کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۹۳۲
تاریخ خبر:

بهترین خودروهای مونتاژی حاضر در بازار ایران

‌روزنامه هفت صبح | قاعده «هر چقدر پول بدی، آش می‌خوری» در بازار خودروی ایران اصلی اساسی است. با این حال بخش قابل‌توجهی از خریداران را کسانی تشکیل می‌دهند که بودجه‌ای بالاتر از خودروهای داخلی دارند و می‌خواهند خودروهای به‌روزتر و قدرتمندتری را سوار شوند و در عین حال جیب‌شان توان خرید وارداتی‌هایی را ندارد که این روز‌ها معمولاً کمتر از یک میلیارد تومان قیمت ندارند.

در چنین شرایطی خودروهای مونتاژی گزینه جذابی است که این طیف از مشتریان به سراغش می‌روند. این تیپ خودروها برای آنکه قیمت پایین‌تری داشته باشند، مدل‌های نسل قبل خودروهای مشهور خارجی هستند؛ آپشن‌های کمتری دارند و خدمات پس از فروش‌شان کیفیت پایین‌تری دارد‌ اما در عین حال هرچه باشد امتحان خود را پس داده‌اند و استهلاک کمی دارند. برای کسانی که خودروی چینی با مزاج‌شان سازگاری ندارد هم نسخه اثربخشی هستند.

*** ۷۴۵ میلیون / کیا سراتو تیپ ۲ آپشنال - مدل ۱۳۹۸
نسل اول سراتو در تعداد محدود وارد کشور شد و مورد اقبال چندانی قرار نگرفت‌ اما فروش بالای نمونه‌های وارداتی نسل دوم (که در ۲۰۰۹ معرفی شد) سایپا را به سوی مذاکره با کیا موتورز سوق داد و در نهایت از سال ۱۳۹۳ تحویل سراتوی مونتاژ شده آغاز شد. ضعف پیشرانه ۱٫۶ لیتری و آپشن‌های کم سبب شد تا تیپ کامل این خودرو با عنوان تیپ ۲ آپشنال نیز به بازار بیاید.‌‌ کابین سراتو نیز اگرچه همچون مدل‌های جدید کیا چشم‌نواز و پرجزئیات نیست کیفیت خوبی دارد. امکانات سرگرمی آن از طریق نمایشگر ۷ اینچی لمسی ارائه می‌شود ‌. سراتو آپشنال به ناوبری ماهواره‌ای و سنسور عقب نیز مجهز است. در نسخه آپشنال شاهد وجود کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، پدال تعویض دنده پشت فرمان، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، روشنایی اتوماتیک و رینگ‌های اسپورت ۱۶ اینچ هستیم. ‌

*** ۱۴۴ میلیون / کیا ریو - مدل ۱۳۹۱
پلتفرم فورد فیستا تا چند سال پیش یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها در طراحی و تولید سدان‌های کوچک و هاچ‌بک‌ها بود. کیا نیز در مدل ریو که در سال ۲۰۰۰ به بازار عرضه شد از این پلتفرم استفاده کرده است. از این رو شاهد خودرویی جمع‌و‌جور اما مستحکم و با بازدهی موتور بالا هستیم. ریویی که توسط سایپا در ایران مونتاژ می‌شد فیس‌لیفت نسل اول این خودرو است که در سال ۲۰۰۲ معرفی شده ‌. این خودرو در بدو ورود به ایران یکی از جسورترین طراحی‌ها را داشت و هنوز هم می‌توان از شباهت نمای عقب این خودرو با مرسدس بنز کلاس C لذت برد. ‌ نمونه‌های کارکرده ریو از استهلاک پایینی برخوردارند و به‌رغم گذشت زمان سواری نرمی را ارائه می‌دهند که حکایت از سیستم تعلیق و فنربندی باکیفیت آن دارد. ریو موفق به دریافت سه ستاره ایمنی شده است .

*** قیمت: ۱۴۵ میلیون / هیوندای ورنا - مدل ۱۳۸۹
هیوندای در سال ۱۹۹۹ اقدام به معرفی اکسنت به عنوان سدانی جمع‌و‌جور و ارزان‌قیمت کرد. مونتاژ نسل دوم این خودرو در سال ۱۳۸۳ توسط کرمان‌موتور آغاز شد. طراحی بیرونی و داخلی ورنا حسابی حال و هوای دهه ۹۰ میلادی را به ذهن متبادر می‌کند. ‌ ورنا در مدل‌های ۸۸ به بعد به ترمز ABS و EBD و دو کیسه هوا مجهز شد. یکی از نقاط قوت ورنا وزن پایین آن (۹۳۴ کیلوگرم) است که به شتاب بالای خودرو و استفاده بهتر از موتور ۱۰۵ اسب‌بخاری آن انجامیده است. کمبود آپشن‌ها در ورنا و کندی در دورهای بالا از مشکلات معمول آن هستند. کابین آن نیز خسته‌کننده است اما جای کافی را برای راحت نشستن پنج نفر دارد و از این رو گزینه مناسبی برای خانواده‌ها برای مسافت‌های درون‌شهری است. صندوق عقب کوچک آن اما خبر بدی برای علاقه‌مندان به مسافرت است.

*** ۳۶۰ میلیون / هیوندای آوانته - مدل ۱۳۹۱
آوانته (یا همان الانترا!) که همزمان با ورنا وارد ایران شد و ‌ روی خط مونتاژ کرمان موتور قرار گرفت، نسبت به دیگر سدان‌های هم‌رده کره‌ای یک سرو گردن در طراحی بالاتر ایستاده است. ‌کابین آوانته اما یک افتضاح تمام‌عیار است و مدت‌ها طول می‌کشد با کنسول تنگ و نمای بی‌روح صفحه کیلومتر آن کنار بیاید! در زمینه امکانات آوانته در سطح نرمال دهه ۲۰۰۰ قرار دارد: کیسه ایمنی هوا، ترمز ضد قفل با توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز (ABS + EBD)، سیستم ضد سرقت، تهویه مطبوع با تنظیم دستی، تنظیم دستی صندلی‌ها راننده و سرنشین جلو، آینه‌های برقی مجهز به گرم‌کن و…. در زمینه پیشرانه آوانته یکی از قدرتمندترین‌های مونتاژی در زمان خود بود و کری‌خوانی‌های مشهوری با زانتیا، مزدا ۳ و رنو مگان داشت. امروز هم این پیشرانه عملکرد خوبی دارد و جلوی چینی‌ها سربلندتان می‌کند!

*** ۴۲۰ میلیون تومان / هیوندای i10 - مدل ۱۳۹۶
همکاری بین کرمان موتور و هیوندای که در سال ۹۵ به ورود i20 و i10 برای مونتاژ انجامید، دوام چندانی نداشت و i10 نتوانست بازار را از چنگ کیا پیکاتو، میتسوبیشی میراژ و مزدا ۲ دربیاورد. با این حال i10 در نوع خود خودروی شایسته‌ای است. نسل دوم این خودرو که در سال ۲۰۱۳ معرفی شده، هاچ‌بکی است که از زبان طراحی روز دنیا بهره می‌برد ‌ و در نمونه‌های مونتاژی هم ساده‌سازی چندانی در ظاهر آن صورت نگرفته است. البته در کابین نمایشگر ۷ اینچی که قابلیت اتصال به اپل کارپلی و اندروید اتو را داشت حذف شده و خبری از سیستم‌های گرمکن صندلی و فرمان نیست! با این حال i10 مونتاژی به امکاناتی همچون سیستم‌های ترمز ABS و EBD و ESC، HAC، کامپیوتر سفری، تهویه مطبوع اتوماتیک، دو کیسه هوا و دی‌لایت مجهز است.

*** ۶۱۰ میلیون / هیوندای اکسنت - مدل ۱۳۹۷
این خودرو در سال ۹۶ وارد ایران شد تا در بازه قیمتی ۱۰۰ میلیون تومان با سراتو و لیفان ۸۲۰ رقابت کند. اکسنت به نسبت دیگر خودروهای کره‌ای در طول سال‌های اخیر به جای طراحی اسپورت با خطوط تیز در سرتاسر بدنه از طراحی ساده‌تری بهره می‌برد که در عین حال تمایز آن با مدل‌های دهه ۲۰۰۰ کره‌ای آشکار است. اولین چیزی که در این طراحی جلب توجه می‌کند، کابین جادار اکسنت است که به عنوان مزیتی در نسبت با دیگر رقبا در نظر گرفته می‌شود. این محافظه‌کاری در پیشرانه نیز آشکار است و شتاب و قدرت موتور فدای هندلینگ نرم شده‌اند. اکسنتی که در ایران حاضر است از بسیاری از آپشن‌ها همچون سانروف، استارت دکمه‌ای، سنسور و دوربین عقب، مانیتور، GPS فعال، سیستم تهویه اتوماتیک، حالت کنترل پایداری و ضد واژگونی، کامپیوتر سفر، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، دی‌لایت و سنسور نور بهره می‌برد.

*** ۳۹۰ میلیون / سانگ‌یانگ موسو - مدل ۱۳۸۶
نام موسو که از ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۵ ‌ روی خط تولید سانگ‌یانگ قرار داشت به معنی بوفالو است. موسو ‌بین سال‌های ۸۲ تا ۸۶ توسط شرکت مرتب خودرو در ایران مونتاژ می‌شد. پیشرانه موسو مخصوصا در نمونه شش سیلندر خطی ۳٫۲ لیتری قدرتی برابر با ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتون‌متر تولید ‌. با این حال مصرف سوخت بالای این خودرو زبانزد خاص و عام بود. ‌‌استفاده از سیستم تعلیق مرسدس بنز سبب شده است تا عملکرد موسو در خارج از شهر مثال‌زدنی باشد. موسو حرف چندانی در زمینه امکانات رفاهی برای زدن ندارد اما در زمینه فنی از سیستم انتقال نیرو AWD مجهز به سیستم TOD که وظیفه تقسیم و انتقال متناسب نیرو بین چرخ‌ها را عهده‌دار است و کنترل کشش، تنظیم نیرو ترمز و سیستم سبک و سنگین با کنترل برقی از روی داشبورد برخوردار است.

*** ۴۳۰ میلیون / سانگ‌یانگ کوراندو - مدل ۱۳۸۸
نسل سوم کوراندو که در سال ۲۰۰۴ معرفی شد از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ توسط شرکت بن‌رو در ایران مونتاژ می‌شد. کوراندو نیز مانند دیگر محصولات سانگ یانگ در دهه ۲۰۰۰ حرف چندانی برای گفتن در زمینه طراحی داخلی و خارجی ندارد. در داخل با کابینی ساده و خشک روبه‌رو هستیم که در کنسول آن تنها ادوات گرمایش و سرمایش، ورودی‌های هوا و سیستم پخش قرار گرفته است. با این حال امتیاز کوراندو در قیاس با رقبا صندلی‌های بزرگ و جادار آن است که برای صندلی‌های عقب قابلیت تنظیم زاویه و جمع‌کردن را داراست. به غیر از آن می‌توان تنها از وجود کولر، گرمکن شیشه عقب و آینه‌ها، آینه‌های برقی، جک گازی در موتور، تنظیم دستی ارتفاع فرمان، تنظیم کاسه چراغ جلو، چراغ احتیاط درها، قفل مرکزی و فرمان و دسته دنده چرمی در کابین یاد کرد. ‌

کدخبر: ۳۶۱۹۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560766996

    سوزوکی ویتارا