کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۱۱۴۳
تاریخ خبر:

برزیل،‌ آرژانتین و این سه تیم عشقِ قطر!

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی| مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در قاره آمریکای لاتین، به مراحل حساس و پایانی خود نزدیک شده است. تیم‌های ۱۰ کشور این قاره در یک گروه به رقابت با هم می‌پردازند تا پس از ۱۸ بازی رفت و برگشت، تکلیف ۴ تیمی که مستقیم به جام جهانی صعود می‌کنند و تیم پنجمی که راهی بازی پلی آف با نماینده اقیانوسیه می‌شود، مشخص شوند. تاکنون لاتینی‌ها ۱۲ بازی مقدماتی خود را انجام دادند و دو قدرت سنتی قاره، برزیل و آرژانتین در صدر گروه قرار دارند.در ۳۹۶ روز مانده به آغاز جام جهانی زمستانی قطر، به بررسی وضعیت این دو تیم پرطرفدار و سه تیم دیگری که شانس بازی در قطر را دارند، خواهیم پرداخت.

برزیل : برزیلی‌ها با ۳۱ امتیاز، در صدر گروه آمریکای لاتین هستند. البته آنها یک بازی عقب‌افتاده با آرژانتین هم دارند که به‌خاطر دخالت پلیس برزیل و ماجرای قرنطینگی کرونا، نیمه‌تمام ماند.برزیل همه بازی‌های مقدماتی خود را برده و فقط با کلمبیا در بوگوتا مساوی کرده است. ۲۲ گل زده و ۴ گل خورده و آمار قابل توجهی از خود برجای گذاشته است. برزیلی‌ها در ماه نوامبر دو بازی مهم با کلمبیا (در خانه) و آرژانتین (در بوینس‌آیرس) دارند و در صورت موفقیت در این دو پیکار سخت، به سهولت راهی قطر می‌شوند؛ اما این برزیل با وجود همه موفقیت‌ها، با آن برزیلی که همه می‌شناسیم، کمی تا اندکی فاصله دارد و آن تیم از پیش برنده نیست!

در درون دروازه زردپوشان، آلیسون و ادرسون قرار دارند؛ دو دروازه‌بان مطرح لیگ برتر انگلیس که در لیورپول و سیتی توپ می‌زنند و آرزوی هر تیمی، داشتن آنهاست.مهره اصلی خط دفاعی برزیل مارکینیوش است که به تناوب، ادر میلیتائو جوان و تیاگو سیلوای ۳۷ ساله، در کنار او به میدان می‌روند. نفرات بعدی این خط دفاعی هم کارلوس دیوگو از سویا و لوکاس وریسیمو از بنفیکا هستند. البته نقطه تردید این فاز دفاعی، بازی‌های سینوسی میلیتائوی رئالی و سیلوای تقریبا بازنشسته است.برزیل در جناح راست خط دفاعی خود دنیلو و امرسون رویال را دارد که معمولا چرخشی بازی می‌کنند. همین وضعیت در جناح چپ هم وجود دارد تا بازی به آلکس ساندرو و رنان لودی برسد.

در قلب زمین برزیل عین رئال مادرید، کاسیمیرو یک مهره بی‌جانشین است و فابینیوی لیورپولی و فِرِد منچستری با فاصله از او، یار ذخیره هستند. البته داگلاس لوئیس از آستون‌ویلا و حتی آرتور ملو را هم باید به این جمع افزود. نکته مهم، بازی نسبتا ضعیف همه هافبک دفاعی‌های برزیل در فصل جاری است که باعث نگرانی دوستداران این تیم شده است به‌خصوص کاسیمیرو و فرد.برزیل در کناره‌های خط میانی خود، نفرات جوان و تقریبا گمنامی دارد. جرسون (مارسی)، لوکاس پاکوئتا (لیون)، رافینیا (لیدزیونایتد)، آنتونی (آژاکس)، مالکوم (زنیت)، آلان (اورتون)، ریبیرو (فلامنگو) که شاید در ادامه راه، تجربه کوتینیوی بارسایی و بازی سیال و باطراوت رودریگو گوئس رئالی هم شامل حال طلایی‌ها شود.

در نقش مهاجم در سایه، برزیلی‌ها ستاره‌های نام‌آشنایی دارند. نیمار ۲۹ ساله، گابریل ژسوس ۲۴ ساله و وینیسیوس جونیور ۲۱ساله در صدر این یاران تهاجمی هستند. در پیکان خط حمله هم ریچارلیسون از اورتون، یک ستاره و مهره اصلی تیم تیته است که باعث شده تا بازیکنانی چون فیرمینیو (لیورپول)، گابریل باربوسا (فلامنگو)، ماتئوس چونها (اتلتی) و آرتور کابرال (بازل سوئیس) روی نیمکت بنشینند.
برزیل به رهبری تیته، خیلی راحت به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد که این تیم با برخی نفرات معمولی و متوسط خود، در مراحل حذفی جام جهانی به مشکل برمی‌خورد؛ مثل فینال جام ملت‌های آمریکای لاتین که برزیل در خانه هم از پس آرژانتین برنیامد.

آرژانتین : آرژانتینی‌ها به رهبری مسی پاریسی، تاکنون ۲۵ امتیاز جمع کردند و شانس زیادی برای صعود به جام جهانی دارند. آنها از ۱۱ بازی، ۷ برد و ۴ مساوی کسب کردند؛ ۱۹ گل زدند و ۶ گل هم خوردند و با حاشیه امنیت، در رده دوم جدول قرار گرفته‌اند.آرژانتین در دور بعدی فیفادی (نوامبر) دو بازی سخت دارد؛ ابتدا با اروگوئه در مونته‌ویدئو و سپس با برزیل در خانه مصاف می‌دهد. ضمن این که دو بازی بعدی آنها در دور بعدی این رقابت‌ها هم با شیلی در سانتیاگو و کلمبیا در بوینس‌آیرس هست و به نظر می‌رسد که مسی و یارانش، در مسیر صعود به جام جهانی، با کمی چالش هم روبه‌رو خواهند شد.

آبی آسمانی‌ها در درون دروازه، تنها یک دروازه‌بان مطمئن دارند: امیلیانو مارتینز ۲۹ ساله که با پیوستن از آرسنال به آستون‌ویلا در دو سال اخیر، پیشرفت قابل توجهی داشته است. البته خرونیمو رولی هم این اواخر بازی‌های خوبی در چارچوب دروازه ویارئال انجام داده است؛ اما فرانکو آرمانی از ریورپلاته و استبان آندرادا که در مونتری مکزیک بازی می‌کند، اصلاً دروازه‌بانان خوبی نیستند و این یک نقطه ضعف بزرگ برای آرژانتینی‌هاست؛ نکته‌ای که پشت‌پرده حمایت‌ها و تشویق‌های عجیب مسی از امیلیانو مارتینز است.

مرکز خط دفاعی آرژانتین با حضور کریستین رومرو (تاتنهام) و نیکلاس اوتامندی (بنفیکا) سروشکل می‌گیرد که توسط لیساندرو مارتینز (آژاکس) و جرمن پزلا (بتیس) پشتیبانی می‌شوند. به نظر می‌رسد که رومروی ۲۳ ساله پتانسیل این را دارد که برگ برنده دفاع مدل آرژانتینی‌ در مسیر راهیابی به جام جهانی و حضور موفق در قطر ۲۰۲۲ باشد. در جناح راست دفاع تیم، خوان فویث از ویارئال و گونزالو مونتیل از سویا حضور دارند. نیکلاس تاگلیافیکو (آژاکس) و مارکوس آکونیا (سویا) هم نیروهای دفاعی جناح چپ هستند.

در میانه میدان آرژانتین، رودریگو دی‌پائول از اتلتیکو مادرید نقش کلیدی دارد و در کنار او، لئوناردو پاردس از پی.اس.جی، جیووانی لوسلسو از تاتنهام و ازکوئل پالاسیوس از بایرلورکوزن، کمربند خط میانی این تیم را محکم می‌کنند. آبی‌آسمانی‌ها وینگرهای خوبی هم در جناحین خط میانی خود دارند: آنخل دی‌ماریا و آنخل کوریا (اتلتی) در کنار لوکاس اُوکامپوس و آلخاندرو گومز از سویا و نیکلاس گونزالز (فیورنتینا) که پشتیبان خوبی برای خط آتش تیم هستند.

در نقش هافبک پشت مهاجم هم پائولو دیبالا و خواکین کوریا دو یار معروف سری آ حضور دارند. لئو مسی به‌عنوان کاپیتان و یار آزاد تیم هم که نیازی به معرفی ندارد. از سوی دیگر و با کمرنگ شدن نقش مائورو ایکاردی، خط حمله آرژانتین وابستگی مطلقی به درخشش لائوتارو مارتیتز ۲۴ ساله پیدا کرده است.در مجموع باید گفت تیم لیونل اسکالونی در قطر ۲۰۲۲ هم از مدعیان اصلی فتح جام جهانی است تا به این شکل لیونل مسی هم به آرزوی دیرین خود دست پیدا کند؛ البته اگر در مراحل حذفی، به تور تیم‌هایی چون فرانسه و ایتالیا و حتی اسپانیا نخورند.

اکوادور : شاید کمی عجیب باشد که در فاصله شش بازی تا پایان مرحله مقدماتی جام جهانی قطر در قاره آمریکای لاتین، اکوادور با ۱۷ امتیاز در رده سوم باشد! معروف‌ترین چهره فوتبال اکوادور، انر والنسیا مهاجم ۳۱ساله این تیم است که در فنرباغچه ترکیه توپ می‌زند؛ اما تیم تحت هدایت گوستاوو آلفارو مربی ۵۹ ساله آرژانتینی، تیمی تاکتیکی و متکی به قدرت بدنی بازیکنانش است که چراغ خاموش، امتیازها را جمع‌آوری کرده و در سودای حضور در جام‌جهانی هستند.اکوادور در دور بعدی فیفادی (نوامبر) با ونزوئلا در خانه و شیلی در سانتیاگو بازی دارد. در دو بازی بعدی هم به مصاف برزیل و پرو می‌رود و سخت می‌توان پیش‌بینی کرد که این تیم حتما راهی جام‌جهانی می‌شود.

کلمبیا : تیمی که با کارلوس کی‌روش ناکام، به ته جدول چسبیده بود، با مربیگری رینالدو روئه‌را ۶۴ ساله جان دوباره‌ای گرفته و با ۱۶ امتیاز تا رتبه چهارم جدول بالا آمده است.داوید اوسپینا دروازه‌بان ۳۳ ساله ناپولی، داوینسون سانچز (تاتنهام)، یری مینا (اورتون)، خوان کوادرادو وینگر راست یوونتوس، لوئیس دیاز مهاجم ۲۴ ساله پورتو و دو یار معروف آتلانتایی، دوان زاپاتا و لوئیس موریل، در کنار رادامل فالکائوی کهنه‌کار و خامس رودریگز همیشه مصدوم، از چهره‌های اصلی و سرشناس کلمبیا هستند که در صورت آمادگی کامل، بار تیم را به دوش می‌کشند و شانس حضور این تیم در جام جهانی قطر را افزون می‌کنند. کلمبیا در دو بازی بعدی خود در مرحله مقدماتی، باید به مصاف برزیل و پاراگوئه برود.

اروگوئه : اروگوئه با وجود بازیکنان شاخصی چون فدریکو والورده (رئال مادرید)، خوزه خیمنز و لوئیس سوارز (اتلتی)، رودریگو بنتانکور (یوونتوس)، ادینسون کاوانی (منچستریونایند)، مکسی لوپز (والنسیا)، رولاند آرائوخو (بارسلونا)، ماتیاس وسینو (اینترمیلان)، لوکاس توریرا (فیورنتینا)، ناهیتان ناندز (کالیاری) و… تیم کامل و شش‌دانگی به نظر نمی‌رسد. شاهد مثال هم دو شکست سنگین از برزیل و آرژانتین در دو بازی آخر این تیم در مرحله مقدمانی جام‌جهانی است.

اروگوئه تاکنون ۱۶ امتیاز کسب کرده و در بازی‌های حساس آتی خود باید در ماه نوامبر به مصاف آرژانتین و بولیوی رفته و در دور بعدی فیفادی و در رویارویی با پاراگوئه و ونزوئلا، حداکثر امتیازات را جمع‌آوری کند تا شانس صعود مستقیم خود را از دست ندهد. اسکار تابارز ۷۴ ساله مرد این میدان است و به نظر هم می‌رسد که شاگردانش حداقل از این مرحله گذر می‌کنند؛ اما تیم نه چندان بالانس او در دفاع و حمله احتمالا در قطر به مشکل برمی‌خورد.

شیلی : تا همین هفته قبل شیلی هیچ بختی برای صعود نداشت، اما دو پیروزی حیاتی مقابل تیم‌های ته‌جدولی پاراگوئه و ونزوئلا، این تیم را با ۱۳ امتیاز به کورس رقابت بازگرداند تا حداقل روی سکوی پلی آف قرار بگیرد. شیلی در دو بازی بعدی خود، در آسنسیون به مصاف پاراگوئه می‌رود و در خانه میزبان اکوادور خواهد بود. کلودیو برآوو، گری مدل، آرتورو ویدال و آلکسیس سانچز، تک مهره‌های ۴ جناح مختلف زمین برای صعود شیلیایی‌ها به قطر ۲۰۲۲ هستند و مشکل کار هم همین جاست که شیلی در همه این سال‌ها، از امر پشتوانه‌سازی غافل مانده است.

‌این ۴ + ۱‌تیم لاتینی قطر۲۰۲۲
در مجموع باید گفت که صعود برزیل و آرژانتین به جام‌جهانی قطر قطعی است و کلمبیا و اروگوئه هم می‌توانند دو سهمیه باقی‌مانده صعود مستقیم را پر کنند. اکوادور و شیلی هم برای کسب سهمیه پلی آف به رقابت خواهند پرداخت.

کدخبر: ۴۲۱۱۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر