کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۲۳۹
تاریخ خبر:

برنده رقابت در سینمای خانگی را حدس بزنید

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | ماجرای توقف صدور مجوز سریال‌های شبکه نمایش خانگی در وزارت ارشاد و قرار گرفتن صدور مجوزها در اختیار صداوسیما، این روزها با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شده است. کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌های بسیاری نسبت به این مسئله موضع گرفته‌اند و خواهان بازنگری در این مسئله هستند. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد عملا شبکه نمایش خانگی با تلویزیون تفاوتی نخواهد داشت و سریال‌های این شبکه، باید از فرمولی مشابه تلویزیون پیروی کنند؛ فرمولی که در بخش مهمی از سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی تولید شده به چشم نمی‌خورد.

طبیعتا این سریال‌ها هم خط قرمزهای زیادی را رعایت می‌کنند اما قوانین سخت‌گیرانه به اندازه تلویزیون روی آنها وجود ندارد. یک جور سوپاپ اطمینان هستند برای اینکه مخاطبان احساس کنند حرف آنها هم در جامعه شنیده می‌شود، مشکلاتشان بیان می‌شود و حتی داستان‌ها و روابطی که تجربه می‌کنند هم انکار نمی‌شود و ارزش دیده شدن دارد. درست است که بخش مهمی از این سریال‌ها زندگی لاکچری و متفاوت با مردم عادی جامعه را به تصویر می‌کشند اما باید بپذیریم که تمایل مخاطبان به تماشای سریال‌هایی متفاوت با فضای تلویزیون را ارضا کرده‌اند؛

تمایلاتی که پیش‌تر مخاطبان را به سمت تماشای سریال‌های ترکیه‌ای شبکه‌های ماهواره‌ای می‌کشید. با این اقدام، مجددا کوچ مخاطبان به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای بیشتر می‌شود و توجه به سریال‌های ترکیه‌ای باز هم رونق پیدا می‌کند. در این پرونده سریال‌های مهم چند سال اخیر شبکه نمایش خانگی را بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که با متر و معیار تلویزیون وخط قرمزهایی که در نظر می‌گیرد عملا هیچ کدام از آنها مجوز دریافت نمی‌کرده‌اند.

*** هم‌گناه| ۱۳۹۸
بازیگران: پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هنگامه قاضیانی، محسن کیایی، مهدی پاکدل، مسعود رایگان، رویا تیموریان و ….
چرا از تلویزیون قابل پخش نیست: به‌لحاظ روابط خانوادگی، می‌توانست سریالی باشد که کاملا مناسب پخش از تلویزیون است. اینکه خانواده‌ای گسترده حتی بعد از سال‌ها پیوندشان را حفظ کرده‌اند و در یک ساختمان زندگی می‌کنند، موضوع سریال‌های زیادی در تلویزیون بوده است اما دقیقا مشکل از همین‌جا شروع می‌شود؛ اینکه هیچکدام از اعضای این خانواده برای این پیوند ارزش خاصی قائل نیستند. زیر لوای یک نام فامیلی بزرگ، هرکدام روابطی دارند که اصلا پسندیده خانواده نیست.

آرمان با زنی ۱۵سال بزرگتر از خودش رابطه‌ دارد و مخفیانه و به دور از چشم خانواده با او در خانه‌ای زندگی می‌کند. فرهاد با اینکه نامزد دارد، با دختری فقیر ازدواج می‌کند و از همان ابتدا هم می‌داند که قصدش طلاق است.

اما رفته رفته به او علاقه‌مند می‌شود. سیما ترنس است و دلش می‌خواهد از ایران برود تا عمل جراحی کند و تغییر جنسیت دهد اما پدرش این مسئله را نمی‌پذیرد و مجبورش می‌کند که ازدواج کند. او هم با دوست آرمان نقشه می‌کشد تا از پدرش اخاذی کند. امین، خواننده است و مدام گیتار می‌نوازد و می‌خواند و مهمانی‌های این خانواده هم از جنس مهمانی‌های سریال‌های تلویزیونی نیست.

‌اهمیت موارد ممنوع در درام: دغدغه شخصیت‌ها و روابطی که باهم دارند، بخش مهم درام را شکل می‌دهد. درواقع سریال تشکیل شده از قصه‌ تک‌تک این شخصیت‌ها. نمی‌شود آنها را کند و کنار گذاشت. البته به نسبت خیلی از سریال‌هایی که در این پرونده به آنها اشاره شد، قابلیت بیشتری برای همراه شدن با تلویزیون دارد.

*** دل| ۱۳۹۸
بازیگران: حامد بهداد، ساره بیات، یکتا ناصر، بیژن امکانیان، سعید راد، افسانه بایگان، نسرین مقانلو، مهراوه شریفی‌نیا، لیلا زارع، بهرام افشاری و….
چرا از تلویزیون قابل پخش نیست: سریال «دل» فضایی کاملا لاکچری دارد و سبک زندگی و لباس پوشیدن و روابط خانوادگی و… تعریفی کاملا متفاوت با آنچه در سریال‌های تلویزیونی می‌بینیم، دارد. داستان سریال با عروسی رستا و آرش شروع می‌شود و درست در همان شب، عروس را می‌دزدند و به او تجاوز می‌کنند. در سریال بارها به افسردگی و ناراحتی روحی رستا بعد از تجاوز اشاره می‌شود. مسئله تجاوز از جمله مواردی است که در تلویزیون خیلی کم به آن اشاره می‌شود.

اما یک مورد در سریال «رهایم نکن» محمدمهدی عسگرپور شاهد بودیم اما مسئله اصلی اینجاست که در ادامه می‌فهمیم، خواهر رستا در ماجرای تجاوز به او دست داشته و درواقع با نقشه‌ او این اتفاق رخ داده است. مسئله دیگر به ماجرای رابطه‌ میان پدر آرش با مرسده برمی‌گردد. آنها بدون اینکه باهم عقد کرده باشند در رابطه‌اند و حتی پدر آرش برای مرسده خانه‌ای خریده است و مدام رفت‌وآمد دارند. آن‌هم در شرایطی که پدر آرش هنوز در کنار همسرش زندگی می‌کند و از او جدا نشده است.

نکته دیگر رابطه‌ رابی با آرش به‌عنوان دخترخاله و پسرخاله است که در فلش‌بک‌ها دیده می‌شود. رابی عاشق آرش است و در خانه‌ خاله‌اش زندگی می‌کند و مدام با آرش در ارتباط است. ما سکانس‌هایی می‌بینیم که آنها کنار هم نشسته‌اند و ساز می‌زنند یا حرف می‌زنند و می‌خندند. رابطه‌ای که برای پخش در تلویزیون چندان مناسب نیست.
‌اهمیت موارد ممنوع در درام: به‌هرحال کل درام در گرو نقشه‌های خواهر رستا پیش می‌رود و این روابط هم در آن کاملا پررنگ و غیرقابل حذف است.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۳۸۲۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر