کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۴۴۶
تاریخ خبر:

برنده و بازنده پرحاشیه‌ترین انتخابات صنفی آی‌تی

روزنامه هفت صبح | حاشیه‌های نظام صنفی رایانه‌ای کشور همچنان ادامه دارد؛انتخاباتی که برای اولین‌بار در ۱۵سال گذشته با تحریم تهرانی‌ها روبه‌رو شد و حالا با پیروزی قاطع نمایندگان فارس، گیلان،خراسان رضوی و اصفهان و نشستن آنها بر ۱۰ جایگاه اول این شورای مرکزی این صنف به اتمام رسیده است.

هرچند که بعید است بازی به همینجا ختم شود و حاشیه‌ها فروکش کند.نظام‌الدین خوارزمی با ۲۳۱ رای،فرشید بخشی‌نژاد با ۲۲۰ رای، سید حسن هاشمی ۲۱۲ و کاظم آیت‌اللهی با ۲۰۷رای صدرنشینان این انتخابات شده‌اند اما حسین اسلامی و هم‌قطارانش در نصر تهران ساکت ننشسته‌اند.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) یکی از قدرت‌مندترین نهادهای صنفی حوزه آی‌تی کشور است. حوزه‌ای که اقتصاد آن به شدت در حال رشد و در حال رسیدن به مرز یک میلیون میلیارد تومان در سال است! ۱۸هزار عضو دارد و گردش مالی بزرگی در حق عضویت‌ها دارد و از سوی دیگر قدرت زیادی در تصمیم‌گیری برای این بخش از اقتصاد کشور.نصر تهران، نصر ایران و شورای مرکزی نظام صنفی رایانه‌ای کشور هم سه شاخه اصلی این نهاد صنفی در ایران هستند.

*** همه‌چیز با پیروزی جوان‌ترها در نصر تهران شروع شد
بعد از پیروزی دو لیست «نصر فراگیر» و «هم‌آفرینی صنفی» در ششمین دوره سازمان نظام صنفی تهران، طیفی که سال‌ها قدرت را در تهران به دست داشت دست به کار و برای به زیر کشیدن تازه‌واردها وارد میدان شد.

آنها که بازی قدرت را در تهران باخته بودند در دو جبهه وارد عمل شدند:یکی با زیر سوال بردن انتخابات برخی شاخه‌های هیات مدیره نصر تهران و دیگری با لابی کردن برای انتخابات شورای مرکزی نظام صنفی کشور.انتخاباتی که دیروز با تحریم نصف‌و‌نیمه تهرانی برگزار شد و مهم‌ترین صنف حوزه فناوری اطلاعات کشور را عملا دو شقه کرد.

*** موضع نصر ایران چیست؟
پدرخوانده‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران یا همان نصر ایران موضعش را در مجله پیوست که به این بخش از صنف نزدیک است بازتاب داده است.آنها با متهم کردن نصر تهران به حاشیه‌سازی و درگیر شدن به مسائل سیاسی و اختلافات درونی، خود آنها را عامل پیروزی مقتدرانه کاندیداهای شهرستان‌ها در این انتخابات می‌دانند و اعتقاد دارند طیف تهران «درگیر اختلافات داخلی بر سر تایید شاخه‌هایی از انتخابات خود و درگیری‌های سیاسی و صنفی میان دو لیست نصر فراگیر و هم‌آفرینی بود و بسیار دیر هنگام به عرصه انتخابات ملی وارد شد.»

اما تهرانی‌ها می‌گویند دو طیف نصر فراگیر و هم‌آفرینی صنفی نه‌تنها با هم مشکلی ندارند بلکه یک نصر متحد را شکل داده‌اند و گرفتاری‌های نظام صنفی تهران زیر سر کسانی است که قدرت را از دست داده‌اند اما حاضر نیستند دست از مداخله و چوب لای چرخ گذاشتن در کار نصر تهران بکشند. آنها می‌گویند هیات مدیره قبلی تهران به جای تایید انتخابات هیات مدیره ششم،با تعلل و کارشکنی و اتهام‌زنی نصر تهران را به حاشیه کشانده و از این فرصت استفاده کرده و انتخابات شورای مرکزی را به شکلی که مطلوب خودش بوده برگزار کرده است.

*** شب قبل از انتخابات چه گذشت؟
گویا نصر تهران تا شب قبل از انتخابات هم با مذاکراتی سعی در آشتی داشته و پیشنهاد داده که ۵ کرسی از هیات مدیره شورای مرکزی به تهران برسد(که بعدها حتی به سه کرسی هم رضایت داده) و تضمین داده شود از بین سه نفری که برای ریاست این شورا به رئیس‌جمهور معرفی می‌شوند حتما یک نفر از نصر تهران باشد.

اما گویا رقیب تنها با دو کرسی برای تهرانی موافقت کرده و شرط دوم را هم از اساس نپذیرفته. عدم موافقت طیفی که خود را «اتحاد مسلط استان‌ها» می‌نامد با تعداد صندلی‌های درخواستی سازمان نصر تهران در نهایت چند ساعت مانده به انتخابات کار را به جایی می‌کشاند که حسین اسلامی، رئیس نصر تهران در بیانیه‌ای سایر استان‌ها را متهم کند که با سوءاستفاده از درگیری‌های داخلی تهران قصد دارند استانی که به تنهایی بیش از نیمی از اقتصاد آی‌تی کشور را در اختیار دارد تضعیف کنند و بنویسد:«تمامی نمایندگان هیات مدیره ششم انصراف خود را از حضور در انتخابات شورای مرکزی و بازرس نصر کشور اعلام می‌کنند.»اما گویا تعدادی از تهرانی‌ها تحریم رئیس‌شان را می‌شکانند و در انتخابات شرکت می‌کنند و حالا در میان برندگان نام برخی تهرانی‌ها هم دیده می‌شود هرچند با رای پایین.

*** دعوا بر سر چیست؟
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور که در تمام استان‌های ایران شعبه دارد و هر استان‌ انتخابات خود را برگزار می‌کند و اعضای هیات مدیره‌های استانی که برای سه سال انتخاب می‌شوند در یک انتخابات دیگر از بین خودشان ۳۰نفر را به عنوان شورای مرکزی نظام صنفی ایران انتخاب می‌کنند.یعنی همین انتخاباتی که دیروز برگزار شد.

این برگزیدگان هم سه نفر را از بین خودشان انتخاب کرده و به رئیس‌جمهور معرفی می‌کنند تا رئیس‌جمهور یک نفر را به عنوان رئیس این شوار برگزیند. دعوا برسر ریاست این شورا در تمام پنج دوره گذشته هم وجود داشته چون ساختار نظام صنفی رایانه‌ای به‌گونه‌ای است که هیات‌مدیره‌های استانی قدرت چندانی ندارند و این رئیس شورای مرکزی است که در نهایت می‌تواند قدرت اصلی را در دست داشته باشد.

نصر تهران ادعا می‌کند تلاش کرده در دوره فعلی ساختار قبلی را بشکند و قدرت را به اعضای هیات مدیره‌های استانی از جمله تهرانی‌ها بازگرداند و اجازه دخالت دیگران را در این نهاد ندهد.تهرانی‌ها می‌گویند تمام حاشیه‌سازی‌ها هم به دلیل همین مقاومت در برابر اعمال قدرت کسانی بوده که در انتخابات تهران رای نیاورده‌اند.

از طرفی در سال‌های گذشته تنها در یک دوره که کاظم آیت‌الهی از هیات‌مدیره‌های استانی رئیس شده در تمام دوره‌های دیگر رئیس شورای مرکزی نصر کشور، از نصر تهران بوده.باید دید بزرگ‌ترین صنف آی‌تی کشور و یکی از قدرتمندترین نهادهای صنفی کشور در نهایت چه کسی را رئیس شورای مرکزی خود خواهد دید.اما فارغ از اینکه چه کسی بر این کرسی می‌نشیند واضح و روشن است که جنگ نثر تهران و نصر ایران و شورای مرکزی این نهاد صنفی کماکان ادامه خواهد داشت.

کدخبر: ۳۷۴۴۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر