کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۶۹۶۸
تاریخ خبر:

بهترین موبایل‌ها برای مردمان درست‌کار

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | موبایل خریدن واقعا کار ساده‌ای است؛ اگر پول داشته باشید می‌توانید وارد مغازه شوید، سرتان را بالا بگیرید، صدایتان را صاف کنید و بگویید: آقا! لطفا یک آیفون ۱۲ پرو مکس ۵۱۲گیگابایتی به من بدین. همین‌قدر ساده اما برای ما که ریال به ریال روی هم می‌گذاریم تا بتوانیم دخل و خرج زندگی را تا پایان ماه جور کنیم، موبایل خریدن دنگ‌وفنگ بیشتری دارد. موبایل محبوب من و شما باید سه چهار سال دوام بیاورد.

پس یعنی در لیست به‌روزرسانی سیستم‌عامل نفر اول باشد. باید باتری با دوامی داشته باشد، باید عکس‌های خوبی بگیرد، باید با جدیدترین نسل ارتباطات سازگار باشد، از صفحه‌نمایش دقیقی برخوردار باشد و… می‌بینید؟ همه اینها یعنی برخلاف چیزی که در ابتدا به‌نظر می‌رسد، قرار نیست موبایل ارزانی بخریم. باید تمام تمرکزمان را روی خرید موبایل خوب بگذاریم. حالا موبایل خوب یعنی چی؟ در این گزارش روی همین مسئله تمرکز می‌کنیم و تمام تلاش‌مان را به‌کار می‌گیریم تا بفهمیم چطوری موبایلی با بیشترین طول عمر بخریم.

*** بهترین موبایل‌ها با طولانی‌ترین زمان شارژ
ظرفیت باتری‌ تلفن‌همراه با شاخص میلی‌آمپرساعت شناخته می‌شود. در حال حاضر اکثر باتری‌ گوشی‌های تولید شده در بازار میان چهار تا پنج هزار میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارند اما مدل‌هایی مانند سری Power شرکت موتورولا یا سری گلکسی M شرکت سامسونگ هستند که به داشتن باتری با ظرفیت بالا مشهور هستند و اکثر مدل‌های این دو سری، باتری‌هایی با ظرفیت بیش از پنج یا شش هزار میلی‌آمپر ساعت دارند.

برای شناسایی ظرفیت باتری گوشی‌ها یک شاخص غیررسمی هم وجود دارد که براساس تست‌های انجام شده توسط مراجع مختلف منتشر می‌شود، این شاخص Screen Time یا Video Playback نام دارد و به معنای پخش یک ویدئو در گوشی با مقدار صدای متوسط، نرخ تازه‌سازی نمایشگر ۶۰ هرتز، بدون اتصال به انواع شبکه‌های بی‌سیم مانند wifi یا بلوتوث است. در این حالت زمانی که طول می‌کشد تا در هنگام پخش ویدئو به‌صورت مداوم، گوشی از حالت باتری ۱۰۰درصد به صفر درصد رسیده و خاموش شود، به‌عنوان زمانی شاخص برای شناسایی شارژدهی باتری شناسایی می‌شود.

این رقم برای گوشی گلکسی M51 با باتری هفت هزارمیلی‌آمپری، ۲۵ ساعت است، یعنی ۲۵ ساعت طول می‌کشد تا باتری در حالت پخش ویدئو به‌صورت مداوم از ۱۰۰ به صفر برسد و خاموش شود. گوشی‌‌هایی با قوی‌ترین باتری، Screen Time بیش از ۲۰ ساعت دارند. این شاخص برای گوشی پوکو X3 حدود ۱۴ ساعت و برای گلکسی S21 اولترا نیز حدود ۱۷ ساعت است. این درحالی است که پوکو X3 و گلکسی S21 اولترا هر دو دارای باتری پنج هزار‌میلی‌آمپر ساعتی هستند.

بنابراین پیش از خرید آمار شاخص Screen Time یا Video Playback گوشی مدنظر خود را جست‌وجو کرده و با مدل‌های رقیب، مقایسه کنید.
هنگامی که دو گوشی از باتری با ظرفیت برابر بهره می‌برند، قابلیت‌های سخت‌افزاری می‌توانند برای تشخیص برنده تعیین‌کننده باشند، یکی از قابلیت‌های مهم سخت‌افزاری، صفحه نمایش است. نمایشگر‌های OLED و AMOLED به‌طور کلی کم‌مصرف‌تر از بقیه انواع صفحه‌نمایش‌ هستند.

سرعت شارژر تلفن‌همراه، از دیگر مواردی است که پیش از خرید باید حتما بررسی شود. شارژ سریع یک ایراد بزرگ و غیرقابل چشم‌پوشی دارد و آن ایجاد حرارت در باتری گوشی است. اکثر گوشی‌های پرچمدار از شارژسریع بیش از ۱۵وات پشتیبانی نمی‌کنند، زیرا این شارژرها طول عمر باتری را کاهش می‌دهد. الان در بازار موبایل گوشی‌هایی پیدا می‌شوند که با کمک باتری شش و هفت هزار میلی‌آمپر ساعتی در برابر گوشی‌های معمولی با باتری سه، چهار و پنج هزار میلی‌آمپر ساعتی قد علم کرده‌اند و حریف می‌طلبند.

*** شماره یک| شیائومی پوکو X3 NFC
پوکو X3 NFC دارای یک باتری ۵۱۶۰میلی‌آمپر ساعت با شارژ سریع ۳۳واتی است که در نیم ساعت ۶۶درصد باتری و در ۶۵دقیقه، ۱۰۰درصد باتری را شارژ می‌کند. پوکو X3 NFC سریع‌ترین سرعت شارژ را در میان رقبا دارد اما این قابلیت باعث می‌شود حین شارژ شدن پشت گوشی کمی داغ شود.
شارژ سریع: ۳۳وات
شارژ صفر تا ۱۰۰: ۶۵دقیقه

*** شماره دو| شیائومی ردمی ۹T
ردمی ۹T باتری با ظرفیت شش هزار میلی‌آمپر ساعت کار می‌کند. تست‌های انجام شده نشان داده پس از دو ساعت تماس تلفنی مداوم، سه‌ساعت تماشا ویدئو پیاپی و چهار ساعت جست‌وجو بی‌وقفه در اینترنت، باتری این گوشی همچنان تا ۵۶ساعت بعد همچنان شارژ خواهد داشت. این مدل به شارژ سریع ۱۸واتی مجهز است که ظرف ۳۰دقیقه حدود ۲۵درصد باتری را شارژ می‌کند.
شارژ سریع: ۱۸وات
شارژ صفر تا ۱۰۰: دو ساعت و ۳۰دقیقه

*** شماره سه| سامسونگ گلکسی M51
لکسی M51 از یک باتری هفت هزار میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده که حداقل دو روز می‌توان روی آن حساب باز کرد. تنها ایرادش این است که با استفاده از شارژ سریع ۲۵واتی، حدود یک ساعت و ۵۰دقیقه طول می‌کشد تا باتری به‌طور کامل شارژ شود.
شارژ سریع: ۲۵وات
شارژ صفر تا ۱۰۰: یک ساعت و ۵۰دقیقه

*** شماره چهار| موتورولا موتو G9 پاور
مشخصه اصلی مدل‌های سری پاور موتورولا، باتری با ظرفیت بالا و عمر باتری مناسب است. این مدل میان‌رده در حال حاضر بهترین عملکرد باتری را ثبت کرده و با یک استفاده معمولی حداقل دو روز شارژ نگه می‌دارد. مدل‌های موتورولا موتو G10، موتو G7 پاور، وان فیوژن پلاس، موتو G9 پلاس و G8 پاور نیز از گوشی‌هایی هستند که باتری قوی با شارژدهی بالایی دارند اما به‌راحتی در بازار ایران پیدا نمی‌شوند.
شارژ سریع: ۲۰وات
شارژ صفر تا ۱۰۰: دو ساعت و ۲۰دقیقه

*** پنج موبایل که نباید برایشان پول پرداخت کرد
موبایل ارزان با موبایل به‌دردنخور فرق می‌کند. اگر داشتن یک گوشی موبایل خوب واقعا برایتان در اولویت است، می‌توانید با خواندن این قسمت از نوشته موضوع را بهتر درک کنید. در بسیاری مواقع می‌توان با پرداخت پول کمتر، گوشی بخرید که کارایی بیشتری دارد. باور نمی‌کنید؟

*** شماره یک| سامسونگ گلکسی A12
بهتر است کلا گلکسی A12 را کنار بگذارید. این مدل از یک پردازنده مدیاتک P35 بهره می‌برد که عملکردی ناپایدار دارد و به‌ویژه در هنگام بازی خیلی نمی‌توان روی آن حساب باز کرد. صفحه نمایش، دوربین‌ها و باتری معمولی گلکسی A12 نیز از مواردی هستند که ارزش خرید A12 را پایین می‌آورند. در این بازه مدل‌های گلکسی A21s و دو مدل شیائومی ردمی ۹T و پوکو M3 کیفیت به‌مراتب بهتری دارند.

*** شماره دو| ردمی نوت ۸
این مدل در سال ۲۰۱۹ عرضه شد و در زمان خود یکی از بهترین و به‌صرفه‌ترین میان‌رده‌های بازار بود اما حالا مدل‌های بهتری نسبت به ردمی نوت ۸ وارد بازار شده‌اند. پردازنده و اندروید قدیمی، بزرگ‌ترین ایرادات ردمی نوت ۸ هستند، این مدل با اندروید ۹ عرضه شده؛ در حالی که گوشی‌های جدید با اندروید ۱۱ منتشر می‌شوند و حداقل تا اندروید ۱۳ آپدیت خواهند شد. از نظر سخت‌افزاری نوت ۸ در مقایسه با مدل‌های رقیب خود حرفی برای گفتن ندارد. شیائومی در این بازه قیمت گوشی ردمی نوت ۹T را عرضه کرده که ارزان‌ترین گوشی ۵G در بازار است و قدرت سخت‌افزاری آن به‌ویژه برای اجرای بازی‌های مختلف بسیار مطلوب است. حتی مدل ردمی ۹T نیز در مجموع بازدهی بالاتری نسبت به ردمی نوت ۸ دارد.

*** شماره سه| هوآوی Nova 7i
نوا ۷i یکی از مدل‌های سال گذشته هوآوی است که با وجود امکانات نسبتا خوب به دلیل نبود امکان استفاده از سرویس‌های گوگل خرید آن پیشنهاد نمی‌شود. این مدل ایرادات دیگری نیز دارد، یکی از موارد نمایشگر IPS LCD آن است که از نظر کیفیت به پای رقبایی که با نمایشگر AMOLED عرضه شده‌اند، نمی‌رسد. همچنین باتری آن حجم بالایی ندارد. در این رده قیمت مدل‌های بهتری مانند شیائومی ردمی نوت ۱۰ و سامسونگ گلکسی A32 وجود دارند.

*** شماره چهار| ردمی نوت ۹ پرو
ردمی نوت ۹ پرو در روزهای ابتدایی عرضه به دلیل داشتن مشخصات خوب، طرفداران زیادی دشت کرد اما حالا در همین بازه قیمت، گوشی‌های بهتر و قدرتمندتری عرضه شده است. شیائومی در این مدل از نمایشگر IPS LCD استفاده کرده، همچنین فریم و بدنه گوشی پلاستیکی است و قدرت پردازنده پایین است. در این رده قیمتی پوکو X3 و پوکو X3 پرو از گوشی‌هایی هستند که نسبت به ردمی نوت ۹ امکانات بسیار بالاتری دارند.

*** شماره پنج| ال‌جی ولوت
شرکت ال‌جی بخش موبایل خود را جمع‌آوری کرده و دیگر نمی‌توان روی گارانتی و خدمات پس از فروش آن در ایران حساب باز کرد. از طرفی خود مدل ولوت از مشخصاتی مانند دوربین نه‌چندان با کیفیت، پردازنده قدیمی و باتری با ظرفیت کمتر از رقبا بهره می‌برد که در شأن و شخصیت یک مدل با قیمت بیش از ۱۱میلیون تومان نیست.

*** سه موبایل با بیشترین ارزش خرید
آیفون ۱۲ شاید از نظر خیلی‌ها بهترین موبایل بازار باشد اما در ویترین موبایل‌فروشی‌ها می‌توانید نمونه‌هایی پیدا کنید که الزاما با سیستم‌عامل iOS کار نمی‌کنند و حتی در یک مورد تقریبا نصف آیفون ۱۲ قیمت دارند. این را هم باور نمی‌کنید؟

*** شماره یک| گوگل پیکسل ۴a
گوگل پیکسل ۴a به‌طور عادی با پردازنده اسنپدراگون ۷۳۰، شش گیگابایت حافظه‌موقت و ۱۲۸گیگابایت فضای ذخیره‌سازی عرضه شده است اما در ایران نسخه‌هایی از آن با ۱۲ گیگابایت حافظه‌موقت و ۲۵۶گیگابایت فضای ذخیره‌سازی پیدا می‌کنید. ما رد چنین لعبتی را در بازار ایران گرفتیم و با قیمت حدود ۲۱ میلیون و ۵۰۰هزار تومان روبه‌رو شدیم. برای موبایلی که از یک دوربین ۱۲مگاپیکسلی واقعی (نه مثل دوربین ۱۰۸مگاپیکسلی که عروس تعریفی هستند) سود می‌برد. بد نیست. یادتان باشد سری آیفون ۱۲ هم به دوربین ۱۲مگاپیکسلی واقعی مجهز است. ویژگی مثبت بعدی این است که گوگل تا سال‌ها اندروید گوشی‌های خود را تضمین می‌کند. در عوض باتری سه‌هزار و ۸۰میلی‌آمپرساعتی باعث خجالت است.

*** شماره دو| گلکسی S20 FE
گلکسی S20 FE دارای یک دوربین تله‌فوتو مناسب، آدابتور شارژ داخل جعبه و یک باتری بزرگ است. سامسونگ این گوشی را در دو نسخه سازگار با ۵G و سازگار با ۴G طراحی کرده که قیمت آنها حدود دو، سه میلیون تفاوت دارد. این گوشی احتمالا تا سه سال از پشتیبانی اندروید بهره خواهد برد.

*** شماره سه| وان‌پلاس هشت Pro
شارژ بی‌سیم ۳۰ وات، استاندارد ضد آب و گرد و غبار IP68، صفحه‌نمایش اولد ۱۲۰ هرتزی و باتری چهار هزار و ۵۰۰میلی‌آمپر ساعتی، در کنار دوربین چهارگانه دایره‌ای ازجمله ویژگی‌های دلربای محصول تحسین‌شده وان‌پلاس هستند اما همین‌ها باعث می‌شوند برای خرید آن رقم بالایی پرداخت کنید. قیمت این محصول با حافظه‌موقت ۱۲گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶گیگی در بازار ایران حدود ۲۲ تا ۲۳میلیون تومان است که تقریبا با یک آیفون ۱۲ مینی یا آیفون ۱۲ برابر است اما چون با شبکه نسل پنج موبایل سازگاری دارد، می‌توانیم از کنار آن به اغماض بگذریم.

کدخبر: ۳۹۶۹۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر