کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۲۲۹۴
تاریخ خبر:

بزرگترین سرقت از بانک‌ها در دهه‌های اخیر

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری|‌ ماجرای سرقت محتویات صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه، به گفته بسیاری از افراد جزو بزرگترین سرقت‌هایی است که از بانک صورت گرفته است. اگرچه پیش از این سرقت نیز شاهد سرقت‌های عجیبی از بانک‌ها بودیم که به قتل هم ختم شده بود. سرقت از بانک و قتل اعضای خانواده رئیس بانک یا سرقت از ماشین حمل پول بانک پاسارگاد. اما سرقت محتویات ۱۶۸ صندوق در بانک ملی از موارد عجیب است. بانکی که از لحاظ ایمنی به گفته خود پلیس دارای نواقص بوده و همچنین هنوز سه نفر از سرکردگان اصلی این باند به ایران بازگشت داده نشده‌اند و فعلا ۱۰ نفر در بازداشت به سر می‌برند. در این گزارش پنج پرونده سرقت از بانک‌ها را مورد برررسی قرار می‌دهیم.

یک: قتل و سرقت از بانک کشاورزی همدان
بی‌شک یکی از تلخ‌ترین و فجیع‌ترین سرقت‌های بانک مربوط به سرقت از بانک کشاورزی همدان است. جنایت بانک کشاورزی همدان در بهمن ۱۳۶۸ در زیر زمین و محل خزانه شعبه مرکزی بانک کشاورزی همدان واقع در میدان آرامگاه رخ داد. در این حادثه رئیس بانک، همسر و دو فرزندش و همچنین نگهبان بانک به قتل رسیدند. با تلاش گسترده مأموران سه سارق که یکی از آن‌ها کارمند اخراجی همان بانک بود دستگیر شدند و به جنایت اعتراف کردند.

دادگاه به شکل ویژه برای این پرونده تشکیل و رای بر اساس قوانین جزایی ایران صادر شد و محکومان تنها ۴ روز پس از جنایت اعدام شدند. بنا بر اظهارات دادستان پرونده، این جنایت از نظر عمق فاجعه، سرعت رسیدگی و مجازات از نمونه‌های کم‌نظیر یا بی‌نظیر در تاریخ قضایی ایران تا آن زمان به‌شمار می‌رفت. در سحرگاه ۲۲ بهمن ۱۳۶۸ سه نفر به قصد سرقت وارد ساختمان بانک کشاورزی شعبه مرکزی همدان شدند. این افراد پس از ورود ابتدا نگهبان غیرمسلح بانک را با طناب بسته و سپس به پشت در منزل مسکونی رئیس بانک واقع در طبقه دوم می‌روند.

جانیان در حوالی ساعت دو نیم شب و با جدا کردن لولاها وارد و با نفیسی و سپس همسر وی که از صدای جدا شدن در بیدار شده‌اند، درگیر می‌شوند. دو کودک رئیس بانک نیز بیدار شده و اسیر سارقان نقاب پوش می‌شوند. جانیان در حالی که با چاقو پهلوی نفیسی را مجروح کرده و با به هم ریختن وسایل خانه کلید خزانه را یافته‌اند، خانواده نفیسی را به زیرزمین و محل خزانه می‌برند. آنجا بعد از دو تا سه ساعت آزار و شکنجه نفیسی شروع به انواع تهدیدات رذیله کرده و در نهایت نفیسی را مجبور به بازکردن قفل رمزی در خزانه می‌کنند.

نفیسی از آنها می‌خواهد که اموال شخصی وی را ببرند ولی آنها توجهی نکرده و پس از از اینکه توسط رئیس بانک عبدالرحمان نفیسی شناسایی شدند او را به همراه همسرش، فاطمه طاهریان،و دو فرزندش به نام‌های پیمان ۱۲ ساله و ایمان ۴ ساله و نگهبان بانک حسین شکری را به طرز فجیعی و با استفاده از سلاح سرد به قتل می‌رسانند. بیتا، فرزند ارشد رئیس بانک در شب حادثه در منزل یکی از بستگان حضور داشت. سارقان در این دزدی ۲ میلیون تومان سرقت کردند.

دو: سرقت از بانک کشاورزی در میرداماد
سارق مسلحی به نام اردشیر در آخرین روزهای مرداد سال ۸۳ با ورود به بانک کشاورزی در خیابان میرداماد تهران، پس از تهدید کارکنان بانک، بیش از پنج میلیون تومان از موجودی بانک را سرقت کرد. او پس از ۳۰ دقیقه درگیری مسلحانه با ماموران انتظامی، سرانجام هدف اصابت گلوله قرار گرفت و دستگیر شد.متهم در بازجویی‌ها اعتراف کرد در سال ۸۱ و ۸۲ با همدستی یکی از دوستانش از دو بانک کشاورزی در خیابان دولت و ستارخان سرقت مسلحانه کرده‌ و از شعبه دولت مبلغ ۱۸ میلیون تومان و از شعبه ستارخان سه و نیم میلیون تومان پول به سرقت برده‌اند.همدست متهم نیز بعد از دستگیری در اعترافاتش گفت: «از چندی پیش به اتفاق اردشیر تصمیم به سرقت مسلحانه از بانک‌ها گرفتیم. ابتدا برخی از شعبه‌ها را که تجهیزات مناسبی نداشتند و موقعیت فیزیکی‌شان خوب بود، شناسایی و سپس با تهدید سلاح سرقت می‌کردیم.»

سه: سرقت از خودروی حمل پول بانک پاسارگاد
پنجم اسفندماه سال ۹۵ اتوبان حقاقی تهران خلوت‌تر از همیشه بود. ساعت ۱۱ صبح خودرو حمل پول بانک در حال حرکت در شرق به غرب اتوبان بود که دو خودرو پراید سد راه تویوتا حمل پول شده و ۴ مرد مسلح راننده را از خودرو به بیرون پرتاب و خودرو را سرقت کردند.دزدان که می‌دانستند خودرو به ردیاب مجهز است، ردیاب را کنده و به راهشان ادامه دادند. آن‌ها چند خیابان آنطرف‌تر خودرو ال ۹۰ را سرقت و با پول‌ها فرار کردند.

چند روز بعد پلیس به یکی از کارکنان بانک که بعد از سرقت مفقود شده بود، مشکوک شدند. پلیس یک هفته بعد رد دزدان را در لاهیجان زد. تیم ویژه پلیس آگاهی برای دستگیری دزدان وارد عمل شد که در جریان عملیات یک زن به روی پلیس اسلحه کشید و ماموران او را با تیر مجروح کردند. سه مرد سارق نیز دستگیر شدند. با انتقال سارقان به تهران مشخص شد آن‌ها ۹۰۰میلیون تومان از بانک سرقت کرده‌اند. در بازرسی از دزدان ۵۵۰ میلیون تومان پول نقد کشف شد.

طراح اصلی سرقت پول‌های بانک پاسارگاد گفته بود: همیشه دوست داشتم ثروتمند زندگی کنم اما ماهانه یک‌میلیون و دویست‌هزار تومان حقوق می‌گرفتم. طراح اصلی این سرقت به همراه یکی دیگر از متهمان، مامور حفاظت بانک پاسارگاد بودند که از روزها قبل نقشه این سرقت را با اعضای گروه‌شان برنامه‌ریزی کردند.اعضای این باند هر پنجشنبه دور هم جمع می‌شدند و با هم نقشه سرقت خودرو حمل پول را مرور می‌کردند تا آن را بدون نقص انجام دهند.

چهار: دزدی خونین از خودروی حمل پول کرمانشاه
دزدان مسلح با حمله به‌خودروی حمل پول بانک سپه در کرمانشاه، ۵ نفر را به رگبار بستند و با سرقت ۲۰۰‌میلیون تومان، پا به فرار گذاشتند. مردادماه سال ۹۰، ساعت ۹ صبح وقتی خودرو حمل پول در خیابان سعدی کرمانشاه مقابل بانک سپه توقف کرد، راننده و ۲ کارمند تحویلدار از ماشین پیاده شدند تا کیسه‌های پر از پول را به داخل بانک منتقل کنند. درحالی‌که مرد نگهبان همه چیز را زیرنظر داشت، ناگهان ۴ مرد مسلح از خودرو پراید نقره‌ای رنگی که در آن حوالی پارک بود پیاده شدند و بی‌محابا شروع به تیراندازی کردند.

مردان مسلح بی‌آنکه نقاب به‌صورت داشته باشند، به طرف خودروی حمل پول و کارمندان بانک تیراندازی می‌کردند و صدای شلیک گلوله‌ها، فضای خیابان را پر کرده بود.نگهبان، راننده، ۲ تحویلدار بانک و سربازی که وظیفه مراقبت از بانک را برعهده داشت، یکی بعد از دیگری هدف اصابت گلوله قرار گرفتند و نقش زمین شدند. لحظاتی بعد وقتی صدای شلیک گلوله‌ها برای لحظه‌ای قطع شد، شاهدان ۴ مرد مسلح را دیدند که کیسه‌های پر از پول را از داخل خودرو خارج کردند و بعد از انتقال آنها به‌خودرو پراید نقره‌ای رنگ، به سرعت سوار این خودرو شدند و همراه با راننده، پا به فرار گذاشتند.

در نهایت این افراد دستگیر شده و به جرم قتل سه نفر و سرقت از بانک اعدام شدند اما سرکرده آنها در درگیری کشته شد. سردسته باند سرقت مسلحانه فردی به نام صلاح‌الدین بود که ۱۲ سابقه سرقت مسلحانه داشت و بار آخر به اعدام محکوم شده، اما از زندان فرار کرده بود. در روز عملیات دستگیری صلاح‌الدین وقتی متوجه شد در محاصره پلیس است به کمک چهار همدستش به سوی ماموران نارنجک پرتاب کرد و درگیری مسلحانه شدت گرفت. صلاح‌الدین در این درگیری کشته شد و یک مامور پلیس نیز به شهادت رسید. سایر اعضای باند نیز دستگیر و اعدام شدند.

پنج: : سرقت از بانک تجارت در تهران
مسعود ۲۷ساله و حسن ۲۴ساله دو سارق دیگری بودند که روز ۲۶ آذر سال ۸۴ در جریان سرقت از بانک تجارت در تهران یک سرباز وظیفه را هدف گلوله قرار دادند و به قتل رساندند. در کیفرخواست صادره علیه این متهمان آمده بود: «متهمان جهت ارتکاب سرقت مسلحانه وارد بانک تجارت شدند و سرباز نگهبان بانک درصدد مقابله با آنان برمی‌آید که در این میان با شلیک گلوله از سوی هر دو متهم به قتل می‌رسد.با شروع تحقیقات از محوطه بانک دو عدد گلوله کشف شد و در جریان کالبد شکافی از مقتول چهار گلوله استخراج شده که مشخص می‌شود سارقان مجموعاً ۶ تیر شلیک کرده‌اند و از ۶ گلوله چهار گلوله به مقتول اصابت کرده است.

پزشکی قانونی علت تامه مرگ را اصابت گلوله به تنه و اندام‌های تحتانی اعلام کرده و در این راستا اداره تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران اعلام کرده است که چهار گلوله به مقتول اصابت و ۲ گلوله از یک سلاح و ۲ گلوله دیگر از سلاح دیگر متهم شلیک شده که این نشان‌دهنده آن است که هر دو متهم دارای سلاح بوده‌اند و مقتول در اثر اصابت تیرهای شلیک‌شده از سوی هر دو متهم به قتل رسیده و موضوع مشارکت در قتل مطرح است.»مسعود متهم ردیف اول این پرونده در جریان بازجویی‌ها اعتراف کرده بود: «وارد بانک شدم. سرباز وظیفه نشسته بود. به او گفتم تکان نخور و او بلند شد و گلوله‌ای به پایش شلیک کردم و مجددا گلوله‌ای به سمت شکم او شلیک کردم، سپس حسن وارد بانک شد و او هم دو گلوله قبل و بعد از سرقت شلیک کرد.»

کدخبر: ۴۶۲۲۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر