کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۹۱۰
تاریخ خبر:

برکناری سه شهردار در ترکیه، عواقب کودتای نافرجام ‌۲۰۱۶

روزنامه هفت صبح | ‌برکناری سه شهردار در ترکیه به اتهام ارتباط با گروه‌های تروریستی. هنوز شش ماه از انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه و شکست حزب حاکم در اغلب شهرهای این کشور نگذشته که سه شهردار در شهرهای کردنشین این کشور از سوی دولت برکنار شدند. وزارت کشور ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد ‌ شهرداران سه شهر به دلیل ارتباط و اقدام برای تشکیل و هدایت گروه تروریستی برکنار شده‌اند. با این حال دولت گفته این افراد بعد از اینکه تحقیقات در موردشان کامل شد به سرکارشان برخواهند گشت.

در بیانیه وزارت کشور ترکیه آمده است: «عدنان سلجوق میرزاکلی» شهردار دیاربکر، «احمد ترک» شهردار شهر ماردین و «بدعا اوزگوکچه» شهردار وان به دلیل ارتباط با گروه تروریستی و اقدام برای تشکیل و هدایت گروه تروریستی برکنار و مسئولیت آنها به استانداران این مناطق واگذار شد.

معاون رئیس جمهوری ترکیه نیز با انتشار مطلبی در توئیتر در حمایت از برکناری شهرداران شهرهای دیاربکر، ماردین و وان به دلیل ارتباط با تروریست‌های «پ.ک.ک» اعلام کرد ‌ در چارچوب مبارزه در راه دموکراسی، دخالت در امور شهرداری‌های حامی تروریسم اجتناب‌ناپذیر است و استفاده از امکانات شهرداری برای حمایت از گروه تروریستی که دستش آلوده به خون است، از طریق تحقیقات اداری و قضایی اثبات و اقدام لازم انجام شده است و به هیچ عنوان اراده ملت در دستان تروریسم نخواهد بود. هر سه این افراد از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها هستند که هوادار کردهاست.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش‌تر این حزب را به طرفداری از حزب کارگران کردستان، پ‌ک‌ک متهم کرده بود. همزمان، وزارت کشور ترکیه از بازداشت ۴۱۸ نفر در ۲۹ استان ترکیه به ظن عضویت در پ‌ک‌ک خبر داده است. دولت ترکیه پیش از این نیز در پی کودتای نافرجام تابستان ۲۰۱۶ بعضی از شهرداران منتخب شهرهای کردنشین را برکنار کرده بود. در پی برکناری روسای شهرداری کلانشهرهای دیاربکر، ماردین و وان، موجی از اعتراضات مردمی و سیاسی به این تصمیم وزارت کشور ترکیه ‌ شکل گرفته ‌ که این اعتراضات هم در ابعاد مدنی و هم سیاسی در حال گسترش است.

مردم شهرهای آنکارا، استانبول، دیاربکر، ازمیر، ماردین، وان، موغلا و … هم در برخی نقاط با آمدن به خیابان‌ها، گروه‌های اعتراضی به تصمیم وزارت کشور ترکیه تشکیل داده‌اند که این تجمعات و اعتراض‌ها با برخورد پلیس روبه‌رو شده است. از طرف دیگر، همزمان با اعتراضات مردمی واکنش‌های سیاسی به این تصمیم حکومت ترکیه نیز به شکل دامنه‌داری صورت گرفت.

بعد از آنکه سزایی تملی، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) این اقدام حکومت را «کودتای جامعه مدنی ۱۹ آگوست» نامگذاری کرد، سیاسیون از بخش‌‌های مختلف جریان‌های سیاسی اعتراضات خود را به این تصمیم نشان دادند. عبدالله گل و احمد داوود اوغلو، جریان جدا شده از حزب حاکم ترکیه جزو اولین کسانی بودند که مداخله به اراده ملت و برکناری این افراد را محکوم کردند.

حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه (CHP) اپوزیسیون اصلی ترکیه در پی این تصمیم شورای مرکزی حزب را به جلسه فرا خواند و سخنگوی این حزب بعد از اتمام جلسه اقدام وزارت کشور ترکیه را مشابه اقدامات در زمان کودتا خواند و به برکناری شهرداران کرد، واکنش نشان داد. از طرف دیگر، تمل کارا ملا اوغلو، رئیس حزب سعادت ترکیه نیز با حضور در مقابل دوربین خبرنگاران ضمن محکوم کردن این اقدام حکومت ترکیه حاکمیت سیاسی را به رعایت دموکراسی و اصل اراده ملت فراخواند.

از طرف دیگر احزاب سیاسی کرد ترکیه متشکل از HDP، حرکت آزادی، حزب انسان و آزادی (PIA)، انجمن دموکرات کرد (KDP)، حزب کردستان کمونیست (KKP)، دموکرات‌های انقلابی (DDKD) و حزب دموکرات کردستان ترکیه (TKDP) با انتشار بیانیه‌ای تصمیم وزارت کشور ترکیه در راستای برکنار شهردارهای کرد و انتصاب سرپرست به جای آنان را به شدت محکوم کرده و آن را به عنوان یک ‌کودتا‌ تلقی کردند. علاوه بر این، موج بسیار گسترده‌ای از اعتراضات داخلی و بین‌المللی در فضای مجازی نیز آغاز شده است. فعالان سیاسی و مدنی از ترکیه و کشورهای مختلف جهان در شبکه‌های مختلف اجتماعی از جمله توئیتر و اینستاگرام اعتراضات خود به این تصمیم دولت اردوغان را به اشتراک گذاشته‌اند.

کدخبر: ۲۷۵۹۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر