کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۵۷۱۱
تاریخ خبر:

بهترین سریال‌های سال؛ حاشیه‌هایی از‌ برندگان جوایز امی

روزنامه هفت صبح، صوفیا نصرالهی | ‌سال‌هاست که سریال‌های تلویزیونی صاحب ارج و مقامی در حد فیلم‌های سینمایی شده‌اند. از زمانی که سریال‌ها به اندازه‌ فیلم‌ها جهانی شده‌اند و مخاطبانی در سراسر جهان پیدا کرده‌اند جوایز تلویزیونی هم اهمیتشان بیشتر شده است.
مهم‌ترین جایزه‌ تلویزیونی که به اسکار تلویزیون شهرت دارد جوایز امی است که بامداد روز دوشنبه به وقت ایران به بهترین‌های یک سال گذشته‌ تلویزیون اهدا شد.

یک نگاه به نامزدها نشان می‌دهد که رقابت به خصوص در بخش مینی‌سریال خیلی داغ بوده است. در بخش درام بعد از چند سال به شدت موفق امسال برنده قابل‌پیش‌بینی به نظر می‌رسید. در بخش‌های بازیگری هم از ستارگان سینما تا قدیمی‌های تلویزیون با هم رقابت می‌کنند و دیگر بازیگر سینمایی بودن ارجحیتی به بازیگر تلویزیونی ندارد. نکته‌ جالب اینکه در مورد سریال‌های تلویزیونی به نظر می‌رسد اغلب اوقات میان تماشاگران و منتقدان اتفاق نظر وجود دارد و همان سریال‌هایی جایزه می‌برند که مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفته‌اند.

در بخش درام به نظر می‌رسد تلویزیون به خون تازه‌ای نیاز دارد چون بیشتر سریال‌هایی که نامزد شده‌اند چندین فصل‌شان گذشته و از زمانی که شروع یک سریال درام میخکوبمان کرده بود زمان زیادی گذشته است. به نظر می‌رسد تمایل به ساخت مینی‌سریال‌های موفق بیشتر شده است. در دو سه سال اخیر هر بار یکی دو مینی‌سریال بوده‌اند که با ایده‌های جدیدشان منتقدان و تماشاگران را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند. برنده‌ بزرگ امسال از لحاظ تعداد جایزه شبکه‌ نتفلیکس بوده است. سریال‌هایی که امسال موفق شدند نظر منتقدان را جلب کنند بررسی می‌کنیم.

برندگان بزرگ

تد لاسو/ Ted Lasso
خالق: برندن هانت، جو کلی، بیل لارنس
امتیاز imdb: 8.8 از ۱۰
شبکه: اپل

سریال «تد لاسو» مهم‌ترین جایزه‌ بخش کمدی یعنی بهترین سریال را گرفت اما علاوه بر آن بازیگر نقش اول آن جیسون سودیکیس هم موفق شد جایزه‌ بهترین بازیگر نقش اول مرد کمدی را از آن خودش کند و هانا وندینگهام هم جایزه‌ بهترین بازیگر زن مکمل کمدی را گرفت.
از آن جایزه‌هایی بود که تقریبا می‌شد پیش‌بینی‌اش کرد. ایده‌ سریال حتی روی کاغذ هم بامزه است و تقابل فرهنگ انگلیسی و آمریکایی از همان اپیزودهای اول سریال شوخی‌های بامزه‌ای رقم می‌زند. داستان زن و شوهری که از هم جدا می‌شوند.

زن به خاطر خیانتی که شوهر به او کرده می‌خواهد محبوب‌ترین چیزی را که مرد در جهان دارد از او بگیرد یعنی باشگاه فوتبالش را. اموال که تقسیم می‌شود باشگاه فوتبال به زن می‌رسد. طبعا مفهوم باشگاه فوتبال برای انگلیسی‌ها فراتر از فقط سرگرمی یا ورزش است. زن یک مربی فوتبال آمریکایی را به بهانه‌ اینکه باشگاه به خون تازه‌ای نیاز دارد به عنوان سرمربی دعوت می‌کند. یکی از آن آمریکایی‌های ساده‌دل خوش‌باور که انگار از دل کتاب‌های موفقیت برایان تریسی بیرون آمده است و حتی اصطلاحاتی مثل کرنر را هم بلد نیست.

او می‌خواهد به همان روشی که تیم فوتبال آمریکایی‌اش را با انگیزه هدایت می‌کرد با این تیم فوتبال انگلیسی هم کنار بیاید اما طبعا کنار آمدن با بازیکنان مغرور یک تیم انگلیسی کار ساده‌ای نیست به خصوص وقتی متوجه می‌شوند که تد لاسو واقعا چیزی از فوتبال نمی‌داند.
برگ برنده‌ این کمدی بامزه بازی سودیکیس در نقش مربی فوتبال آمریکایی است که حالا به انگلیس آمده و واکنش مثبت هیجان‌انگیزش به هر چیز انگلیسی که می‌بیند. شوخی‌هایش خیلی بامزه از کار درآمده و سریال سرگرم‌کننده‌ای است که دیدنش واقعا مفرح است.

مه‌یر از ایست‌تاون (Mare of Easttown)
خالق: برد اینگلسبی
امتیاز imdb: 8.5 از ۱۰
شبکه: HBO

با توجه به اینکه این مینی‌سریال رقبایی مثل «گامبی وزیر» و «واندا ویژن» داشت این همه جایزه‌ای که نصیبش شد به خصوص در زمینه‌ بازیگر‌ی‌ها، بسیار ارزشمند بود. کیت وینسلت موفق شد جایزه‌ بهترین بازیگر زن مینی‌سریال را از آن خودش کند در حالی که پیش‌تر از پخش این سریال آنیا تیلور جوی برای بازی در مینی‌سریال «گامبی وزیر» بیشتر تحسین شده بود. جایزه‌ بهترین بازیگر نقش مکمل زن در یک مینی‌سریال هم به «مه‌یر از ایست‌تاون» رسید.

این سریال درام پلیسی که در ایران هم بسیار محبوب شد داستان زن کارآگاهی به نام مه‌یر (با بازی وینسلت) است که در یک شهر کوچک به نام ایست‌تاون کار می‌کند. شهری فقیر که تمام ساکنانش همدیگر را می‌شناسند و اکثرشان پشت زندگی‌های صاف و ساده‌ای که دارند درگیر هزاران گرفتاری از اعتیاد گرفته تا خیانت و تعدی هستند. این وسط دختر یکی از دوستان مه‌یر یک سالی است که ربوده شده و دوستش او و پلیس را متهم می‌کند که به اندازه‌ کافی برای پیدا کردن دخترش تلاش نمی‌کند. این وسط یک دختر نوجوان دیگر که مادر مجردی هم بوده به قتل می‌رسد تا شرایط برای مه‌یر پیچیده‌تر شود.

مه‌یری که پسر خودش به خاطر اعتیاد به موادمخدر خودکشی کرده و بعد از آن شوهرش از او جدا شده و خودش مشکلات خانوادگی متعددی دارد. یک‌جور «ابد و یک روز» هالیوودی که البته بازی وینسلت در نقش زن میانسال خسته‌ای که گرفتاری زیاد دارد واقعا خوب است اما شاید آنیا تیلور جوی انتخاب سرحال‌تری بود. به هر حال زمان پخش سریال هم مهم است و «مه‌یر از ایست‌تاون» چون نزدیک‌تر به جوایز امی پخش شده به نظر می‌رسد شانسش برای درو کردن جوایز هم بیشتر شد.

تاج (The Crown)
خالق: پیتر مورگان
امتیاز imdb: 8.6 از ۱۰
شبکه: نتفلیکس

ترجمه‌ درست‌تر این سریال «تاج و تخت» است اما برای اینکه با سریال «بازی تاج و تخت» اشتباه گرفته نشود در رسانه‌های فارسی معمولا «تاج» ترجمه شده. این درام تاریخی درباره‌ دوران سلطنت ملکه الیزابت دوم است که هنوز هم ادامه دارد. در دو فصل اول کلر فوی نقش ملکه الیزابت را در دوران جوانی‌اش بازی می‌کرد. زمانی که با پرنس فیلیپ یا دوک ادینبورگ ازدواج کرد. در فصل سوم و چهارم الیویا کولمن بازی در نقش ملکه را برعهده گرفت و به هر حال به نظر می‌رسد این نقشی است که برای هر بازیگری جایزه به دنبال خواهد داشت چون هم کلر فوی جایزه‌ امی را گرفت و هم اولیویا کولمن امسال موفق شد جایزه‌ بهترین بازیگر نقش اول سریال درام را از آن خودش کند.

علاوه بر آن سریال «تاج» جایزه‌ بهترین سریال درام را هم کسب کرد. تا به حال چهار فصل از سریال «تاج» پخش شده که اتفاقا فصل چهارم آن با حاشیه‌های زیادی از سمت خانواده‌ سلطنتی انگلستان همراه شد. فصل چهارم درباره‌ ازدواج پرنسس دایانا و پرنس چارلز است و برخوردهایی که در کاخ سلطنتی با دایانا می‌شود. به گفته‌ تاریخ‌نگاران خاندان سلطنتی انگلستان البته بیشتر از اینکه فصل چهارم مبتنی بر وقایع تاریخی باشد قصه‌ای مبتنی بر تخیل نویسندگان سریال دارد.

گامبی وزیر
خالق: اسکات فرانک، آلن اسکات
امتیاز imdb: 8.6 از ۱۰
شبکه: نتفلیکس

نمی‌شود با اطمینان گفت که «گامبی وزیر» جزو برندگان بزرگ جوایز امی بود یا بازندگان. سریال در بخش‌های مختلفی نامزد بود اما در نهایت فقط جایزه‌ بهترین مینی‌سریال را کسب کرد. این مینی‌سریال اقتباسی از داستانی نوشته‌ والتر تویس است. داستان دختری به نام الیزابت (بث) هارمن که در کودکی یتیم می‌شود. در یتیم‌خانه توسط سرایدار با شطرنج آشنا می‌شود و استعداد خارق‌العاده‌ای از خودش نشان می‌دهد. اما همان‌جا در یتیم‌خانه به استفاده از قرص معتاد می‌شود چون قرص‌ها باعث می‌شوند رویای صفحه‌ شطرنج و حرکت مهره‌ها را ببیند.

خانواده‌ای او را به فرزندی قبول می‌کنند اما خیلی زود مرد خانواده را رها می‌کند و آن‌ها دچار فروپاشی می‌شوند. بث هارمن از استعدادش در شطرنج استفاده می‌کند و به مسابقات بزرگ راه پیدا می‌کند اما همچنان با مشکل اعتیاد به قرص و الکل دست و پنجه نرم می‌کند. بزرگ‌ترین مشکل بث تنهایی است و البته یک حریف اهل شوروی که هیچ‌کس نمی‌تواند شکستش بدهد. بث قهرمان آمریکا می‌شود اما هدفش این است که قهرمان جهان شود. هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد سریالی درباره‌ ورزشی مثل شطرنج بتواند تا این حد جذاب و هیجان‌انگیز از کار دربیاید. گری کاسپاروف مشاور شطرنج سریال بوده است و شاید حضور او باعث شده که سکانس‌های مربوط به بازی شطرنج تا این حد هیجان‌انگیز و جذاب از کار دربیاید.

بازندگان بزرگ

آنیا تیلور جوی
تا پیش از سریال «گامبی وزیر» کسی متوجه استعدادهای بازیگری آنیا تیلور جوی نشده بود. هرچند او در فیلم کمدی-رمانتیک «اما» اقتباس از رمان جین آستین ظاهر شده بود و بازی‌اش هم نسبتا دیده شد اما حضور در مینی‌سریال فرانک اسکات بود که او را به شهرت رساند. تیلور جوی از نوجوانی تا جوانی بث هارمن را تصویر می‌کند. البته که چهره‌پردازی هم کمک زیادی به او کرده اما واقعیت این است که او توانسته خیلی خوب حس و حال یک نوجوان نابغه تا دختر جوان سرگشته‌ موفق را انتقال بدهد. همه انتظار داشتند برنده‌ جایزه‌ امی بهترین بازیگر زن مینی‌سریال امسال او باشد اما کیت وینسلت بعد از بیش از یک دهه از آخرین حضورش در تلویزیون در سریال «میلدرد پیرس» با درام کارآگاهی «مه‌یر از ایست‌تاون» برگشت و تیلور جوی در این بخش شکست سنگینی خورد.

همیلتون (Hamilton)
خالق: لین مانوئل میراندا، ران چرنو (براساس کتابی نوشته‌ الکساندر همیلتون)
امتیاز imdb: 8.4 از ۱۰
«همیلتون» اثر گیج‌کننده‌ای است از این نظر که نمی‌دانیم با آن به عنوان یک اثر سینمایی برخورد کنیم یا یک اثر تلویزیونی. امی دومی را انتخاب کرده و این فیلم-تئاتر موزیکال را در بخش بهترین مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی نامزد کرده و همه‌ بازیگرانش هم در بخش بهترین بازیگران نقش اول مرد، نقش مکمل مرد و نقش مکمل زن نامزد شدند و توماس کیل هم نامزد کارگردانی شد اما متاسفانه در همه‌ بخش‌ها جایزه‌ها را واگذار کرد در حالی که اثر شکوهمندی است و تماشایش شبیه دیدن یک تئاتر ضبط شده نیست. «همیلتون» کل تاریخ استقلال آمریکا را تا رسیدن الکساندر همیلتون به وزارت خزانه‌داری و اختلافات او با توماس جفرسون رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ آمریکا به تصویر می‌کشد. بازیگران سریال فوق‌العاده هستند و موسیقی آن درخشان است. تلفیقی از تئاتر، سینما، اپرا که نتیجه‌اش دستاوردی خارق‌العاده شده که در نهایت هم یک جایزه‌ دستاورد از امی دریافت کرد اما حقش بیشتر از این‌ها بود.

برندگان اصلی جوایز امی ۲۰۲۱
بهترین سریال درام: تاج (The Crown)
بهترین سریال کمدی: تد لاسو (Ted Lasso)
بهترین مینی‌سریال: گامبی وزیر (The Queen's Gambit)

بهترین بازیگر نقش اول مرد در یک سریال درام: جاش اُکانر(تاج)
بهترین بازیگر نقش اول زن در یک سریال درام: اولیویا کلمن (تاج)
بهترین بازیگر نقش اول مرد در یک سریال کمدی: جیسون سودیکیس (تد لاسو)
بهترین بازیگر نقش اول زن در یک سریال کمدی: جین اسمارت (هکس)

بهترین بازیگر نقش اول مرد در یک مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی: ایوان مک گرگور (هالستون)
بهترین بازیگر نقش اول زن در یک مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی: کیت وینسلت (مه‌یر از ایست تاون)
بهترین نویسندگی سریال کمدی: هکس

بهترین نویسندگی سریال درام: تاج
بهترین کارگردانی سریال کمدی: هکس
بهترین کارگردانی سریال درام: تاج

کدخبر: ۴۱۵۷۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر