کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۲۴۴
تاریخ خبر:

بهترین موتورسیکلت‌های مدل استریت

با گران ‌شدن خودرو در سال گذشته، بازار موتورسیکلت رونق عجیبی پیدا کرد. بیش از هر موتورسیکلت دیگری این موتورهای استریت بودند که محبوبیت زیادی بین مشتریان پیدا کردند

روزنامه هفت‌صبح، سیدمحمدرضا دادگستر| نسبت بین ایرانی‌ها و موتورهای مخوف با حجم بالا موسوم به موتور هزار سال‌هاست که مصداق ضرب‌المثل «دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» است! اما آن روی سکه بازار پررونق موتورسیکلت‌های ارزان در کلاس‌های اسکوتر، کاب و استریت است و در این بین این موتورسیکلت‌های استریت هستند که بالاترین آمار فروش را دارند.

این نوع از موتورسیکلت با مدل هوندا سی‌جی ۱۲۵ شناخته می‌شود که سال‌هاست پس از خروجش از خط تولید هوندا هنوز توسط ده‌ها شرکت در ایران ساخته می‌شود‌ اما مدل‌های دیگری هم در بازار حضور دارند که رفت‌و‌آمدی سریع و ارزان در شهر را به شما هدیه می‌دهند. کلاس استریت هم به درد تردد روزمره می‌خورد؛ هم می‌توان با آن شغل پیدا کرد (پیک موتوری و دلیوری رستوران‌ها) و هم به سرعت آن را در بازار موتورهای کارکرده به پول نقد تبدیل کرد. در این گزارش سراغ چند مدل ارزان و گران استریت رفته‌ایم.

* یک: کاوازاکی استرلا ۲۵۰ / مدل ۹۸ / ۲۱۰ میلیون
استرلا از سال ۱۹۹۲ تا به الان ‌‌روی خط تولید کاوازاکی قرار دارد. چیزی که بیش از هر عامل دیگری به محبوبیت این مدل منجر شده طراحی کلاسیک و خاص آن است که حالتی نوستالژیک دارد و در ترکیب با تریم مشکی-قهوه‌ای بدنه حس و حالی ناب را رقم زده است. استرلا جزو آن دسته از موتورسیکلت‌های استریت است که برای مسافت‌های طولانی هم می‌توانید روی آن حساب کنید و بارها امتحان خود را چه از نظر راحتی زین و چه از نظر دوام پیشرانه پس داده است. در ساخت پیشرانه این مدل از فناوری‌های روز مثل تزریق سوخت استفاده شده و ترمز ۳۰۰ میلی‌متری جلوی آن نیز عملکرد مناسبی را در تست‌ها به نمایش گذاشته است. اگر به دنبال گزینه‌ای برای استفاده طولانی‌مدت هستید می‌توانید روی استرلا ۲۵۰ حساب کنید؛ هر چند با توجه به واردات محدود و قیمت بالایش بازار دست‌دوم چندان گرمی ندارد.

حجم موتور
۲۵۰ سی‌سی
قدرت
۱۷٫۷ اسب بخار
گشتاور
۱۸ نیوتن متر
حجم باک
۱۳ لیتر
وزن
۱۶۱ کیلوگرم
نوع جعبه دنده
دستی ۵ سرعته

* دو: بنلی لئوچینو ۲۴۹ / مدل ۹۹ / ۹۱ میلیون
اگر استرلا محبوب گروه پیشکسوتان موتوربازی بود، لئوچینو انتخاب جوانانی است که می‌خواهند متمایز به نظر برسند. این موتورسیکلت ایتالیایی سرکش که در طراحی از سبک نئورترو، ترکیب عناصر مدرن و کلاسیک، تبعیت می‌کند، با شتاب صفر تا ۶۰ کیلومتری ۳٫۵ ثانیه‌ای گزینه‌ای چالاک است. اگر مانورپذیری موتوری که می‌خرید برایتان مهم است، لئوچینو با هندلینگ و پایداری مناسبی که ارائه می‌دهد می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که مدام مانورپذیری موتور را با حرکات سریع به چالش بکشید و در عین حال پخش زمین نشوید! باتوجه به قدرت بالای پیشرانه این موتورسیکلت بهتر بود که بنلی از ترمزهای ای‌بی‌اس در تولید آن استفاده می‌کرد. کمک عقب آن هم از نوع تک‌کمک است و حتی اگر پیچ آن را در نرم‌ترین حالت قرار دهید نیز اصلاً نرم نیست که این ویژگی منفی در سرعت‌گیرها بیشتر احساس می‌شود.

حجم موتور
۲۵۰ سی‌سی
قدرت
۲۵٫۲ اسب بخار
گشتاور
۲۱ نیوتن متر
حجم باک
۱۲٫۵ لیتر
وزن
۱۵۱ کیلوگرم
نوع کلاچ
دستی ۶ سرعته

* سه: اس‌وای‌ام NA 180 / مدل ۱۴۰۰ / ۶۱ میلیون
اس‌وای‌ام NA جزو آن دسته از موتورهای بازار است که ظاهر به شدت جذاب و به‌روزی دارد اما ائتلاف نامقدس آپاچی و پالس باعث شده‌ این تایوانی تازه‌کار نتواند آنطور که باید و شاید بدرخشد. NA موتورسیکلتی نیست که با افزایش دور موتور نرمی سواری‌اش را از دست بدهد و با تکان‌های مکرر کلافه‌تان کند. هماهنگی خوبی بین جعبه دنده و پیشرانه وجود دارد و همچنین فرمان‌پذیری موتور در پیچ‌ها نیز حفظ می‌شود. هرچند حجم باک آن نسبت به رقبا کمتر است که باعث می‌شود زود به زود گذرتان به پمپ بنزین بیفتد. عرض زین هم کوچک است و سرنشین بعد از مدتی خسته می‌شود. در قیاس با رقبا وضعیت خدمات پس از فروش و بازار لوازم یدکی این گزینه مبهم‌تر است و باید مدت‌ زمان بیشتری را در بازار وقت بگذارید تا بتوانید قطعه لازم را پیدا کنید.

حجم موتور
۱۸۰ سی‌سی
قدرت
۱۸ اسب بخار
گشتاور
۱۵٫۷ نیوتن متر
حجم باک
۱۱ لیتر
وزن
۱۴۳ کیلوگرم
نوع کلاچ
دستی ۶ سرعته

* چهار: دینو لئوپارد ۲۰۰ / مدل ۹۹ / ۴۶ میلیون
دینو لئوپارد ممکن است با برچسب چینی ‌بودن از همان اول از لیست گزینه‌های احتمالی خرید مشتریان خط بخورد اما چینی‌ بودن این موتورسیکلت به معنی کیفیت پایین آن نیست و دینو در آمریکا هم توانسته آمار فروش بالایی را ثبت کند. اگر تنوع رنگ برای‌تان عاملی مهم است، لئوپارد جزو معدود گزینه‌هایی است که در کلاس استریت ترکیب چندرنگ در بدنه را عرضه می‌کند. آپشن ضبط و باند با قابلیت‌های بلوتوث و رادیو هم در معدود موتورسیکلتی در کلاس استریت به صورت استاندارد وجود دارد. با این حال لئوپارد فاقد دی‌لایت است که کم‌کم در حال تبدیل ‌شدن به آپشنی فراگیر در بین موتورسیکلت‌هاست. این موتورسیکلت را در بازار به استهلاک کم و شتاب بالایش می‌شناسند. با این حال سیستم ترمز دینو لئوپارد ضعیف است و این عاملی است که باعث می‌شود در مسیرهای طولانی خستگی راننده نسبت به رقبایی مانند بنلی ۱۸۰ اس بالاتر باشد.

حجم موتور
۲۰۰ سی‌سی
قدرت
۱۵ اسب بخار
گشتاور
۱۴ نیوتن متر
حجم باک
۱۵ لیتر
وزن
۱۳۵ کیلوگرم
نوع کلاچ
دستی ۵ سرعته

* پنج: نیرومحرکه نامی ۱۲۵ / مدل ۱۴۰۰ / ۲۳ میلیون
نیرومحرکه از پرفروش‌ترین برندهای بازار موتورسیکلت است و نامی ۱۲۵ به عنوان اقتصادی‌ترین محصول آن مورد توجه خریداران در سال‌های اخیر بوده است. این موتور از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری EFI استفاده می‌کند که تا پیش از پارسال در بین موتورسواران نسبت به سیستم‌های کاربراتوری از محبوبیت کمتری برخوردار بود اما با سری جدید آنها که بهبود خوبی را تجربه کرده است، دیگر آن نگاه منفی گذشته وجود ندارد. نامی ۱۲۵ از این سیستم بهبودیافته استفاده می‌کند. نسبت به موتورسیکلتی همچون تیزتک که از قدرت و گشتاور بالاتر و مصرف سوخت پایین‌تر برخوردار است نامی در رتبه دوم پیشنهادها قرار می‌گیرد اما استهلاک آن کمی پایین‌تر است و به درد استفاده طولانی‌مدت می‌خورد. برای کسانی که علاقه‌ای به هندل ‌زدن هم ندارند گزینه استارتی قابل خریداری است. در بین موتورهای طرح هوندا تنها چند گزینه از ترمز جلوی دیسکی بهره‌مندند که نامی یکی از آنهاست.

حجم موتور
۱۲۵ سی‌سی
قدرت
۱۰٫۱ اسب بخار
گشتاور
۸٫۷ نیوتن متر
حجم باک
۹٫۱ لیتر
وزن
۹۲٫۵ کیلوگرم
نوع کلاچ
دستی ۴ سرعته

* شش: جهان‌رو زبرا / مدل ۹۸ / ۲۳ میلیون
زبرا در بازه‌‌ قیمتی‌ قرار دارد که شرکت‌های مشهور موتورسیکلت‌های طرح هوندای ۱۲۵ خود را در آن به فروش می‌رسانند‌ اما برای خریداری که گزینه‌ای با حجم ۱۵۰ سی‌سی بخواهد و در عین حال همان‌قدر هزینه کند، زبرا یک انتخابی اقتصادی است. فرم کلی طراحی آن شبیه ‌ مدل مشهور بوکسر است اما ابتکار جهان‌رو در رنگ‌آمیزی سرتاسر مشکی زبرا و تزئین آن با خطوط قرمز و زرد بوده که این مدل را به یکی از زیباترین‌های ۱۵۰ سی‌سی تبدیل می‌کند. البته زبرا زین بزرگ بوکسر را ندارد و میزان تحمل وزنش هم به اندازه‌‌ آن نیست. جهان‌رو به نمایندگی موتورسیکلت‌های CFMOTO در ایران شهرت دارد و شرکتی پرسابقه است؛ با این حال مدل زبرا چندان مدل موفقی نبود و تولیدش هم ادامه پیدا نکرد. پس اگر به سراغ آن می‌روید با نیت استفاده بلندمدت بخریدش تا در بازار موتورسیکلت‌های کارکرده برای فروش زبرا سرگردان نشوید!

حجم موتور
۱۵۰ سی‌سی
قدرت
۱۲٫۲ اسب بخار
گشتاور
۱۲ نیوتن متر
حجم باک
۱۲ لیتر
وزن
۱۰۲کیلوگرم
نوع کلاچ
دستی ۵ سرعته

* هفت:رهرو ۱۵۰ MW / مدل ۹۹ / ۲۹ میلیون
طراحی شبیه بوکسر در بین موتورهای ۱۵۰ معمول است و شرکت کثیر نیز در سودای عرضه موتورسیکلتی شبیه ‌ آن MW را روانه بازار کرده است. قابلیت‌های کاربردی یک موتور شهری کم‌دردسر در آن به چشم می‌خورد که خبر خوبی است. انجین آن کپی‌ تقریباً بی‌نقص از انجین موتور ژاپنی هیرو هانک می‌باشد و دوام خوبی دارد. رهرو موتورسیکلتی برای سرعت‌های بالا نیست و تعویض دنده آن هم راحت انجام نمی‌شود. قطعات اصلی آن هم به راحتی در بازار پیدا نمی‌شوند. البته رهرودارها به موارد مثبتی در این موتورسیکلت اشاره می‌کنند مثل سواری نرم و سنسور دنده‌‌ آن؛ با این حال شاسی و فنرهای آن توانی مشابه سرآمدهای این بخش از بازار ارائه نمی‌دهند. اگر بابت دزدیده ‌شدن موتورسیکلت خود نگرانی دارید، رهرو مجهز به دزدگیر با قابلیت روشن و خاموش ‌کردن موتور از راه دور است.

حجم موتور
۱۵۰ سی‌سی
قدرت
۱۲٫۳ اسب بخار
گشتاور
۸ نیوتن متر
حجم باک
۱۴ لیتر
وزن
۱۳۴ کیلوگرم
نوع کلاچ
دستی ۵ سرعته

* هشت: کویر ۲۳۰ ST3 / مدل ۹۹ / ۶۵ میلیون
یکی از پربازده‌ترین‌ها در بازه قیمتی ۶۰ تا ۷۰ میلیون کویر ۲۳۰ ST3 است که هم از طراحی زیبایی بهره می‌برد؛ هم قدرت بالایی دارد و هم نسبت به قدرت انجین سوخت کمتری مصرف می‌کند. فرم خاص طراحی زین این موتورسیکلت باعث شده تا در بین رقبا تک باشد و سیستم تعلیق کارآمدش هم نوید یک سواری نرم و کم‌دردسر را می‌دهد. ST3در شب هم جلوه شکیلی دارد چون از چراغ نئون و هدلایت بهره می‌برد که آن هم در چنین بازه‌‌ قیمتی‌‌ کمیاب است. کیفیت مونتاژ خوب کویر باعث می‌شود تا دیر به دیر گذرتان به تعمیرگاه بیفتد و خدمات پس از فروش خوشنام کویر شرکت هم خیال‌تان را بابت خرابی‌های احتمالی راحت می‌‎کند. از جمله ایراداتی که به این موتور وارد است، یکی عدم تنوع رنگ و دیگری نوع تعویض دنده آن است که به صورت یکی پایین ۵ دنده بالا می‌باشد.

حجم موتور
۲۳۰ سی‌سی
قدرت
۱۳٫۴۵ اسب بخار
گشتاور
اعلام نشده
حجم باک
۱۲٫۵ لیتر
وزن
۱۲۸ کیلوگرم
نوع کلاچ
دستی ۶ سرعته

توضیحات

کاوازاکی استرلا 250

توضیحات

بنلی لئوچینو 249

توضیحات

اس‌وای‌ام NA 180

توضیحات

دینو لئوپارد 200

توضیحات

نیرومحرکه نامی 125

توضیحات

جهان‌رو زبرا

توضیحات

رهرو 150 MW

توضیحات

کویر 230 ST3

توضیحات

*

کدخبر: ۳۸۸۲۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر