کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۲۳۶
تاریخ خبر:

برنده رقابت ترامپ و بایدن در شبکه‌های اجتماعی کیست؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | امروز در کشمکش‌های سیاسی و بالاخص انتخابات‌ها، شبکه‌های اجتماعی یکی از بازیگران اصلی به شمار می‌روند و انتخابات آمریکا هم از این قاعده مستثنا نیست. دونالد ترامپ که نسبت به بقیه رهبران جهان زمان بیشتری را در فضای مجازی صرف می‌کند به طور میانگین در هر روز ۱۴پست در صفحه فیسبوکش برای ۲۸میلیون دنبال‌کننده خود بارگذاری می‌کند.

جو بایدن که تا قبل از رقابت‌ها حضور کمرنگی در فضای مجازی داشت، رفته رفته خود را برای جنگ تمام عیار مجازی با ترامپ آماده می‌کند. بایدن روزانه و به طور میانگین ۷پست در صفحه فیسبوکش برای ۲میلیون دنبال‌کننده خود بارگذاری می‌کند.

در شبکه اجتماعی توئیتر ترامپ بیش از ۸۲میلیون دنبال‌کننده و بیش از ۵۳هزار توئیت دارد که رقم اعجاب‌آوری است. به علاوه ترامپ به طور میانگین در هر روز ۱۶توئیت بارگذاری می‌کند که البته او رکورد ۱۴۷توئیت در یک روز را هم در کارنامه دارد. بایدن در توئیتر بیش از ۶ میلیون دنبال‌کننده و حدود ۵ هزار توئیت دارد.

نه تنها حضور و فعالیت ترامپ در توئیتر که به نوعی اصلی‌ترین شبکه اجتماعی برای رقابت‌های انتخاباتی محسوب می‌شود نسبت به بایدن بسیار پر‌فروغ است بلکه او در توئیتر علاوه بر صفحه رسمی جنجالی خود ارتش سایبری منظمی دارد که در طبقه‌بندی‌های مختلف در حال تولید محتوا تبلیغاتی برای او هستند. اگر تبلیغات ترامپ و بایدن در یوتیوب و گوگل را با هم مقایسه کنیم در می‌یابیم که ترامپ در این دو پایگاه هم با نسبت سه برابری از بایدن پیش است.

مسئولان کمپین انتخاباتی بایدن ضعف او نسبت به ترامپ در حضور در شبکه‌های اجتماعی را یکی از دلایل عدم محبوبیت بایدن در میان جوانان حزب دموکرات می‌دانند و از این رو بنا دارند که با افزایش قدرت و کمیت در این فضا، هم وارد رقابت تنگاتنگ‌تری با ترامپ شوند و هم جوانان حزب دموکرات را بیش از پیش نسبت به بایدن ترغیب کنند. از این رو برای اولین بار در ماه گذشته میزان تبلیغات بایدن در فیسبوک نسبت به ترامپ پیشی گرفت و حدود دو برابر ترامپ در این شبکه اجتماعی هزینه کرد.

با توجه به اینکه ترامپ در توئیتر بلامنازع و غیر قابل رقابت است، مسئولان کمپین بایدن تصمیم گرفته‌اند که علاوه بر فیسبوک تمرکزشان را روی دو شبکه اینستاگرام و تیک‌تاک بگذارند و ظاهرا هم بازخوردهای اولیه این سرمایه‌گذاری راضی‌کننده بوده است.

کمپین بایدن توانست در اینستاگرام با جذب حامیان مالی بیشتر بودجه خوبی برای مخارج خود جمع‌آوری کند. همچنین نوجوانان طرفدار بایدن در تیک‌تاک برای دست انداختن و استهزای ترامپ، بلیت حضور در گردهمایی انتخاباتی او در تالسا را رزور کردند اما در مراسم حاضر نشدند تا ۱۲ هزار صندلی از ۱۹ هزار صندلی خالی بماند!

پس از قتل جورج فلوید و اعتراضات سراسری در آمریکا، شبکه‌های اجتماعی نسبت به مطالب نژادپرستانه یا اطلاعات غلط و تفرقه‌آمیز حساس‌تر شده‌اند. این حساسیت به ضرر ترامپ تمام شده و در توئیتر و فیسبوک بعضی از مطالب او یا حذف می‌شود یا با برچسب غیرموثق و خشونت‌آمیز منتشر می‌شود.

فیسبوک تحت فشار رسانه‌های حامی بایدن و افکار عمومی به ترامپ بابت شکستن قوانین کاربری تذکر جدی داده و ممکن است در ادامه و با تکرار انتشار مطالب حساسیت برانگیز توسط ترامپ، او از حضور در شبکه‌های اجتماعی شرکت فیسبوک که شامل فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ می‌شود منع شود!

کدخبر: ۳۳۸۲۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر