کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۵۷۳۲
تاریخ خبر:

بمب‌های پر سروصدای‌ شبکه خانگی ‌در سال ۱۴۰۰

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | روز گذشته به بازخوانی اتفاقات تلویزیون در سال ۱۴۰۰ گذشت و گزارش امروز به حواشی شبکه خانگی اختصاص دارد. علاوه بر ۱۰ مورد که ملاحظه می‌کنید، چند حاشیه دیگر را هم می‌توان به این جمع اضافه کرد. در ابتدای سال سریال «دراکولا» به خاطر استفاده از حیوانات مورد اعتراض قرار گرفت. در ادامه هم کیفیت سریال محل بحث بود و در نهایت نتوانست رضایت حداکثری مخاطبان را به‌دست آورد. در همین روزها «مردم معمولی» توزیع شد که به نقطه مطلوب نرسید و زودتر از موعد به کار خود پایان داد. «میدان سرخ» حاشیه‌ای پررنگ نداشت به جز پوشش موی مهتاب کرامتی. مسابقه «همرفیق» هم سهمی در حاشیه‌ها داشت؛

در قسمتی که پانته آ بهرام و خواهرش مهمان بودند، از صحبت آن‌ها درباره «طبقه اجتماعی» سوء برداشت شد و برای مدتی فضای مجازی به تکاپوی پاسخگویی افتاد. در کشاکش این که وزارت ارشاد متولی سریال‌های خانگی است یا ساترا، سیدغلامرضا میرحسینی دبیر شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفه‌ای از سامانه‌ای به نام «الماس» نام برد و مدعی شد این سامانه ساز و کار را برعهده می‌گیرد. در نهایت اما این اتفاق (دست کم تا امروز) رخ نداده. حذف سریال «هجوم» با بازی گلشیفته فراهانی دیگر حاشیه شبکه خانگی است.

زخم‌کاری | محمدحسین مهدویان
اتفاق چه بود؟ زخم‌کاری را می‌توان پر سر و صداترین محصول شبکه خانگی در سال ۱۴۰۰ دانست. در روزهایی که سریال داشت رکورد میزان تماشا را از آن خود می‌کرد، به یکباره محمد حسین مهدویان از سانسورهای سریال گفت و متنی اعتراضی خطاب به مسئولان ساترا نوشت. یک هفته بعد کار به جایی رسید که رسما اعلام شد قسمت هفتم متوقف شده است. این سریال حاشیه‌های دیگری هم داشت؛ مثل جمله‌ای که مهدویان درباره « میل جذاب مردم به خشونت » به کار برد و برای مدتی محل بحث و تحلیل در فضای رسمی و غیر رسمی شد. سیگار شخصیت اصلی و سکانس شنای جواد هاشمی هم دیگر فرامتن‌های زخم کاری است.

چه واکنش‌هایی داشت؟ بعد از توقیف قسمت هفتم زخم کاری ساترا، پلتفرم را متهم به جنجال سازی برای بازارگرمی کرد و روابط عمومی فیلیمو خواستار پاسخگویی ساترا بعد از تضییع حق کاربران گفت.
چه فرجامی رقم خورد؟ با تفاهم سازندگان و ساترا، سریال به کار خود ادامه داد و در حالی به پایان رسید که یک رکورد دیگر به نام خود ثبت کرد. به گفته روابط عمومی سریال، قسمت پانزدهم سریال «زخم کاری» در کمتر از ۲۴ ساعت توانست با ۳۴ میلیون دقیقه تماشا بار دیگر رکوردهای تماشای یک سریال در نمایش خانگی را به نام خود ثبت کند.

می‌خواهم زنده بمانم|شهرام شاه حسینی
اتفاق چه بود: پخش «می‌خواهم زنده بمانم» در روزهای پایانی سال پیش شروع شد و توانست در همان قسمت‌های نخست توجه مخاطبان را به سمت خود جلب کند. سریال خالی از حاشیه نبود اما جنجال بزرگ ابتدای خرداد رقم خورد که زمزمه‌هایی مبنی بر توقف پخش پانزدهمین قسمت سریال به گوش می‌رسید. کمی بعد فیلیمو شایعه را تائید و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تا اطلاع ثانوی به درخواست معاونت اجتماعی نیروی انتظامی سریال منتشر نخواهد شد. آن چه محل اعتراض بود نمایش یک شخصیت منفی در قامت رئیس اداره کمیته (در دهه شصت)بود.

چه واکنش‌هایی داشت؟ ساترا اطلاعیه‌ای صادر کرد و ضمن اشاره به دغدغه‌های ناجا‌، «جهان داستان» را یادآور شد و در عین حال تاکید کرد که مشکل قابل حل است. پخش کننده سریال هم از مسئولان ناجا خواست با سعه صدر برخورد شود. پخش کننده قول همکاری داد و جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران در حمایت از سریال بیانیه‌ای منتشر کرد.
چه فرجامی رقم خورد؟ با رفع مشکل، قسمت‌های بعدی سریال به دست مخطبان رسید و تیر ماه پرونده فصل آن بسته شد. «می‌خواهم زنده بمانم» از جمله سریال‌هایی است که توانست رضایت مخاطب شبکه خانگی را به‌دست بیاورد و به استناد صفحه سریال خیلی هم منتظر ادامه آن هستند.

هفت‌خان/ با اجرای گلزار
اتفاق چه بود: محمدرضا گلزار بعد از «برنده باش» در شبکه سه، یک بار دیگر اجرا را تجربه کرد که امسال در قالب مسابقه «هفت‌خان» عرضه شد. اجرای او موافقان و مخالفانی داشت اما آنچه بیش از همه سر‌و‌صدا به‌پا کرد، شایعه دستمزد ۱۸ میلیاردی گلزار است.
چه واکنش‌هایی داشت؟ محمدرضا گلزار با انتشار پستی در واکنش به حواشی، این‌طور کنایه زد: «برای مسیری که سختی‌اش را به جان خریده‌ای، توضیحی به هیچ‌کس بدهکار نیستی.» این پاسخ باعث شد بحث تازه‌ای شکل بگیرد و ظن دستمزد ۱۸ میلیاردی را تقویت کرد.

چه فرجامی رقم خورد؟ بعد از مدتی آب‌ها از آسیاب افتاد و گلزار و «هفت‌خان» به مسیر خود ادامه دادند. پیش‌تر درباره شرایط محمدرضا گلزار در این مسابقه نوشتیم و توضیح دادیم چرا این برنامه آن‌طور که باید موفق نبوده است. یکی از مهمترین دلایل این است که مخاطب برای محصولی که قبلا به شکل رایگان در اختیارش بوده، پول نمی‌دهد. عدم تنوع و تغییر در اجرای محمدرضا گلزار را هم نباید از یاد برد. او باید به مدلی متفاوت از اجرا می‌رسید ولی این اتفاق رخ نداد. درعین حال هواداران این بازیگر اجرای او را دوست داشتند که می‌توان رد این رضایت را در کامنت‌های صفحه او و نیز «هفت‌خان» مشاهده کرد.

جیران |حسن فتحی
اتفاق چه بود؟ نام حسن فتحی در سال ۱۴۰۰ دو بار با حاشیه گره خورد. ابتدا بر سر «مست عشق» که می‌رفت در اختیار سرمایه‌گذار ترک قرار بگیرد اما در نهایت طرف ایرانی صاحب فیلم شد. «جیران» دیگر اثری است که نام فتحی را بارها به رسانه‌ها پیوند زد. این سریال قرار بود ۲۴ دی در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد اما چنین نشد. سازندگان سریال و روابط عمومی ساترا دلیل را توضیح دادند که در کنار ملاحظات محتوایی ساترا، سازندگان «آهوی من مارال» هم مدعی شباهت «جیران» با سریال‌شان بودند.

چه واکنش‌هایی داشت؟ شرح جزئیات ماجرا هم تکراری است و هم در این صفحه نمی‌گنجد. طرفین نامه نوشتند، مصاحبه کردند و در عین حال کار را به داور سپردند. خیلی‌ها به‌واسطه کارنامه حسن فتحی و نیز بازیگران مطرح زیاد، منتظر «جیران» بودند…
چه فرجامی رقم خورد؟ در نهایت ساترا رای به نفع جیران داده شد و سریال حسن فتحی بهمن ماه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. «جیران» در قسمت‌های اولیه به معرفی فضای قصه و شخصیت‌ها پرداخته است و حالا پی گیران منتظرند ببینند داستان شاه عاشق و جیران چه خواهد شد. هیچ سریالی خالی از ایراد نیست اما حسن فتحی آن قدر تجربه و توان دارد که بتواند مخاطب را راضی نگه دارد. کما این که «جیران»، به دلیل فضاسازی خوب، بیننده را درگیر کرده.

قبله عالم|حامد محمدی
اتفاق چه بود؟ «قبله عالم» با زبانی طنز راوی قصه دربار ناصر‌الدین شاه شد. این شیوه روایی به مذاق عده‌ای خوش آمد و برخی نپسندیدند. سریال حاوی اشاراتی بود که قرینه سازی آن با جامعه امروز خیلی زود کار دست آن داد و ممیزی‌ها شروع شد. تا جایی که کارگردان اعتراض کرد و گفت آن چه می‌بینید محصول من نیست. در ادامه «قبله عالم» با بی‌نظمی در توزیع مواجه شد که حاصل ممیزی‌ها بود. در نهایت هم سریال نیمه تمام ماند و فیلیمو دلیل را این گونه شرح داد:

«سریال قبله عالم از روز نخستِ پخش تا به امروز در فرایند تولید و ممیزی دچار چالش‌های فراوان شد، به‌گونه‌ای که پیوستگی خود را از دست داد و بخش عمده‌ای از هر قسمت سریال مورد حذف قرار گرفت. بنابراین فیلیمو تصمیم گرفت قسمت هفتم «قبله عالم»، قسمت پایانی آن باشد. این تصمیم صرفا در پی کاهش جدی زمان موثر هر قسمت و حجم بالای اصلاحات نهادهای ناظر اتخاذ شده.»
چه واکنش‌هایی داشت؟ دو بازیگر اصلی سریال یعنی حامد کمیلی و هادی کاظمی از توقف قبله عالم ابراز ناراحتی کردند و از حجم بالای سانسور نوشتند. کاظمی کنایه‌ای به همکاران هم زد: « این حجم از بی‌خیالی نسبت به محصول همکاران‌تان فراتر از خیالم بود!»
چه فرجامی رقم خورد؟ سازندگان ترجیح دادند شکوه خود را در رسانه ادامه ندهند.

خسوف| مازیار میری
اتفاق چه بود؟ نام سریال «خسوف» چند بار به دلیل اتفاقات متن سر زبان‌ها افتاد. دومین قسمت سریال سکانسی داشت که طرفداران استقلال در حال تماشای بازی تیم‌شان هستند. در این حین یکی از آن‌ها کلمه‌ای توهین‌آمیز خطاب به هوادار پرسپولیس به‌زبان می‌آورد. انتشار این سکانس، دلخوری پرسپولیسی‌ها را به همراه داشت. در قسمت یازدهم دیالوگی شائبه تطهیر فرقه منافقین را برانگیخت و در قسمتی دیگر ایراد روایی داستان، حاشیه‌ساز شد.

چه واکنش‌هایی داشت؟ بعد از بالا گرفتن انتقاد هواداران پرسپولیس، مازیار میری پستی به اشتراک گذاشت و عذرخواهی کرد. همایون اسعدیان تهیه‌کننده سریال هم این‌طور نوشت: «عمیقا باور دارم که هیچ قصد و غرضی در این رابطه وجود نداشته، مسئولیت این اشتباه بر‌عهده من در مقام تهیه‌کنندگی پروژه می‌باشد…» او درباره حاشیه دیگر سریال هم با ایسنا مصاحبه کرد و توضیح داد: «متاسفانه این‌طور برداشت شده که گویا یکی از شخصیت‌های اصلی قصه در جوانی وابسته به فرقه منافقین بوده؛ ولی لازم به توضیح است که به هیچ‌عنوان در ذهنیت نویسنده و کارگردان چنین چیزی وجود نداشته است.»
چه فرجامی رقم خورد: بعد از اعتراض پرسپولیسی‌ها، سکانس «خسوف» حذف و نسخه جدید بارگذاری شد. این سریال همچنان در حال پخش است و مثل دیگر سریال‌ها طرفداران مخصوص به‌خود را دارد.

جزیره| سیروس مقدم
اتفاق چه بود؟ ازجمله سریال‌هایی است که امید می‌رفت در سال جاری بمب شبکه خانگی شود. «جزیره» اما از کارنامه مقدم فاصله داشت و پیش‌بینی‌ها درباره سریال جدیدش محقق نشد. در این میان چند حاشیه هم رخ داد که ترکش‌هایش به «جزیره» اصابت کرد. مهمترین آن سکانسی است که میترا حجار دیالوگی را اشتباه بیان می‌کند؛ نگاهی به فیلمنامه می‌اندازد و بلافاصله اشتباه خود را اصلاح می‌کند. در تدوین، این اشتباه، اصلاح نشد و محصول نهایی با همین شکل منتشر می‌شود.

در قسمت بعدی، سکانسی وجود دارد که در فرودگاه می‌گذرد. در این سکانس به‌جای استفاده از راننده، از تکنیک سی‌جی‌آی استفاده شده و همین فضا را غیر‌واقعی کرده است.
چه واکنش‌هایی داشت؟ ویدئوی «جزیره» وایرال شد و دستاویزی برای انتقاد از سریال. در این میان برخی به میترا حجار خرده گرفتند که چرا فیلمنامه را از رو می‌خواند.
چه فرجامی رقم خورد؟ تدوین‌گر از حجار دفاع کرد و گفت اصلا در آن صحنه فیلمنامه وجود نداشت و او دیالوگ‌ها را حفظ بوده. سهراب خسروی این را هم گفت که: «یک شیطنت صورت گرفته برای ضربه به کارمان». امیرحسین حیدری، دیگر تهیه‌کننده سریال هم مشابه چنین حرفی را به خبرآنلاین زد: «این یک پروژه و شیطنت برای تخریب ماست.»

گیسو و نیسان آبی|منوچهر هادی
اتفاق چه بود؟ در سال ۱۴۰۰ منوچهر هادی دو تجربه متفاوت از سر گذراند. «گیسو»‌ی او با انتقاد مواجه شد اما «نیسان آبی» توانست طیفی از مخاطبان را راضی نگه دارد. هر دو سریال حاشیه داشتند اما برای اولی آغشته به انتقاد همه جانبه بود تا جایی که مدتی بعد هم تهیه کننده به گونه‌ای صحبت کرد که گویی از کارگردان ناراضی است. چهاردهمین قسمت «نیسان آبی»، پرحاشیه‌ترین قسمت آن بود. سریال با کمی تاخیر منتشر شد و به همین خاطر هادی از ممیزی سریال گله کرد. از آن سو سحر قریشی نام مهدی طارمی را به زبان آورد؛ منتها اسم طارمی حذف شد و از طریق لب خوانی قابل فهم بود.

چه واکنش‌هایی داشت؟ منوچهر هادی درباره حواشی «نیسان آبی» توضیح داد و گفت که پیش از پخش سریال با طارمی صحبت کرده. هادی از استقلالی‌ها هم دلجویی کرد و این طور توضیح داد‌:« موقع ضبط این سکانس متوجه موضوع نشدم و نمی‌دانستم منظور از تیمی که در دسته سوم حضور داشته، استقلال است.»
چه فرجامی رقم خورد؟ چند ماه بعد از پایان «گیسو» محمدرضا گلزار توضیح داد که اختلافی میان اعضای گروه نبوده است اما شکست را پذیرفت. در قسمت آخر این سریال اشاره شد که داستان آن «ادامه دارد.» درباره «نیسان آبی» اما خبری از فصل بعدی نیست.

جوکر| با اجرای انصاری
اتفاق چه بود؟ «جوکر» را می‌توان برنامه غافلگیر کننده شبکه خانگی در سال ۱۴۰۰ دانست. این مسابقه خیلی زود توانست رضایت مخاطبان را به‌دست بیاورد و نظر مثبت آن‌ها را به خود جلب کند. در این میان، چند حاشیه هم متوجه «جوکر» است. از جمله این که احسان علیخانی ابتدا نام خود را مخفی نگه داشت و بعد از موفقیت مسابقه‌، اسمش به عنوان کارگردان در تیتراژ قرار گرفت. او کمی بعد مصاحبه‌ای انجام داد و گفت مسئولان تلویزیون اجازه اجرای «جوکر» به او نداده‌اند. از دیگر حواشی برنامه می‌توان به برخی ممیزی‌ها اشاره کرد که شاخص‌ترین آن حذف «جوکر تایم» وحیدآقاپور است. ایرج ملکی هم بعد از حضور در برنامه از برخورد برخی شرکت کننده‌ها شاکی بود و گلایه‌اش را به زبان آورد.

چه واکنش‌هایی داشت؟ حاشیه‌های «جوکر» آن قدر نیست که اصل برنامه را تحت‌الشعاع قرار دهد. از آن سو مثل هر برنامه‌ای، برخی چنین رویه‌ای را دوست ندارند و موافق آن نیستند.
چه فرجامی رقم خورد؟ فصل چهارم «جوکر» تا پایان امسال منتشر می‌شود و نوروز نوبت به سری پنجم می‌رسد. علاقه‌مندان هر هفته منتظر این مسابقه هستند و مخالفان هم هر بار نظر خود را مطرح می‌کنند. «جوکر» باعث محبوبیت بیشتر رضا نیکخواه‌، عباس جمشیدی‌فر، یوسفی تیموری و … شده است.

پیشگو |با اجرای جمشیدی
اتفاق چه بود؟ در یکی از واپسین قسمت‌های برنامه پیشگو، الناز حبیبی روبه‌روی پژمان جمشیدی نشست. این قسمت از برنامه به دلیل پوشش و آرایش مهمان با ممیزی‌های زیادی روبه‌رو شد‌. ممیزی این قسمت به این شکل بود که اکثر نماهای بسته و نیمه بسته مهمان حذف شده بود و در اکثر دقایق برنامه الناز حبیبی را مخاطب در نماهای دور می‌دید.

چه واکنش‌هایی داشت؟ حجم ممیزی‌ها به اندازه‌ای بود که خیلی زود مردم در فضای مجازی به آن واکنش نشان دادند. دامنه اعتراض به اندازه‌ای بود که حتی امین تارخ هم با انتشار پستی نسبت به این حجم از ممیزی معترض شد. در بخشی از متن تارخ آمده‌: « ای کاش حداقل نام میهمان زیرنویس می‌شد.چرا که چهره ایشان را مطلقا ندیدیم و چنانچه مجری نامشان را ذکر نمی‌کرد، نمی‌دانستیم با کدام هنرمند روبه‌رو هستیم!»
چه فرجامی رقم خورد؟ ساترا توپ را در زمین پخش کننده و تهیه کننده انداخت و این طور پاسخ داد: «تهیه کننده محترم برنامه با علم به نکات و ملاحظات تصویری، این قسمت را قبلا ضبط کرده بود.پس از ارزیابی توسط کارگزار، به دلیل نوع اصلاحات و راهکار عوامل تولید، به احترام مخاطب تصمیم بر عدم انتشار این برنامه بود….» تا چند روز بعد از پخش مصاحبه واکنش‌ها ادامه داشت و بعد از آن آب‌ها از آسیاب افتاد.

کدخبر: ۴۴۵۷۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر