کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۲۳۱۴
تاریخ خبر:

بزرگ‌ترین کلاهبرداری املاک ‌در تاریخ معاصر ایران!

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی‌| سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتا جزئیاتی از یک کلاهبرداری عجیب داده که نه فقط خیلی از متخصصان حوزه رمزارز و پول الکترونیک بلکه کسانی را که اندکی با پول از هر نوع آن سر و کار دارند انگشت به دهان گذاشته. او گفته که اخیرا باندی دستگیر شده‌اند که در زنجان با استفاده از رمزارز که ما آن را بیشتر به اسم بیت‌کوین می‌شناسیم هزاران میلیارد تومان کلاهبرداری کرده‌اند. اصل خبر به نقل از سردار مجید این است:

برابر رصدهای صورت‌ گرفته در فضای مجازی و اخبار واصله مبنی بر این‌که شخصی ناشناس اقدام به خرید و فروش کلان املاک و زمین‌های شهری با ارز دیجیتال در سطح کشور و همچنین استان زنجان می‌کند، موضوع بلافاصله در دستور کار فنی سایبری کارشناسان پلیس فتا زنجان قرار گرفت.

در بررسی‌های اولیه مشخص شد که موضوع صحت داشته و فردی با هویت معلوم ساکن تهران با شناسایی انبوه‌سازان زنجان اقدام به خرید گسترده واحدهای مسکونی و تجاری در سطح این استان کرده و ثمن معامله از طریق بازکردن حساب خارجی و انتقال ارز دلار به کیف پول دیجیتال پرداخت شده است. در بررسی فنی کیف پول مورد ادعا، توسط کارشناسان این پلیس مشخص شد ارزهای نمایش داده شده در داخل کیف پول صوری، حباب و فاقد ارزش بوده و قابلیت تبدیل‌شدن به ارزهای دیگر را نداشته و فقط امکان جابه‌جایی داخلی بین کیف پول‌های همان اپلیکیشن وجود دارد.

در واقع، متهم با نمایش عدد مبلغ به دلار و با توجه به عدم آشنایی فروشنده با ارزهای دیجیتال، با اخذ وکالت فروش از فروشنده و تعیین موعد ۳ ماهه نقدشدن ارزهای دیجیتال صوری، امکان هرگونه معاملات بعدی را به صورت کاملا قانونی برای خود فراهم کرده بود.
به گفته رئیس پلیس سایبری کشور، ارزش کل معاملات انجام‌شده توسط متهم به این روش، در مجموع ۹ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان محاسبه شده است. در یکی از معاملات ۷۷ ملک تجاری و مسکونی به ارزش بالغ بر ۱۳۱ میلیون دلار معادل ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است.

همانطور که می‌بینید عدد کلاهبرداری آنقدر بزرگ است که کمتر کسی می‌تواند از کنار آن به سادگی عبور کند به همین دلیل هم این ماجرا واکنش‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است و کسانی که دستی بر آتش بیت‌کوین و بقیه رمزارزها دارند ماجرا را از چند جهت بررسی کرده‌اند. عده‌ای بابت این سطح از بی‌اطلاعی انبوه‌سازان زنجانی تاسف خورده‌اند و عده دیگری هم این سوال را مطرح کرده‌اند که مگر در کل زنجان چند پروژه انبوه‌سازی وجود دارد که فقط یک باند با کلاهبرداری بیشتر از ۹هزارمیلیارد تومان از این بازار را بخرد؟

آنها برای نمونه عدد ۴هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را تقسیم بر ۷۷ ملک تجاری کرده‌اند و به عدد بالاتر از ۵۸میلیارد تومان رسیده‌اند و پرسیدند که چطور ممکن است در زنجان ۷۷ ملک با ارزش متوسط ۵۸ میلیارد تومان وجود داشته باشد که به این شکل کلاهبرداری شده باشند؟ جدا از این سوالات و سیل تعجب همه از جزئیات این پرونده، گروهی از فعالان این بازار هم موضوع را فرصت مناسبی دیدند برای آسیب شناسی این حوزه و خطاب به دولت و مجلس گفتند که بالاخره کی می‌خواهند به بازار رمزارزها به شکل واقع بینانه و نه با بدبینی سر و سامان بدهند؟ آنها می‌گفتند که آنقدر این حوزه در ایران رها و بی‌قانون است که اصلا برای کسی امکان استعلام و تحقیق به شکل قانونی وجود ندارد.

منتظر پرونده‌های بزرگ‌تر باشید
مهدی واعظ کارشناس اقتصادی که تخصص اصلی‌اش رمزارز و بلاک‌چین است در توضیح این اتفاق می‌گوید: «در مورد عدد و رقم‌ها و بزرگی این کلاهبرداری نظری ندارم اما از شنیدن خبرهای اینچنینی اصلا تعجب نمی‌کنم آن هم به چند علت. اول اینکه در شرایط اقتصادی ایران خیلی عادی است که میزان ریسک پذیری فعالان اقتصادی دچار اختلال شود.

می‌بینم که خیلی‌ها می‌گویند فروشنده‌ها چقدر احمق بودند و مگر می‌شود یک انبوه‌ساز اینقدر ساده باشد که کلاهی به این گشادی سرش برود اما من می‌گویم که چنین ریسک‌پذیری در شرایط اقتصادی ما تا اندازه‌ای طبیعی است چون وضعیت بازار باعث می‌شود که خیلی از سرمایه‌گذاران از مسیر عقلانیت عادی خارج می‌شوند با خودشان فکر می‌کنند که در این بازار آشفته برای پیشرفت ناگهانی باید ریسک کنند.

گذشته از این موضوع وقتی دولت و سیستم حاکمیت قانونی ترجیح می‌دهد این حوزه را به کل نادیده بگیرد این اتفاقات بیشتر هم رخ می‌دهد. حالا پلیس می‌گوید عده‌ای را در این مورد دستگیر کرده اما فکر می‌کنید در خلأ قانون رسیدگی به این پرونده کوتاه و راحت خواهد بود و مالباخته‌ها راحت به پولشان می‌رسند؟ هرگز.»

او در مورد اینکه از نظر فنی چنین کلاهبرداری چطور ممکن است و بقیه مردم فریب نخوردن باید چه کار کنند، می‌گوید: «طبیعتا این باند زمان و هزینه زیادی صرف کرده‌اند تا کارشان محکم به نظر برسد و حتی کارشناس‌های عادی که احتمالا فروشنده‌ها از آنها نظر خواسته‌اند متوجه باگ موضوع نشوند.

اینطور که از حرف‌های رئیس پلیس فتا می‌شود فهمید این گروه اول با یک صرافی تبانی کرده‌اند یا اصلا از مدتی قبل خودشان این صرافی ارز دیجیتال را راه انداخته‌اند بعد با استفاده از بستر این صرافی ادعا کرده‌اند که فلان مقدار در کیف پولشان موجود دارند بعد هم خریدار در این صرافی کیف پول یا همان حساب باز کرده و وجه معامله به آن واریز شده در حالی که کل ماجرا صحنه‌سازی بوده.

در واقع کلاهبرداری اصلی در راه‌اندازی و خلق صرافی اتفاق افتاده و احتمالا کلاهبردارها چنان همه جوانب را در راه‌اندازی صرافی رعایت کرده‌اند که کسی شک نکرده.حدس من این است که اصلا پایگاه این صرافی جایی بیرون از ایران بوده و معاملات صوری هم برای آن از قبل ساخته بودند.

تنها چیزی که می‌توان گفت این است که مردم برای فریب نخوردن اگر دانش و آگاهی کافی از این حوزه ندارند به این شکل معامله نکنند و به اطرافیان هم اعتماد نکنند چون در فضای مه آلود فعلی احتمال اینکه همان فردی که مورد اعتماد بوده هم فریب بخورد خیلی زیاد است. این سبک معامله آن هم در این ابعاد کلان صرفا باید از طرف کسی انجام شود که به این حوزه کاملا تسلط دارد.»

قبل از این هم بارها شنیده بودیم عده‌ای قربانی کلاهبرداری با رمزارز شده‌اند نمونه معروفش ارز دیجیتالی که امیرحسین مقصودلو یا همان امیر تتلو به نام تتل کوین راه انداخت و بعد معلوم شد که توکن حبابی یا همان ارز دیجیتال بدون پشتوانه و تقلبی بوده است. البته این ماجرا به ایران محدود نمی‌شود همین چند وقت پیش اعلام شد که روجا ایگناتوا زن آمریکایی که به ملکه کریپتو مشهور است به فهرست افراد تحت تعقیب یوروپل اضافه شد چون با ارز دیجیتال معروفش وان کوین کلاه هزاران نفر را برداشته است.

کدخبر: ۴۷۲۳۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر