کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۵۹۳
تاریخ خبر:

بزرگترین خرید صنعت بازی توسط مایکروسافت

روزنامه هفت صبح، کسری کریمی‌طار | شرکت مایکروسافت بعدازظهر دوشنبه، ۳۱ شهریور طی خبری به‌شدت غافلگیرکننده اعلام کرد که کمپانی بتسدا و شرکت مادر آن؛ یعنی زنیمکس را با مبلغ ۵/۷ میلیارد دلار خریده است. این نقل‌وانتقال، عظیم‌ترین خرید بخش سرگرمی و بازی مایکروسافت و سومین خرید پرهزینه تاریخ کمپانی ردموندی است.

این خرید به‌قدری بزرگ بود که از هفته گذشته، اخبار فراوانی در این رابطه منتشر شده و میلیون ها گیمر در سراسر جهان در انتظار این هستند که بدانند مایکروسافت از این خرید عظیم چه هدفی را دنبال می‌کند. آیا دارندگان کنسول‌های سونی و نینتندو هم می‌توانند در آینده از عناوین بتسدا لذت ببرند یا اینکه مایکروسافت مانند نسل ششم و هفتم در نظر دارد تمامی عناوین مشهور زنیمکس و زیرمجموعه‌هایش را تنها برای ایکس‌باکس سری ایکس و کامپیوترهای شخصی عرضه کند. در ادامه نه‌تنها به این به سوالات پاسخ می‌دهیم، بلکه نکات جالبی در مورد این نقل‌وانتقال را بازگو خواهیم کرد.

کمپانی زنیمکس طی ۱۵ سال گذشته به لطف عرضه عناوینی مثل آبلیوین ، اسکایریم و فال‌اوت ۳ موفقیت بزرگ کسب کرد و بسیاری از استودیوهای مشهور همچون «اید سافتور» و «آرکین» را خرید و تعدادی از مهم‌ترین عناوین اول‌شخص را به زیر چتر خود آورد.

بااین‌حال عملکرد مالی نه‌چندان خوب چندسال اخیر زنیمکس همچون عرضه فاجعه‌بار فال‌اوت ۷۶و فروش نه‌چندان خوب مجموعه دیس انرد از یک‌سو و مشخص نبودن زمان عرضه آثار مهم این کمپانی از جمله قسمت ششم سری «الدر اسکرولز» و عنوان جدید استارفیلد از سوی دیگر سبب شد تا در نهایت بتسدا و کمپانی مادرش طی معامله‌ای به ارزش ۵/۷ میلیارد دلار به بزرگترین بازوی حرکتی بخش بازی مایکروسافت مبدل شوند.

جالب اینجاست که این معامله، پس از خرید ۶/۸ میلیارددلاری مجموعه سوپر سل به وسیله کمپانی چینی تن‌سنت؛ به عنوان دومین خرید بزرگ تاریخ صنعت بازی شناخته می‌شود. این رقم سه‌برابر ۵/۲ میلیارد دلاری است که مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ برای خرید استودیو مویانگ و مالکیت بازی ماینکرفت هزینه کرد. نکته جالب دیگر این است که خرید بتسدا، در حقیقت سومین خرید بزرگ تاریخ کمپانی مایکروسافت است. دو جایگاه اول این خریدها به‌ترتیب با ۲۶ میلیارد دلار و ۵/۸ میلیارد دلار به لینکدین و اسکایپ تعلق دارند.

خرید بتسدا به وسیله مایکروسافت به این معناست که نه‌تنها این شرکت صاحب تعدادی از بهترین عناوین دنیای بازی شده، بلکه تعداد استودیوهای سازنده‌اش را هم دوبرابر کرده. این استودیوها شامل استودیوهای لیون و تگزاس آرکین، استودیوهای دالاس، آستین، مونترال و راک ویل بخش بازی‌سازی بتسدا، استودیوهای فرانکفورت و تگزاس اید سافتور، استودیو ماشین گیمز واقع در سوئد، استودیو راندهاوس واقع در مدیسون که اعضای اسبق «هیومن هد» آن را تشکیل داده‌اند، استودیو زنیمکس آنلاین واقع در هانت ولی، استودیو آلفا داگ واقع در هلیفکس کانادا و در نهایت استودیو تنگو گیم ورکز که مقر آن در توکیو، پایتخت ژاپن است، هستند.

فیل اسپنسر دیروز طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که قصد بستن هیچ‌کدام از این استودیوها یا اخراج کارمندان آن را ندارد که با توجه به این موضوع حالا ۲۳۰۰ نفر عضو بتسدا، به کارمندان جدید مایکروسافت تبدیل شده‌اند. بااین‌حساب حالا مایکروسافت ۲۸ استودیوی بازی‌سازی در اختیار دارد که حتی برای کمپانی‌ای به بزرگی آنها هم بی‌سابقه است.

نکته جالب دیگر این است که با این خرید حالا ردموندی‌ها پرچمدار عناوین نقش‌آفرینی‌های غربی هستند. مایکروسافت پیش از این موفق شده بود استودیو آبسیدین، خالق عناوینی مثل کوتور ۲، فال‌اوت نیو وگاس، «نور وینترنایت» و «ساوت‌پارک» و همچنین استودیو این‌اگزایل خالق مجموعه ویستلند را خریداری کند. نکته جالب در مورد ۲ استودیوی مذکور این است که هر دوی آنها به وسیله اعضای اسبق و کلیدی شرکت اینترپلی؛ یعنی خالق مجموعه‌های فال‌اوت و ویستلند تاسیس شده‌اند.

حالا با اضافه شدن بتسدا علاوه‌بر آثار یادشده، تمامی حقوق مجموعه‌های فال‌اوت و الدر اسکرولز هم به دستان این کمپانی افتاده.حالا که در مورد استودیوها صحبت کردیم بهتر است نگاهی به پروفایل عظیم عناوین بتسدا داشته باشیم و اینکه مایکروسافت حالا چه عناوینی را در اختیار دارد. همانطور که پیش‌تر گفتیم، بتسدا طی ۱۵ سال گذشته استودیوهای جدیدی را به خود اضافه کرده و به واسطه همین خریدها، تعدادی از مشهورترین آی‌پی‌های این صنعت را در اختیار دارد؛ آی‌پی‌هایی که حالا در تملک مایکروسافت هستند.

این عناوین شامل: سری الدر اسکرولز، فال‌اوت، «دووم»، ولفنشتاین، «کوئک»، «ریج»، دیس‌آنرد، اویل ویتین، استارفیلد، گوست وایر توکیو، دث‌لوپ، «پری» و کامندر کین هستند. البته که مایکروسافت حتی تا پیش از خرید بتسدا، بازی‌های مهم فراوانی را در اختیار داشت، اما اضافه شدن این تعداد از عناوین مشهور صنعت بازی، آن هم دقیقا پیش از عرضه کنسول‌های نسل نهم باعث شده تا نه‌تنها مایکروسافت به یکی از مهم‌ترین دارندگان مجموعه‌های بزرگ تبدیل شود، بلکه موقعیت سونی به عنوان پرچمدار صنعت بازی کمی به خطر بیفتد.

کدخبر: ۳۵۱۵۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر