کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۰۸۳
تاریخ خبر:

برنده‌ها و بازنده‌های یارانه ۷۲هزار تومانی

روزنامه هفت صبح | طرح تجمیع یارانه معیشتی و نقدی توسط مجلس پیشنهاد شده اما هنوز نمی‌توانیم آن را نهایی بدانیم. خبر یکی شدن یارانه نقدی و یارانه ‌معیشتی در ابتدا بعضی‌ها را خوشحال کرد؛ چون تعدادی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها برای آن تیتر افزایش یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی به ۷۲هزار تومان را انتخاب کرده بودند.

با این‌حال خیلی زود متوجه شدیم این خبر اشتباه بوده چون نه‌‌تنها قرار نیست رقم یارانه افزایش پیدا کند، بلکه برای کسانی که از آبان امسال یارانه معیشتی در کنار یارانه نقدی به حسابشان واریز می‌شد، رقم دریافتی در سال آینده آب برود. البته که قبل از تمام این جمله‌ها باید یک شرط گذاشت و گفت «در صورت نهایی شدن طرح نمایندگان مجلس»! چون این طرح هنوز قطعی نشده و اولین واکنش دولت به این پیشنهاد چندان مثبت نبوده.

*** دولت مخالف است چون…
سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ بودجه طرح ادغام یارانه نقدی و معیشتی را به‌نفع دهک‌های ثروتمند می‌داند و می‌گوید بر اساس این طرح، کل یارانه دریافتی یک خانواده پنج نفره ۷۰هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. حسین میرزایی در ادامه با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ مجلس مبنی بر اینکه یارانه نقدی و معیشتی با یکدیگر ادغام شوند گفته علتی که برای تصویب موضوع ادغام دو یارانه اعلام شده این است که به دلیل نبود امکان شناسایی دقیق افرادی که باید مشمول حمایت معیشتی باشند و همچنین نارضایتی‌ها و مراجعاتی که به نمایندگان می‌شود، چنین راهکاری ارائه شده است.

*** مردم مخالف هستند چون…
دولت تنها مخالف یارانه ۷۲هزار تومانی نیست. همانطور که تا الان باید فهمیده باشید پیشنهاد‌دهندگان این طرح قصد دارند یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی خانوار یک‌نفره که از آبان ماه با یارانه معیشتی ۵۵هزار تومانی جمع می‌شود و روی هم به ۱۰۰هزار و ۵۰۰تومان می‌رسد را متوقف کنند و به‌جایش سر و ته قضیه را با پرداخت ۷۲هزار تومان هم بیاورند.

این موضوع درباره بقیه خانوارها هم صدق می‌کند و رقم یارانه‌شان آب می‌رود. اگرچه توجیه پیشنهاد‌دهندگان طرح این است که قصد دارند اعتراضی کسانی که یارانه نمی‌گیرند را پاسخ دهند اما خودتان را مثلا جای یک خانواده پنج نفره بگذارید؛ این خانوار از آبان امسال ۴۳۲هزار و ۵۰۰تومان یارانه می‌گرفته و در صورت اجرای طرح یارانه ۷۲هزار تومانی، دریافتی ماهانه‌اش به ۳۶۰هزار تومان تبدیل خواهد شد. طبیعی است که احساس نارضایتی داشته باشید.

*** یارانه ۷۲هزار تومانی به‌ نفع چه کسی است؟
در حال حاضر دو گروه هستند که دولت در هر ماه به حساب آنها مبلغی به عنوان یارانه واریز می‌کند؛ گروه اول حدود ۷۸میلیون نفر هستند که یارانه نقدی ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی می‌گیرند و سال‌ها است آن را دریافت می‌کنند. دسته دوم گروهی هستند که به آنها از آبان ماه امسال کمک معیشتی از محل منابع ناشی از افزایش قیمت بنزین پرداخت می‌شود و در مجموع حدود ۶۰میلیون نفر می‌شوند که دولت، آنها را از بین یارانه‌بگیران گزینش کرده است.

به عبارتی این افراد شامل ۱۸میلیون نفری که در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند و اصطلاحا پردرآمد شناخته می‌شوند، نمی‌شوند. در این حالت دولت هر ماه برای ۱۸میلیون نفر که جزو پردرآمدها محسوب می‌شوند فقط یارانه نقدی واریز می‌کند و کمک معیشتی به آنها نمی‌دهد؛ افرادی که به نظر می‌رسید باید به تدریج از دریافت یارانه نقدی نیز کنار گذاشته خواهند شد، اما با مصوبه اخیر مجلس مبنی بر یکی شدن یارانه نقدی و کمک معیشتی و پرداخت رقم ۷۲هزار تومان به همه ۷۸میلیون نفر، مجددا پرداخت یارانه به آنها نیز باید در دستور کار دولت قرار گیرد؛ مصوبه‌ای که مسئولان دولتی با آن موافق نبوده و در برنامه آنها هم نبوده است.

برخلاف یارانه نقدی که شامل مبلغ ثابتی برای هر نفر (۴۵هزار و ۵۰۰تومان) می‌شود، واریز کمک‌های معیشتی به تناسب افراد خانوار است؛ به نحوی که برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵هزار تومان، دو نفره ۱۰۳هزار تومان، سه نفره ۱۳۸هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵هزار تومان در نظر گرفته شده است اما اگر پرداخت یارانه ۷۲هزار تومانی (میانگین تقریبی رقم یارانه نقدی و کمک معیشتی) در دستور کار قرار گیرد موجب تغییراتی در پرداخت به خانوارها نسبت به آنچه در حال حاضر دریافت می‌کنند، خواهد شد.

به طوری‌که برای افرادی که فقط یارانه نقدی دریافت می‌کنند (۱۸میلیون پردرآمد) با افزایش مبلغ و برای افرادی که هر دو یارانه نقدی و معیشتی را می‌گیرند (۶۰میلیون در خانوار هدف) با کاهش مبلغ همراه می‌شود.همچنین سرپرست یک خانواده سه نفره که فقط یارانه نقدی می‌گیرد، فعلا در هر ماه ۱۳۶هزار و ۵۰۰تومان به حسابش واریز می‌شود که در صورت پرداخت یارانه ۷۲هزار تومانی، دریافتی این خانوار به ۲۱۶هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. همچنین خانواده پنج نفره‌ای که در حال حاضر ۲۲۷ هزار و ۵۰۰تومان یارانه می‌گیرد، دریافتی‌اش به ۳۶۰هزار تومان خواهد رسید.

کدخبر: ۳۰۷۰۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر