کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۵۹۰
تاریخ خبر:

بررسی ‌هشت اس‌یووی چینی بازار خودروی ایران

روزنامه هفت صبح | خودروهای اس‌یووی، چه دسته‌‌ بزرگ‌اندام‌های آفرودی‌شان و چه گروه کراس‌اوورهای کوچک شهری‌شان، لذت سواری خاصی دارند که در خودروهای غیر از این کلاس، ولو گران‌تر و پرآپشن‌تر، پیدا نمی‌شود. در بازار ایران نیز دوستداران و علاقه‌مندان به این کلاس خودروها کم نیستند و سعی می‌کنند با بودجه‌های مختلف شاسی‌بلندی مناسب را در بازار پیدا کرده و خریداری کنند. از بد حادثه در برهه‌‌ فعلی بیشتر مدل‌های کره‌ای، ژاپنی یا حتی اروپایی قیمت‌هایی رویایی پیدا کرده‌اند و دسترسی به مدل‌های دست‌‍ دوم آنها نیز بیش از پیش سخت شده است.

اما این پایان ماجرا نیست! در این بازار نیز شاهد حضور‌ برندهای گوناگون و بعضاً گمنام چینی هستیم که یا به صورت واردات مستقیم ‌ یا به صورت مونتاژ توسط شرکت‌های داخلی به بازار عرضه شده‌اند. شاید تا چند سال پیش میان خریداران نگاهی تحقیرآمیز به خودروهای چینی وجود داشت و آنها عطای این خودروهای ارزان (البته در آن زمان!) را به لقای‌شان می‌بخشیدند‌.

اما هم وضعیت بازار در طول این سال‌ها بدتر شده و هم برندهای چینی با مشارکت خودروسازان مطرح دنیا کسب تجربه کرده و عملکرد خود را بهبود بخشیدند. در این گزارش به سراغ هشت گزینه‌‌ موجود از میان شاسی‌بلندهای چینی حاضر در بازار ایران رفته‌ایم که می‌توانند لذت نگاه کردن از اوج به دیگر خودروها را با قیمتی کمتر به مشتریان عرضه کنند.

*** قیمت: ۷۱۶ میلیون / ام‌وی‌ام X55 اکسلنت - مدل ۱۳۹۹
ام‌وی‌ام در طول این سال‌ها از سازنده‌‌ کپی ماتیز به نام ام‌وی‌ام ۱۱۰ به تولیدکننده‌‌ طیف وسیعی از خودروهای هاچ‌بک، سدان و اس‌یووی تبدیل شده و آنگونه که پیداست پیشرفت خوبی هم در زمینه‌‌ طراحی و هم در زمینه‌‌ تکنولوژی فنی محصولاتش داشته است. ام‌وی‌ام X55 در نیمه‌‌ دوم سال ۲۰۱۷ به بازار چین عرضه شد و در دیگر کشورها همچون اسپانیا، روسیه و اکوادور نیز با نام چری تیگو ۴ به فروش می‌رسد. چری در ساخت این خودرو از پلتفرم T1X بهره برده که توسط جگوار و لندروور توسعه پیدا کرده است. پیشرانه‌‌ ۱٫۵ لیتری این مدل توان تولید ۱۴۷ اسب بخار را دارد که با گشتاور ۲۱۰ نیوتن متری شتاب ۱۰٫۹ ثانیه‌ای به راننده ارائه می‌دهد. طراحی X55 اسپورت و جسورانه بوده و امکانات رفاهی داخل کابین نیز قابل قبول به نظر می‌رسند.

* ظرفیت ۵ نفر / طول ۴٫۳۵ متر / وزن ۱۵۲۰ کیلوگرم / حجم صندوق ۳۴۰ لیتر / قدرت موتور ۱۴۷ اسب بخار / مصرف سوخت ۶٫۵ لیتر / نوع موتور ۱۵۰۰ سی سی

*** قیمت: ‌۸۰۰ میلیون تومان / هاوال H2 - مدل ۱۳۹۷
اگر نام هاوال برای‌تان ناآشناست باید خاطرنشان کنیم که سازنده هاوال همان گریت‌وال معروف است که از سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت خودروهای شاسی‌بلندش را تحت این نام به بازار عرضه کند و از قضا اولین خودرویی که نام هاوال ‌ روی آن قرار گرفت، مدل H2 بود. این مدل از تابستان ۹۷ توسط بهمن موتور به خریداران تحویل داده شد. با این حال هاوال هنوز هم به نسبت دیگر خودروها در بازار محصولی کمیاب است. طراحی هاوال قابل قبول و حتی نزدیک به فولکس‌واگن است و از امکاناتی همچون ترمز دستی برقی، موتور توربو و دوربین جانبی سمت شاگرد برخوردار است. یکی از افتخارات هاوال این بود که در برهه‌ای تنها شاسی‌بلند دارای ۴ ستاره کیفی کشور بود.

* ظرفیت ۴ نفر / طول ۴٫۳ متر / وزن ۱۴۹۵ کیلوگرم / حجم صندوق ۳۰۰ لیتر / قدرت موتور ۱۴۱ اسب بخار/ مصرف سوخت ۹ لیتر / نوع موتور ۱۵۰۰ سی سی

*** قیمت: ۸۰۰ میلیون / بی وای دی S7 / مدل ۱۳۹۸
بی‌وای‌دی S7 شاید شیک‌ترین خودروی این لیست باشد! چینی لوکس و پرآپشنی که به آن لقب «جناب» داده شده است. نسخه مونتاژی در ایران فیس‌لیفت ۲۰۱۶ مدل S7 است که در سال ۹۷ وارد بازار ایران شد. بی‌وای‌دی S7 با داشتن سه ردیف صندلی مناسب خانواده‌های پرجمعیت و عاشقان مسافرت است. علاوه بر قدرت موتور بالا، این مدل از آپشن‌هایی همچون فیلمبرداری از جاده (Crash Camera) و سیستم تهویه هوشمند و سریع برخوردار است که با دکمه‌ای فعال می‌شود که در کنسول مرکزی و درست در پنل سیستم تهویه قرار گرفته و عدد PM2.5 روی آن حک شده. با فشردن این دکمه، سیستم تهویه خودرو، ذرات آلاینده معلق در هوای کابین (با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرومتر) را در چهار دقیقه از بین می‌برد، البته به شرط آنکه همه شیشه‌ها بالا باشند. طبق گفته‌های بی‌وای‌دی، S7 اولین محصول تولید انبوه جهان است که چنین آپشنی را در اختیار مشتریانش قرار داده است!

* ظرفیت ۷ نفر / طول ۴٫۸ متر / وزن ۱۷۵۰ کیلوگرم / حجم صندوق ۳۶۵ لیتر / قدرت موتور ۲۰۳ اسب بخار/ مصرف سوخت ۷٫۵ لیتر / نوع موتور ۲۰۰۰ سی سی

*** قیمت: ۸۳۰ میلیون / اس دبلیو ام G01 / مدل ۱۳۹۹
در اس دبلیو ام G01 با کراس‌اووری چینی روبه‌رو هستیم که از روحی ایتالیایی برخوردار است! این شرکت تا پیش از آنکه توسط برلیانس در سال ۲۰۱۶ خریداری شود، شرکتی ایتالیایی بود که بیشتر با موتورسیکلت‌های خوش‌دستش شناخته می‌شد. چیزی که در G01 بیش از هر چیز توجه خریداران را به خود جلب می‌کند، تعدد آپشن‌های ایمنی این کراس‌اوور توربو است: سیستم توزیع ترمز و انواع ترمزهای ضدقفل، کمکی، پارک برقی و اضطراری در کنار سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار تصادف جلو، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای و سامانه تشخیص عابر پیاده و موجودات زنده است که در کمتر خودرویی در این کلاس مشاهده می‌شود. تریم داخلی چرم و نورپردازی داخلی نیز باعث شده کابین اس دبلیو ام یک سر و گردن از رقبا بالاتر باشد.

* ظرفیت ۵ نفر / طول ۴٫۶ متر / وزن ۱۶۲۰ کیلوگرم / حجم صندوق - / قدرت موتور ۱۵۵ اسب بخار / مصرف سوخت / ۹٫۶ لیتر / نوع موتور ۱۵۰۰ سی سی

*** قیمت:‌ ۸۰۵ میلیون / جک S5 اتوماتیک - مدل ۱۳۹۹
به نسبت دیگر گزینه‌های این لیست، جک S5 نقش پدربزرگ را ایفا می‌کند! پدربزرگی که اولین بار در سال ۹۳ در ایران مونتاژ و پس از مدتی تولید مدل اتوماتیک آن نیز آغاز شد. بازار خرید و فروش جک S5 همیشه داغ بوده و طراحی آن نیز که شباهت‌هایی به نسل پیشین هیوندای توسان دارد و در مجموع قابل پذیرش است. مزایایی که برای جک می‌توان نام برد عبارتند از موتور پرقدرت و پرشتاب، سواری نرم و هندلینگ مناسب، صندلی‌های ارگونومیک و فضای عقب جادار. البته کیفیت ادوات داخل کابین پایین بوده و معمولاً پس از چندی خریداران این خودرو را مجبور می‌کند به بازار لوازم یدکی مراجعه کنند. پشت سر موتور توربوی آن نیز حرف زیاد است و می‌توان نمونه‌های زیادی را در تعمیرگاه دید که در انتظار تعمیر خرابی آن هستند.

* ظرفیت ۵ نفر / طول ۴٫۴ متر / وزن ۱۵۴۵ کیلوگرم / حجم صندوق ۵۰۵ لیتر / قدرت موتور ۱۷۴ اسب بخار/ مصرف سوخت ۷٫۷ لیتر / نوع موتور ۲۰۰۰ سی سی /

*** قیمت: ۶۰۵ میلیون / دانگ‌فنگ SX6 - مدل ۱۳۹۹
دانگ‌فنگ SX6 متولد ۲۰۱۶ است که در سال ۲۰۱۹ نیز فیس‌لیفت مختصری را تجربه کرد. نسخه موجود در بازار ایران فیس‌لیفت این خودرو است که طراحی نه‌چندان شلوغ و ساده‌ای در قیاس با رقبا دارد. این مدل دانگ‌فنگ نیز می‌تواند شاسی‌بلندی مناسب برای خانواده‌ها باشد چون ظرفیت آن هفت نفره است و چینش صندلی جالب ۳+۲+۲ را در کابین به نمایش می‌گذارد: دو نفر در ردیف وسط و سه نفر در ردیف سوم قرار می‌گیرند. با این حال امکانات رفاهی آن محدود است و طراحی‌اش نیز چیزی ‌بین کراس‌اوور و ون است و ممکن است مطابق سلیقه هر کسی نباشد. گیربکس این مدل نیز از نوع CVT است که مزایا و معایب خاص خود را دارد و کسانی که به گیربکس دستی عادت دارند ممکن است چندان با آن راحت نباشند.

* ظرفیت ۷ نفر / طول ۴٫۶ متر / وزن ۱۴۲۵ کیلوگرم / حجم صندوق - / قدرت موتور ۱۴۷ اسب بخار/
مصرف سوخت ۷٫۵ لیتر / نوع موتور ۱۵۰۰ سی سی

*** یک میلیارد و ۹۰ میلیون / ریگان کوپا فلگشیپ - مدل ۱۳۹۹
ممکن است با شنیدن نام این خودرو از همان ابتدا رای به شکست آن بدهید. چون تجربه چینی‌های ناشناخته معمولاً در نهایت به شکست می‌انجامد‌ اما آن چیزی در ایران تحت عنوان ریگان کوپا شناخته می‌شود، همان مدل T600 کوپه است که تحت برند معروف زوتی در بازار چین فروخته می‌شود. طراحی ظاهری آن شباهت زیادی به فولکس‌واگن تیگوآن دارد و برای کسانی که با کپی‌کاری متداول در خودروهای چینی مشکلی ندارند امتیازی جذاب به شمار می‌آید. آپشن‌های کوپا متعدد هستند و هندلینگ آن در سواری معمولی نرم و راحت است‌ اما اگر خواهان رانندگی اسپورت مداوم با ریگان کوپا هستید ممکن است کمی ناامید شوید.

* ظرفیت ۵ نفر / طول ۴٫۶ متر / وزن ۱۵۹۰ کیلوگرم / حجم صندوق ۳۳۴ لیتر / قدرت موتور ۱۵۶ اسب بخار/ مصرف سوخت ۸٫۶ لیتر / نوع موتور ۱۵۰۰ سی سی

*** قیمت: ۸۴۰ میلیون / هایما S7 توربو - مدل ۱۳۹۹
هایما S7 به‌رغم توقف تولید آن یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای چینی بازار ایران است. بسیاری از مشکلاتی که این مدل در نسخه‌‌ دو لیتری داشت، در نسخه‌‌ توربوی ۱٫۸ لیتری برطرف شده و به ویژه شتاب‌گیری آن بهبود خوبی داشته است. قدرت هایما نسبت به دیگر رقبا در سطح خوبی قرار دارد‌ اما مصرف بنزین آن بالاتر است و خرج زیادی روی دست خریدار می‌گذارد. به‌رغم آپشن‌های کمتر، داخل خودرو فضای جادار و کافی برای راحت نشستن افراد در اختیار می‌گذارد. البته طراحی هایما نسبت به دیگر رقبای این لیست ممکن است کمی خسته‌کننده و تکراری به نظر بیاید. قابلیت‌های ایمنی هایما نیز در قیاس با رقبا کمتر است و گیربکس اتوماتیک آن بعضی اوقات به خوبی کار نمی‌کند.

* ظرفیت ۵ نفر / طول ۴٫۵ متر / وزن ۱۵۱۰ کیلوگرم / حجم صندوق ۴۰۰ لیتر / قدرت موتور ۱۷۰ اسب بخار/ مصرف سوخت / ۹٫۷ لیتر / نوع موتور ۱۸۰۰ سی سی

کدخبر: ۳۵۶۵۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر