کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۸۴۴۹
تاریخ خبر:

بهترین سبد سهام ‌برای خرید به انتخاب بزرگان

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | بورس امروز به استقبال تعطیلات کرونایی می‌رود و تا یکشنبه هفته آینده خبری از معاملات نخواهد بود. احتمالا این تعطیلات یک هفته‌ای زمان مناسبی برای بررسی و تحلیل سهام پیشنهادی کارشناسان باشد. بورسان درگفت‌وگو با کارشناسان بازار سرمایه از آنها پرسیده اگر کسی بخواهد سه سهم را بخرد و تا یک‌سال به آنها دست نزند و دنبال کار و زندگی خودش باشد، شما چه نمادهایی را پیشنهاد کنید؟

کارشناسانی که نظرشان را اعلام کرده‌اند هر کدام در یکی از شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند و به همین خاطر می‌توان روی پیشنهادهایشان حساب باز کرد. هرچند، آنها نظر شخصی خودش را گفته و هرکدام دلیل قانع‌کننده‌ای برای انتخابشان دارند. شاید همین مورد باعث شده هر کارشناس سهام متفاوتی را پیشنهاد دهد و خبری از اتفاق نظر روی یک نماد خاص نباشد. در این گزارش مصاحبه هفت کارشناس را کنار هم چیده‌ایم تا ببینیم هر کدام چه سبدی از سهام را پیشنهاد کرده‌اند و چه دلایلی برای این انتخاب سخت دارند.

جلال روحی کارشناس ارشد حسابرسی بازار سرمایه است و امیر وفایی سمت نایب رئیس شرکت سبدگردان الگوریتم را برعهده دارد. یاسر مهرآور مدرس مدیریت سرمایه به حساب می‌آید و امیر شجاعی از کاشناسان بازار سرمایه است. ایمان مقدسیان مدیریت معاملات کارگزاری بانک کشاورزی را برعهده دارد، سهند جلال سهندی از مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری کیان است و مهدی رادان در شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان و تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کند. نهایتا تصمیم با شماست که با تحلیل شخصی در این فرصت طلایی به دست آمده سهام را بررسی کنید و دست به خرید بزنید. اگر بعد از یک‌سال ضرر کردید، بعید است بتوانید ضررتان را از کارشناس‌ها بگیرید.

‌جلال روحی: فولاد، شپنا و آریا
سه گروه خوب برای امسال می‌توانیم پیش‌بینی کنیم. یکی گروه پالایشی، یکی گروه پتروشیمی و دیگری گروه فلزات است که فلزات بیشتر از بقیه منتفع خواهد شد. در گروه فولادی من فولاد را ترجیح می‌دهم که هم معدنی است و هم کار تولید فولاد را دارد. در پالایشی‌ها من فکر می‌کنم اگر طرح توسعه پالایشگاه اصفهان انجام شود، شپنا می‌تواند تحولات زیادی ایجاد کند. امیدوارم طرح گازوئیل امسال به بهره‌‎برداری برسد و فکر می‌کنم فرآیند آن به زودی تمام خواهد شد. پس در گروه پالایش سهام شپنا بهترین گزینه خواهد بود. در گروه پتروشیمی من آریا ساسول را بهتر از همه نمادها می‌دانم. هرچند فکر می‌کنم بازار در حال حاضر توجهی زیادی به آریا ساسول ندارد. سهامداران پارس را خوب می‌خرند ولی سراغ آریا نمی‌روند درحالی که خود پتروشیمی پارس از پتروشیمی آریا ساسول سود می‌کند.

نظر هفت صبح: سه نماد انتخابی توسط جلال روحی هر سه نمادهای دلاری هستند و در صورت احیای برجام و کاهش قیمت دلار، احتمالا بازدهی مورد انتظار از آنها کاهش پیدا خواهد کرد.

امیر وفایی: وغدیر، کاوه و یک نماد خودرویی یا بانکی
من دوست ندارم نام سهام ببرم، چراکه خیلی از شرکت‌ها مشاوره سرمایه‌گذاری پیشنهادات خوبی دارند ولی بسیاری از سهم‌های بزرگ ما با توجه به قیمت دلار و … از جمله سهم‌های بزرگ گروه فولادی و گروه پتروشیمی می‌توانند روند خوبی داشته باشند. اگر وضعیت برجام کمی بهتر شود بعضی از گروه‌های خودرویی و بانکی فکر می‌کنم روند خوبی خواهند داشت.

منطق اقتصادی می‌گوید نمادهای بزرگ بانکی و خودرویی می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. من فکر می‌کنم مجموعه سرمایه‌گذاری غدیر شاید جزو گزینه‌های خوب باشد. در بین فولادی‌ها نمادهای فولاد مبارکه و فولاد کاوه نمادهایی خوبی هستند. در مجموعه گروه خودرویی و بانکی هم بد نیست یکی از نمادهای بزرگ این دو گروه را در پرتفو داشته باشیم تا سبد سهام متشکل از نمادهای برجامی و غیربرجامی داشته باشیم.

نظر هفت صبح: نمادهای خودرویی و بانکی ثابت کرده‌‎اند در بلندمدت شاید نتوانند گزینه خوبی باشند و صرفا در مقاطعی بازدهی قابل توجه از خودشان به جا می‌گذارند ولی برای اینکه بخشی از سبدمان را به سهام برجامی یا غیردلاری اختصاص دهیم می‌توانند ریسک تغییرات قیمت دلار را پوشش دهند.

یاسر مهرآور: شبندر، خودرو و فراکاب
من بر اساس مدل سرمایه‌گذاری خودم شاخص‌های P/E و P/S را برای انتخاب نماد در نظر می‌گیرم. P/S فرآورده‌های نفتی، خرده‌فروشی، خودرو و لوازم خانگی از همه گروه‌ها پایین‌تر است. من در سبدم فرآورده‌های نفتی و پالایشگاه‌ها را در نظر می‌گیرم و ای کاش نماد پالایشگاه بندر عباس باز بود چون پایین‌ترین P/E را دارد و P/S آن هم پایین است. P/S پایین برای من حالت اهرمی دارد و برای همین در بلندمدت مطمئنم اتفاقی برای نمادهای اینچنینی خواهد افتاد.

در قسمت پررسیک سبدم که ۲۰درصد را به آن اختصاص می‌دهم از صنعت خودرو خود نماد خودرو را انتخاب می‌کنم چون مطمئنم این بازار بالاخره تحولاتی خواهد داشت و فروش خودرو رشد خواهد کرد. همچنین سهام آینده داری که من انتخاب می‌کنم و نمی‌فروشم از بین چهار سهم فراکاب خواهد بود. به نظرم هر ایرانی باید از سهام چهار شرکت بورس کالا، بورس تهران، فرابورس ایران و بورس انرژی حداقل ۵۰۰هزار تومان سهام داشته باشد. به طور کلی فولادی‌ها مثل فولاد مبارکه یا از پتروشیمی‌ها زاگرس و فناوران هم می‌توانند در بین گزینه‌های خوب قرار بگیرند.

نظر هفت صبح: فراکاب مخفف چهار نماد فرابورس، کالا، انرژی و بورس است که در گروه نهادهای مالی قرار دارند و در بازه‌های مختلف هر کدام توانسته‌اند بازدهی قابل توجهی نصیب سرمایه‌گذارانشان کنند چراکه این شرکت‌ها هیچ ریسکی مثل آتش گرفتن مخزن سوخت و توقف خط تولید ندارند و منبع درآمدشان کارمزد معاملات بازار سرمایه است. نمادهای خودرویی به خاطر زیان‌ده بودنشان P/E منفی دارند و برای همین عموما برای شناسایی ارزندگی آنها از شاخص P/S یعنی نسبت قیمت سهام به میزان فروش شرکت‌ها استفاده می‌کنند.

امیر شجاعی: فخوز، وغدیر و وبملت
یکی از نمادهای خوب برای سرمایه‌گذاری به نظر من فولاد خوزستان است که برای بلندمدت گزینه خوبی است و برای معامله روزانه شاید جذاب نباشد. نماد خوب دیگری که می‌توان معرفی کرد و جذاب به نظر می‌رسد سرمایه گذاری غدیر است و نماد بعدی که شاید بازار توجه چندانی به آن نداشته باشد، بانک ملت است. شاید دوستان تعجب کنند و بگویند چرا بانک ملت؟ الان کسی بانک ملت نمی‌خرد ولی من برایشان مپنا را مثال می‌زنم.

همین مپنا را یادم است بارها در گروه پیشکسوتان درباره‌اش صحبت می‌کردیم که می‌گفتند مپنا سهم خسته‌کننده‌ای بود که کسی نگاهش نمی‌کرد و ایراداتی داشت ولی من خودم موقع خرید مجبور شدم با قیمت‌های بالاتر از نرخ موردنظر خودم بخرم و ببینید چه بازدهی جذابی در مدت خیلی کوتاه به همراه داشت. نمادهای زیادی هستند که بسیار جذاب هستند ولی اگر بخواهیم سه نماد را اسم ببریم، همان فخوز، وغدیر و وبملت گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری با دید حداقل یک‌سال را پیشنهاد می‌کنم.

نظر هفت صبح: سهام شرکت مپنا درست مثل آنچه امیر شجاعی مثال زد در یک سال گذشته بازدهی چندانی نداشته ولی تنها در دو ماه توانسته بازدهی ۶۰درصدی را تجربه کند. بانک ملت شرایطی کاملا مشابه با گذشته رمپنا دارد و بعید نیست اتفاقی که برای رمپنا افتاد در آینده برای بانک ملت اتفاق بیافتد.

ایمان مقدسیان: شستا، ذوب و غکورش
سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند یک‌سال با بازار کاری نداشته باشند و سرمایه‌گذاری کنند، اولین توصیه‌ام این است که سراغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری چه فعال و چه غیرفعال بروند ولی اگر سرمایه‌گذاری بخواهد ریسک‌ها را بپذیرد و فعالیت کند، من سهام شستا، ذوب و غکورش را انتخاب می‌کنم. شستا به نوعی نماینده و پوشش‌دهنده صنایع سیمان، دارو و پتروشیمی و… خواهد بود. ذوب بخش فلزات را در سبد سهام نمایندگی خواهد کرد. غکورش در صنعت غذایی است که مشمول ارز ۴۲۰۰ هستند و با همین ارز نسبت قیمت به سود P/E خوبی دارد. اگر ارز ۴۲۰۰تومانی تعدیل شود یا نرخ‌های بالاتری به خود بگیرد یا به طور کلی حذف شود، می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی سودآوری شرکت‌های غذایی داشته باشد.

نظر هفت صبح: شستا به عنوان بزرگ‌ترین هولدینگ اقتصادی کشور نماینده بخش بزرگی از صنایع به حساب می‌آید. ایمان مقدسیان یک سهم دلاری، یک سهم ریالی و یک سهم جامع را در پرتفوی سه‌تایی خود پیشنهاد کرده است.

سهند جلال سهندی: وغدیر، سخوز و واحیا
من فکر می‌کنم سرمایه‌گذاری غدیر یک سهام خوب و کم‌ریسکی است. من یک نماد سیمانی مطمئنا در سبد سهام خودم در نظر خواهم گرفت که احتمالا سیمان خوزستان گزینه بهتری خواهد بود. علاوه بر این دو، یک نماینده از سنگ آهن هم در نظر می‌گیرم مثل نماد واحیا متعلق به شرکت صنایع و معادن احیا سپاهان. درباره بازدهی آنها نمی‌توان نظر دقیقی داد چون متغیرهای زیادی از جمله دلار روی آن تاثیرگذار خواهند بود و قیمت‌های جهانی روی آن تاثیر می‌گذارند. با توجه به شرایط فعلی که دلار را رو به بالا می‌بینیم و احتمالا در کشور تورم خواهیم داشت، فکر می‌کنم این سه نماد بتوانند حداقل ۱۰ تا ۱۵درصد بالاتر از نرخ تورم برایمان بازدهی داشته باشند.

نظر هفت صبح: هر سه نماد پیشنهادی سهند جلال سهندی از جنس دلار هستند. سرمایه‌گذاری غدیر هرچند در گروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی قرار گرفته ولی پرتفوی آن را گروه‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها تشکیل داده‌اند. به همین خاطر چنین سبدی صرفا در صورت افزایش قیمت دلار می‌تواند گزینه خوبی باشد.

مهدی رادان: سهام عدالت، دکپسول و وتوکا
سهام بنیادی و خوب در بازار زیاد داریم و به راحتی می‌توان گروه‌های بنیادی را انتخاب کرد. من به شخصه روی تک‌سهم‌ها کار می‌کنم و برای همین گروه سهام عدالت را توصیه می‌کنم برای کسانی که پذیرش ریسک بالایی دارند چراکه ریسک بالایی پیش‌روی سهام این شرکت‌هاست. ریسک‌های قانونی دارند و هیات مدیره آنها تکلیفش مشخص نیست. سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت عموما با P/NAV کمتر از ۵۰درصد یعنی نصف ارزش واقعی‌شان معامله می‌شوند.

محتوای پرتفوی آنها از سهام بنیادی بازار هستند و علت افت قیمت آنها هم این است که دارندگان سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت عمدتا از اقشار مستضعف هستند و تمایل به فروش سهام خود دارند. این فروش سهام و ریسک‌ها یکجایی بالاخره تمام خواهد شد. در گروه دارویی من دکپسول را پیشنهاد می‌کنم که می‌تواند در یک سال ۵۰۰تومان سود محقق شده به ازای هر سهم داشته باشد. سهامی است که ۱۰۰درصد ظرفیت کار می‌کند و تنها عرضه‌کننده این حوزه است.

با توجه به اینکه همواره این سهم طرح توسعه خواهد داشت احتمالا تا یک‌سال آینده قیمت آن به پنج هزار تومان خواهد رسید. سرمایه‌گذاری توکا فولاد به خاطر سهام شرکت‌های غیربورسی ارزنده را در اختیار دارد و می‌خواهد شرکت‌های زیرمجموعه را به بورس بیاورد تا NAV دقیق‌تری داشته باشد، می‌تواند یکی دیگر از گزینه‌های خوب برای دید بلندمدت یک‌ساله باشد. این سهم کمتر از نصف ارزش واقعی‌اش درحال معامله است و می‌تواند بازدهی ۴۰ تا ۵۰درصدی داشته باشد.

نظر هفت صبح: شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت مشتری کم ولی پرقدرتی دارند. احتمالا برای اینکه قیمت سهامشان به تعادل برسد، لازم باشد مدت بیشتر از یک‌سال منتظر بمانیم و فعلا بخش کوچکی از سبد را به آنها اختصاص دهیم. سبد پیشنهادی مهدی رادان به نظر ریسک بالایی دارد ولی در حالت‌هایی می‌تواند بازدهی قابل توجهی نصیبمان کند.

کدخبر: ۴۰۸۴۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر