کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۵۳۵۹
تاریخ خبر:

بهترین فرصت فرهاد برای اثبات خیلی چیزها

روزنامه هفت صبح | هنوز دقیقا مشخص نیست که سرنوشت فرهاد مجیدی در استقلال چه خواهد شد. اگرچه احمد مددی که با او مشکل داشت کناره‌گیری کرده و شانس ماندن مجیدی بیشتر شده اما او هنوز مخالفانی در هیات مدیره و باشگاه دارد و ممکن است معادلات در آخرین لحظه عوض شود و سرپرست یا مدیرعامل جدید هم مربی دیگری را به فرهاد مجیدی ترجیح بدهد اما فعلا فضا طوری است که ماندن مجیدی در استقلال بهترین راه و گزینه موجود به نظر می‌رسد اما چرا؟

سه فصل نصفه و نیمه
مجیدی پیش از این در سه مقطع به عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال نشسته است. اولین بار در اواخر لیگ هجدهم. او در نیم‌فصل دستیار وینفرد شفر شده بود و وقتی استقلال با باخت به پدیده در مشهد، شانس قهرمانی در لیگ برتر را از دست داد، شفر توسط امیرحسین فتحی مدیرعامل وقت برکنار شد و فرهاد مجیدی در سه هفته باقی مانده به عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال نشست. در آن سه بازی، استقلال توانست استقلال خوزستان و سپیدرود را ببرد و با صنعت‌نفت آبادان مساوی کند. طبیعی بود که این سه بازی و البته دو بازی در لیگ قهرمانان آسیا سنگ محک مناسبی برای سنجیدن عیار مجیدی در مربیگری نباشد.

در لیگ نوزدهم، آندره‌آ استراماچونی سرمربی استقلال بود و پس از اینکه توانست این تیم را بعد از چند سال بالاخره به صدر جدول لیگ برتر برساند، به دلایلی که هنوز هم مشخص نیست و یکی از آنها مشکلات مالی بود، قراردادش را فسخ کرد و این بار هم فرهاد مجیدی بود که جایگزین مربی جدا شده شد. او تیمی را تحویل گرفت که به اوج رسیده بود و بهترین نمایش‌ها را ارائه می‌داد اما با رفتن استراماچونی شوکه شده بود.

مجیدی در نیم‌فصل دوم نتایج بدی نگرفت و توانست استقلال را نایب‌قهرمان کند اما اختلاف با تیم صدرنشین یعنی پرسپولیس ۱۴ امتیاز بود. ضمن اینکه او به دلیل اختلافاتی که با احمد سعادتمند پیدا کرد، قبل از فینال جام حذفی استعفا کرد اما برگشت و نتیجه این تنش‌ها، شکست در فینال جام حذفی و به دنبال آن پایان کار مجیدی با استقلال برای بار دوم بود. مجیدی این بار، یک نیم‌فصل روی نیمکت استقلال بود اما به هر حال تیمی را هدایت کرد که خودش آن را نبسته بود.

لیگ بیستم هم حکایتی مشابه لیگ نوزدهم داشت. استقلال فصل را با محمود فکری شروع کرد و با وجود نتایج نسبتا خوب، فکری پس از اولین بازی نیم‌فصل دوم برکنار شد. هواداران استقلال از نوع بازی تیم راضی نبودند و چند بازی ضعیف مثل دربی رفت و شکست در برابر سپاهان، از عوامل اصلی برکناری او بود.

این بار هم فرهاد مجیدی آمد تا استقلال را در نیمه راه تحویل بگیرد. او استقلال را در رده دوم تحویل گرفت و در رده سوم تحویل داد. تیمش را باز هم به فینال جام حذفی رساند و باز هم در فینال مغلوب شد و جام را از دست داد و در نهایت در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم مقابل الهلال ناکام ماند و استقلال حذف شد. با وجود این، هواداران استقلال از مجیدی و تیمش راضی بودند اما همچنان مشکلی وجود داشت که مجیدی می‌توانست با توسل به آن، ضعف‌ها و نتایج تیمش را توجیه کند.

او باز هم در میانه راه تیم را تحویل گرفته بود و با بازیکنانی کار کرده بود که انتخاب او نبودند. مجیدی در بعضی از مصاحبه‌ها حتی پا را فراتر گذاشت و ادعا کرد که اگر بماند، نمی‌گذارد باز هم دلال‌ها در استقلال نفوذ کنند و تیم را ببندند! در نهایت باز هم به دلیل اینکه مجیدی از ابتدا همراه تیم نبود، نمی‌شد درباره توانایی مربیگری او نظر قطعی داد.

اولین فصل کامل در راه است؟
حالا اما به نطر می‌رسد همه چیز برای مشخص شدن عیار مربیگری فرهاد مجیدی در استقلال مهیاست. او یک نیم‌فصل با این تیم کار کرده و نقاط ضعف و قوتش را یافته است. بازیکنانی را که نمی‌خواسته رد کرده و فهرست خریدش هم تا حدود زیادی تامین شده است. در واقع استقلالی که امروز می‌بینیم، تیم خود فرهاد مجیدی است. ضعف و قوت‌هایش محصول کار اوست و نتایجش هم به پای او نوشته خواهد شد.

بگذارید خیلی چیزها مشخص شود
در این سال‌ها مجیدی مهم‌ترین چهره باشگاه استقلال بوده است. محبوبیت زیادی در میان هواداران دارد و البته مخالفانی هم در میان آنها و پیشکسوتان و کارشناسان به چشم می‌خورند. موافقانش معتقدند او در این مدت هرگز نتوانسته با آرامش و در شرایط ایده‌آل و بدون حاشیه کار کند. همواره یا در باشگاه مخالفانی داشته که اجازه نداده‌اند با فراغ بال کار کند یا اتفاقاتی رخ داده که مانع ثبات و آرامش در تیم او شده است.

مخالفانش هم معتقدند که شرایط هر چقدر بد بوده باشد و هر چقدر هم که با تیم‌هایی که دیگران بسته‌اند کار کرده باشد، به دلیل داشتن بازیکنان موثر و ستاره‌های گران‌قیمت، حداقل باید یک جام برای استقلال می‌آورد! با در نظر گرفتن همه جوانب، امسال بهترین فرصت برای روشن شدن تکلیف استقلال با فرهاد مجیدی است. او اگر بماند، هیچ بهانه‌ای برای ناکامی و نگرفتن جام ندارد. اگر موفق شود، راهش را با استقلال ادامه خواهد داد و مخالفانش را ساکت خواهد کرد و اگر ناکام شود و باز هم جامی نگیرد، مشخص خواهد شد که استقلال برای موفقیت به مربی بزرگ‌تری نیاز دارد و مجیدی هم دوای درد این تیم و هوادارانش نیست.

کدخبر: ۴۱۵۳۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر