کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۱۳۵۱
تاریخ خبر:

بررسی ‌ب.ام.و ۵۳۰i‌ ‌باقیمت بیش‌ از پنج میلیارد‌!

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| احتمالا روزی که کمپانی ب.ام.و نخستین نسل «سری ۵» را روانه بازار کرد هرگز فکرش را هم نمی‌کرد که چهار دهه بعد، این محصول لقب «کار‌آمدترین خودرو سواری جهان» را از آن خود کرده و با فروش بیش از ۷ میلیون دستگاهی، پرچمدار کلاس سدان‌های خانوادگی لوکس در چهار گوشه جهان شود.

سری ۵ در کشورمان نیز خودرویی کاملا شناخته شده به شمار می‌آید. باآغاز مجدد واردات خودرو به کشورمان در اواسط دهه ۸۰ خورشیدی، سری ۵ محصولات ب.ام.و در کنار دیگر برادران خود و انواع محصولات مرسدس بنز و تویوتا، نخستین خودروهای خارجی بودند که پای در جاده‌های ایران نهادند. چهره ظاهری فراتر از زمان به همراه فستیوالی از تجهیزات رفاهی و ایمنی سبب شد تا سری ۵ به سرعت در کانون توجه قشر متمول جامعه قرار بگیرد و این خودرو را به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های بازار مبدل سازد.

اما سال ۹۶ و چند ماه پیش از ممنوعیت واردات خودرو به کشور نسل نو سری ۵ در مدل‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ وارد ایران شد. البته این محصول به دلیل افزایش قیمت‌ها و التهابات ارزی هرگز نتوانست موفقیت اسلاف خود را در کشورمان تکرار کند. حالا بعد از گذشت چند سال، نمونه‌های کارکرده ۵۳۰i یکی از بهترین و البته گران‌ترین سدان‌های حاضر در بازار خودروی ایران به شمار می‌آید.

نگاه اول
در نگاه اول سری ۵ جدید را تلفیقی از مدل اسپرت ب.ام.و یعنی سری ۴ و سدان مجلل این کمپانی یعنی نسل جدید سری ۷ خواهید یافت. سری ۵ جدید (مدل ۵۳۰i) در سه تیپ Frontier، Premier و Superior در ایران عرضه می‌شود که در ادامه به ویژگی‌ها و تفاوت‌های هریک از این تیپ‌ها اشاره خواهد شد. در یک نگاه گذرا، چهره خارجی و نمای داخلی ۵۳۰i را می‌توان ترکیب مناسبی از طراحی لوکس و اسپرت دانست که البته چاشنی لوکس بودن آن کمی بیشتر از حد انتظار است.

شرکت ب.ام.و همچون گذشته برای نسل جدید سری ۵ نیز طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های دیزلی و بنزین‌سوز را در نظر گرفته است. نمایندگی وطنی ب.ام.و برخلاف سنت قدیمی این شرکت که نسل‌های پیشین سری ۵ را با دو یا چند نوع پیشرانه در کشور عرضه می‌کرد، این بار تنها مدل ۵۳۰i را به ایران آورد.

پیشرانه چهار سیلندر این خودرو که از نوع توئین توربو بوده، توانایی تولید ۲۵۲ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. این پیشرانه تنها ۱/۶ ثانیه زمان نیاز دارد تا این سدان ۷/۱ تنی را از حالت سکون به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برساند. هرچند مدل ۵۳۰i، سطح مطلوبی از دینامیک رانندگی را به ارمغان می‌آورد اما واقعیت این است که جای خالی مدل‌های پرقدرت این خودرو در بازار کشورمان حسابی توی ذوق می‌زند.

آپشن‌بندی
همانطور که پیشتر اشاره شد نسل نو ۵۳۰i در سه تیپ تجهیزاتی در کشورمان عرضه می‌شود. تیپ نخست که به نام Premier شناخته می‌شود همان تیپ یاپه ۵۳۰i در ایران است. از مهم‌ترین تجهیزات این تیپ می‌توان به تایرهای «ران فلت» با رینگ‌های کرومی ۲۰ اینچی، ریموت کنترل هوشمند با نمایشگر لمسی، حسگر هوشمند صندوق عقب، سامانه مکش درب‌ها (اصطلاحا وکیوم درب)، سامانه تهویه مطبوع هوشمند ۴ کاناله، سامانه پارک هوشمند، سامانه نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (Head Up Display)، سیستم صوتی هوشمند با کنترل حسی و بدون نیاز به لمس دکمه‌ها

پکیج نور مخفی دکوراتیو داخلی و سامانه شارژ بی‌سیم تلفن همراه اشاره کرد. اما در تیپ Frontier تجهیزات بیشتری همچون گرمکن صندلی‌ها، سیستم صوتی حرفه‌ای ساخت برند «هارمن کاردون» با مانیتورهای پشت سری به چشم می‌خورد. در تیپ Superior یا همان تیپ فول‌آپشن ۵۳۰i نیز تجهیزات کامل‌تری مانند سامانه هشدار در مسیر مستقیم، سامانه حرکت در بین خطوط، صندلی‌های برقی به همراه ماساژور و سیستم صوتی حرفه‌ای ۱۴۰۰ واتی اضافه شده‌اند.

شرایط بازار
قیمت نسل نو ۵۳۰i در بدو ورود به ایران، از ۴۹۹ میلیون تومان (برای تیپ Premier) شروع می‌شد که این رقم در تیپ فول‌آپشن به ۵۷۴ میلیون تومان می‌رسید. اما حالا و بعد از چندین و چند بار افزایش یا به عبارت بهتر جهش قیمت، به محدوده نجومی ۵ الی ۶ میلیارد تومانی (آن هم برای مدل‌های کم کارکرد و نه صفر کیلومتر!) رسیده که این رقم هیچ تناسبی با کلاس و توانایی‌های فنی یک سدان لوکس سایز متوسط ندارد‌ اما چه کنیم که در چهارشنبه بازارِ خودروی ایران، نباید دنبال حساب و کتاب بگردیم!

کدخبر: ۴۵۱۳۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر