کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۲۵۸۸
تاریخ خبر:

برگ برنده ‌در دست کدام اپراتور است؟

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| آخرین روز فروردین ماه، سازمان تنظیم مقررات گزارشی درباره وضعیت اپراتورها در زمستان ۱۴۰۰ منتشر کرد که پیام روشنی از شکل رایج استفاده مشترکان تلفن همراه داشت. اینطور که اعداد و ارقام و جدول‌ها نشان می‌دهد در فصل گذشته سهم بازار ایرانسل کمی افزایش یافته و بازار همراه اول و رایتل میزان کمی ریزش داشته است.

این اعداد و ارقام به ما چه چیزی نشان می‌داد؟ می‌توانیم تحلیل کنیم که دیتا و اینترنت همراه برای مشترکان تلفن سیار اهمیت بیشتری پیدا کرده است و به همین خاطر ایرانسل توانسته بیشتر از قبل بازار خودش را گسترش دهد. این گزارش چه جزئیات دیگری به ما می‌دهد؟ در ادامه به صورت خلاصه به برخی از این اطلاعات اشاره کرده‌ایم.

بیایید به صورت دقیق‌تر آمار مشترک‌های تلفن سیار زمستان را با پاییز مقایسه کنیم. ما در زمستان شاهد رشد حدودا دو میلیونی در تعداد مشترکان ایرانسل و کاهش کاربران بازار همراه اول و رایتل بودیم. این کاهش برای همراه اول حدودا یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک بوده و رایتل هم در این فصل حدود ۹۳ هزار مشترک را از دست داده است.

بر اساس فصلنامه آخری که رگولاتوری منتشر کرده، سهم بازار ایرانسل از ۴۲.۷ درصد در پاییز سال گذشته، به ۴۳.۱۰۳ درصد در زمستان افزایش یافته است. یعنی همانطور که از اعداد هم مشخص است، ۰٫۴۰۳ درصد به بازار ایرانسل اضافه شده است.

براساس داده‌های ارائه شده رگولاتوری، در سه‌ماهه سوم سال ۱۴۰۰، سهم بازار همراه اول ۵۳.۵۶۹ درصد بوده که در سه‌ماهه چهارم، به ۵۳.۲۱۰ درصد کاهش یافته است. همچنین در همین مدت، سهم بازار رایتل نیز از ۳.۷۳۰ درصد، به ۳.۶۸۶ درصد تغییر کرده و کاهشی بوده است.

همه اطلاعات بالا یک معنی روشن دارد: مشترکان تلفن سیار به دیتا و اینترنت موبایل علاقه بیشتری تا تماس و پیامک دارند. از زمان معرفی ایرانسل، این اپراتور بیشتر تلاشش را صرف تنوع بازار بسته‌های اینترنتی و نفوذ بیشتر اینترنت کرد. تا امروز هم این اپراتور توانسته به رکورد جدیدی از سرعت دانلود در شبکه ۵G برسد که برابر با دانلود نزدیک به ۴ گیگابیت بر ثانیه بوده است. این در حالی است که اگر فقط مکالمه را به عنوان معیار در نظر بگیریم، بر اساس همین گزارش درصد مکالمه‌های موفق در همراه اول از ایرانسل بیشتر بوده است.

از قضا در گزارش رگولاتوری اطلاعات دیگری هم درباره این سه اپراتور وجود داشت. بر اساس این گزارش همراه اول در زمستان سال پیش درصد جمعیتی بیشتری را در مقایسه با ایرانسل پوشش داده است. این عدد برای همراه اول برابر با ۹۶٫۵ و برای ایرانسل و رایتل به ترتیب برابر با ۸۷٫۲ و ۵۶ درصد بوده است.

هر ایرانی دو خط تلفن همراه
بر اساس این گزارش، در سه‌ماهه چهارم سال ۱۴۰۰، مشترکان فعال ایرانسل ۶۰میلیون و ۳۷۰هزار و ۶۰۰مشترک، مشترکان فعال همراه اول ۷۴میلیون و ۵۲۵هزار و ۶۰۹ مشترک و مشترکان فعال رایتل ۵میلیون و ۱۶۲هزار و ۶۷۰ مشترک بوده است. جمع کل خطوط فعال اپراتورها در سه ماهه چهارم سال نیز ۱۴۰میلیون و ۵۸هزار و ۸۷۹ مشترک فعال بوده است. پس به طور میانگین هر ایرانی بالای ۷ سال دو خط تلفن همراه دارد.(بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت زیر ۷ سال برابر با ۱۳۵۰۴۲۸۱ نفر بوده است).

تعداد کل خطوط فعال در زمستانی که گذشت، با فصل‌های قبل از آن چه تغییری کرده؟ پاییز ۱۴۰۰ در کشور ما حدودا ۱۳۵ میلیون و ۸۹۰ هزار مشترک تلفن همراه وجود داشت که حدودا ۴ هزار مشترک از فصل زمستان کمتر بوده است.

خطوط غیرفعال بیشتر در ایرانسل
نکته دیگری که از جدول‌ها می‌توان استخراج کرد به تعداد خطوط غیرفعال ایرانسل و همراه اول مربوط می‌شود. همراه اول حدود ۳۰ میلیون و ایرانسل حدود ۳۵ میلیون خط تلفن واگذارشده دارد که فعال نیستند و از آن استفاده‌ای نمی‌شود. موضوع دیگری که در این گزارش وجود داشت این بود که با اینکه همراه اول بخش کمی از مشترکانش را از دست داده اما هنوز بخش عمده بازار ( ۵۳ درصد) را در دست دارد. اما این برتری به نظر می‌رسد که عمر زیادی نخواهد داشت.

تحلیل و پیش‌بینی که از این نمودارها می‌توانیم داشته باشیم این است که اگر همراه اول با همین سرعت مشترکان خود را از دست بدهد و همچنین سرعت رشد ایرانسل همین میزان باقی بماند، حدودا سال دیگر تعداد مشترکین ایرانسل از همراه اول سبقت خواهد گرفت. ولی با این حال جهت نمودارهای این سه اپراتور همیشه به این شکل نبوده. مثلا در تابستان سال گذشته سهم رایتل و همراه اول از بازار کمی افزایش یافته بود و از قضا تعداد مشترکان ایرانسل ۰٫۴ درصد ریزش داشت. به همین خاطر قضاوت درباره اینکه به زودی کدام اپراتور برنده این رقابت خواهد شد، به نمودارهای بیشتری در سال پیش رو بستگی دارد.

کدخبر: ۴۵۲۵۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر