کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۲۳۵۸
تاریخ خبر:

با‌برندگان امسال گلدن گلوب آشنا شوید‌

روزنامه هفت صبح، صوفیا نصرالهی | جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۰ در دو بخش سینما و تلویزیون به برگزیدگان اهدا شد و هر چه بخش تلویزیونی آن قابل پیش‌بینی بود در بخش سینمایی اتفاقات جالبی رقم خورد. ‌ هفتاد و هفتمین مراسم گلدن گلوب با اجرای ریکی جرویس، استندآپ کمدین و نویسنده و کارگردان مشهور برگزار شد.

جرویس که برای شوخی‌های تند و بی‌پرده‌اش مشهور است امسال کمتر در مراسم گلدن گلوب صحبت کرد و همان اول تکلیف کسانی را که برای گرفتن جایزه‌شان روی سن می‌رفتند هم روشن کرد و گفت:‌ «همه‌ شما برای کمپانی‌های بزرگی مثل اپل و نتفلیکس کار می‌کنید و حقوق‌های خوبی می‌گیرید پس حرف‌های اعتراض‌آمیز الکی نزنید.»

و واقعیت این است که به نسبت اوضاع حاکم در آمریکا این یکی از کم‌حاشیه‌ترین مراسم سینمایی بود. کسی به سیاست‌های ترامپ چندان اعتراضی نکرد و فقط یکی دو نفر از جمله خواکین فینیکس و رنه زلوگر بعد از گرفتن جایزه‌شان تاکید کردند که باید با رای دادن مسیر آمریکا را تغییر داد.

بیشترشان با آتش‌سوزی در جنگل‌های استرالیا همدردی کردند که البته به خاطر حضور بازیگران استرالیایی در هالیوود دور از ذهن هم نبود. راسل کرو که حتی برای گرفتن جایزه‌اش هم حضور نداشت و برای محافظت از خانواده‌ و مردمش به استرالیا رفته بود. این وسط فقط پاتریشیا آرکت بود که موقع گرفتن جایزه بهترین بازیگر مکمل زن در بخش تلویزیون به توئیت‌های تهدیدآمیز ترامپ به ایران اشاره کرد و گفت که او می‌خواهد دوباره آمریکا را وارد جنگ کند و نباید بگذاریم که چنین اتفاقی بیفتد.

برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۰

به جز این حواشی برندگان هر بخش بازندگان بزرگ آن بخش را هم تعیین کردند که اغلب اسامی بزرگی بودند. در بخش تلویزیونی آخرین فصل سریال «بازی تاج و تخت» نتوانست هیچ جایزه‌ای به خانه ببرد و پایان تلخی برای این سریال رقم خورد. در بخش کمدی سریال دوست‌داشتنی «خانم میزل شگفت‌انگیز» که شرح حال زنی است که در اوج اندوه و شکست تبدیل به یک استندآپ کمدین می‌شود بازی را به سریال «فلی‌بگ» واگذار کرد.

در بخش سینمایی احتمالا برای دوستداران سینما بزرگترین شکست جایزه‌هایی بود که «مرد ایرلندی» نبرد. مارتین اسکورسیزی برای یکی از بهترین فیلم‌هایش نتوانست جایزه‌ کارگردانی را بگیرد و جایزه‌ بهترین فیلم را هم به «۱۹۱۷» واگذار کرد. فیلم سام مندس اتفاق امسال گلدن گلوب بود. فیلمی که هر چند بعد از اکرانش منتقدان از آن بسیار تعریف کردند اما هنوز در فصل جوایز نتوانسته بود جایزه‌ای کسب کند و گلدن گلوب فیلم را وارد معادله‌ فصل جوایز کرد.

از طرف دیگر فیلم «داستان ازدواج» نوآ بومباک که نامزد شش جایزه‌ گلدن گلوب شده بود هم دست خالی از مراسم بیرون رفت و اتفاقا فقط در بخشی جایزه گرفت که چندان هم مهم نبود. لارا درن جایزه‌ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای ایفای نقش وکیل در فیلم بومباک به خانه برد. با برندگان بزرگ امسال گلدن گلوب آشنا شوید.

*** جوکر

فیلم تاد فیلیپس در بخش بهترین کارگردانی و بهترین فیلم هم نامزد بود اما فقط توانست جایزه‌ بهترین بازیگر مرد را برای خواکین فینیکس به ارمغان بیاورد که البته جایزه‌ بسیار مهمی است و احتمال زیادی می‌رود که فینیکس اسکار بهترین بازیگری مرد را هم کسب کند. فیلم اولین‌بار در جشنواره‌ فیلم ونیز به نمایش درآمد که اواخر شهریورماه بود.

در جشنواره‌ ونیز بسیار تحسین شد. نقدهای مثبت زیادی رویش نوشتند و حتی جایزه شیر طلای بهترین فیلم جشنواره را هم از آن خودش کرد. اما بعد از اکران ورق برگشت. ناگهان نقدهای منفی روی فیلم افزایش پیدا کرد. به طوری که امتیاز فیلم در سایت متاکریتیک به ۵۹ از ۱۰۰ رسید. در گیشه‌ سینماها اما «جوکر» درخشان ظاهر شد. فیلم جوکر موفق شده با شکستن یک رکورد جدید پرسودترین فیلمی لقب بگیرد که تا به حال براساس کتاب‌های کمیک ساخته شده.

فیلم «جوکر» موفق شد لقب پرفروش‌ترین فیلم سینمایی تاریخ در رده سنی بزرگسالان (درجه R) را به دست آورد. جوکر که با بودجه ۶۲.۵ میلیون دلاری ساخته شده پرسودترین فیلم‌ ساخته شده براساس کتاب‌های کمیک شناخته می‌شود. اهمیت شکستن این رکورد برای «جوکر» از این زاویه است که با فیلمی در رده‌سنی بزرگسال و نسبتا کم‌بودجه طرفیم که به جای تکیه بر اکشن، جلوه‌های ویژه و روال معمول آثار ساخته شده بر اساس کتاب‌های کمیک بر ساختن درامی متمرکز بر شخصیت‌پردازی تکیه دارد. در عین حال این نکته را نیز نباید از یاد برد که مخالفت‌ها با مضمون اثر می‌توانست روی فروش آن اثرگذار باشد.

*** روزی روزگاری در هالیوود

فیلم کوئنتین تارانتینو، داستان ریک دالتون (با بازی لئوناردو دی‌کاپریو) را روایت می‌کند که زمانی بازیگر مشهوری بوده و دوباره سعی دارد به شهرت برسد و بازیگر بدلش کلیف بوث (با بازی برد پیت) که همراه اوست. آن‌ها در حال تلاش برای رسیدن به جایگاهی خوب در هالیوود جدید هستند که قوانین و شرایطش تغییر کرده است. به شکل کاملا اتفاقی آن‌ها همسایه شارون تیت می‌شوند (بازیگر مشهور و همسر رومن پولانسکی). درست هم‌زمان با کشته شدن فجیع شارون به دست پیروان چارلز منسون.

نقش شارون تیت را هم مارگو رابی بازی می‌کند. اما اجازه ندهید داستان منسون شما را منحرف کند. این فیلمی درباره‌ دهه‌ شصت هالیوود است. دیدن برد پیت و لئوناردو دی‌کاپریو در یک فیلم کنار هم برای دوستداران سینما بسیار جذاب بود. به همان اندازه که دیدن این دو نفر کنار هم وقتی روی سن رفتند تا نهمین فیلم تارانتینو را به حضار معرفی کنند قاب به یادماندنی ثبت کرد.

برد پیت به حق موفق شد جایزه‌ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خودش کند آن هم در حالی که رقبایی مثل آل پاچینو و جو پشی برای بازی در «مرد ایرلندی» داشت که همه‌شان درخشان بودند. منتقدان معتقدند این یکی از بهترین فیلم‌های کوئنتین تارانتینو کنار «پالپ فیکشن» است و حالا با گرفتن جایزه‌ بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین فیلم کمدی یا موزیکال رقیب سرسخت «۱۹۱۷» در اسکار خواهد بود.

*** لینک گمشده

وسط هیاهوهای مربوط به فروش انیمیشن «یخ زده ۲» و حضور «شیر شاه» و بازسازی انیمیشن کلاسیک دیزنی در این بخش کسی حواسش به انیمیشن استاپ موشن کریس باتلر نبود. انیمیشنی که امتیاز متاکریتیکش هم چندان شگفت‌انگیز نیست و منتقدان به آن ۶۸ از ۱۰۰ را داده‌اند.

داستان انیمیشن سال ۱۸۸۶ اتفاق می‌افتد. سر لیونل فراست پژوهشگر موجودات اسطوره‌ای است. او دائم دنبال موجوداتی است که بتواند آن‌ها را مطالعه کند و حضورشان را در جهان ثبت کند. اما برای ورود به انجمن مردان بزرگ که رئیس‌اش رقیب اوست باید وجود پاگنده را تایید کند. این وسط آقای لینک به کمک او می‌آید. برنده شدن «لینک گمشده» نشان می‌دهد که پیش‌بینی انیمیشن برنده‌ اسکار کار ساده‌ای نیست چون معمولا برندگان این بخش در گلدن گلوب در اسکار هم موفق می‌شوند.

*** ۱۹۱۷

این اکشن درام جنگ جهانی اول توسط سام مندس کارگردانی شده و راجر دیکنز مدیر فیلمبرداری آن است. فیلم برای شیوه‌های فنی آن که باعث شده شبیه یک پلان سکانس طولانی به‌نظر برسد سر و صدای زیادی ایجاد کرد. به علاوه بازیگران جوان آن، جورج مک‌کی و دین چارلز چپمن که روایت فیلم روی دوش‌شان است.

داستان دو سرباز که در تلاش هستند تا یک پیام فوری را به خط مقدم جبهه برسانند.
فیلم «۱۹۱۷» سینمای جسورانه‌ است که توسط اساتید در دوران اوج خودشان اجرا شده است. داستان فیلم در یک برداشت ارائه می‌شود. در حالی که مخاطب به همراه دو سرباز پیاده‌نظام بریتانیایی از سرزمین‌های ویران شده عبور می‌کند و عملیات همه جانبه‌ آن‌ها را می‌بیند که با نگرانی به دنبال فضایی هستند تا از شلیک‌های مرگبار بعدی در آن پناه بگیرند. روایت فقط یک‌بار قطع می‌شود: وقتی یکی از سربازها پخش زمین می‌شود و تصویر سیاه می‌شود.

در هر چرخشی خطر نادیده‌ای که در کمین سربازان است، حس می‌شود. بازیگران مجبور بودند که بعد از ماه‌ها تمرین در یک برداشت بهترین بازی خودشان را اجرا کنند. بعد از هر برداشت آن‌ها به خط شروع برمی‌گشتند تا کل نما را تکرار کنند. گاهی اوقات آن‌قدر دور می‌رفتند که نمی‌توانستند صدای کارگردان را که «کات» می‌دهد بشنوند. گاهی اوقات شده که ۲۰ برداشت بگیرند. با این حال خیلی‌ها معتقد بودند که بیشتر از یک درام موثر فیلم فقط یک دستاورد فنی است اما جایزه‌های گلدن گلوب در دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، آن هم در حالی که رقیبی مثل «مرد ایرلندی» و مارتین اسکورسیزی داشت نشان داد حضور فیلم در اسکار را باید جدی‌تر گرفت.

*** فلی‌بگ

«فلی‌بگ» موفق‌ترین سریال کمدی امسال است. سریالی که فصل دوم آن پخش شد و خالقش همان بازیگر نقش اولش فیبی والر بریج است. فلی‌بگ یک اصطلاح انگلیسی است و به کسانی گفته می‌شود که چندان مبادی آداب نیستند. اسم قهرمان سریال هم فلی‌بگ است. زنی جوان و سردرگم در روابطش که در لندن زندگی می‌کند و معمولا در موقعیت‌هایی که قرار دارد خرابکاری به بار می‌آورد. از آن سریال‌هایی است که در آن دیوار چهارم شکسته می‌شود و قهرمان داستان به صورت مستقیم رو به دوربین حرف می‌زند.

فیبی والر بریج با سریال «فلی‌بگ» ناگهان به شهرت رسید. شوخی‌هایی که در این سریال نوشته تند و تیز هستند و مورد توجه هیات داوران گلدن گلوب قرار گرفتند. سریالی که هم جایزه‌ بهترین سریال کمدی و هم بهترین بازیگر زن کمدی را از آن خودش کرد. فیبی والر بریج پیش‌تر گفته بود که این سریال قرار نیست فصل دیگری داشته باشد اما حالا طرفداران سریال امیدوارند با این جوایز نظرش عوض شود.

*** وراثت

در بخش سریال درام «وراثت» با کسب جایزه‌ بهترین بازیگر مرد برای برایان کاکس و بهترین سریال درام توانست نامش را به عنوان مهم‌ترین سریال سال ثبت کند. این درام آمریکایی-انگلیسی است و باعث می‌شود که امسال هم در تلویزیون و هم در سینما سال موفقیت انگلیسی‌ها نامگذاری شود. سریال «وراثت» داستان خانواده‌ روی را روایت می‌کند. لوگان روی بزرگ خاندان است و سلامتش رو به زوال گذاشته. چهار پسر او هر کدام زندگی مخصوص خودشان را دارند. هر کدام از آن‌ها تا درجه‌ای نسبت به خانواده و شرکت متعهد هستند و سریال داستان زندگی هر کدام از آن‌ها را روایت می‌کند که آماده می‌شوند آینده‌ای بدون حضور پدرشان برای خودشان رقم بزنند.

/ برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۰

کدخبر: ۳۰۲۳۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر