کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۱۴۳
تاریخ خبر:

به استقبال عجیب‌ترین کنکور تاریخ می‌رویم

روزنامه هفت صبح | حدود یک هفته به آغاز اولین کنکورهای سراسری(دکترا و سپس ارشد) مانده و حدود ۳۰روز دیگر نیز قرار است کنکور سراسری برگزار شود. این آزمون‌ها تا به حال چندبار به تعویق افتاده و مسئولان مصمم هستند این‌بار سر موعد برگزار شود. روز گذشته حتی وزیر علوم هم با قاطعیت از برگزاری کنکورها در موعد مقرر خبر داد. با این وجود داوطلبان می‌گویند، شرایط فعلی کرونا دست‌کمی از زمان گذشته ندارد و با آمار کشته‌های روز گذشته این آزمون‌ها نباید برگزار شوند.

از سوی دیگر اما سازمان سنجش و وزارت علوم توضیح داده‌اند که عقب‌افتادن دوباره این آزمون‌ها موجب بهم‌خوردن کامل سال تحصیلی آینده خواهد شد و امکان چنین کاری وجودی ندارد. در روزهای اخیر حتی کار به جایی رسیده که مسئولان سنجش گفته‌اند که حتی اگر کرونا هم داشته باشید، در بیمارستان می‌توانید آزمون دهید و اورژانس هم گفته هیچ نگران نباشید، اگر در زمان برگزاری آزمون حالتان بد شد، سریعا به بیمارستان منتقل می‌شوید. کنکور امسال یکی از بزرگترین دورراهی‌های تاریخ وزارت علوم است. از یک‌سو موج دوم کرونا به پیک بحرانی خود رسیده و از سوی دیگر تعویق دوباره کنکورها عملا موجب می‌شود چیزی به‌عنوان ورودی مهر یا بهمن ۱۳۹۹ نداشته باشیم و گره پذیرش دانشجو از همیشه پیچیده‌تر شود.

*** وزیر علوم چه گفت؟
منصور غلامی وزیر علوم روز گذشته به مجلس رفت و درباره برگزاری کنکور ۹۹ نکات زیر را گفت:

* آخرین خبر این است که کنکور با لحاظ مراقبت‌های ویژه در تاریخ مقرر برگزار خواهد شد.
* آزمون فقط سه‌ساعت به طول می‌انجامد. همین دانش‌آموزانی که قرار است در کنکور سراسری شرکت کنند، چند روز قبل در امتحانات نهایی شرکت کرده و آزمون دادند، بنابراین با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی کنکور سراسری نیز برگزار می‌شود.

* در رابطه با نحوه برگزاری آزمون، سازمان سنجش به‌تدریج اطلاعات لازم را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. فاصله صندلی‌ها بیش از گذشته و با استاندارد وزارت بهداشت مطابقت خواهد داشت و تعداد شعبه‌های آزمون نیز بیشتر پیش‌بینی شده است به‌طوری‌که همه داوطلبان در شهرهای محل زندگی خود آزمون خواهند داد.

* تصمیم این است که همه آزمون‌ها در موعد تعیین‌شده خود برگزار شود. ما نباید دغدغه فکری برای داوطلبانی که مدت زیادی درس خوانده‌اند، ایجاد کنیم چرا که تأخیر کنکور موجب ایجاد دغدغه برای داوطبان می‌شود.

*** سنجش: به تعویق نمی‌افتد مگر…
در همین رابطه فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش گفت: «تعداد زیادی از داوطلبان برای کنکور‌های امسال زحمت کشیده‌اند و با توجه به رعایت اصل عدالت آموزشی، به تعویق انداختن کنکور‌های سراسری امسال و یا لغو کردن آن‌ها به‌دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی از سوی تعدادی داوطلب انصاف نیست. لغو آزمون‌های سراسری باعث می‌شود داوطلبانی که می‌خواهند امسال از طریق کنکور وارد دانشگاه شوند، از حق خود محروم می‌شوند. با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا در کشور، زمان برگزاری کنکورهای سراسری به داوطلبان اعلام شده است.

با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ابلاغ آن به حوزه‌ها و داوطلبان، مقرر است که کنکورهای سراسری برگزار شود، مگر اینکه از ستاد مبارزه با کرونا و مراجع بالادستی سازمان سنجش ابلاغ شود که کنکور به تعویق بیفتد و زمان دیگری برای آن درنظر گرفته شود. اگر آزمون‌های سراسری در تاریخ‌‌هایی که اعلام شده است، برگزار نشود با توجه به پیش‌بینی شروع موج دوم شیوع ویروس کرونا در پاییز(شامل کرونا و آنفلوآنزا) بعید می‌دانیم بتوانیم کنکور‌های سراسری سال ۹۹ را برگزار کنیم.»

*** مجلس: نباید عقب بیفتد
مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمسیون آموزش مجلس گفت: «طرح تعویق کنکور سراسری، ارشد و دکتری، ناشی از یک نوع احساس است و انتخاب گزینه «بدتر» از میان گزینه‌های بد و بدتر است. افرادی که دم از تعویق یا تعلیق کنکور ۹۹ می‌زنند، هیچ راهکار جایگزینی برای ارائه ندارند. شیوع ویروس کرونا در اواخر شهریور و مهرماه مجددا در کنار سایر ویروس‌ها تشدید می‌شود، لذا تأخیر کنکور هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد. می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله توزیع ماسک در بین داوطلبان و رعایت فاصله حدود ۱.۵ متر در حوزه‌های برگزاری آزمون، کنکور را برگزار کرد.»

*** داوطلبان و خانواده‌های نگران
اما باید توجه کرد که اوضاع در میان مردم و خصوصا داوطلبان چندان عادی نیست… حتی اگر هیچ‌کدام از داوطلبان و یا خانواده‌هایشان در این مدت با کرونا دست و پنجه نرم نکرده باشند اما همین حاشیه‌های ماه‌های اخیر قطعا از حضور ذهن و کیفیت آن‌ها کاسته است. با این وجود خانواده‌هایی هستند که خواهان برگزاری کنکور در زمان و موعد مقرر هستند.

مثلا مادر یکی از داوطلبان با روزنامه هفت صبح تماس گرفت و اتفاقا معتقد بود که کنکور باید در زمان موعد برقرار شود. او به ما گفت که بسیاری از داوطلبان همه زندگی‌شان را در یک‌سال گذشته برای کنکور گذاشته‌اند و تعویق کنکور، لطمه‌ای شدید به آن‌ها وارد خواهد کرد… همین طور کسانی هستند که می گویند لغو کنکور یعنی مجوز سفرهای خطرناک تابستانی که خود به شیوع کرونا دامن خواهد زد.

کدخبر: ۳۳۸۱۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر