کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۶۴۷
تاریخ خبر:

بلاهایی که کرونا سر قیمت طلا، سکه و ارز آورد

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | گزارشی از گرانی هزار و ۵۰۰تومانی دلار، رشد ۱۰۰هزار تومانی بهای طلا و افزایش یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی قیمت سکه در دو ماه اخیر. شیوع ویروس در دو ماه اخیر تلفات زیادی داشته. تلفاتی که هم جانمان را به خطر انداخته و هم وضعیت اقتصادمان را به هم ریخته است. شاید با وجود این‌همه اخبار بد، تغییرات قیمت طلا و ارز برایتان بی‌اهمیت شده باشد اما بد نیست بدانید از زمان شیوع ویروس تا حالا قیمت دلار آنقدری بالا رفته که کاهش یک هفته اخیر حتی ۱۰درصد آن را هم جبران نکرده است.

شاید اگر به شما بگوییم دلار به کانال ۱۵هزار تومانی برگشته، بپرسید مگر دلار چند بود که حالا به ۱۵هزار و ۹۵۰تومان برگشته و شما خوش‍حالید؟ البته که خوشحالی ندارد اما باید بگوییم دلاری که قبل از شیوع ویروس ۱۴هزار و ۵۰۰تومان بود، تا همین یک هفته پیش به ۱۶هزار و ۶۰۰تومان رسیده بود و دیروز به ۱۵هزار و ۹۵۰تومان برگشت. در این گزارش تغییرات قیمت دلار، هر گرم طلای ۱۸عیار و سکه تمام طرح جدید را بررسی کرده‌ایم تا ببینیم از زمان شیوع ویروس تا حالا چه اتفاقاتی در بازار افتاده است.

*** تغییرات قیمت دلار از ۱۴٫۵ تا ۱۶هزار تومان
رفت و برگشت بین کانال ۱۵ و ۱۶هزار تومانی، نتیجه کارنامه بازار ارز از اسفندماه تا حالا است. دوره‌ای جدید از تلاطم ارزی که نقطه شروع آن اول اسفندماه بود. زمانی که دو اتفاق مهم شدیدا بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد.آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران، با قرار گرفتن نام کشورمان در لیست سیاه FATF هم‌زمان بود. همان روز اول اسفند دلار در بازار آزاد جهش کم‌سابقه‌ای را تجربه کرد. طوری که در یک روز اول هفته از ۱۴هزار و ۴۵۰تومان برای ساعاتی به نزدیکی مرز کانال ۱۶هزار تومانی صعود کرد و نهایتا در نیمه کانال ۱۵هزار تومان یعنی ۱۵هزار و ۵۵تومان آرام گرفت.

این اتفاقی آغازی بود بر یک دوره جدید از تلاطم در بازار ارز که همچنان می‌توان آثار آن را احساس کرد. دلار تقریبا تا نیمه اسفندماه در همان محدوده باقی ماند و بین ۱۵هزار و ۴۰۰ تا ۱۵هزار و ۵۵۰تومان در نوسان بود. از زمانی که قرنطینه خانگی آغاز شد، کمتر کسی در بازار ارز خریدار واقعی پیدا می‌کرد. دلال‌ها مانده بودند و خودشان. برای همین بانک مرکزی در هفته پایانی اسفند یک استراتژی عجیب در پیش گرفت.

با همین استراتژی بود که قیمت فروش ارز در صرافی‌ها به طور ناگهانی اوج گرفت. البته قیمت خرید همچنان سرجایش باقی مانده بود. اسفندماه با اینکه دلار در بازار آزاد ۱۵هزار و ۵۰۰تومان معامله می‌شد، صرافی‌ها قیمت فروش را در محدوده ۱۴هزار و ۸۰۰تومان نگه داشته بودند نهایتا در روزهای آخر اسفند، با بالا رفتن قیمت دلار صرافی، نرخ‌ها در بازار آزاد اوج گرفت. چهار روز مانده به پایان سال، دلار از ۱۵هزار و ۵۰۰تومان به ۱۶هزار و ۱۵۰تومان رسید و بازار ارز سال ۹۹ را با نرخ ۱۶هزار و ۱۰۰تومان آغاز کرد.

ایام نوروز بازار ارز نوسان چندانی نداشت. دلار در هفته اول سال روی مرز ۱۶هزار تومان آرام گرفته بود. دلیلش هم تا حدودی مشخص است؛ معامله‌ای در کار نبود. با آغاز روزهای کاری، آتش بازار آزاد ارز گر گرفت. دلار با جهش دوباره ۵۰۰تومانی نیمه کانال ۱۶هزار تومان را پشت سر گذاشت و به ۱۶هزار و ۶۰۰تومان رسید. البته باید توجه داشته باشید که در این دوره همچنان بازار ارز به طور کامل بازگشایی نشده بود. نرخ‌ها تفاوت زیادی با هم داشتند.

دلال‌های خیابان فردوسی و سبزه‌میدان هرکدام نرخ مخصوص خودشان را داشتند. بعضی منابع می‌گفتند دلار در بازار آزاد ۱۶هزار تومان است. همین مورد باعث شد دلار در نیمه دوم فروردین‌ماه روند نزولی در پیش گرفت و هر روز نرخ‌ها پایین آمد. تا آخر هفته گذشته دلار تا ۱۶هزار و ۱۰۰تومان کاهش قیمت پیدا کرد. از روز شنبه دلار کمی جان گرفته بود اما از وسط هفته دوباره روند نزولی به جان دلار افتاد. تا جایی که دیروز برای ساعاتی دلار در بازار آزاد به کانال ۱۵هزار تومانی برگشت و نهایتا کار خود را با نرخ ۱۶هزار تومان پایان داد.

*** تغییرات قیمت طلا از ۵۵۰ تا ۶۴۰هزار تومان
دو راهی ارزانی طلای جهانی و گرانی دلار، بازار طلا در دو ماه اخیر را به کلی سردرگم کرد. طوری که هر دو هفته روند قیمت طلا تغییر می‌کرد. نوسانات عجیب و غریب، طلا را از ۵۵۰هزار تومان قبل از شیوع ویروس به ۶۴۰هزار تومان این روزها رساند.اخبار مربوط شیوع ویروس کرونا، همان روزهای اول اسفند بازار طلا را تکان داد. اتفاقی که یک رکوردشکنی برای قیمت طلا را در پی داشت. طلا از مهرماه سال ۹۷ رکورد ۵۶۰هزار تومانی را در بازار ثبت کرده بود که نهایتا به دست ویروس کرونا شکسته شد. اول اسفندماه طلا با جهشی بلند از قیمت ۵۵۰هزار تومان به ۶۲۰هزار تومان پرید.

این نرخ بیشتر از چند ساعت در بازار دوام نیاورد و قیمت‌ها به مرز کانال ۶۰۰هزار تومانی برگشت تا ادامه روند صعودی به روزهای بعد موکول شود. از دو روز بعد طلا دوباره به ۶۳۰هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد و تقریبا برای یک هفته در محدوده ۶۲۰ تا ۶۳۰هزار تومان باقی ماند. از هفته سوم اسفند طلا بر سر دو راهی سختی قرار گرفت. در کنار گرانی دلار، عامل جدیدی خودنمایی کرد. از زمان شیوع ویروس در اروپا و آمریکا، طلا در بازارهای جهانی سقوط کرد.

انس طلا نیمه اسفندماه در محدوده ۱۶۷۶دلار قرار داشت و تحت تاثیر اخبار مربوط به اپیدمی، تا پایان سال ۲۰۰دلار ارزش خود را از دست داد. ۲۹اسفندماه انس جهانی طلا به محدوده هزار و ۴۷۶دلار رسید و باعث شد بازار طلای ایران تحت تاثیر قرار بگیرد. البته طلای ایران چندان ارزان نشد. چراکه عاملی به نام گرانی دلار، از کاهش قیمت طلا جلوگیری کرد. هر گرم طلای ۱۸ عیار در نیمه دوم اسفندماه روند ثابتی را در پیش گرفت و در محدوده مرز کانال ۶۰۰هزار تومانی نوسان داشت. این موضوع باعث شد طلا سال ۹۸ را با نرخ ۶۰۰هزار تومان به پایان ببرد.

آغاز سال ۹۹ با بازگشت روند صعودی در بازار طلا همراه بود. طلافروشی‌ها بسته بودند اما قیمت طلا هر روز آپدیت می‌شد و شاهد نرخ‌های جدیدی بودیم که اغلب در یک مسیر رو به رشد حرکت می‌کردند. مسیری که تا پایان تعطیلات قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار را به ۶۵۰هزار تومان رساند. شاید بتوان دلیل این افزایش قیمت را در اتفاقات بازار جهانی در دو هفته اول فروردین جستجو کرد. از شروع سال ۹۹ انس طلا انگار که دورخیز کرده باشد، شروع به دویدن کرد. انس در کمتر از یک هفته با صعود ۱۵۰دلاری به هزار و ۶۲۰دلار برگشت.

این روند صعودی با سرعت کمتری تا همین دیروز ادامه داشت تا قیمت انس به محدوده‌ای برسد که در هفت سال گذشته بی‌سابقه بوده. دیروز طلا در بازارهای جهانی با نرخ هزار و ۷۳۰دلار معامله شد؛ یعنی افزایش ۱۸درصدی از ابتدای سال تا حالا. با این وجود روند قیمت طلا در بازار داخلی به کلی متفاوت بود. در نیمه دوم فروردین‌ماه طلای ۱۸عیار روند آرام و نزولی داشت که باعث شد هر گرم طلای ۱۸عیار از نرخ ۶۵۰هزار تومانی در ۱۶فروردین‌ماه به ۶۳۸هزار تومان دیروز برسد.

**** تغییرات قیمت سکه از ۵٫۳ تا ۶٫۵میلیون تومان
دلار از یک طرف و طلا از طرف دیگر سکه را به سمت خود می‌کشند. سکه در این کشمکش دو ماهه مسیر صعودی را انتخاب کرد. رشد قیمت سکه از اول اسفندماه آغاز شد. جهشی که سکه را از هر دو بازار طلا و ارز جلو انداخت. سکه به طور ناگهانی از محدوده پنج میلیون و ۳۰۰هزار تومان به شش میلیون و ۱۴۰هزار تومان رسید. حتی برخی منابع برای ساعاتی از سکه شش میلیون و ۵۰۰هزار تومانی خبر دادند. اتفاق عجیب اینجا بود که با وجود افزایش قیمت چشمگیر سکه، همچنان ارزش واقعی سکه بالاتر از قیمتی بود که دلال‌ها روی آن می‌گذاشتند.

این یعنی مثل دو سال پیش خبری از حباب و قیمت‌های غیرواقعی نبود؛ سکه واقعا گران شده بود! کل اسفندماه سکه از حرفش پایین نیامد و تا آخر سال در محدوده پنج میلیون و ۹۰۰ تا شش میلیون و ۵۰هزار تومان نوسان کرد تا نهایتا کارنامه سکه تمام در سال ۹۸ با نرخ شش میلیون و ۳۰هزار تومانی بسته شود. آغاز سال، نقطه شروع روند صعودی برای سکه بود. با اینکه بازار رسمی در تعطیلی به سر می‌برد و طلافروش‌ها همه خانه‌نشین بودند، قیمت سکه در ایام نوروز روند صعودی در پیش گرفت و تا ۱۶فروردین به شش میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسید. این نرخ نجومی در نیمه دوم فروردین‌ماه هم پا بر جا ماند. از آغاز روزهای کاری سال ۹۹ تا حالا سکه در محدوده شش میلیون و ۵۰۰ تا شش میلیون و ۶۰۰هزار تومان نوسان داشته و دیروز شش میلیون و ۵۵۰هزار تومان قیمت خورد.

سکه تمام طرح قدیم و جدید در دو ماه اخیر رقابت سختی با هم دارند. تقریبا از روزهای آخر اسفند سکه طرح قدیم که سال ضرب آن مربوط به قبل از ۸۶ است، توانست قیمت خود را به طرح جدید برساند. طوری که در ایام نوروز این دو سکه قیمت یکسانی داشتند. هرچند در هفته اخیر طرح قدیم دوباره از رقیب دیرینه‌اش عقب افتاد و دیروز که سکه جدید شش میلیون و ۵۵۰هزار تومان بود، سکه طرح قدیم شش میلیون و ۴۵۰هزار تومان قیمت خورد. اختلاف قیمت خرید و فروش سکه در سال گذشته عموما ۱۰۰هزار تومان در نظر گرفته می‌شد اما با ورود سکه به کانال شش میلیونی، اختلاف نرخ خرید و فروش به ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

کدخبر: ۳۲۰۶۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    آره مفت شد!