مسابقات قهرمانی آسیا شدند. این تیم بازی‌های تدارکاتی زیادی برگزار نکرده است. آنها به تیم امید ایرلند ۴بریک باخته‌اند و با نتیجه ۲بریک مغلوب ویتنام شده‌اند اما تایلند را ۲بریک شکست داده‌اند. بیشتر بازیکنان این تیم در تیم باشگاهی گوانگژو اورگرانده بازی می‌کنند. سرمربی این تیم «هائو وی» نام دارد که قبلا سرمربی تیم زنان چین هم بوده و پنج بازی ملی در کارنامه‌اش دیده می‌شود.

*** و امیدهای خودمان
درباره این تیم امید، خودمان هم نمی‌دانیم چه بگوییم. ما قبلا تیم‌هایی پرستاره‌تر و پرامیدتر از تیم فعلی هم داشته‌ایم اما هرگز نتوانسته‌ایم نتایج خوبی بگیریم. ناکامی ما در راهیابی به المپیک هم دارد به نیم قرن می‌رسد! در بازی‌های آسیایی هم اگر آن قهرمانی با تیم نسبتا بزرگسال در ۲۰۰۲ بوسان را نادیده بگیریم، موفقیت دیگری نداشتیم و در مسابقات قهرمانی آسیا هم آخرین بار اصلا به این تورنمنت نرسیدیم و در مرحله انتخابی حذف شدیم!

تیم فعلی امید ایران یکی از کم‌ستاره‌ترین تیم‌های تاریخ امید است و از نظر فنی و منطقی هم شاید شانس زیادی نداشته باشد. حتی سرمربی‌اش یعنی حمید استیلی هم کارنامه قابل توجهی ندارد و در میان هواداران فوتبال ایران به عنوان یک مربی خوب و بادانش به حساب نمی‌آید. پروسه آماده‌سازی این تیم هم حاشیه‌های زیادی داشته است. ابتدا زلاتکو کرانچار به دلایلی نامعلوم از هدایت این تیم کنار گذاشته شد، سپس فرهاد مجیدی سرمربی این تیم شد اما بعد از مدتی با مدیران تیم به مشکل خورد و کناره‌گیری کرد و سرانجام خود حمید استیلی کار را در دست گرفت. نتایج تیم امید

در بازی‌های تدارکاتی چنگی به دل نمی‌زند. این تیم استرالیا را ۲بریک شکست داد اما مقابل اندونزی به یک باخت و یک مساوی دست یافت، به تایلند ۲بریک باخت و با قطر ۲-۲ مساوی کرد. با این حال نباید از این تیم ناامید بود. نشانه‌هایی وجود دارد که ما را به نتایج خوب، شگفتی‌سازی و حتی رفتن روی سکو و رسیدن به المپیک امیدوار می‌کند. تیم استیلی تیمی یکدست، بی‌ادعا و اخیرا کم‌حاشیه است. چند بازیکنش هم در نیم‌فصل اول لیگ نوزدهم حسابی درخشیده‌اند و جزو بهترین‌های لیگ بوده‌اند.

مثلا مهدی قائدی که ستاره بی‌چون و چرای نیم‌فصل اول بوده و امید نورافکن که در میان ستاره‌های گران‌قیمت سپاهان بهترین بازیکن امیر قلعه‌نویی بوده است و البته محمد محبی که با درخشش فوق‌العاده خود در سپاهان به تیم ملی بزرگسالان هم راه پیدا کرد. رضا شکاری را هم نباید از یاد ببریم که یکی از بهترین بازیکنان جوان فوتبال ایران در سال‌های اخیر بوده است. به نظر می‌رسد اگر امیدهای ایران در بازی اول خود مقابل ازبکستان نتیجه خوبی بگیرند می‌توانند از گروه خود صعود کنند و به مراحل بالاتر هم برسند.

***ترکیب احتمالی ایران: حبیب فرعباسی، عارف آقاسی، مجتبی نجاریان، متین کریم‌زاده، حسین ساکی، امید نورافکن، رضا دهقانی، علی شجاعی، محمد محبی، مهدی قائدی و رضا شکاری.

کدخبر: ۳۰۲۶۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1576851580

    به امید صعود بر و بچه های تیم امید به ال مپیک 2020 دم حمید استیلی هم گرم