کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۴۰۰
تاریخ خبر:

بررسی چهار پرونده حمله اراذل و اوباش به مردم

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| انتشار فیلم حمله اراذل و اوباش به بیمارستان پورسینا رشت در بامداد نهم مهرماه، در فضای مجازی واکنش‌های بسیاری در پی داشت. قمه‌کشی و ایجاد رعب و وحشت در میان بیماران و همراهان‌شان باعث مضروب شدن چهار نفر شد.درگیری دو گروه اوباش و کشاندن دعوا به داخل اورژانس بیمارستان حواشی بسیاری داشت تا جایی که فرمانده انتظامی شهرستان رشت از دستگیری اراذل و قمه‌کش‌های بیمارستان پورسینای رشت خبر داد و گفت: انتشاردهنده فیلم این حادثه تحت پیگرد قانونی است!

طرح مبارزه با اراذل و اوباش سال‌هاست که اجرا می‌شود. شبیخون ناگهانی ماموران پلیس به افراد شرور محله‌ها و دستگیری آنها و سپس نمایش دادنشان در برنامه‌های پلیس یا محله‌ای که این افراد دست به شرارت در آنجا زده بودند. پخش فیلم‌هایی از حملات اراذل و اوباش در محله‌ها که حالا سرعت انتشارشان افزایش یافته است. برق سلاح سرد و قمه که افراد شرور در هوا می‌چرخانند و عابران و رهگذران معمولی فقط به این موضوع فکر می‌کنند چگونه از جلوی تیغ تیز سلاح این افراد دور بمانند.

پلیس تلاش می‌کند با دستگیری این افراد جلوی‌شان را بگیرد و در اقدامی در شهریورماه دو گروه از اراذل و اوباش معروف را در تهران به خیابان‌گردانی آورد. همچنین در مهر سال جاری در طرح جمع‌آوری اراذل و اوباش پایتخت این افراد که دستگیر شده بودند نمایش داده شدند اما دیدن فیلم حمله افراد شرور به بیمارستان پورسینا رشت در بامداد نهم مهرماه باز هم این پرسش را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که چه زمانی واقعا این افراد شرور از سطح جامعه پاک شده و به اصطلاح معروف سر به راه می‌شوند و قلدر‌مآبی‌شان می‌شکند! در ذیل پنج حادثه‌ و تخریبی که توسط اراذل و اوباش رخ داده است را بررسی می‌کنیم.

* یک: حمله با قمه به بیمارستان پورسینا رشت
حوالی ساعت دو بامداد نهم مهرماه در حالی که بیماران و همراهان‌شان در بخش اورژانس بیمارستان پورسینا رشت منتظر بودند تا توسط پزشک ویزیت شوند،دریک لحظه عده‌ای به داخل بیمارستان هجوم می‌آورند و پشت سرشان هم چند نفر با قمه‌ای چرخان در آسمان وارد می‌شوند. فیلم این حمله که توسط دوربین‌های مداربسته ضبط شده است به سرعت در فضای مجازی منتشر شد.

زن و مردی که پسربچه‌ای همراه‌شان است سرگردان فقط راه فرار را پیدا می‌کنند تا تیغ قمه به ناگاه به آنها اصابت نکند.اما ماجرا چه بود؟ عده‌ای از اراذل و اوباش بیرون بیمارستان با یکدیگر درگیر شده بودند، یکی از آنها مضروب می‌شود که توسط هوادارانش به بیمارستان پورسینا آورده می‌شود و به یک‌باره گروه مقابل به دنبال آنها با قمه وارد بیمارستان می‌شوند. رئیس بیمارستان پورسینا رشت در تشریح حمله تنی چند از اراذل‌واوباش به اورژانس این بیمارستان گفت:

در این حادثه سه تن از همراهان فرد مضروب در نزاع مصدوم شدند و یک نفر همراه بیمار که برادر یک جانباز بوده است نیز دچار صدماتی شد که در حال حاضر حال عمومی آنها خوب است. سیروس امیرعلوی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هنگام انتقال مصدوم چاقو خورده به بیمارستان، کادر حفاظت فیزیکی با ۱۱۰ تماس گرفته و از نیروهای انتظامی درخواست کمک می‌کنند که در پی این تماس نیز کادر نیروی انتظامی در محل بیمارستان حضور یافته و آماده همکاری با کادر درمان شدند.

در فیلم منتشر شده هم حضور یک مامور پلیس در آخرین صحنه ها و در حالی که اشرار در حال ترک بیمارستان هستند به چشم می خورد. فرمانده انتظامی رشت هم درباره این ماجرا گفت: چند ساعت بعد از حادثه یکی از اراذل و اوباش که پیراهن خود را درآورده و به دنبال قدرت‌نمایی بود در یک عملیات و در حالی که قصد فرار داشت با اصابت گلوله پلیس به پایش دستگیر شد. سه نفر دیگر از اراذل هم همان شب درگیری دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

* دو: قطع دست نوعروس
چندی پیش در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع یک فقره درگیری منجر به نقص عضو در محله سعدی شیراز، بلافاصله ماموران انتظامی برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شدند. فردی معروف به مهدی ساطور به همراه همدستش در حالی که حالت طبیعی نداشتند، در یکی از کوچه‌های محله سعدی شیراز بدون هیچ دلیلی با قمه یک سواری پژو پارس پارک شده در محل را تخریب می‌کنند که اقدام آنان با واکنش اعتراضی مالک خودرو روبه‌رو می‌شود.

این فرد که از او با مهدی ساطور یاد می‌شود، به دنبال اعتراض مالک خودرو که یک تازه داماد بوده، به سمت او یورش برده و این شهروند را به همراه همدستش مضروب می‌کنند و وقتی نوعروس در دفاع از شوهرش به میدان می‌آید ضاربان با قمه اقدام به قطع دست او می‌کنند. این دو شرور از استان فارس فرار می‌کنند به کرمانشاه می‌روند و در نهایت در حالی که سوار اتوبوسی به سمت الیگودرز بودند توسط ماموران دستگیر می‌شوند و حالا مهدی ساطور و همدستش به این ماجرا اعتراف کرده‌اند اما دست نوعروس برای همیشه قطع شده است.

* سه: حمله شرورها به قهوه‌خانه مشیریه
شامگاه پنجشنبه ۱۴ آذر سال ۹۸ قهوه‌خانه فرات واقع در ابتدای خیابان اسلام آباد در منطقه مشیریه، شاهد حادثه هولناکی بود که مردان مسلح رقم زدند. دو مرد مسلح در حالی که صورت‌هایشان را با نقاب پوشانده بودند از خودروی پژویی پیاده شده و خیابان و قهوه‌خانه را به رگبار بستند. ماجرایی که طی آن راننده اسنپ به قتل رسید و پسر ۱۳ساله‌ای تیر خورد و مرد جوانی داخل قهوه خانه مجروح شد.

با شروع تحقیقات مشخص شد هدف اصلی مردان مسلح فردی به نام سیروس بوده که پاتوقش در قهوه‌خانه بوده است ولی وی آن شب به آنجا نرفته بود. اما آن شب در خیابان خاتم‌الانبیا تهران، ساکنانش مانند فیلم‌های وسترن برق گلوله می‌دیدند که از کنارشان رد می‌شد. ‏آن شب علاوه بر صدای حدود ۱۳ تیرهوایی که شنیده شد، تعدادی نارنجک هم توسط اشرار در خیابان انداخته شد و آن‌ها با قمه شیشه‌های خودرو‌های پارک شده را نیز شکستند. بعدها عاملان تیراندازی و شرارت که دو برادر بودند دستگیر شدند.

با شروع تحقیقات مشخص شد هدف اصلی مردان مسلح فردی به نام سیروس بوده که پاتوقش در قهوه‌خانه بوده است اما وی آن شب به آنجا نرفته بود. سیروس در تحقیقات گفت: چند ماه قبل مرد جوانی در منطقه ورامین با شلیک گلوله به قتل رسید. او از افراد شرور منطقه بود و دوستان و اقوامش تصور می‌کردند که من در ماجرای قتل او مقصر هستم. به همین دلیل کینه به دل گرفته و درصدد فرصتی برای انتقامگیری بودند.سر دسته این باند و برادرش چندی بعد در یکی از شهرهای شمالی دستگیر شدند و به گفته سردسته باند مست بودم و یادم نیست چه اقداماتی کرده‌ام!

* چهار: تخریب ۹ خودرو در خانی‌آباد
شب یازدهم آذر سال گذشته، اهالی محله دولت‌خواه، با مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ تماس گرفتند و اعلام کردند در محله آنها اراذل و اوباش چنان با یکدیگر درگیر شده‌اند که خودروهای‌ شهروندان را برای کری‌خوانی و عربده‌کشی با قمه تخریب می‌کنند. هفت نفر از شهروندان منطقه دولت‌خواه توسط این اوباش مورد اصابت چاقو و قمه قرار گرفتند که دو نفر از آن‌ها به واسطه شدت جراحات وارده به مراکز درمانی منتقل و مابقی به صورت سرپایی مداوا شدند و ۹ خودروی شهروندان نیز تخریب شد.

با حضور ماموران در محل مشاهده شد که تعدادی از اراذل و اوباش کم سن و سال که بین ۱۸ تا ۲۱ سال سن داشتند با تجمع در خیابان و با استفاده از قمه، چماق، چکش و غیره به خودروهای شهروندان حمله کرده و اقدام به شکستن شیشه، آیینه و وارد کردن دیگر خسارات به آنها هستند که بلافاصله اقدامات برای دستگیری این افراد آغاز شد و ماموران پنج نفر از این افراد را دستگیر کردند.

این افراد در اظهارات خود اعلام کردند که ابتدا بر سر جای پارک خودرو با یکدیگر درگیر شده و دقایقی بعد به درگیریشان خاتمه دادند اما مدتی بعد دوباره یکی از طرفین برای انتقامجویی و قدرت‌نمایی درگیری را آغاز کرده که در پی آن نزاع شدت گرفته است. این ضاربان سنگدل و بی‌رحم در بازجویی اولیه به جرم خود اقرار کرده و پس از سیر مراحل قانونی روانه زندان شدند.

کدخبر: ۳۵۲۴۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر