کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۴۲۷
تاریخ خبر:

به استقلالِ مجیدی برای قهرمانی امیدی هست؟

روزنامه هفت صبح | مجیدی بالاخره در دربی باخت. این سومین مقطع حضور او در استقلال است و اگرچه در هیچ کدام از این سه مقطع، یک فصل کامل هدایت استقلال را برعهده نداشته اما شاید حالا بشود کارنامه او را دقیق‌تر بررسی کرد و آینده او در استقلال را پیش‌بینی کرد.

*** هفتمین باخت در سی و هشتمین بازی
استقلال در مصاف با پرسپولیس یک بر صفر شکست خورد تا فاصله‌اش با این تیم به ۱۱ امتیاز افزایش پیدا کند. این سی و هشتمین حضور فرهاد مجیدی روی نیمکت استقلال در سومین مقطع حضورش در این تیم بود که به هفتمین باخت منجر شد. مجیدی حالا در ۱۸ درصد بازی‌هایی که سکاندار استقلال بوده طعم تلخ باخت را چشیده است و برای دومین بار در دوران سرمربیگری‌اش دو باخت متوالی را متحمل شد. باخت‌های استقلال با مجیدی را مرور کنیم:

* الاهلی عربستان ۲-‌ استقلال یک: بازی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیای سال ۲۰۲۰ به انجام رسید. هر سه گل در نیمه نخست زده شد. آبی‌ها ابتدا گل خورده را جبران کردند اما در ادامه گل دوم را دریافت کردند و بازنده میدان شدند.

* گل‌گهر سیرجان یک-‌ استقلال صفر: تک گل این بازی در نیمه دوم به ثمر رسید. استقلال در سیرجان موقعیت‌های بسیار زیادی را از دست داد ولی از روی یک ضربه ایستگاهی و یک ضربه سر غافلگیر شد و بدون امتیاز از سیرجان به تهران بازگشت.

* فولاد خوزستان ۲-‌ استقلال یک: آبی‌پوشان در اهواز کار خود را با گل آغاز کردند اما این گل در نیمه نخست پاسخ داده شد و نهایتا تیم ۹ نفره فرهاد مجیدی در دقیقه ۸۰ توسط مجتبی نجاریان گل دوم را دریافت کرد و بازنده آن مسابقه شد.

* تراکتور تبریز ۳-‌ استقلال ۲: فینال جام حذفی و آخرین حضور فرهاد مجیدی در دومین مقطع حضورش در استقلال. در نیمه اول تیم تهرانی سه گل دریافت کرد و گل‌های نیمه دوم هم نتوانست استقلال را از شکست نجات دهد.

* الدحیل ۴-‌ استقلال ۳: دور گروهی لیگ قهرمانان آسیای سال ۲۰۲۱٫ دومین باخت فرهاد به عنوان سرمربی در این مسابقات. استقلال ابتدا پیش افتاد. سپس باخت ۲ بر یک و ۳ بر ۲ را با تساوی عوض کرد اما نهایتا در دقیقه ۸۵ گل چهارم را دریافت کرد و بازی را با باخت پشت سر گذاشت.

* استقلال صفر-‌ ذوب‌آهن ۲: اولین و تنها شکست فرهاد مجیدی با فاصله بیش از یک گل در روزی که حریف یکی از گل‌ها را در نیمه نخست و یکی را در نیمه دوم به ثمر رساند. جالب است که این اولین باخت فرهاد مجیدی در ورزشگاه آزادی هم بود که به ثبت رسید.

* پرسپولیس یک-‌ استقلال صفر: و سرانجام اولین شکست در شهرآورد. دومین باخت در ورزشگاه آزادی. سومین باخت در ماه اردیبهشت و حذف از کورس قهرمانی در لیگ برتر. تنها گل این بازی در نیمه دوم وارد دروازه استقلال شد.

حالا آمار فرهاد در ۳۸ بازی که روی نیمکت استقلال به عنوان سرمربی نشسته ۱۹ برد، ۱۲ مساوی و هفت باخت است. هفت مقدس آبی‌ها، هفتمین شکست خود را در شهرآورد دشت کرد. حال باید دید باخت بعدی مجیدی در چه زمانی به سراغ او می‌آید. او تا به حال سه شکست متوالی را تجربه نکرده و به هیچ تیم و شخصی بیش از یک بار نباخته است.

*** جای کمالوند خالی است؟
فرهاد مجیدی بعد از بازگشت از جده روز خوش ندیده، جدایی فراز هر چند قابل پیش‌بینی بود اما برخی عقیده دارند چون فراز از استقلال رفته استقلال دو باخت داده است. مطمئنا خود مجیدی و کادرفنی و بازیکنان چنین عقیده‌ای ندارند. در هر حال دو شکست پیاپی در لیگ برتر، فرهاد را در موقعیت بسیار بدی قرار داده که تاکنون تجربه آن را نداشته است. استقلال از زمان حضور مجیدی پیشرفت فنی داشته اما عدم تداوم در نتیجه‌گیری چالش بزرگی را برای این تیم ایجاد کرده.

خود فرهاد هم می‌داند که جایگزینی یک دستیار خوب به جای کمالوند از واجبات نیمکت استقلال است. نیمکتی که فرهاد در آن تنها به نظر می‌رسد. باخت دربی از نظر روانی شرایط بدی را برای تیم بازنده رقم می‌زند و برای استقلالی که چهارشنبه یک بازی مرگ و زندگی مقابل ذوب دارد شرایط اورژانسی به وجود آورده که فرهاد مجیدی و تیمش باید سعی کنند از این بحران گذر کنند.

او باید خیلی زود تیمش را جمع کند و به بازیکنان بفهماند که استقلال جای اشتباه کردن نیست. مجیدی پیش از این هم از سوی منتقدانش متهم به این شده بود که تیم آماده استراماچونی را تحویل گرفت و آن تیم را در رده‌ای پایین‌تر تحویل داد و رفت. او باید هر چه زودتر این برچسب را از خودش جدا کند و نشان دهد که شخصیتی مستقل دارد و می‌تواند تیمی با مشخصات تیم «فرهاد مجیدی» بسازد.

*** مجیدی با استقلال جام می‌گیرد؟
استقلال از ۲۱ بازی خود در لیگ برتر ۳۴ امتیاز گرفته است. این یعنی میانگین حدود ۱٫۶ امتیاز از هر بازی که اصلا برای رسیدن به قهرمانی در لیگ برتر کافی نیست. سقف امتیازاتی که استقلال می‌تواند تا پایان فصل بگیرد ۶۱ امتیاز است و این فقط با کسب ۹ پیروزی از ۹ بازی ممکن است.

این کار را سپاهان و پرسپولیس می‌توانند با کسب شش پیروزی از هشت بازی خود انجام دهند و البته آنها می‌توانند بیشتر از ۶۱ امتیاز هم کسب کنند. نگاهی به بازی‌های باقی‌مانده استقلال نشان می‌دهد که اگرچه از نظر ریاضی هنوز این تیم شانس قهرمانی دارد اما هواداران استقلال نباید به این اتفاق دل ببندند. شاید بهترین راه برای کسب جام، تمرکز روی جام حذفی باشد. جامی که استقلال فصل گذشته با مجیدی تا یک قدمی کسب آن پیش رفت اما با ندانم‌کاری مدیرعامل و البته خود مجیدی از کسب آن بازماند.

استقلال البته در جام حذفی هم کار سختی در پیش دارد و تیم‌های مدعی مثل پرسپولیس، سپاهان، تراکتور، فولاد و گل‌گهر هم به دنبال قهرمانی در جام حذفی و گرفتن سهمیه آسیا هستند اما نکته اینجاست که برخلاف لیگ برتر، در جام حذفی شانس همه تیم‌ها برابر است و هر تیمی که می‌خواهد قهرمان این جام شود باید همه بازی‌هایش را ببرد و از نظر ریاضی، هیچ تیمی، شانس بیشتری ندارد. اگر استقلال بتواند حداقل جام حذفی را بگیرد، مجیدی قطعا فصل آینده هم هدایت این تیم را برعهده خواهد داشت اما اگر امسال هم خبری از جام نباشد، شاید آبی‌ها باید دنبال مربی دیگری بروند.

کدخبر: ۳۹۰۴۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر