کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۹۲۶۶
تاریخ خبر:

برنامه هفت و چالش‌هایی که پیش‌رو دارد

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | مهم‌ترین خبر تلویزیونی در چند روز اخیر، بازگشت برنامه «هفت» به آنتن است. خبری که توسط معاون سیما رسانه‌ای شد و زمینه بحث‌های مختلفی را در محافل رسمی و غیر‌رسمی فراهم کرد. این مسئله اهمیت «هفت» را نشان می‌دهد اما اتفاق بد جایی است که غالب نظرات توام با بدبینی نیست و به موفقیت آن است. مهم‌ترین برنامه سینمایی تلویزیون با چه چالش‌هایی مواجه است؟

مورد اول| تغییر شبکه
نخستین چالش برنامه «هفت» به تغییر شبکه آن است. این برنامه در شبکه سه متولد شد و به هویت رسید اما حالا محسن برمهانی معاون سیما در گفت‌وگو با برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش گفته است: «برنامه «هفت» به خاستگاه اصلی که شبکه نمایش است، می‌رود. به شکل ویژه در شبکه نمایش و از این پس در سال‌های آتی در همین شبکه تولید خواهد شد.» مرور تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد تغییر شبکه معمولا به‌نفع برنامه‌ها نبوده است. خاصه آنکه شبکه سه همچنان بیننده بیشتری دارد و شبکه‌ای عام محسوب می‌شود. مگر آنکه «هفت» به‌قدری صاحب کیفیت باشد که خاص و عام خواهانش باشند.

مورد دوم| مجری کیست؟
تاکنون «هفت»‌، پنج مجری به خود دیده است که برخی موفق بودند و برخی نه. اهمیت مجری در چنین برنامه‌هایی به اندازه‌ای است که به‌تنهایی می‌تواند موفقیت یا شکست آن را رقم بزند. محمدحسین لطیفی مجری فصل آخر «هفت» بود که امسال با فیلم «غریب» در جشنواره حاضر است.

از سوی دیگر شنیده می‌شود که تمایلی برای اجرای برنامه ندارد و حالا این پرسش مطرح است که چه کسی سکان «هفت» جدید را برعهده خواهد گرفت؟ از بهروز افخمی‌، مجری اسبق این برنامه به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی یاد می‌شود. خودش به فرهیختگان گفته است که عمر برنامه به‌سر آمده بود و به همین خاطر آن را تحویل داد. حالا اما به دلیل شرایط متفاوت سینما حاضر به اجرای آن است:

«اگر دوباره مسئولیت برنامه هفت به من پیشنهاد شود، ممکن است مجددا مدیریت برنامه را بپذیرم. به‌خاطر اینکه الان دوره دیگری برای سینماست؛ درواقع هجوم دیگری به سینمای ایران شده و از داخل خود آن، پوشش‌هایی برای تخریب سینما اتفاق می‌افتد.» افخمی کارنامه‌ای موفق در اجرای «هفت» و پس از آن «نقد سینما» دارد و این روزها در قامت مجری برنامه «خانه جلال» با شبکه نسیم همکاری می‌کند. به‌نظر می‌رسد او مهم‌ترین و قابل اطمینان‌ترین گزینه برای سری جدید «هفت» باشد.

مورد سوم| تجربه تلخ
روزی که فریدون جیرانی سنگ بنای هفت را گذاشت، قابل حدس بود که خاص و عام جذب این برنامه می‌شوند. استفاده از جذابیت‌های سینما در کنار مسائل تخصصی، «‌هفت» را تبدیل به برندی قابل اعتنا کرد و نامش در میان علاقه‌مندان سینما فراگیر شد. مجری و رویه برنامه در ادامه تغییر کرد و در دوره‌های مختلف اجرا به محمود گبرلو، رضا رشیدپور، بهروز افخمی و محمد‌حسین لطیفی سپرده شد.

به گواه نظر کارشناسان، آخرین سری «هفت» ضعیف‌ترین آن بود تا جایی‌که نه از جذابیت سینما بهره می‌برد و نه محل حضور چهره‌های موثر بود. تنها بخش قابل‌توجه برنامه به میز نقد آن با اجرای مسعود فراستی برمی‌گشت. این تجربه تلخ، چالش دیگر برنامه است و سازندگان سری جدید کاری سخت برای بازگرداندن هویت به «هفت» دارند.

مورد چهارم| شرایط خاص
چالش مهم دیگر «هفت» شرایط متفاوتی است که بر فضای سینما و جامعه حکمفرما شده. تا همین امروز که چیزی به برگزاری جشنواره فجر نمانده، جزئیات برگزاری آن مثل نشست‌های خبری، فوتوکال و… مشخص نیست. برخی نیز صحبت از تحریم می‌کنند و این یعنی برنامه «هفت» بخش زیادی از مواد اولیه جذاب را از دست می‌دهد.

وانگهی، احتمالا برخی سینماگران مثل سابق رابطه‌ای حسنه با تلویزیون ندارند و در «هفت» شرکت نمی‌کنند. در مقابل، خود تلویزیون اجازه حضور برخی چهره‌های سینمایی در تلویزیون را نمی‌دهد و حتی حذف برخی نام‌ها در آیتم‌ها محتمل به‌نظر می‌رسد. طبعا این رویه قابل تایید نیست اما بعید به‌نظر می‌رسد اصلاح شود. به این مسئله، شرایط نه‌چندان خوب اکران را اضافه کنیم و بالطبع پرداختن به فیلم‌ها مثل سابق دغدغه مردم نیست.

بااین حساب، «هفت» احتمالا برنامه‌ای گزینشی خواهد بود و از عنصر جذابیت بی‌بهره. پخش ضبطی برنامه به دلیل مسائلی که اشاره شد هم محتمل است و این عامل دیگری است که به آن لطمه می‌زند. «هفت» به خاطر زنده بودن و طرح مسائل جدی و نیز پرداختن به جذابیت‌های سینما، مورد توجه بود و زمانی که این موارد از آن گرفته شد، رونق خود را از دست داد.

کدخبر: ۴۹۹۲۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر