کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۵۱۳۴
تاریخ خبر:

بهترین خودروهای اسپرت بازار ايران که می‌توانید بخرید

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو| خودروهاي اسپرت بازار ايران از همان قِسم خودروهايي هستند كه به سد واردات خودرو خوردند و در واقعيت اكثر خودروهاي موجود در بازار براي همان قبل سال 1395 است. براي همان زمان كه واردات خودرو با موانع مواجه نشده بود و اين اتومبيل‌هاي سريع و جوان‌پسند را در خيابان‌ها شاهد بوديم كه ويراژ مي‌دادند و البته كه هنوز هم تعدادي از اين خودروها كماكان در بازار خريد و فروش مي‌شوند. حالا با توجه به اين‌كه قانون واردات خودرو آزاد شده شايد شاهد نمونه‌هاي جديد از اسپرت‌ها در بازار باشيم.

اما خودروي اسپرت اصلا چه مشخصاتي دارد؟ شاخصه مهم‌تر ماشین‌های اسپرت، خصوصیات فنی آن‌ها به‌ترتیب توان و قدرت بالای موتور، سقف سرعت و شتاب بیشتر از نمونه‌های غیر‌اسپرت، محور محرک عقب و گیربکس‌ با شیفتر فرمان محسوب می‌شود. همچنین، خودروهای اسپرت عموماً دارای شاخصه‌هایی از خودروهای لوکس هستند، البته اِلِمان‌های صد درصد تجملی و لوکس‌گرایانه را غالباً در سوپر‌اسپرت‌ها شاهد هستیم نه خودروهاي اسپرت معمولي. در اين گزارش سراغ شش خودروي اسپرت موجود در بازار ايران رفته‌ايم.

‌تویوتا GT 86 (مدل ۲۰۱۳)/ قيمت يك ميليارد و 750 ميليون تومان
GT 86 را می‌توان پرطرفدار‌ترین خودروی اسپرت واقعی بازار داخل دانست. این خودروی جوان‌پسند و خوش‌ساخت از محصولات محبوب تویوتای خوش‌سابقه است. در واقع، تویوتا این محصول خود را در سال ۲۰۱۲ با همکاری سوبارو تولید و رونمایی کرد. از خصوصیات خاص این خودروی دیفرانسیل عقب بیشینه قدرت ۲۰۰ اسب بخاری موتور ۲ لیتری‌اش و صفر تا صد ۶ ثانیه‌ای است. این خودرو که در دو مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ توسط ایرتویا وارد ایران شد، با دو گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و دستی عرضه شد.

مصرف سوخت ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از بهترین مزایای تویوتا GT 86 است. در عین حال نباید واردات محدود، نبود قطعات یدکی، پیچیدگی سیستم فنی و گران بودن هزینه نگهداری آن را از خاطر دور نگه داشت. همچنین این خودرو مانند دیگر محصولات تویوتا با فقر امکانات رفاهی روبه‌رو است که در خودروهای اسپرت بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. در هر صورت، تویوتا GT 86 یکی از بهترین خودروهای اسپرت بازار ایران است که می‌تواند پاسخ خوبی برای سوال ماشین اسپرت چی بخرم؟ باشد.

هیوندای اف‌ايكس كوپه/ مدل 2007 تا 2009/ قيمت 650ميليون تومان
مانند معجزه‌ای بود که از آسمان برای جوانان فرود آمد؛ کوپه‌ای با 4 صندلی که سبک و سیاق اسپرت‌سواری را در میان قشر متوسط، دستخوش تغییر کرد. با اینکه نامش در برخی بازارها تیبرون (Tiburon) است ولی در اکثر کشورهای اروپایی او را با نام «کوپه» می‌شناسند. نسل دوم کوپه در سال 2002 معرفی شد، ولی همزمان با عرضه دومین فیس‌لیفتش، یعنی در سال 2007، به کشورمان آمد.

کوپه به‌لطف پیشرانه 6 سیلندرش، حداقل روی کاغذ بی‌رقیب بود؛ چه به لحاظ طراحی و چه به لحاظ کارایی، بازار ایران حریف دیگری برای این خودرو در دامان خود نداشت. نزدیک‌ترین رقیب این خودرو را می‌شد رنو مگان کروک تلقی کرد که در واقع اسپرتی ضعیف‌تر ولی باکیفیت‌تر بود. بعد از پایان یافتن عمر تولید کوپه،‌ مدل جنسیس کوپه آمد که هیوندای بارها به صراحت اعلام کرد که جنسیس نسل بعدی کوپه نیست.

پورشه پانامرا 4s/ مدل 2011/ قيمت 5ميليارد و 200 ميليون تومان
پانامرا یک اتفاق نو در بازار خودروهای لوکس ایران بود؛ فوق‌لوکس فوق‌اسپرتی که در کلاس فست‌بک‌ها یک ستاره بود. این آلمانی در مقابل خود تنها مرسدس‌بنز CLS را می‌دید. پانامرا سال 2009 به بازارهای جهانی معرفی و تقریباً همان ایام نیز وارد ایران شد. به نظر نمی‌رسد هنوز هم خودرویی در ایران موجود باشد که از نظر آپشن یارای برابری با ویرایش فول این پورشه را داشته باشد.

نسل اول پانامرا از 2010 تا 2013 تقریباً در تمام مدل‌هایش به بازار ایران آمد. مدل‌های پایه‌ای این خودرو پیشرانه 6 سیلندر داشتند و دیفرانسیل عقب بودند درحالی‌که پانامرا 4S از پیشرانه 8 سیلندر و پانامرا توربو از پیشرانه 8 سیلندر توربو (مشابه کاین توربو) بهره می‌برد. ضمن اینکه سیستم محرکه هردو نیز از نوع دو دیفرانسیل بود. حقیقت این است که این پورشه با قیمت کهکشانی‌اش هنوز هم مشتریان پر و پا قرصی دارد. اگرچه اين خودرو در سال 1390 حدود 450 ميليون تومان قيمت داشت. باور مي‌كنيد؟!

آلفارومئو جولیتا/ مدل 2012/ قيمت 890 تا يك ميليارد و 500 ميليون تومان
دومین محصول آلفارومئو در ایران، هاچ‌بک داغ و جذاب این برند، یعنی جولیتا است. واردات نمونه اولیه آلفارومئو جولیتا به بازار ایران از سال 2011 آغاز شد و تا سال 2013 ادامه یافت. پس از آن، پای نمونه فیس‌لیفت این خودرو نیز به خیابان‌های کشورمان باز شد و در حال حاضر نیز نمونه‌های 2017 آلفارومئو جولیتا جدیدترین مدل‌های این خودرو در بازار کشور محسوب می‌شوند.

این خودرو با تبلیغاتی گسترده وارد بازار کشورمان شد و در سایه نبود رقبای قدرتمند، مدتی طولانی به‌عنوان خودرویی مطرح در بازار باقی ماند. با این حال، فعالیت ضعیف شرکت واردکننده در ارائه خدمات فروش و پس‌ازفروش به‌همراه ورود رقبایی همچون سئات لئون و فولکس واگن گلف، آلفارومئو جولیتا را در معرض تهدید قرار دادند و درنهایت نیز واردات این خودرو به کشور سال 98 پیش از ممنوعیت كامل واردات متوقف شد. آلفارومئو جولیتا به پیشرانه 1.4 لیتری توربوشارژر مولتی‌ایر مجهز است؛ اما به واسطه تنظیمات صورت گرفته، قدرت و گشتاور بیشتری را تولید می‌کند.

حداکثر قدرت این پیشرانه، 170 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن نیز 250 نیوتن‌متر است که برای یک هاچ‌بک اسپرت و لوکس، رضایت‌بخش به نظر می‌رسند. جعبه دنده آلفارومئو جولیتا از نوع شش‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه است.آلفارومئو جولیتا به‌لطف این قوای فنی، می‌تواند در 7.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد و حداکثر سرعت آن نیز 218 کیلومتر خواهد بود که برای یک هاچ‌بک جمع‌وجور اسپرت، قابل‌قبول تلقی می‌شود.

ب‌ام‌و i8/ مدل 2015/2016/ قيمت 8ميليارد و 360 ميليون الي 11ميليارد تومان
i8 با اینکه از نظر طراحی و تکنولوژی، پرچمدار خودروهای سبز ب‌ام‌و است، ولی به دلیل پیچیدگی ساختار فنی این هیبریدی، هیچ‌گاه به‌صورت شرکتی (از سوی پرشیاخودرو) در ایران عرضه نشد. اما در سال‌های 2015 و 2016 شرایطی پدید آمد که تعداد محدودی i8 با واردات شخصی، به کشورمان راه یافتند و پس از چندین ماه معطلی، مجوز شماره‌گذاری نیز گرفتند. خودروهای مذکور در نهایت با حواشی زیاد و قیمت میلیاردی شماره‌گذاری شدند.

اما رفته‌رفته از جذابیت این مدل کاسته شد و این روزها نیز نبود خدمات پس از فروش، مهم‌ترین مشکلی است که گریبان‌گیر پرچمدار ب‌ام‌و در ایران شده است. در هر صورت در بین خودروهای هیبریدی، بدون شک ب‌‌ام‌و i8 یکی از بحث‌برانگیزترین و خاص‌ترین اتومبیل‌های هیبریدی تولید شده در جهان است که با طراحی چشم‌نواز و انواع تکنولوژی‌های روز پس از معرفی رسمی در سال 2013، بالاخره در سال 2015 توانست راهی بازارهای جهانی شده و نظر خیلی‌ها را به خود جلب کند. این خودرو در مجموع به سه موتور مجهز شده است که اصلی‌ترین آن یک پیشرانه درون‌سوز 1.5 لیتری سه سیلندر توربوشارژر دوقلو با حداکثر قدرت 231 اسب بخاری و گشتاور 320 نیوتن‌متری است.

مرسدس بنز SLK320/ مدل 2012/ قيمت يك ميليارد و 110 ميليون الي 3ميليارد و 300
مرسدس بنز SLK320يك خودروي اسپرت و لوكس محسوب مي‌شود. این خودرو که نسخه‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ آن در بازار دیده می‌شود، با دو حجم ۲ و ۳.۵ لیتری وارد شده، اما نسخه ۲۰۱۲ آن که نمونه ارزنده‌تر آن نیز محسوب می‌شود، تنها با حجم ۳.۵ لیتر در ایران ابراز وجود کرد.SLK رودستر کامپکتی است که می‌تواند همچنان یک اسپرت لاکچری محسوب شود.

ارزش بالای آن به دلیل واردات بسیار محدودش و البته توانایی‌های عجیبش است. انتقال قدرت ۳۰۰ اسب بخاری موتور ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر آن به محور عقب، توسط یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک صورت می‌گیرد. سقف سرعت این زیبای کم‌نظیر ۲۵۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صدش کمتر از ۶ ثانیه ثبت شده است. این نسل از SLK فرمان‌پذیری بهتری نسبت به نسل‌های پیشین خود دارد و می‌توان از سیستم تعلیق آن به عنوان برتری‌اش در برابر رقبا یاد کرد. نقص آن شاید تنها دید محدود راننده به عقب باشد.

کدخبر: ۴۹۵۱۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    بی ام 2002