کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۰۹۴
تاریخ خبر:

به‌حق چیزهای ند‌یده؛ مکرون در بارگاه امام موسی‌کاظم(ع) ‌

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| اتفاقی عجیب در نزدیکی بغداد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور دولت لائیک فرانسه، شامگاه شنبه به بارگاه امام موسی کاظم(ع) و امام محمد تقی(ع) یا همان امام جواد(ع)، در کاظمین یا کاظمیه در نزدیکی بغداد رفت. مصطفی الکاظمی، رئیس جمهور عراق او را در این بازدید همراهی می‌کرد.

مکرون برای شرکت در نشست همسایگان عراق و به عنوان مهمان ویژه به بغداد رفته بود. آن طور که از تصاویر منتشر شده از بازدید مکرون از کاظمین برمی‌آید، او علاوه بر بازدید از صحن حرم، به داخل رواق‌ها نیز رفته و براساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، در این دیدار با مسئولان عتبه مقدس کاظمین دیدار کرده و به کتابخانه عتبه هم رفته است.

مکرون پس از این دیدار در صفحه توئیتر خود نوشت: «شب گذشته به کاظمیه رفتم و آن‌جا یک مکان مقدس و مهم برای شیعیان است تا با طیف‌های مختلف مردم عراق روبه‌رو شوم. از استقبال شما ممنونم.»رئیس جمهور فرانسه در حاشیه این دیدار و در عکسی مشترک با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، کتابی را در دست داشت که مواضع آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در قبال مسیحیان عراق بود. این کتاب از سوی الکاظمی به مکرون اهدا شد.

مکرون پیش از این دیدار گفته بود که یکی از اهدافش از سفر به عراق، رسیدگی به وضعیت مسیحیان این کشور است. همان هدفی که برای سفر پاپ به عراق نیز تعیین شده بود. مکرون البته در ماه‎های اخیر نشان داده در سیاست خارجی خود توجه ویژه‌ای به خاورمیانه دارد و تلاش‌های ناموفقی هم برای سر و سامان دادن به وضعیت لبنان داشت.

مکرون بعد از این دیدار به اربیل رفت و با نچیروان بارزانی دیدار کرد اما پس از آن به عراق بازگشت و با سفر به شهر موصل از آثار تاریخی این شهر ازجمله مسجد نوری که ابوبکر بغدادی در آن اعلام خلافت کرد؛ بازدید داشت و گفت فرانسه در این شهر کنسولگری تاسیس خواهد کرد. القدس العربی نقل از یک روزنامه عراقی نوشته که قرار است مکرون در این سفر با آیت‌الله سیستانی مرجع عالی تقلید نیز در نجف اشرف دیدار کند.

کاظمین یا کاظمیه یکی از محله‌های شمالی شهر بغداد در بخش غربی رود دجله است. این منطقه چسبیده به بغداد است و موقعیت آن مشابه موقعیت شهرری به تهران است. آرامگاه امام هفتم شیعیان، امام موسی کاظم(ع) و امام نهم، امام محمد تقی(ع) یعنی پدر و پسر امام رضا(ع) در این محله قرار دارد و سبب نامگذاری این منطقه به کاظمیه همین است. عده‌ای از بزرگان دنیای اسلام از جمله خواجه نصیرالدین طوسی، شیخ مفید و شیخ کلینی نیز در این منطقه مدفون هستند.

کدخبر: ۴۱۱۰۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر