کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۸۹۵۵
تاریخ خبر:

‌«برزیل و آرژانتین» و «فرانسه و آلمان» در نیمه‌ نهایی؟

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی|‌ دیدن فوتبال حال خوب می‌خواهد یا فوتبال دیدن حال آدمی را خوب می‌کند! این دو تفاوت دارند و جام جهانی 22 که 2 روز دیگر شروع می‌شود هم این حقیقت را سبب می‌شود. در این داستان فوتبالی و از جمع مدعیان قهرمانی دومین جام جهانی آسیایی، دو تیم زرد و آبی برزیل و فرانسه روی رتبه یک قرار دارند؛ دو تیمی که اگر در مرحله گروهی اول شوند که احتمال آن زیاد هم هست، براساس جدول بازی‌ها تا فینال به هم نمی‌خورند.

برزیل
تیته سرمربی موفق برزیلی‌ها بسیار محافظه‌کار است و معمولاً ترکیب زردهای لاتینی را با تکیه بر بازیکنان باتجربه ارنج می‌کند. او به سیستم 1-3-2-4 علاقه دارد تا با استفاده از دو هافبک میانی، کنترل بازی را از دست ندهد؛ اما در برخی بازی‌ها سیستم 3-3-4 کلاسیک را نیز پیاده می‌کند.

آلیسون بکر مرد شماره یک برزیلی‌ها است که چارچوب دروازه این تیم را قدرتمندتر از قبل می‌کند. در دفاع میانی اگر تیاگو سیلوا مصدوم و ناآماده نباشد، در کنار مارکینیوش بازی خواهد کرد؛ اما احتمال بازی فیکس ادر میلیتائو با تکیه بر درخشش او با پیراهن رئال مادرید هم متصور است تا سیلوای 38 ساله روی نیمکت بنشیند. در دفاع راست شانس بازی فیکس دنیلو بیشتر از دنی آلوز 39 ساله است؛ اما وقتی این مدافع قدیمی بارسا به تیم ملی دعوت شده، معنی آن حضور در برخی بازی‌ها به حکم دیدگاه تاکتیکی تیته است. در دفاع چپ نیز به تناوب ساندرو و تلس بازی خواهند کرد.

در میانه میدان جای کاسیمیرو تثبیت شده است و در کنار او فِرد یا برونو گیمارش ستاره نیوکاسل بازی خواهند کرد. سه هافبک تهاجمی برزیل هم آنتونی یا رافینیا در سمت راست، لوکاس پاکوئتا در پست شماره 10 و نیمار در جناح چپ هستند. به این ترتیب و به احتمال زیاد، وینیسیوس جونیور پدیده رئالی برزیلی‌ها بازی را از روی نیمکت شروع خواهد کرد تا در نیمه دوم شانسی برای حضور در میدان پیدا کند.

این شامل حال رودریگو دیگر وینگر برزیلی مادریدی‌ها هم می‌شود که البته ترافیک در جناح بازی او شدیدتر است. مهاجم شماره 9 تیم ملی برزیل هم ریچارلیسون است که البته با مصدومیت به جام جهانی رسیده و وضعیت او خیلی مشخص نیست. اگر این مهاجم تاتنهامی بازی نکند، گابریل ژسوس جایگزین او می‌شود. احتمال دیگر رفتن نیمار به نوک حمله و باز شدن جایی برای بازی ثابت وینیسیوس است.برزیلی‌ها بازیکنان ممتاز دیگری چون مارتینلی، پدرو و اورتون ریبیرو را نیز دارند که در انتظار فرصتی برای خودنمایی هستند.

فرانسه
قهرمان جهان با علامت سوال به جام جهانی رسیده است! آنها طی یکسال گذشته آن قدرت سابق را نشان نداده و در لیگ ملت‌های اروپا هم به سطح 2 سقوط کرده‌اند؛ اما با تکیه بر ستاره‌های خود، از جمله فاتح توپ طلا «کریم بنزما» و دومین بازیکن گرانقیمت جهان «کیلیان امباپه»، هنوز هم توان دفاع از عنوان قهرمانی خود را دارند.

دیدیه دشان که پس از جام جهانی 2022 جای خود را به زیدان خواهد داد، مدتی است به سیستم 2-1-4-3 روی آورده تا بهترین بازی را از یاران سرشناس خود بگیرد.در درون دروازه هوگو لوریس همچنان مرد شماره یک و کاپیتان تیم است. در زنجیره دفاعی فرانسه، ژول کونده، رافائل واران و لوکاس هرناندز سه یار مورد اعتماد دشان هستند که اتفاقاً هر سه نفر با مصدومیت‌هایی مواجه بوده و خیلی آماده و سرحال به جام جهانی نرسیده‌اند.

این وضعیت شامل حال کیمپمبه هم می‌شود. تحت این شرایط شاید قرعه شانس به نام سالیبا و اُوپامکانو بخورد تا مردان فیکس خط دفاعی خروس‌ها شوند. در جناح راست پاوارد و در جناح چپ هم تئو فرناندز به بازی گرفته می‌شوند که احتمال انتقال لوکاس هرناندز به پیستون چپ، با درصد بالا هم وجود دارد.اورلین شوامنی هافبک محوری فرانسه است و در کنار او آدرین رابیو بازی خواهد کرد. ضلع سوم قلب زمین آبی‌ها هم به احتمال زیاد یوسف فوفونا از تیم موناکو است.

آنتوان گریزمان نیز نقش هافبک نفوذی پشت مهاجمان را بازی خواهد کرد و دو فوروارد اصلی تیم هم که مشخص هستند؛ بنزما و امباپه که البته قبل از تمدید قرارداد ستاره شماره 10 با پی.اس.جی، دوستان صمیمی بودند!درخصوص عثمان دمبله به نظر می‌رسد دشان خیلی علاقه‌ای به بازی او ندارد؛

در غیر اینصورت جناح راست این تیم با حضور مرد سرنوشت‌ساز بارسلونا، قدرتمندتر از این ترکیب فعلی می‌شود.
فرانسه روی نیمکت بازیکنان ممتازی چون کاماوینگا، کومان، تورام، جردن وره‌تو و البته اولیویه ژیرو را دارد تا در نیمه دوم به میدان فراخوانده شوند. کریستوفر انکونکو نیز یک برگ برنده روی نیمکت فرانسه است که باید دید «دشان» چگونه از توانایی‌های این مهاجم گلزن آر.بی.لایپزیش استفاده می‌کند.

چرا این 4 تیم، نه!؟
انگلیس، آرژانتین، اسپانیا، آلمان، چهار تیم مدعی هستند که به نسبت برزیل و فرانسه از شانس کمتری برای قهرمانی جام جهانی برخوردارند. انگلیسی‌ها بازیکنان ممتازی چون هری کین، فیل فودن، جود بلینگام، دکلان رایس، بوکایو ساکا و رحیم استرلینگ را در ترکیب خود می‌بینند، اما به جرات می‌توان گفت که مشکل اصلی این تیم، حضور گرت ساوت‌گیت روی نیمکت سه‌شیرها است؛ مردی که به دفعات ثابت کرده توان ذهنی و ابهت رهبری تیم ملی انگلیس را ندارد.

مشکل آرژانتین هم به سطح متفاوت ستاره‌های قدیمی تیم با سایر بازیکنان برمی‌گردد که مانع بالانس تیمی می‌شود. البته بالا رفتن سن مسی و عدم آمادگی دی‌ماریا و دی‌بالا هم مزید بر علت شده تا از قدرت تهاجمی آرژانتین کاسته شود. با این وجود آبی- آسمانی‌ها بازیکنان جویای نامی نظیر انزو فرناندز، لیساندرو مارتینز، خولین آلوارز، آلکسیس مک‌آلیستر دارند تا در کنار نام‌هایی چون کریستین رومرو، لئوناردو پاردس، رودریگو دی‌پل و البته لائوتارو مارتینز تا رده‌های بالای جام جهانی صعود کنند.

اسپانیا و آلمان نیز در دوره گذار هستند و تا تشکیل تیمی باثبات و مدعی قهرمانی، فاصله دارند. ماتادورها با مربی کاتالان خود، به چند بازیکن باتجربه تیم نظیر بوسکتس، کوکه، موراتا و البته جوانان بارسا (پدری، گاوی، فران، فاتی) متکی هستند. آلمانی‌ها نیز با یاران بایرن چون نویر، کیمیش، گورتسکا، سانه، گنبری، موسیالا، مولر و چند تک‌ستاره نظیر کای هاورتز، آنتونی رودیگر و ایلکای گوندوغان قدرت می‌گیرند تا به آرزوی دور خود برسند.

ایراد اصلی تیم هانسی فلیک، نبود یک شماره 9 کلاسیک نزد ژرمن‌ها است؛ جایی که اگر لواندوفسکی آلمانی بود، این تیم شانس اصلی قهرمانی جام جهانی می‌شد! البته درخشش ماه‌های اخیر یوسوفا موکوکو مهاجم 17 ساله دورتموند در بوندس‌لیگا، شاید به جام جهانی هم تسری پیدا کند و پدیده جام بیست و دوم آلمانی شود.

از یک چهارم تا فینال
اگر فرض کنیم که همه تیم‌های مدعی و پُرستاره در گروه‌های هشت‌گانه جام جهانی اول شوند؛ آنگاه در مرحله یک‌چهارم شاهد تقابل‌های جذابی خواهیم بود. «هلند و آرژانتین» و «اسپانیا و برزیل» در سمت چپ جدول و «انگلیس و فرانسه» و «آلمان و پرتغال» در سمت راست.البته بازی‌های مرحله یک‌هشتم بین تیم‌های صعودکننده از دو گروه E و F کمی پیچیده است.

اسپانیا و آلمان از گروه E و بلژیک و کرواسی از گروه F شانس اصلی صعود و قرار گرفتن روی رتبه‌های اول و دوم به ترتیب فوق هستند. تحت این شرایط و در مرحله یک‌هشتم، «بلژیک و آلمان» و «اسپانیا و کرواسی» به مصاف هم خواهند رفت. احتمال دیگر نیز بازی «اسپانیا و بلژیک» و «آلمان و کرواسی» است و در مجموع ممکن است آرایش تیم‌ها در مرحله یک‌چهارم نهایی در نیمه پایینی سمت راست جدول تغییر کند.

ضمن این که اروگوئه را هم نباید فراموش کرد و اگر فده والورده و یارانش در گروه H از پس پرتغال برآیند و در گروه خود اول شوند، رونالدو و رفقا را به مصاف برزیل می‌فرستند و خود تا بازی یک‌‌چهارم نهایی قطعاً بالا خواهند آمد.در نهایت اگر به همان پیش‌بینی اولیه پایبند باشیم، شاهد دو بازی بزرگ نیمه‌نهایی بین «برزیل و آرژانتین» و «فرانسه و آلمان» خواهیم بود تا فینالیست شدن برزیل و فرانسه بسیار محتمل باشد.

کدخبر: ۴۸۸۹۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر