کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۳۶۰
تاریخ خبر:

برندگان و بازندگان واقعی لیگ قهرمانان آسیا

روزنامه هفت صبح | مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب به پایان رسید و تکلیف تیم‌های صعودکننده به مرحله یک‌هشتم نهایی مشخص شد. برنده‌ها و بازنده‌های واقعی این مرحله را با هم مرور می‌کنیم.
*** برنده‌ها / فوتبال ایران
ایران تنها کشوری بود که در این مسابقات چهار نماینده داشت. تا روز ماقبل آخر هم هر چهار نماینده شانس صعود به مرحله بعد را داشتند اما قوای فولاد خوزستان به تدریج تحلیل رفت و تیم نکونام از صعود به مرحله بعد بازماند ولی سه نماینده دیگر ایران هر کدام به شکلی شانس صعود به مرحله بعد را پیدا کردند.

صعود پرسپولیس که حتی قبل از شروع مسابقات هم قابل پیش‌بینی بود. البته ممکن بود تیمی مثل الریان برای پرسپولیس مشکل ایجاد کند اما این تیم هم در بدترین فرم ممکن وارد لیگ قهرمانان آسیا شد و در نهایت ضعیف‌ترین تیم مسابقات هم شد. پرسپولیس هم با پنج برد و یک باخت و کسب ۱۵ امتیاز، بهترین تیم این مرحله شناخته شد و به راحتی به مرحله بعد صعود کرد. استقلال اما در گروه موسوم به مرگ حضور داشت و واقعا مشخص نبود که می‌تواند از این گروه صعود کند یا نه.

شاگردان مجیدی دو بازی اول خود را با پیروزی پشت سر گذاشتند و پس از سه بازی نسبتا خوب و یک نتیجه ضعیف، در نهایت توانستند با پیروزی در بازی آخر مقابل الشرطه عراق و البته به لطف تساوی الدحیل و الاهلی به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شوند. آبی‌ها مشکلات بزرگی در فاز دفاعی داشتند که با برطرف کردن نسبی آنها در دو بازی آخر توانستند کلین‌شیت کنند و همین دفاع نسبتا مطمئن باعث شد تا بتوانند یک بار دیگر از گروه مرگ سربلند بیرون بیایند.

صعود تراکتور اما شگفت‌انگیز و معجزه‌آسا بود. این تیم البته تنها تیم بدون باخت مسابقات بود اما کسب چهار تساوی و فقط دو برد باعث شده بود تا در میان تیم‌های دوم گروه‌ها کمترین بخت را برای صعود به مرحله بعد داشته باشند. برای صعود تراکتور، باید الهلال و استقلال تاجیکستان در بازی‌های آخر خود می‌باختند، یکی از این دو تیم باید با اختلاف دو گل شکست می‌خورد و در نهایت الدحیل و الاهلی هم به تساوی می‌رسیدند.

اگر تمام این اتفاقات عجیب و غریب رخ می‌داد تراکتور می‌توانست به عنوان آخرین تیم دوم گروه‌ها راهی مرحله بعد شود و در نهایت به شکلی باورنکردنی، تک‌تک این اتفاقات رخ داد! الهلال ۲برصفر به الشباب امارات باخت، استقلال تاجیکستان هم مغلوب المالیق ازبکستان شد و الاهلی و الدحیل هم به تساوی رسیدند و تراکتور در نهایت ناامیدی راهی مرحله حذفی شد. به این ترتیب ایران با داشتن سه نماینده در جمع هشت تیم برتر منطقه غرب، برنده بزرگ دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا بود.

*** فوتبال امارات
امارات در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا سه نماینده داشت. البته خبری از قدرت‌های سنتی فوتبال امارات مثل العین، الجزیره و النصر نبود و تیم‌های الشارجه، الوحده و الشباب نماینده‌های این کشور بودند. در نگاه اول هیچ کدام از این تیم‌ها شانس زیادی برای صعود نداشتند اما در نهایت، الشارجه در گروهی که تراکتور و پاختاکور هم در آن حضور داشتند صدرنشین شد و الوحده در گروه پرسپولیس ۱۳ امتیاز کسب کرد و به عنوان بهترین تیم دوم گروه‌ها راهی مرحله بعد شد. الشباب هم اگرچه صعود نکرد اما با پیروزی مقابل الهلال نشان داد که شایستگی صعود را داشت و فقط اسیر دستکم گرفتن نماینده تاجیکستان شده است.

*** استقلال قرمز!
بی‌شک بزرگ‌ترین شگفتی این مسابقات تیم استقلال تاجیکستان بود. تیمی که برای اولین بار و به لطف ۴۰ تیمی شدن لیگ قهرمانان راهی این مسابقات شده بود و به نظر می‌رسید زنگ تفریح سایر تیم‌های گروه اول مسابقات باشد اما به شکلی اعجاب‌انگیز به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شد. آنها الهلال را ۴بریک بردند و نمایندگان امارات و ازبکستان را هم بردند و با کمی خوش‌شانسی صدرنشین شدند و در مرحله بعد باید میزبان پرسپولیس باشند.

*** بازندگان / فوتبال قطر
در چند سال اخیر، السد و الدحیل پرستاره‌ترین و گران‌قیمت‌ترین تیم‌های غرب آسیا بودند. آنها بارها نمایندگان ایران را شکست داده بودند و در بازی‌هایی هم که مغلوب ایرانی‌ها شدند، تیم برتر میدان بودند. السد امسال با قهرمانی بدون باخت در لیگ ستارگان قطر وارد لیگ قهرمانان آسیا شد و به نظر می‌رسید شانس اول قهرمانی این مسابقات هم هست اما تیم ژاوی اسیر غرور، خستگی و البته ناداوری شد و برای اولین بار در ۱۰ سال اخیر از گروه خود بالا نیامد!

الدحیل هم که از نظر بازیکن چیزی از السد کم نداشت تا روز آخر مرحله گروهی شانس صدرنشینی داشت اما نتوانست مقابل الاهلی عربستان پیروز شود و در نهایت با قرار گرفتن در رده دوم گروهی که استقلال صدرنشینش شد، از صعود به مرحله بعد بازماند. حالا برای اولین بار در چند سال اخیر، فوتبال متمول قطر که تیم ملی‌اش قهرمان آسیا هم هست، هیچ نماینده‌ای در جمع هشت تیم برتر غرب آسیا ندارد.

*** فوتبال عراق
البته از تیم‌های الشرطه و نیروی هوایی انتظار چندانی نمی‌رفت و صعود آنها از گروه‌هایی که در آن قرار داشتند، شاهکار به حساب می‌آمد اما اینکه هر دو تیم در گروه‌های خود آخر شدند، به اعتبار فوتبال عراق ضربه زد. این دو تیم در مجموع پنج امتیاز کسب کردند، ۱۸ گل خوردند و فقط پنج گل زدند. کارت‌های زرد و قرمز زیادی هم گرفتند که باعث شد از نظر اخلاقی و بازی جوانمردانه هم جزو بازندگان بزرگ این مسابقات باشند.

*** شجاع خلیل‌زاده
وقتی در قرعه‌کشی مسابقات‌ مشخص شد که پرسپولیس و الریان در یک گروه قرار گرفته‌اند، همه نگاه‌ها به تقابل شجاع خلیل‌زاده با همبازیان سابقش دوخته شد. پرسپولیسی‌ها که از رفتارهای شجاع ‌ هنگام عقد قرارداد با الریان حسابی شاکی بودند، دوست داشتند تیم‌شان در برابر او و همبازیانش بردهای مقتدرانه‌ای کسب کند و عجیب اینکه همین اتفاق هم افتاد.

پرسپولیس در مجموع دو بازی ۷بر۳ الریان را برد، شجاع با وجود تلاش برای ارائه بازی‌های خوب، در مقابل پرسپولیس کاملا ناکام بود، از نظر روحی و روانی در هر دو بازی برابر پرسپولیس به هم ریخته بود و در نهایت هم در بازی آخر، در یک نبرد هوایی با حامد لک دچار مصدومیتی شدید شد. او و تیمش اولین تیم حذف شده لیگ قهرمانان بودند. حالا در حالی که پرسپولیس امید زیادی به صعود به مراحل بالاتر لیگ قهرمانان آسیا دارد، شجاع خلیل‌زاده فقط می‌تواند تماشاگر بازی‌های این تیم در آسیا باشد و حسرت غیبتش در ترکیب این تیم را بخورد.

کدخبر: ۳۸۷۳۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر