کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۴۲۱
تاریخ خبر:

برنده‌ها و بازنده‌های ادغام یک بانک نظامی

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | ‌خیلی‌ها بورس را به چشم محلی برای چند برابر کردن سرمایه‌شان می‌بینند. در طرف مقابل آنها، کسانی هستند که سود کردن در بورس را تابع دانش کافی و استراتژی معامله می‌دانند و می‌گویند قرار نیست در مدت کوتاه سرمایه‌تان چندبرابر شود. هرچند این اتفاق دست کم برای یک شرکت زیرمجموعه بانک مهر اقتصاد افتاده.

شرکتی که در جریان ادغام این بانک در بانک سپه، سهام ومهر را با قیمت ۱۰۰تومان از سهامداران خرید. سهامی که ارزش واقعی آن در مجمع عمومی فوق‌العاده ادغام بانک، حدود هزار و ۷۱۷تومان ارزیابی شده است. این شرکت توانسته با پرداخت ۱۲میلیارد تومان، صاحب سهام ۲۱۳میلیاردی شود. در این گزارش داستان سود عجیب و غریب این شرکت و ماجرای سهامدارانی را مرور می‌کنیم که مجبور به فروش سهامشان به قیمت ناچیز شدند.

*** ماجرا از کجا شروع شد؟
همه‌چیز از ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه آغاز شد. منظورمان حدود دوسال قبل است. زمانی که تصمیم گرفته شد تا پنج بانک نظامی یعنی بانک مهر اقتصاد، حکمت ایرانیان، انصار، قوامین و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام و از نظر ارزش به بزرگترین بانک ایران تبدیل شوند. این ادغام تقریبا از زمستان ۹۷ جدی شد و همان موقع بود که سردرگمی سهامداران، سپرده‌گذاران و حتی دریافت‌کنندگان تسهیلات از این پنج بانک آغاز شد. تکلیف دو گروه آخر مشخص بود؛ حسابشان به بانک سپه منتقل می‌شود و با همان روال قبلی فعالیتشان را ادامه می‌دهند. در این بین سهامداران همچنان بلاتکلیف باقی ماندند. هرکدام از این پنج بانک نماد مخصوص خودشان را در بورس دارند و کلی فعال بازار جزو سهامداران آنها هستند. در این بین ماجرای سهامداران بانک مهر اقتصاد ایران با نماد ومهر از همه عجیب‌تر است.

*** ۱۰۰تومان می‌دهیم، سهامتان را می‌خریم
فروردین‌ماه سال ۹۸ یعنی حدود یک‌سال و دوماه پیش بانک‌های ادغامی در اطلاعیه‌ای از سهامدارانشان دعوت کردند تا سهامشان را بفروشند. نماد این بانک‌ها تقریبا دوسال قبل از این اطلاعیه‌ها یعنی از سال ۹۶ در بورس متوقف شده بود و قیمت و ارزش آنها مشخص نبود. در اطلاعیه بانک مهر اقتصاد قیمت در نظر گرفته شده برای خرید سهام از شرکت‌های حقوقی، همان قیمت آخرین معامله روی تابلو یعنی ۷۱تومان به ازای هر سهم اعلام شد. آنها برای مشتریان حقیقی شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتند. سهامداران حقیقی می‌توانستند سهامشان را به ارزش اسمی یعنی ۱۰۰تومان بفروشند.

هرچند خیلی‌ها معتقد بودند ارزش سهامشان خیلی بیشتر از این حرف‌ها است و در برابر فروش آن مقاومت کردند، با این‌حال سهامدارانی که دوسال از بلوکه‌شدن پولشان در نماد متوقف شده ومهر می‌گذشت، فرصت را غنیمت شمردند و سهامشان را براساس اطلاعیه به شرکت نگین ساحل رویال فروختند. این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های بانک مهر اقتصاد است. بررسی اطلاعات معاملات تابلوی نماد ومهر نشان می‌دهد، بعد از اطلاعیه خرید سهام بانک مهر اقتصاد، حدود ۱۲۴میلیون و ۵۷هزار سهم این بانک توسط شرکت نگین ساحل رویال به قیمت ۱۰۰تومان و مجموع ارزش ۱۲میلیارد و ۴۰۵میلیون تومان خریداری شده است.

*** ‌ارزش واقعی سهام ومهر چقدر بود؟
بعضی از سهامداران ومهر که قیمت ۱۰۰تومانی در نظر گرفته شده برای سهامشان را غیرعادلانه می‌دانستند، در برابر فروش سهام مقاومت کردند. آنها می‌گویند زمانی قیمت سهام ومهر ۷۱تومان بود که شاخص در محدوده ۹۰هزار واحد قرار داشت. فروردین ۹۸ شاخص به بیش از ۲۰۰هزار واحد رسیده بود و سهام ومهر در مدت توقف دوساله کلی ارزشمندتر شده بود. با همه این جنجال‌ها، هیچ مقام رسمی برای پیدا کردن ارزش واقعی سهام ومهر دست به کار نشد تا اینکه خردادماه امسال بعد از بانک حکمت ایرانیان نوبت به نهایی‌شدن ادغام بانک مهر اقتصاد رسید.

کارشناسان رسمی دادگستری شروع به بررسی دارایی‌های بانک مهر اقتصاد کردند و برای اولین بار از ارزش واقعی هر سهم ومهر رونمایی شد؛ هزار و ۲۳۸تومان و یک ریال! یعنی حدود ۱۲برابر قیمتی که برای خرید سهام در نظر گرفته شده بود. این پایان ماجرا نیست؛ گزارش کارشناسان رسمی دادگستری براساس اطلاعات مالی منتهی به اسفند سال ۹۷ است و تقریبا یک‌سال و سه‌ماه از آن می‌گذرد. در این یک سال شاخص کل بورس بیش از پنج‌برابر شده و ارزش سهام شرکت‌ها دست کم ۴۰۰درصد رشد کرده است. هیات عالی راهبری ادغام بانک‌های نیروهای مسلح با توجه به افزایش قیمت در فاصله زمانی به‌وجود آمده بین گزارش کارشناسان رسمی دادگستری و تاریخ برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده ادغام، ارزش هر سهم ومهر را هزار و ۷۱۷تومان تعیین کرد.

حالا این ارزش‌گذاری بر چه اساسی انجام شده، خدا می‌داند. مقایسه این رقم با قیمت ۱۰۰تومانی در نظر گرفته شده برای خرید سهام ومهر نشان می‌دهد، شرکت نگین ساحل رویال از زیرمجموعه‌های بانک مهر اقتصاد سهام مردم را به یک‌هفدهم قیمت آن خریده است. با توجه به حجم معاملات ۱۲۴میلیونی سهام ومهر در بهار سال ۹۸، می‌توان گفت شرکت نگین ساحل رویال با پرداخت ۱۲میلیارد تومان پول سهام ومهر، حالا صاحب ۲۱۳میلیارد تومان سهام بانک مهر اقتصاد است. بیچاره آن سهامدارانی که در سال ۹۸ بی‌خبر از ارزش واقعی سهامشان، آنها را به قیمت ناچیز ۱۰۰تومانی واگذار کردند.

کدخبر: ۳۳۳۴۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر