کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۵۶۱
تاریخ خبر:

۱۰ دروازه‌بان برتر جهان فوتبال

تا چندی پیش پست دروازه‌بانی کم اهمیت‌ترین و کم‌ ارزش‌ترین پست در زمین فوتبال برای باشگاه ها و مربیان به حساب می‌آمد، اگرچه داشتن یک دروازه‌بان خوب برای جمع‌آوری امتیازات مهم بود اما همواره مسائل مهم‌تری برای پیگیری وجود داشت و خرید دروازه‌بان خوب در اولویت تیم ها قرار نداشت.

در این مقاله به بررسی بهترین دروازه بان های جهان فوتبال در چند فصل اخیر می‌پردازیم.

۱۰٫ مانوئل نویر

بله درست است، مانوئل نویر همان بازیکن ۳ سال پیش نیست، هرچند بدون شک او در دوران اوج خود در زمره بهترین دروازه‌بان های تاریخ فوتبال قرار می‌گرفت اما همچنان و پس از افت محسوس نیز در میان بهترین دروازه‌بان های حال حاضر جهان قرار دارد.

مانوئل نویر در دوران اوج خود مخترع سبکی از دورازه‌بانی بود که امروزه دروازه‌بان های مطرحی مانند ادرسون و آلیسون بکر از آن پیروی می‌کنند، او طلایه‌دار سبک sweeper-keeper (دروازه‌بانی که فضای پشت مدافعان را پوشش می‌دهد) بود.

این دروازه‌بان آلمانی به طور کامل بر محوطه جریمه سلطه دارد و با آگاهی و دید باز با بیرون آمدن از محوطه جریمه فضای پشت مدافعان را پوشش می‌دهد و از چنان اعتماد به نفسی برخوردار است که اغلب فوتبالیست‌ ها تنها در رویا می‌بینند. یک سال گذشته برای نویر به سختی پیش رفت و مصدومیت های سخت در چند سال اخیر او را از فرم درخشان خود دور کرده است اما همچنان نیز در میان برترین دروازه‌بان های جهان قرار دارد و باید دید آیا او می‌تواند با تولدی دوباره تبدیل به همان دروازه‌بان خارق‌العاده سال های گذشته درون دروازه بایرن مونیخ و تیم ملی آلمان شود؟

۹٫ تیبو کورتوا

شکی در این نیست که اولین فصل حضور تیبو کورتوا در مادرید طبق برنامه های او پیش نرفت و زنجیره‌ای از اتفاقات پیرامون او و تیم رئال مادرید باعث شد این دروازه‌بان بلژیکی از فرم ایده‌آل خود دور شود.

رئال مادرید از زمان پیوستن کورتوا به مانند یک سیرک بوده است و کورتوا از عمق مشکلات دفاعی و فراز و نشیب های تیم خود ضرر زیادی دیده است. اما امروز با طی شدن دوران سخت او و رئال مادرید شکی نیست کورتوا در میان برترین دروازه‌بان های حال حاضر جهان قرار دارد و زمانی که در فرم ایده‌آل خود قرار داشته باشد از استوارترین سنگربانان فوتبال اروپا است.

انتظار می‌رود این سنگربان بلژیکی که به عنوان بهترین دروازه‌بان جام جهانی ۲۰۱۸ انتخاب شده بود زیر نظر زیدان به پیشرفت ادامه دهد تا نشان بدهد که اولین فصل حضور او در مادرید تنها یک کابوس زود گذر بوده است. همچنین او موفق شده نظر مثبت هوادارانی که او را مقصر افت تیم خود می‌دانستند را به سمت خود جلب کند.

۸٫ سمیر هندانوویچ

این دروازه‌بان ۳۵ ساله مسن‌ترین بازیکن این لیست است اما او همچنان در این سن فرم خوب خود را حفظ کرده و دورازه اینترمیلان را بیمه کرده است.

هندانوویچ بخش زیادی از فوتبال خود را در زیر سایه بوفون سپری کرده است اما به این معنا نیست که او نتوانسته پیشرفت کند. این دروازه‌بان اهل اسلوونی در سال های اخیر نامزد عنوان بهترین دروازه‌بان سری آ ایتالیا بوده است و علاوه بر سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ در فصل گذشته نیز عنوان بهترین دروازه‌بان سری آ را به دست آورد و علیرغم داشتن قامت بلند و سن بالا همچنین عکس‌العمل های سریع و دیدنی را از خود نشان می‌دهد.

شاید اگر او در دوران حرفه‌ای خود از ایتالیا خارج شده بود اعتبار بیشتری در جهان فوتبال کسب کرده بود اما با انجام پرسش درباره او از هواداران ایتالیایی فوتبال متوجه می‌شوید که در ایتالیا او را در زمره بهترین سنگربانان جهان قرار می‌دهند.

۷٫ وویچک شزنی

دروازه‌بانی که در آرسنال مشاهده کرده بودید را فراموش کنید، شزنی این روز ها به مراتب دروازه‌بان بهتری است و لیاقت قرار گرفتن در این لیست را از خود نشان داده است.

این سنگربان ملی‌پوش لهستان از زمانی که از آرسنال جدا شده به طور قابل ملاحظه‌ای بالغ و باتجربه شده است، او همواره عکس‌العمل های سریعی داشته و یک سنگربان شوت‌گیر محسوب می‌شده اما از زمان انتقال به تورین هفته به هفته پیشرفت کرده است. به همین دلیل بوده که باشگاه یوونتوس او را با یک قرارداد بلندمدت به خدمت گرفت و سپس تبدیل به جانشین بوفون افسانه‌ای کرد.

۶٫ هوگو لوریس

هرچند او در کار با پا مشکلات جدی دارد و هر از گاهی با اشتباهات خود تیم را به دردسر می‌اندازد، همانگونه که در فینال جام جهانی این کار را کرد اما شکی نیست زمانی که در فرم خوب خود قرار داشته باشد یکی از بهترین سنگربانان جهان فوتبال است.

زمانی که نوبت به بیرون کشیدن توپ از روی خط دورازه برسد او با عکس‌العمل هایی در کلاس جهانی فرا می‌رسد و تیم خود را نجات می‌دهد و مربیان او در رده باشگاهی و ملی به جز تعریف کردن صحبت دیگری درباره او نمی‌کنند و او علاوه بر مهارت های دروازه‌بانی به عنوان یک کاپیتان کارآمد تیم خود را از عقب هدایت می‌کند. در تابستان سال ۲۰۱۸ به عنوان کاپیتان تیم ملی فرانسه موفق شد جام قهرمانی جهان را بالای سر ببرد.

هرچند فصل اخیر به تلخ‌ترین شکل ممکن برای او پیش رفت و او در جریان دیدار با تیم برایتون با یک مصدومیت بسیار سنگین مواجه شد و احتمالاً تا پایان فصل او را در دروازه تاتنهام نخواهیم دید، باز هم نمی‌شود از اسم او به راحتی گذشت و آغاز سیر نزولی تاتنهام پس از مصدومیت او نشان از ارزش های او دارد، سنگربانی که مورینیو آرزو دارد او را درون دروازه تیم خود ببیند.

۵٫ ادرسون

پپ گواردیولا برای خرید ادرسون علیرغم هزینه بالای او و فشار رسانه ها به هیچ عنوان تردید نداشت و در حال حاضر مشخص شده او تصمیم درستی گرفته بود و ادرسون ارزش این هزینه گزاف را داشته است.

این دروازه‌بان برزیلی به موفقیت های عظیمی در اتحاد دست یافته و مشکل عدم وجود یک سنگربان مطمئن در منچسترسیتی را به طور کامل حل کرده است. ادرسون یک دروازه‌بان بی‌نقص محسوب می‌شود اما توانایی های کار با پای او همان خصوصیتی است که مناسب تیم های گواردیولا است و به حفظ توپ منچسترسیتی کمک می‌کند، بدون شک در تاریخ فوتبال کمتر دروازه‌بانی به اندازه او در کار با پا خوب بوده است و کیفیت پاس های او در حد برخی از هافبک های لیگ های معتبر اروپا است.

او در سن ۲۶ سالگی خود را به عنوان یکی از بهترین سنگربانان جهان اثبات کرده است به نظر سال های درخشانی پیش روی او است، هرچند در حال حاضر رقابت با آلیسون برای تبدیل شدن به سنگربان اول سلسائو را واگذار کرده است اما هیچ‌گاه پا پس نمی‌کشد تا تبدیل به بهترین دروازه‌بان برزیل شود.

۴٫ آلیسون بکر

دروازه‌بان اول تیم ملی برزیل و دومین سنگربان گران‌قیمت تاریخ فوتبال، خصوصیات درخشان زیادی دارد که چشم جهان را به خود خیره کرده است.

این سنگربان برزیلی دارای ثبات زیادی است و در شوت‌گیری نیز متبحر است و می‌تواند به راحتی توپ را از محوطه جریمه خودی به مرکز زمین و هافبک های تیم برساند و در کار با پا نیز عالی است. علیرغم اینکه او در اولین فصل حضور خود در لیگ جزیره با اختلافی بسیار کم موفق به قهرمانی نشد اما استحکام زیادی به خط دفاعی لیورپول بخشیده و موفق شد در ۲۱ دیدار لیگ جزیره دروازه خود را بسته نگه دارد و با ۶ کلین شیت در لیگ قهرمانان اروپای سال گذشته کمک زیادی به قرمز های مرسی ساید در راه کسب ارزشمندترین جام باشگاهی جهان کرد و اثبات کرد ارزش هزینه زیاد نزدیک به ۷۰ میلیون پوندی که برای او انتقال او شد را داشته است.

۳٫ داوید دخیا

درست است که پس از طی کردن یک جام جهانی کابوس‌وار داوید دخیا تبدیل به آن سنگربان سابق نشده است، اما حتی سایه یکی از بهترین دروازه‌بان های یک دهه اخیر می‌تواند در این لیست قرار بگیرد و در هر دیداری که او در فرم خوب خود قرار داشته باشد یک سد سخت برابر هر خط حمله‌ای قرار می‌گیرد.

شاید اصلی‌ترین دلیل افت این ستاره اسپانیایی آشفتگی منچستریونایتد در ۲ فصل اخیر بوده است و به نظر می‌رسد او دوباره در حال بازگشت به فرم سابق خود است. زمانی که این سنگربان ۲۹ ساله تبدیل به دخیا سابق شود هواداران فوتبال در سرتاسر جهان شاهد درخشش دروازه‌بانی خواهند بود که نمی‌توان او را بهترین دروازه‌بان جهان ندانست و احتمالاً در میان بهترین های دهه اخیر قرار می‌گیرد.

دخیا عکس‌العمل هایی بهتر از هر دروازه‌بان دیگری از خود نشان می‌دهد و با چنان جهش هایی شوت های رقبا را دفع می‌کند که گویی گرانش بر وی اثری ندارد، همچنین او در دفع توپ با پا نیز متخصص است و یک دروازه‌بان کامل محسوب می‌شود.

۲٫ مارک آندره‌‌ ترشتگن

واقعاً احمقانه به نظر می‌رسد که زمانی ترشتگن تنها در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا فرصت حراست از دروازه بارسلونا را به دست می‌آورد.

این سنگربان آلمانی مجبور بود برای تبدیل شدن به سنگربان شماره ۱ بارسلونا تلاش زیادی کند، اما در حال حاضر کاملاً لیاقت جایگاه خود را دارد. او پس از ارتکاب چند اشتباه مهلک در آغاز کار خود در حال حاضر تبدیل به یکی از بهترین و با ثبات‌ترین سنگربانان حال حاضر جهان شده است. یکی از بهترین خصوصیت های ترشتگن مهارهای حیرت‌انگیز او به وسیله پا است او همچنین در مصاف های تک به تک عکس‌العمل های عالی از خود نشان می‌دهد و علیرغم توانایی عالی کار با پا، او به مانند همتای خود در تیم ملی آلمان از اعتماد به نفس بسیار خوبی برخوردار است و به خوبی از عقب زمین تیم را هدایت می‌کند.

بدون شک اگر اوبلاک در مادرید حضور نداشت او بهترین سنگربان فصول اخیر لالیگا می‌بود، اگرچه بسیاری او را بهترین دروازه‌بان آلمان می‌دانند و او حتی این جایزه را نیز به دست آورده است اما سرمربی آلمان همچنان نویر را سنگربان نخست مانشافت می‌داند و او که به جنگیدن برای به دست آوردن پیراهن شماره ۱ عادت دارد همچنان باید به این کار ادامه دهد تا بتواند در مسابقات جام ملت های اروپا پیراهن شماره ۱ تیم ملی آلمان را به تن کند.

۱٫ یان اوبلاک

اصلی‌ترین اِلمانی که باعث شده اتلتیکو مادرید زیر نظر دیگو سیمئونه در این سال ها همواره در بالاترین سطح به کار خود ادامه دهد، جایگزین کردن ستاره های با کیفیت با جوانان با کیفیت بوده است و یان اوبلاک نیز یکی از مثال های بارز موفقیت اتلتیکو در این زمینه بوده است.

یان اوبلاک برای پر کردن جای خالی تیبو کورتوا خریداری شد و به مراتب عملکرد بهتری از دروازه‌بان حال حاضر رئال مادرید از خود نشان داده است. اگرچه توانایی کار با پای او به خوبی بسیاری از دیگر دروازه‌بان های این لیست نیست، اما بدون شک هیچ کدام از دیگر سنگربانان این لیست توانایی های او را در دفع موقعیت های گل حریف ندارند و او با هوش بالای خود و عکس‌العمل های خارق‌العاده خود کابوس مهاجمان لالیگا در سال های اخیر بوده است و در خروج از دروازه و دفع توپ های هوایی نیز متبحر است.

بدون شک این ستاره اهل اسلوونی، با ثبات‌ترین دروازه‌بان جهان در فصول اخیر بوده است و علیرغم اینکه اغلب جوایز فوتبالی لالیگا بین بازیکنان رئال مادرید و بارسلونا تقسیم می‌شوند، اما او در ۴ فصل اخیر و فارغ از جایگاه اتلتیکو مادرید در جدول مسابقات در پایان فصل عنوان بهترین دروازه‌بان لالیگا (زامورا) را از آن خود کرده است.

او در تمامی مسابقات ۲۳۶ مرتبه درون دروازه اتلتیکو مادرید قرار گرفته است و موفق شده آمار فوق‌العاده ۱۳۰ کلین شیت را ثبت کند و تنها ۱۵۹ مرتبه دروازه خود را باز شده دیده است.

بهترین دروازه بان های جهان / منبع: طرفداری

کدخبر: ۳۰۵۵۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر