کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۰۰۶
تاریخ خبر:

برنامه صبحگاهی فقط گرگم به هوا نیست

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | دیروز ۱۵ شهریور، اولین روز بازگشایی مدارس بود. در شرایطی که مدارس زودتر از موعد مقرر باز شده‌اند و تصمیم بازگشایی در شرایط کرونا با انتقادهای فراوانی همراه شده، انتظار داشتیم شاهد موضع‌گیری‌های مختلفی در برنامه‌های صبحگاهی باشیم.

به‌هرحال مسئله‌ای به این مهمی نباید از دید نقادانه برنامه‌های صبحگاهی دور می‌ماند. در برنامه‌های صبحگاهی شبکه‌های یک، دو، سه، پنج و خبر درباره‌ای این مسئله صحبت شد اما در اکثر این برنامه‌ها شاهد موضع‌گیری خاصی در این رابطه نبودیم و هیچکدام رویکردی منتقدانه به این مسئله نداشتند. بیایید عملکرد هرکدام از شبکه‌ها را بررسی کنیم.

*** شبکه یک| صبح بخیر ایران
در برنامه «صبح بخیر ایران» بحث و نظر خاصی درباره‌ بازگشایی مدارس وجود نداشت. ابتدای برنامه مجری شروع سال تحصیلی را تبریک گفت و در ادامه هم توضیح داد:«امروز روز بازگشایی مدارس است. حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس با اما و ا گرهای زیادی همراه بود. با توجه به اینکه تعطیلات زیادی را از اسفند سپری کرده‌ایم و بچه‌ها از اسفند به مدرسه نرفته‌اند آموزش بچه‌ها با آسیب جدی روبه‌رو شده.

حضور سر کلاس‌ها و استفاده از صحبت‌های معلم خیلی فرق می‌کند تا اینکه بچه‌ها از سامانه‌های مجازی استفاده کنند و ….» بعد هم گفت که وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرده که بازگشایی مدارس مطابق با دستورالعمل‌های اعلام شده است و ماسک الزامی است و بچه‌ها هم باید فاصله یک متری داشته باشند.

*** شبکه دو| برفراز الوند
برنامه «برفراز الوند» دیروز بعد از دو هفته تعطیلی مجددا روی آنتن رفت. در این برنامه هم صحبت چندانی درباره بازگشایی مدارس نشد. فقط در بخش مرور اخبار، مجری توضیح داد که مدارس باز شده و اگر احتمالا دانش‌آموزی در فامیل داشته باشید می‌دانید که حضور در مدارس الزامی است. بعد هم بخشی از شیوه‌نامه‌ حضور در مدارس را که در دوازده بند تدوین شده خواند.

توضیح داد که اولویت با کلاس حضوری است و دستورالعمل‌ها باید اجرا شود. نهایتا از خانواده‌ها خواست تا بچه‌ها را برای این شیوه جدید آماده کنند. بخش‌های دیگر برنامه به صحبت درباره‌ برق، رویدادهای ورزشی، هوشنگ مرادی کرمانی و مشکلات قلبی اختصاص داشت!

*** شبکه سه| سلام صبح بخیر
برنامه «سلام صبح بخیر»دیروز بخش‌های مختلفی درباره‌ حریم، آب و فضای سبز، فینال جام حذفی، دانستنی‌ها، دکوراسیون، دندانپزشکی و … داشت اما درباره‌ موضوع مهم بازگشایی مدارس، بحث مهمی در نگرفت. مجری برنامه در ابتدا نسبت به بلاتکلیفی خانواده‌ها اعتراض کرد و با لحنی کنایه‌آمیز گفت:

«امروز ۱۵ شهریور و بالاخره قرار است پای عده‌ای از دانش آموزان به مدرسه باز شود البته قرار است خانواده‌های محترم زنگ بزنند ببینند حضورین یا مجازی! از شما چه پنهان ما هم زنگ زدیم بپرسیم برنامه حضوری است یا مجازی اما به ما گفتند تلویزیون نظم دارد و الکی نیست. گفتیم خب مگر مدرسه الکی است؟»

*** شبکه پنج| یه روز تازه
تنها واکنش جدی به بازگشایی مدارس در شرایط فعلی در شبکه پنج اتفاق افتاد. گزارشگر برنامه به یکی از مدرسه‌های منطقه دو تهران رفت و از لحظه ورود بچه‌ها به مدرسه، صف‌بندی‌ها، چگونگی رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن و ضدعفونی کردن و … گزارش تهیه کرد. او آمار و ارقام خوبی هم از این مدرسه به دست آورد و توضیح داد که ۱۴۰ نفر پذیرش دارند برای پایه اول که از ساعت هشت تا ظهر ۳۰نفر۳۰نفر آنها را پذیرش می‌کنند و ساعت‌های تفریحشان هم متفاوت است.

برنامه «یه روز تازه» نظرسنجی‌اش را هم به همین مسئله اختصاص داده بود و از مخاطبان پرسید:«با توجه به شرایط کنونی با کدام شیوه آموزشی موافق هستید یک حضوری دو مجازی؟» در بخشی از برنامه هم با رئیس پلیس راهور درباره ترافیکی که بازگشایی مدارس ایجاد کرده است گفت‌وگو شد. به‌طور کلی این برنامه، نسبت به سایرین بسیار قدرتمند ظاهر شد.

*** شبکه خبر| چاپ اول
در برنامه «چاپ اول» شبکه خبر هم موضع‌گیری جدی درباره‌ بازگشایی مدارس وجود نداشت. المیرا شریفی مقدم سال تحصیلی را تبریک گفت و بعد آیتمی از زبان یک معلم پخش شد. در بخش دوم، یکی از مجری‌های برنامه تبریک گفت و در ادامه توضیح داد که مردم حسابی سردرگم شده‌اند و نمی‌دانستند امروز باید بروند به مدرسه یا نه؟ شریفی‌مقدم توضیح داد که در گروه دانش‌آموزان اعلام کرده‌اند فعلا نیایید و فقط کلاس اولی‌ها باید بیایند مدرسه.

همکارش از او پرسید که شما به عنوان مادر دو تا فرزند راضی هستید فرزندانتان به مدرسه بروند؟ او توضیح داد که به‌هرحال تصمیم ستاد ملی کروناست و قول داده‌اند شیوه‌نامه‌ها رعایت شود اما جمعیت مدارس تهران آنقدر زیاد است که فعلا تا آماده‌سازی مدتی طول می‌کشد و هنوز هم کاری انجام نداده‌اند. برنامه «چاپ اول» هم سوال پیامکی‌اش را به همین مسئله اختصاص داد و با فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم درباره‌ ترافیک و تلاش پلیس برای شروع مدارس صحبت کردند.

کدخبر: ۳۴۸۰۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر