کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۹۳۱
تاریخ خبر:

بهره ‌پنهان تلویزیون ‌از ‌شبکه ‌خانگی

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | اصل خبر را می‌دانید؛ ‌صداوسیما متولی سریال‌های شبکه نمایش خانگی خواهد شد. این سازمان ابتدا نظارت بر محتوای برنامه‌های تولید شده برای پلتفرم‌های اینترنتی را در اختیار گرفت و به‌زودی صدور پروانه ساخت و نمایش سریال‌ها از وزارت ارشاد به تلویزیون واگذار می‌شود. همین حالا هم نشانه‌های ورود صداوسیما به سریال‌های خانگی روشن است. کدام نشانه‌ها؟ این گزارش به آن‌ها پرداخته و نتیجه گرفته است عواید مادی و معنوی صداوسیما در این فرآیند چیست.

*** مورد اول| ورود عوامل محتوایی
یکی از نشانه‌های روشن نفوذ صداوسیما به سریال‌های شبکه نمایش خانگی‌ حضور یکی از مدیران باسابقه این سازمان در دو پروژه است. اگر پیگیر خبرها باشید نام رحمان سیفی آزاد به عنوان تهیه‌کننده سریال «ملکه گدایان» را دیده‌اید. این سریال را حسین سهیلی‌زاده کارگردانی می‌کند و سیفی آزاد یکی از تهیه‌کنندگان آن است.

حالا این را هم بشنوید که سیفی آزاد در نگارش فیلمنامه «گیسو» (عاشقانه ۲ ) همکاری دارد. همه چیز روشن است: یک مدیر تلویزیونی در یک سریال در مقام تهیه‌کننده از کلیت آن مراقبت می‌کند و در سریالی دیگر در مقام فیلمنامه‌نویس، محتوای آن را زیر نظر دارد. رحمان سیفی آزاد مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک و دو و مدیر مرکز امور نمایشی سیما فیلم بوده است. توضیح بیشتر لازم نیست!

*** مورد دوم| ورود کارگردان‌های تلویزیونی
نشانه دیگر ورود عوامل تلویزیونی به حوزه سریال‌سازی در شبکه خانگی است. یکی از آن‌ها حسین تبریزی است که به‌تازگی «موچین» او توزیع شده. تبریزی از کارگردان‌های فعال اما متوسط تلویزیون محسوب می‌شود که تراز کارش با متر و معیار سریال‌های خانگی نمی‌خواند. او به این مدیوم آمده است و سریال ساخته.«موچین» همانطور که دیروز نوشتیم با استانداردهای تلویزیونی ساخته شده؛‌ چه از نظر نوع حجاب و چه قصه. سریال را ببینید متوجه می‌شوید که تفاوتی با مختصات تلویزیون ندارد.

*** مورد سوم| ورود تهیه‌کننده‌های تلویزیونی
در ابتدای گزارش به نام رحمان سیفی آزاد اشاره کردیم که به عنوان کسی که سابقه مدیریت در تلویزیون دارد،‌ برای شبکه خانگی سریال تهیه می‌کند. او در این راه تنها نیست و به‌تازگی خیلی از تهیه‌کننده‌های تلویزیونی آماده ورود به شبکه نمایش خانگی شده‌اند.

این تهیه‌کننده‌ها (که نام‌شان محفوظ است) فقط و فقط برای به سرانجام رساندن ماموریت تلویزیون به این حوزه ورود خواهند کرد. به‌زودی نام‌هایی را که در تیتراژ سریال‌های تلویزیونی می‌بینید در تیتراژ سریال‌های خانگی خواهید دید. سازمان‌های همسو با صداوسیما را هم فراموش نکنیم که بازوی تلویزیون در این پروژه هستند.

*** مورد چهارم| سود تهیه‌کننده و تلویزیون
تصدی سریال‌های خانگی برای تلویزیون دو سر برد است. هم نفع مالی می‌برد و هم معنوی. درباره بعد معنوی اشاره کردیم چگونه محتوا را نظارت می‌کند. در بعد مالی هم صداوسیما سال‌هاست بودجه کافی برای به سرانجام رساندن پروژه‌ها ندارد. زمان بندی تخصیص بودجه به گونه‌ای است که بارها پروژه‌ها تعطیل می‌شوند.

در ساز و کار جدید اما تهیه‌کننده مسئول تامین مالی پروژه است و یکی از دغدغه‌های بزرگ تلویزیون از بین می‌رود. با این روش تلویزیون تعهدی به عوامل ندارد و تهیه‌کننده هم می‌داند در یک بازار مطمئن سرمایه‌گذاری کرده. حتی ‌بعد از پایان پخش آن در وی او دی‌ها ، سریال را به تلویزیون می‌فروشد. به این ترتیب هم او نفع می‌برد و هم تلویزیون. تلویزیون با کمترین قیمت یک سریال را در اختیار می‌گیرد و بارها می تواند آن را پخش کند.

*** مورد پنجم| جذب بدون دردسر ستاره‌ها
شرایط تلویزیون به گونه‌ای است که برخی ستاره‌ها حاضر به همکاری با آن نیستند. بخشی از این اتفاق به دلیل مشکلات مالی است و بخشی دیگر به وجاهت تلویزیون و ممیزی‌ها و … برمی‌گردد. وقتی اسم شبکه خانگی به میان می‌آید اما بازیگر با طیب خاطر قرارداد می‌بندد. این اتفاق هم در نهایت به سود تلویزیون است. او بدون چانه‌زنی ستاره‌ها را جذب کرده و آن‌ها را در اختیار دارد. مثال شاخص آن سریال پر بازیگر «ساخت ایران» است که برای شبکه نمایش خانگی ساخته شد و بعد از آن بارها روی آنتن رفت.

کدخبر: ۳۳۸۹۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر