کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۶۵۷
تاریخ خبر:

بهترین سرمایه‌گذاری‌ها با سود ۳۸ تا ۳۹۰درصد

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | قیمت دلار در یک‌سال گذشته تقریبا ۳۲درصد رشد کرده است. سکه این روزها هفت‌میلیون و ۵۵۰هزار تومان است و نسبت به پارسال تقریبا یک‌ونیم‌برابر شده. این یعنی بازدهی ۵۹درصدی را برای سرمایه‌گذارانش به همراه داشته. پارسال این موقع هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ۴۳۰هزار تومان بود و حالا با رشد ۷۱درصدی به ۷۳۵هزار تومان رسیده است. احتمالا در جریان باشید که بورس با بازدهی پنج‌برابری در یک سال اخیر، پیشتاز بازارها است.

شاخص کل در یک سال گذشته از محدوده ۲۳۰هزار واحد به یک‌میلیون و ۱۹۰هزار واحد رسیده و ۴۱۰درصد رشد کرده است. با این‌‌حال به‌دست آوردن این سود در بورس کار حرفه‌ای‌ها است و احتمالا توانایی رسیدن به این بازدهی را در خودتان نبینید، ولی ما یک راهی سراغ داریم که بدون تخصص و دانش بورسی و همچنین بدون ترس از ریسک بازارهای طلا، ارز و سکه می‌توانید در یک‌سال تا ۳۹۰درصد سود کنید.

کسانی که این راه را رفته‌اند، از خرداد پارسال تا حالا سرمایه‌شان تقریبا پنج‌برابر شده است. لازم نیست بترسید، صندوق‌ها به جای شما سهام شرکت‌های بورسی را می‌خرند و با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری می‌توانید در این بازدهی چشمگیر شریک شوید. در این گزارش بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی، مختلط و درآمد ثابت را معرفی کرده‌ایم. طرز کار هرکدام از آنها متفاوت است. بعضی ریسک کمتری دارند و بازدهی‌شان در حدود ۳۸درصد است. در طرف مقابل آنهایی که ریسک‌پذیرتر هستند، توانسته‌اند در یک سال گذشته بازدهی ۳۹۳درصدی نصیب سرمایه‌گذارانش کنند.

*** بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی با سود ۳۹۳درصدی
صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی پول شما را مستقیما به بازار بورس می‌برند. برخلاف صندوق‌های درآمد ثابت که بخش عمده دارایی‌هایشان اوراق بهادار است، صندوق‌های سهامی اغلب دارایی‌شان را در سهام بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این مورد باعث می‌شود، ریسک چنین صندوق‌هایی بیشتر شود. این روز‌ها که بورس وضعیت خوبی دارد، سود این صندوق‌ها به‌طور چشمگیری بالا است. ولی چنین سودی همیشگی نیست و ممکن است با نزولی شدن روند بورس، شاهد بازدهی منفی این صندوق‌ها باشید. البته این بازدهی منفی آنقدری به شما ضرر نخواهد رساند.

روند چنین صندوق‌هایی عموما مشابه شاخص کل بورس، اما با نوسانات کمتر است. توجه داشته باشید که حداقل بودجه لازم برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها عموما بیشتر از صندوق‌های درآمد ثابت است. بازدهی صندوق‌های سهامی بعضا به ۶۱۰درصد سالانه می‌رسد. صندوق مشترک ارزش‌کاوان آینده توانسته در یک‌سال اخیر چنین بازدهی‌ای داشته باشد، اما این صندوق قابل معامله در بورس یا اصطلاحا ETF نیست.

در بین صندوق‌های سهامی ETF و قابل معامله، سپهر کاریزما بهترین عملکرد را در یک‌سال گذشته از خود نشان داده است. این صندوق بازدهی ۳۹۲٫۶درصدی را در یک‌سال گذشته نصیب سرمایه‌گذارانش کرده و پول آن‌ها را بیش از چهارونیم‌برابر کرده است. واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق با نماد کاریس در بورس قابل خرید و فروش است و ارزش هرکدام از آن‌ها ۱۵هزار و ۹۸۷تومان است. صندوق سپهر کاریزما ۹۶درصد پول سرمایه‌گذارانش را به بورس برده که نشان از ریسک بالای این صندوق دارد.

رتبه دوم پربازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری سهامی ETF به هستی‌بخش آگاه اختصاص دارد که توانسته در یک‌سال گذشته ۳۹۲٫۵درصد بازدهی داشته باشد. این یعنی ارزش واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق در یک‌سال گذشته پنج‌برابر شده و حالا به ۲۰هزار و ۵۸۵تومان رسیده است. بخش عمده پولی که به این صندوق می‌سپارید، در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌شود. طوری که ۹۳درصد دارایی‌های این صندوق با نماد آگاس سهام است.

صندوق سرمایه‌گذاری تجارت شاخصی کاردان رتبه سوم بهترین عملکرد را در بین صندوق‌های سهامی ETF دارد. طوری که بازدهی یک‌سال اخیر این صندوق به ۳۶۹درصد می‌رسد. تجارت شاخصی کاردان را می‌توانید با نماد کاردان در بورس پیدا کنید. ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری آن حدود ۱۴هزار و ۱۱۹تومان است. بررسی دارایی‌های این صندوق نشان می‌دهد، روند سوددهی آن کاملا براساس فعالیت کارشناسانش در بازار بورس است. چراکه این صندوق کل پول سرمایه‌گذارانش را به بورس برده و این یعنی اگر وضعیت بورس خراب شود، ممکن است این صندوق نتواند بازدهی خوبی برایتان داشته باشد.

*** بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط با سود ۱۹۲درصدی
سود بالا و ریسک پایین همخوانی چندانی باهم ندارند. اگر ریسک نکنید، نمی‌توانید انتظار سود چشمگیر داشته باشید. برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری راه میانه را در پیش گرفته‌اند. فعالیت آن‌ها ترکیبی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت با کمترین ریسک و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی با بیشترین سود است. برای همین اسمشان را صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط گذاشته‌اند. سودآوری‌شان تقریبا نصف صندوق‌های سهامی است، اما خیلی بیشتر از صندوق‌های درآمد ثابت برایتان سود دارند.

ریسکشان هم تا حدودی کنترل‌شده است. چراکه براساس دستورالعمل‌ها باید بخشی از دارایی‌شان را در بخش‌های بدون ریسک سرمایه‌گذاری کنند. بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط بعضا به سالانه ۲۶۳درصد می‌رسد. چنین بازدهی‌ای را صندوق مشترک نواندیشان رقم زده که بالاترین بازدهی بین صندوق‌های مختلط است. این صندوق در بورس قابل معامله نیست.

رتبه اول صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط قابل معامله در بورس یا ETF از نظر بازدهی در یک‌سال گذشته به صندوق سپهر اندیشه نوین تعلق دارد. این صندوق در یک‌سال گذشته ۱۹۲درصد بازدهی داشته و پول مشتریانش را حدود سه‌برابر کرده است. این صندوق با نماد صنوین در بورس فعال است. ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری آن در حال حاضر هفت‌هزار و ۸۸۱تومان است و بررسی ترکیب دارایی‌های این صندوق نشان می‌دهد ۶۱درصد پولی که به آن‌ها می‌سپارید، در سهام بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود. ۲۶درصد آن به اوراق بهادار تعلق دارد و ۱۱درصد دیگر روانه سپرده‌های بانکی می‌شود.

صندوق سرمایه‌گذاری ثروت‌آفرین پارسیان در رتبه دوم بازدهی قرار گرفته است. این صندوق در یک‌سال گذشته سرمایه مشتریانش را نزدیک به سه‌برابر کرده و ۱۷۹درصد افزایش داده است. هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق هشت‌هزار و ۳۹۷تومان ارزش دارد. ۶۱درصد پولی که به صندوق سپهر اندیشه نوین می‌سپارید در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود. ۲۹درصد آن را اوراق می‌خرند و ۹درصد دیگر را در سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا ریسک صندوق کمتر شود.

مقام سوم بیشترین بازدهی در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط ETF به صندوق آرمان سپهر آشنا اختصاص دارد. این صندوق را می‌توانید با نماد آسام در بورس پیدا کنید. بررسی بازدهی سالانه آسام نشان می‌دهد، این صندوق در یک‌سال گذشته ۱۷۲درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذارانش کرده. بررسی ترکیب دارایی‌های آن نشان می‌دهد حدود ۶۴درصد پول صندوق در سهام سرمایه‌گذاری شده است. ۱۹درصد پول نقد است و ۱۶درصد برای خرید اوراق اختصاص داده شده و مابقی آن‌ها در بخش سایر دارایی‌ها دسته‌بندی می‌شود. با این حساب می‌توان گفت، بخش قابل توجه یعنی یک‌پنجم سرمایه این صندوق بیکار مانده است و سود و ضرر ندارد.

*** بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت با سود ۳۸درصدی
کم‌ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری در بازار بورس، متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است. سودشان چندان با سود سهام در بورس قابل مقایسه نیست، اما نسبت به بانک‌ها چندقدم جلوتر هستند. تفاوت کارشان اینجاست که این صندوق‌ها سود تضمین‌شده‌ای برایتان ندارند و همه‎چیز به روند فعالیت صندوق بستگی دارد. با این وجود امکان قرمز رنگ‌شدن این صندوق‌ها در بازار بورس عملا دور از ذهن است.

این طلسم در سبد دارایی‌های این صندوق‌ها ریشه دارد. بخش اغلب پولی که به این صندوق‌ها می‌سپارید، خرج خرید اوراق می‌شود. اوراق عموما درآمد ثابتی دارند که مبلغ آن پایین، اما سودش قطعی است. بعد از اوراق، نوبت به سهام می‌رسد. بخش دوم دارایی‌های چنین صندوق‌هایی را سهام بورسی تشکیل می‌دهد که سودشان خیلی بیشتر از اوراق است، اما ریسک بالایی دارند. از آنجا که بخش کوچکی از دارایی‌های صندوق در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود، نگرانی چندانی بابت ریسک این سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت می‌توانند تا ۷۲درصد سالانه به شما سود برسانند. نمونه آن صندوق سرمایه‌گذاری مشترک صنعت و معدن است که توانسته در یک‌سال اخیر چنین بازدهی داشته باشد. این صندوق‌ها قابل معامله در بورس یا اصطلاحا ETF نیستند و دردسر‌های خاص خودشان را دارند.
در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت EFT بهترین عملکرد به صندوق گنجینه آینده روشن اختصاص دارد که در یک‌سال گذشته برای سرمایه‌گذارانش ۳۸درصد بازدهی داشته است. قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق با نماد صایند در آخرین روز معامله هزار و ۲۳تومان است. وقتی پولتان را به این صندوق می‌سپارید، ۴۳درصد آن در اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌شود و ۳۷درصدش روانه سپرده‌های بانکی می‌شود. ۱۸درصد دارایی‌های این صندوق سهام بورسی است و مابقی در بخش سایر دارایی‌ها دسته‌بندی می‌شود.

صندوق آرمان آتی کوثر با نماد آکورد در رتبه دوم بهترین عملکرد سالانه قرار دارد. این صندوق درآمد ثابت توانسته در یک‌سال اخیر ۳۶٫۵درصد بازدهی داشته باشد. قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری آن در آخرین روز معاملات دوهزار و ۶۵۳تومان است. بررسی ترکیب دارایی‌های این صندوق نشان می‌دهد، ۶۱درصد پول مشتری‌ها در سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود. ۳۰درصد آن را اوراق خریده‌اند و ۸٫۱درصد برای سرمایه‌گذاری در بورس استفاده شده. رتبه سوم بهترین عملکرد سالانه بین صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله، در اختیار صندوق سپهر خبرگان نفت با نماد سخند است.

این صندوق در یک‌سال اخیر بازدهی ۳۵٫۴درصدی برای سرمایه‌گذارانش به همراه داشته و ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری آن در آخرین روز معامله هزار و ۱۷۲تومان است. وقتی پولتان را به این صندوق می‌سپارید، ۲۵درصد آن در اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌شود و ۳۸درصدش روانه سپرده‌های بانکی می‌شود. ۳۴درصد دارایی‌های این صندوق سهام بورسی است و مابقی در بخش سایر دارایی‌ها دسته‌بندی می‌شود.

کدخبر: ۳۳۳۶۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر