کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۲۳۰
تاریخ خبر:

بن‌سلمان باعث قتل خاشقچی بود

روزنامه هفت صبح | بالاخره آمریکایی‌ها دست به انتشار گزارش اطلاعاتی در مورد قتل روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه زدند. ریاض در هفته‌های گذشته تلاش زیادی کرد تا مانع از انتشار این گزارش شود. بن‌سلمان نگران است که رو شدن دستش در قضیه خاشقچی به سرد شدن روابط دو کشور و تزلزل جایگاه او به عنوان پادشاه عربستان بینجامد.

بر پایه گزارش اطلاعاتی آمریکا محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان با عملیات «دستگیری یا کشتن» جمال خاشقچی «موافقت» کرده بوده.
در این گزارش آمده است: «ما چنین ارزیابی می‌کنیم که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نقشه عملیاتی برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی در استانبول ترکیه را تأیید کرده است.»

در بخش دیگری از این گزارش همچنین آمده است: «بر اساس اینکه ولیعهد [عربستان] بر همه تصمیم‌گیری‌ها در این کشور پادشاهی نظارت دارد، با توجه به دخالت مستقیم یکی از مشاوران اصلی و گروهی از اعضای کادر حفاظت محمد بن‌سلمان در عملیات مورد نظر و نیز با توجه به این موضوع که ولیعهد از به کارگیری اقدامات خشونت‌آمیز برای خاموش کردن مخالفان در خارج از کشور، از جمله خاشقچی حمایت کرده است، ما به این ارزیابی رسیدیم.»

*** بن‌سلمان نظارت کامل بر قتل داشته است
دولت بایدن پیش از انتشار این پرونده از طبقه‌بندی خارج شده در روز جمعه ۲۶ فوریه (۸ اسفند)، گزارش اطلاعات محرمانه آن را که همگان مدت‌ها منتظرش بودند، در اختیار کنگره قرار داد.انتشار گزارش به دستور کنگره پس از تماس تلفنی رئیس‌جمهور جو بایدن با پادشاه سعودی، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود در روز پنجشنبه انجام شد. این گزارش چهار صفحه‌ای با عنوان « ارزیابی نقش دولت سعودی در کشتن جمال خاشقچی» مورخ ۱۱ فوریه است و در تاریخ ۲۵ فوریه توسط آریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده است.

جمال خاشقچی که روزنامه‌نگار منتقد دستگاه سلطنتی عربستان و به ویژه بن‌سلمان بود، در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. شواهد نشان می‌دهد او در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و جسدش تکه‌تکه و از آنجا خارج شده ‌است. بن‌سلمان تاکنون به قتل رسیدن خاشقچی را تأیید کرده اما گفته که این کار بدون اطلاع او انجام شده است.

با این حال در گزارشی که روز جمعه در آمریکا منتشر شد، به «نظارت کامل» بن‌سلمان بر کلیه عملیات اطلاعاتی و امنیتی در عربستان سعودی اشاره شده است. نویسندگان این گزارش آورده‌اند: «ولیعهد از سال ۲۰۱۷ بر سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی پادشاهی نظارت کامل دارد و بسیار بعید به نظر می‌رسد ‌ مقامات سعودی بدون مجوز ولیعهد، عملیاتی از این دست را انجام داده باشند.»

این گزارش می‌گوید شماری از اعضای تیم ۱۵ نفره سعودی که در اکتبر ۲۰۱۸ پیش از کشته شدن خاشقچی وارد استانبول شدند، افراد مرتبط با مرکز مطالعات و امور رسانه‌ای در دربار سعودی بودند که مدیریت آن را مشاور نزدیک بن سلمان برعهده دارد و هفت تن از آنان نیز اعضای زبده تیم حفاظت شخصی محمد بن‌سلمان معروف به « نیروی واکنش سریع» بوده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ساعتی پس از انتشار گزارش اطلاعاتی توسط دولت بایدن، تحریم‌هایی را علیه این نیروی واکنش سریع موسوم به یگان ببر (وحده النمر) و نیز معاون پیشین «ریاست دستگاه اطلاعاتی عمومی» عربستان وضع کرد. همزمان، وزارت خارجه آمریکا با اعمال محدودیت صدور ویزا به ۷۶ تبعه عربستان سعودی، ورود آنان به خاک ایالات متحده را ممنوع اعلام کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با اعلام این خبر گفت ‌ کشورش، افرادی را که به فعالان، ناراضیان و خبرنگاران حمله ‌ یا آنها را تهدید می‌کنند، تحمل نخواهد کرد. پیش از این برخی مقامات دولت آمریکا اشاره کرده بودند که بایدن در حال بررسی نوع مجازاتی است که قصد دارد پس از انتشار گزارش جنجالی روز جمعه علیه سعودی‌ها به اجرا بگذارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در پاسخ به این پرسش که آیا دولت تحریم‌هایی را برای افرادی که مسئول قتل خاشقچی شناخته شده‌اند، در نظر می‌گیرد، گفت:« به نظرم به زودی به جایی می‌رسیم که مسئولیت‌پذیری این جنایت هولناک را مطالبه کنیم.» در گزارش اطلاعاتی آمریکا آمده است که در زمان قتل خاشقچی، «ولیعهد فضا را به گونه‌ای درآورده بود که دستیارانش از خطر اخراج یا بازداشت در صورت انجام ندادن وظایف تعیین شده می‌ترسیدند.»بایدن در زمان تبلیغات انتخاباتی گفته بود ‌ خاشقچی «به دستور ولیعهد» عربستان کشته شده و باید با این کشور مانند خودشان رفتار شود.

کدخبر: ۳۷۶۲۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر