کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۵۱۷
تاریخ خبر:

بلعیده‌ شدن غول دو هزار میلیارد ریالی صنعت کنسرو

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | کارخانه «کشت و صنعت ماریان» که تولیدکننده محصولات «چاشنی» است، توسط شرکت مینو خریداری شد. این خبر را «علیرضا عباسیانفر» مدیرعامل گروه صنعتی مینو داده و ارزش این خرید را در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال عنوان کرده است. خبری شوکه کننده برای فعالان و تولیدکنندگان کنسرو و چاشنی‌جات که حالا مدیریت یکی از رقیبان قدرتمند خصوصی خود را در دست یک شرکت کاملا دولتی و با امکانات بی‌نهایت می‌بینند.

این تازه شروع ماجراست و به نظر می‌رسد شرکت مینو در حال هدف‌گذاری برای خرید کارخانه‌های مختلف است تا سهم خود را در بازار صنایع غذایی بیشتر از گذشته افزایش دهد. قند «فسا» و روغن «محیا» و «ویتا» از جمله برندهایی هستند که مینو آن‌ها را خریده و شنیده‌ها حاکی از آن است که چند خرید بزرگ دیگر نیز در راه است.

*** ماجرای خریدهای تهاجمی مینو
«کشت و صنعت ماریان» که تولیدکننده برند «چاشنی» است در حدود ۵۷ هزار مترمربع وسعت دارد و در حدود ۲۴۰۰ میلیارد ریال ارزش داشت که شرکت مینو آن را خریداری کرده تا در صنعت کنسرو نیز به بازیگران اصلی تبدیل شود. شرکت چاشنی جزو کارخانه‌های قدر و نوظهور بود و به رقیب قدرتمند برندهایی مانند یک و یک، مهرام، بیژن و… تبدیل شده بود.

*** چاشنی در دستان چه افرادی بود؟
* سنگ بنای این شرکت که از پیش از انقلاب خورده شده بود، در سال ۱۳۸۰ و با خرید آن توسط «حسن سرابی» وارد فاز جدیدی شد. دستگاه‌های پیشرفته از خارج از کشور خریداری و آرام آرام محصولات جدید و با کیفیت را وارد بازار کرد. کارخانه برند چاشنی در کرج واقع شده و برای آنکه بتواند رقیبان قدرتمند خود را کنار بزند، چندین باغ اختصاصی از محصولات مختلف مانند خیار، گوجه‌فرنگی و… خریداری کرد تا خودش از پروسه تولید محصول تا تبدیل شدن آن به کنسرو نظارت داشته باشد.

* همان سخت‌گیری‌ها سبب شد تا شرکت چاشنی در دو محصول «خیار شور» و «گوجه فرنگی» به یکی از بازیگران اصلی تبدیل شود. چاشنی، آرام آرام تلاش کرد تا سبد محصولات خود را گسترده‌تر کند و ‌به تولید انواع مربا، ذرت، کمپوت، آبلیمو، لوبیا چیتی، تن ماهی و… روی آورد. گفته می‌شود این شرکت در دوران اوج خود توانسته بود حدود ۴۰ درصد از بازار کنسرو و چاشنی‌جات را به خود اختصاص دهد و در این اواخر نیز بیشترین تمرکزش را روی تولید انواع ذرت کنسرو شده گذاشت که از نظر تنوع محصولات با سایر برندهای مشابه بسیار تفاوت داشت.

* به جز حاج آقا «حسن سرابی دریانی»، سهام این کارخانه بین فرزندان او نیز تقسیم شده بود. دو پسر و یک دختر او در مدیریت این کارخانه بزرگ نقش داشتند . آخرین مدیر این کارخانه، «فاطمه سرابی دریانی» دختر کوچک حسن سرابی (۳۰ ساله) بود که در نهایت تصمیم گرفتند آن را به غول دولتی مینو بفروشند.

*** ماجرای خرید قند فسا
* شرکت مینو در یک حرکت انتحاری دیگر، قدیمی‌ترین شرکت تولیدکننده قند و شکر ایران را خریداری کرده است. این کارخانه، کارخانه قند فسا است که مساحت ۱۸۹ هزار و ۲۲۵ متر مربع دارد و همچنین مزرعه صغاد به مساحت ۲۱۳ هکتار که آن را مینو خریداری کرده است. محصولات این کارخانه از این پس با نام قند و شکر فسا مینو روانه بازار خواهد شد.

* گروه صنعتی مینو، شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان ۶۰ درصد سهام توسط شرکت‌های صنعتی مینو، پارس مینو، قاسم ایران و پارس گستر ۴۰ درصد مینو (هر کدام ۱۰ درصد) از سهام این شرکت را به ارزش یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال معادل یکصد و پنج میلیارد تومان خریداری کردند.

* کارخانه قند فسا در سال ۱۳۳۳ تأسیس و در سال ۱۳۳۵ مورد بهره برداری قرار گرفته است. تولیدات اصلی کارخانه قند فسا در اوزان و بسته‌بندی‌های متنوع است و ظرفیت تولیدی آن به ۸۰۰ تن چغندر در روز می‌رسد.

*** مینو و خرید روغن نباتی
* در اطلاعیه سایت مینو آمده است: « گروه صنعتی مینو با هدف تولید روغن مصرفی مورد نیاز در شرکت‌های تولیدی این گروه و تولید انواع روغن با هدف فروش، کارخانه تولید روغن متعلق به شرکت پرتو دانه خزر (سهامی خاص) در بهشهر، به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال معادل ۲۰۰ میلیارد تومان و ظرفیت روزانه ۴۰۰ تن انواع روغن را خریداری کرد.»

* گروه صنعتی مینو صددرصد سهام این کارخانه توسط پنج شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان(۶۸ درصد)، صنعتی مینو(۱۰ درصد)، پارس مینو(۱۰درصد)، قاسم ایران(۱۰درصد) و پارس گستر مینو (۲درصد) خریداری شده است.

* شرکت تولیدی پرتو دانه خزر در سال ۱۳۷۹ گواهی تاسیس کارخانه تولید کره نباتی را اخذ کرده. این شرکت تولید کننده کره با برند «محیا» و روغن سرخ‌کردنی و مایع با برند «ویتا» است. خانواده «سیفیان» نقش پر رنگی در اداره این کارخانه داشته‌اند.

*** بورس و خریدهای میلیاردی مینو
با مرور نکات فوق متوجه می‌شویم که مینو با خرید همین سه برند، تاکنون در حدود ۵ هزار میلیارد ریال هزینه کرده است. مهم‌ترین نکته آن است که مینو قصد ندارد نام برند برخی از این محصولات را تغییر دهد و در نظر دارد آن‌ها را با همان نام‌های قدیمی روانه بازار کند. به این ترتیب، سبد محصولات مینو بزرگ و بزرگ‌تر خواهد شد و کار برای رقیبان خصوصی، بسیار سخت‌تر.

برخی کارشناسان می‌گویند یکی از دلایل احتمالی این خریدهای مینو، افزایش سرمایه در بورس است. در حال حاضر شرکت «پارس مینو» با نماد «غپینو» در بازار سرمایه حضور دارد. طبق اطلاعات سایت «کدال»، سهام‌داران عمده این نماد شامل شرکت‌های زیر هستند: «شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان، شرکت خدمات مالی و مدیریت معین آزادگان، سهامی عام صنعتی مینو، شرکت قاسم ایران، شرکت پرسوئیس و شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران.»

شرکت مینو نیز دارای شرکت‌های زیر است: «شرکت صنعتی مینو خرمدره، شرکت صنعتی پارس‌مینو، شرکت شوکوپارس، شرکت صنایع غذایی مینو شرق، شرکت صنایع غذایی مینو فارس، شرکت پارس گستر مینو، شرکت پخش قاسم ایران، شرکت دارویی، بهداشتی و آرایشی مینو و شرکت صادراتی پرسوئیس.»

یادمان باشد بررسی درآمد و حاشیه سود خالص شرکت‌های غذایی تولید کننده انواع خوراکی در سال ۱۳۹۷ نشان داد که غپینو با درآمد ۳۴۸ میلیارد تومانی بالاترین رقم درآمد را داشته است. همچنین شرکت صنعتی پارس مینو در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹اسفند ماه ۱۳۹۸، به ازای هر سهم خود ۹۲۳ ریال کنار گذاشت که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته که سود هر سهم ۳۵۸ ریال اعلام شده بود، از افزایش ۱۵۸ درصدی برخوردار بود.

*** مینو و چند حاشیه
* «علیرضا عباسیانفر» مدیر عامل مینو در سال ۱۳۹۷ و در واکنش به شوخی‌های کاربران در فضای مجازی با بسکویت ساقه طلایی گفته بود: «سال‌هاست که وزن بیسکویت ساقه طلایی بر روی آن نوشته و هیچگاه تغییر نکرده است. وزن ساقه طلایی ۵% + ۲۰۰ گرم است.

هر چند وقت یکبار هجمه‌ای بر علیه این برند برتر ملی انجام می‌شود… در دادسرای فرهنگ و رسانه طرح دعوا شده است و پلیس فتا در حال تکمیل تحقیقات است و به زودی تمام کسانی که با جعل تصویر و سیاه نمایی به صورت عمدی یا سهوی در حال ضربه زدن به این برند ملی هستند را به دادگاه خواهیم کشاند.»

* مینو جزو اولین شرکت‌هایی بود که با صداقت تمام و البته تکان‌دهنده‌ای روی بسته بندی پفک نمکی خود نوشت: «تراریخته»

* یکی از فعالیت‌های خبرساز این هلدینگ بستن قرارداد اسپانسرینگ مالی با باشگاه استقلال و پرسپولیس است. قراردادی که ارزش آن حدود ۵۰ میلیارد تومان برای هر باشگاه عنوان شده و قرار است مینو، محصولاتی را با نام‌های تجاری استقلال و پرسپولیس وارد بازار کند.

کدخبر: ۳۵۹۵۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر