کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۱۸۷۶
تاریخ خبر:

بهترین فروشگاه‌ نرم‌افزار و بازی‌های اندرویدی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌‌رقابت فروشگاه‌های عرضه‌کننده بازی و نرم‌افزار موبایلی به قسمت حساس خود رسیده است. کافه‌بازار به‌عنوان پرچمدار فاصله با رقبا را افزایش داده و همین الان تعداد نصب‌های فعال آن اندازه نصف جمعیت کشور است. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده برنامه و بازی برای رسیدن به پول، کافه بازار امکان فوق‌العاده‌ای خواهد بود. کاربران موبایل اما دست‌کم دو گزینه دیگر پیش‌رو خواهند داشت که حداقل یکی از آنها بنا به‌دلایلی می‌تواند جایگاهی مخصوص روی گوشی موبایل یا تبلت اندرویدی شما برای خود دست‌وپا کند. مثلا شاید ندانید اما از چارخونه علاوه بر امکان نصب برنامه و بازی، می‌توان به‌عنوان یک آرشیو فیلم و سریال کمک گرفت. هزینه این کارخیلی کمتر از VODهای معمول و شناخته شده است. چارخونه از نظر اقتصادی شدیدا به‌صرفه است. می‌توانید با دو هزار و ۸۰۰ تومان برای یک روز، هر چقدر که می‌خواهید فیلم تماشا کنید یا فقط هزینه تماشای یک فیلم خاص را بدهید. تماشای رایگان بدون خرید اشتراک هم بسیار به‌صرفه است چرا که هر وقت تصمیم بگیرید فیلم ببینید، هزینه آن را پرداخت می‌کنید.

هزینه اشتراک روزانه و ماهانه هم در چارخونه با تخفیف ۲۰ درصد و ۵۰ درصد محاسبه می‌شود. کسانی که این هزینه را پرداخت می‌کنند، همزمان به آرشیو فیلم‌ها، موسیقی، کتاب‌های صوتی و الکترونیکی دسترسی خواهند داشت در حالی که هزینه اشتراک یک ماه پلتفرم‌های فیلم ممکن است به ۸۰هزار تومان برسد. چارخونه حتی پا را فراتر می‌گذارد و تعداد قابل‌توجهی از فیلم‌ها و سریال‌های آن برای همه کاربران رایگان است.

‌کافه بازار؛ مناسب برای همه / امتیاز: پنج از پنج
کافه بازار اولین و بزرگ‌ترین فروشگاه نرم‌افزار و بازی موبایل در ایران است. گزارش‌های رسمی می‌گویند کافه ‌بازار یک‌سال پیش ۴۴ میلیون نصب فعال داشته و حدود ۱۶ میلیون کاربر آن حاضر هستند با پرداخت پول، برای گوشی اندرویدی خود برنامه و بازی خریداری کنند. به این ترتیب اگر به‌عنوان توسعه‌دهنده برنامه و بازی دنبال کسب درآمد باشید، کافه بازار اولین و مهم‌ترین انتخاب است. بخشی از این برتری به‌خاطر اعتماد کاربران به سابقه و قدمت زیاد کافه بازار است و بخش دیگر از شیوه عملکرد آن سرچشمه می‌گیرد.

تقریبا تمام برنامه‌ها و بازی‌هایی که تا به‌حال برای موبایل‌های اندرویدی ساخته شده، روی کافه‌بازار موجود است. دسته‌بندی‌ها با دقت و وسواس زیاد انتخاب شده‌اند و پس از سال‌ها فعالیت و کسب تجربه، کافه بازار می‌تواند برنامه‌ها و بازی‌ها را به‌صورت اختصاصی برای کاربران نمایش دهد. در دسته «برای شما» می‌توانید پیشنهادهای اختصاصی خودتان را دریافت کنید. برترین‌ها هم در دسته‌ای جداگانه قرار می‌گیرند.

کافه‌بازار با همین وسواس صفحه اختصاصی هر برنامه و بازی را طراحی می‌کند. به این ترتیب خیلی سریع می‌توانید از روی تعداد نصب فعال بفهمید آن برنامه - یا بازی- در حد چیزی که ادعا دارد، خواهد بود یا نه. در کافه بازار، به‌خاطر تعداد بالای کاربران امتیازاتی که به برنامه‌ها اختصاص پیدا می‌کند یا کامنت‌هایی که بقیه در بخش نظرات می‌گذارند مثل یک فانوس دریایی در دل طوفان عمل می‌کند. صحت و سلامت تمام برنامه‌ها و بازی‌ها در کافه بازار با کمک مکانیزمی به اسم سپر امنیت بازار تامین می‌شود تا برنامه‌های مخرب در کمترین زمان ممکن شناسایی شوند.

بازار کودک امکان جذاب دیگر کافه‌بازار است. این قسمت برای بچه‌ها طراحی شده و با فعال کردن آن روی گوشی یا تبلت، کودک شما تنها به برنامه‌ها و بازی‌های مناسب گروه سنی خود دسترسی خواهد داشت اما اجازه بدهید بخش مدال‌ها و راسته بازار که باعث می‌شوند کافه بازار از یک فروشگاه خشک و خالی و بی‌هیجان برنامه و بازی موبایل خارج شوند را هم مقدار زیادی دوست داشته باشیم.
مثبت: تعداد برنامه و بازی بیشتر، قابلیت استفاده از نظرات و امتیازات

چارخونه؛ مناسب برای همه با امتیازهای ویژه ایرانسلی‌ها / امتیاز: چهار از پنج
چارخونه برای دسته‌ای از کاربران که عاشق بازی‌های موبایل هستند ویژگی متفاوتی دارد. انگار حرفه‌ای‌تر به این دسته کاربران نگاه می‌کند و یک دسته‌بندی خاص برای بعضی بازی‌ها که نصب و اجرا شدنشان نیازمند دریافت دیتا و حجم مشخصی هستند ایجاد کرده. قبلا برای این دسته بازی‌ها باید کلی گوگل می‌کردیم.

دسته‌بندی بازی‌های و برنامه‌ها در چارخونه با دقت و وسواس زیاد انتخاب شده‌اند. یکی از آنها دسته‌بندی بازی‌های آفلاین است که به‌درد مواقع دور بودن از اینترنت می‌خورد یا مواقعی که نمی‌خواهید حجم اینترنت عزیزتان را بابت بازی کردن خرج کنید. دسته‌بندی بازی‌‌‌های و اپلیکیشن‌های جدید خارجی هم اجازه نمی‌دهد از جریان جهانی بازی و اپلکیشن خارجی دور بمانید و به‌محض ایجاد یک تب جدید چارخونه این مسئله را به‌ کاربران خود یادآوری می‌کند.

چارخونه فقط بازار خرید، دانلود و نصب بازی و برنامه نیست. با نصب چارخونه به آرشیو کامل و به‌روزی از فیلم، سریال و انیمیشن مناسب گروه‌‌های مختلف سنی در قالب یک VOD دسترسی خواهید داشت. نکته اینجاست که برخلاف پلتفرم‌های مرسوم تماشای فیلم، هزینه تماشای فیلم روی چارخونه به‌شدت صرفه اقتصادی دارد و از امکانات خاص خود برخوردار است. همچنین می‌توانید اشتراک را فقط برای یک روز یا فقط برای تماشای یک فیلم خاص خریداری کنید یا اگر کاربر ایرانسل هستید، بدون خرید اشتراک و با اینترنت تمام بها فیلم تماشا کنید. اشتراک یک‌ماهه چارخونه هم فقط ۹۰ هزار تومان است که فعلا با نصف قیمت یعنی فقط ۴۵ هزار تومان می‌توان آن را خریداری کرد.

کتاب یکی دیگر از امکاناتی است که پس از نصب چارخونه روی گوشی همیشه در دسترس خواهید داشت. چارخونه آرشیو مناسبی از کتاب‌‌ الکترونیکی و کتاب صوتی عرضه می‌کند. با همان اشتراک چارخونه، می‌توانید به آرشیو کامل کتاب صوتی دسترسی داشته باشید و در اپلیکیشن چارخونه یا نسخه وب آن، کتاب‌های صوتی را گوش دهید. صرفه اقتصادی چارخونه در این بخش هم قابل توجه است. به‌عنوان مثال کتاب صد سال تنهایی نشر کتابسرای نیک با ترجمه کاوه میرعباسی را باید روی پلتفرم‌های فروش کتاب الکترونیک ۳۲ هزار تومان بخرید اما با نصب چارخونه می‌توان آن را ۱۵ درصد ارزان‌تر خریداری کرد.

چارخونه از نظر اقتصادی شدیدا به‌صرفه است. می‌توانید با دو هزار و ۸۰۰ تومان برای یک روز، هر چقدر که می‌خواهید فیلم تماشا کنید یا فقط هزینه تماشای یک فیلم خاص را بدهید. تماشای رایگان بدون خرید اشتراک هم بسیار به‌صرفه است چرا که هر وقت تصمیم بگیرید فیلم ببینید، هزینه آن را پرداخت می‌کنید. هزینه اشتراک روزانه و ماهانه هم در چارخونه با تخفیف ۲۰ درصد و ۵۰ درصد محاسبه می‌شود. کسانی که این هزینه را پرداخت می‌کنند، همزمان به آرشیو فیلم‌ها، موسیقی و کتاب‌های صوتی- الکترونیکی دسترسی خواهند داشت در حالی که هزینه اشتراک یک ماه پلتفرم‌های فیلم ممکن است به ۸۰ هزار تومان هم برسد. تعداد قابل‌توجهی از فیلم‌ها و سریال‌ها برای همه کاربران رایگان است.

چارخونه مزیت دیگری هم دارد که ویژه مشترکان ایرانسل است. کاربران می‌توانند با کیف پول دیجیتال خود که روی سیمکارت ایرانسل‌شان تعریف می‌شود در چارخونه خرید کنند. این امتیاز باعث می‌شود کاربران دیگر نگران پرداخت‌های غیرامن بانکی نباشند. همچنین به کمک آن والدین می‌توانند با شارژ کیف پول دیجیتال فرزند خود، به او این امکان را بدهند که بدون دغدغه نداشتن شماره کارت و… به‌راحتی و به‌صورت امن از کیف پول خود در چارخونه خرید کنند. از دیگر مزیت‌های چارخونه جوایز و مسابقات دوره‌ای آن است که از طریق اپ و وب‌سایت آن اطلاع‌رسانی می‌شود.
مثبت: قابلیت‌های منحصربه‌فرد برای مشترکان ایرانسل، مجموعه کاملی از سرگرمی شامل VOD، کتابخوان و…

مایکت؛ مناسب برای تجربه بازی‌های موبایلی / امتیاز: سه و نیم از پنج
صاحبان مایکت در ابتدای کار علاقه زیادی به خرید سهام کافه بازار داشتند اما چون مذاکراتشان به نتیجه نرسید، تصمیم گرفتند فروشگاه برنامه‌ و بازی‌های اندرویدی خودش را تاسیس کنند. احتمالا خیلی‌ها نمی‌دانند اما مایکت شش ماه پس از کافه ‌بازار تاسیس شده و برای خودش یک بازیگر قدیمی است با این حال از نظر اعداد و آمار فاصله زیادی با کافه بازار دارد. در نگاه اول احتمالا شباهت‌های زیادی مایکت با کافه‌ بازار کمی توی ذوق بزند.

این شباهت تا بخش تنظیمات ادامه پیدا می‌کند اما به‌عنوان مثال امکان پرکاربرد و به‌دردبخوری مثل تعریف کاربر کودک را غیرضروری دانسته‌اند تا والدین نتوانند روی برنامه‌ها و بازی‌هایی که بچه‌هایشان نصب می‌کنند، نظارت داشته باشند. این نقص با توجه به اینکه مایکت دسته‌بندی مخصوص فیلم و سریال هم دارد، توی چشم است. در عوض این ایرادات، می‌توان گفت دسته‌بندی برنامه و بازی در مایکت سروشکل ساده‌تری دارند تا کاربر قادر باشد سریع‌تر به آنچه نیاز دارد دسترسی پیدا کند. دسته‌بندی بازی‌های دیتا‌دار با گرافیک بالا یکی از آن بخش‌های به‌دردبخور خواهد بود که بازی‌های مشهوری مثل نسخه موبایل بازی Call of Duty یا اسپایدرمن را آنجا پیدا می‌کنید.

مایکت مثل کافه بازار و چارخونه امکان فعال کردن گزینه دانلود کم‌حجم به‌روزرسانی‌ها، حذف فایل‌ نصب، نگه‌داشتن پشتیبان از برنامه‌ها و دانلود همزمان برنامه‌ها یا پاک کردن تاریخچه جست‌وجو را فراهم می‌کند. بدون خرید اشتراک کاربران همراه اول و ایرانسل می‌توانند از امکانات پخش فیلم و سریال مایکت استفاده کنند اما در این حالت حجم اینترنت مصرفی آنها تمام بها محاسبه خواهد شد.

برخلاف چارخونه نمی‌توانید تنها هزینه تماشای یک فیلم یا سریال را پرداخت کنید و با بی‌سلیقگی آرشیو با سریال‌های قدیمی مثل مردگان متحرک پر شده و از آن بدتر گاهی جز چند فصل اول، خبری از بقیه سریال نیست. نمونه‌اش که بیش از پنح سال پیش دوبله شده اما فقط سه‌فصل آن روی مایکت آرشیو شده است. از طرفی در مایکت مانند چارخونه، امکان تماشای فیلم در نسخه وب وجود ندارد و کاربران مایکت از طریق لپ‌تاپ یا تلویزیون نمی‌توانند فیلم تماشا کنند.
مثبت: دسته‌بندی بازی‌های دیتادار به‌اضافه امکان تماشای فیلم و سریال

کدخبر: ۴۴۱۸۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر