کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۵۷۸
تاریخ خبر:

بررسی پنج پرونده بزن‌بهادرها و گنده‌لات‌های ایران

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| ‌ ماجرا درباره داش‌آکل، هفت کچلون، طیب حاج رضایی و امین آقا فرزانه نیست. داستان درباره گنده‌لات‌های امروزی ایران است. همان‌ها که در فضای مجازی برای یکدیگر به اصطلاح کری می‌خوانند، پشت بازو در فیلم‌ها و کلیپ‌هایشان به رخ هم می‌کشند و ریش‌های بلند و اتو کرده و سشوار کشیده‌شان رخ می‌نماید! گاهی هم برخی از این بزن بهادرهای امروزی سر از تبلیغات در اینستاگرام درمی‌آورند. گاهی هم فیلم قمه‌کشی و نزاع خیابانی‌شان منتشر می‌شود. اما انتهای ماجرای تمام آنها مرگ عجیب است. یا دستگیر می‌شوند و به جرم قتل دیگری به قصاص محکوم شده‌اند یا در نزاع دسته‌جمعی چاقو و قمه خورده‌اند یا در زندان بالاخره کشته شده‌اند.

در هر صورت تخریب خودروها و مغازه‌ها، قمه‌کشی و نزاع دسته‌جمعی پایان چندان خوشی ندارد. هفته گذشته فیلمی‌در فضای مجازی از شلیک پلیس به یک مرد منتشر شد. اما صحنه‌های قبلی فیلم حاکی از عربده‌کشی این شرور و قمه‌کشی‌اش در کرج بود به طوری که چند نفر در این قمه‌کشی آسیب دیده بودند. در نهایت تلاش پلیس برای دستگیری این شرور به مرگش منتهی شد. در این گزارش پنج پرونده گنده‌لات‌ها و بزن بهادرهای معروف را به همین بهانه بررسی کرده‌ایم.

یک: افشین ۲۸ ساله با ۱۰بار سابقه زندان!
شرور سابقه‌داری که حدود نیمی‌از عمر خود را در زندان بود، تنها چند هفته پس از آزادی از زندان به دلیل حمله به یکی از شهروندان و ضرب و شتم شدیدش با چاقو دستگیر شد. تیر سال ۹۸ پرونده‌ رسیدگی به یک نزاع شدید از سوی یکی از اراذل و اوباش به ماموران پلیس امنیت عمومی‌تهران بزرگ ارجاع شد و در جریان آن تیمی‌ویژه از ماموران پلیس امنیت تحقیقات خود برای شناسایی و دستگیری عامل این نزاع را آغاز کردند.

براساس گزارش‌های ثبت شده در پرونده، مردی در یکی از خیابان‌های محله نعمت‌آباد در جنوب تهران مورد حمله دو سرنشین یک موتورسیکلت قرار گرفته و حدود ۱۰نقطه از بدنش دچار جراحت شدید با چاقو شده بود، به طوری‌که خون زیادی از بدنش خارج شده و حدود یک هفته نیز در بیمارستان تحت مراقبت‌های ویژه قرار داشت.

همچنین براساس گزارش کلانتری و براساس ادعای شاکی پس از ترخیص از بیمارستان نیز این شرور به در خانه شاکی حمله‌ور شده و اقدام به تیراندازی در مقابل خانه کرده و متواری شده بودند.متهم به نام افشین، ۲۸‌ساله از اراذل و اوباش سطح یک منطقه نعمت‌آباد و دارای بیش از ۱۰‌فقره سابقه دستگیری و جمعا بیش از ۱۳‌سال سابقه حضور در زندان است و از زندان آزاد شده که دوباره دست به ارتکاب اقدامات مجرمانه زده است.

همچنین مشخص شد که فرد تحت تعقیب دارای نسبت خانوادگی با شروری است که چندی قبلش به اتهام آتش‌زدن کارتن خواب‌ها بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد.افشین متولد ۱۳۷۰ تا کلاس پنجم ابتدایی درس خوانده و از ۱۳‌سالگی به کانون اصلاح و تربیت رفته و هیچ وقت حوصله کار کردن و درس خواندن نداشته است. افشین در زمان دستگیری گفته بود من اگر آزاد شوم دوباره دستگیر می‌شوم بهتر است مرا بالا بکشند چون فکر نکنم تغییر کنم! این شرور خطرناک روی بدنش جای چاقو و خودسوزی وجود دارد و ادعا می‌کند هزینه‌های زندگی و خوشگذرانی‌هایش را دوستانش می‌دهند.

دو: محمود طالبی یا شاه مازندران
زمستان سال ۹۴ تصاویر قدرت‌نمایی فردی در فضای مجازی به شکل گسترده‌ای منتشر شد که خود را «شاه مازندران» معرفی می‌کرد. این تصاویر که حاوی قدرت‌نمایی و خشونت ورزی فردی با هویت محمود طالبی بود، جو عمومی‌استان مازندران و حتی استان‌های همجوار را تحت تاثیر خود قرار داد. تصاویر منتشر شده از محمود طالبی نشان می‌داد که او یکی از اوباش بابل را ربوده و با قمه و خشونت فراوان او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

شاخ و شانه کشیدن شاه مازندران پس از آن آغاز شد که او از زندان و تبعید آزاد شده بود. او مدتی پیش از خودنمایی رسانه‌ای در سیستان و بلوچستان دوران محکومیت و تبعیدش را می‌گذراند که با کسب رضایت از شاکیانش از زندان آزاد شد. او محکوم به مشارکت در قتل بود.او متولد سال ۶۲ بود و بالاخره دستگیر شد. در ۱۱ اردیبهشت سال ۹۶ پس از بررسی پرونده محمود طالبی در دادگستری مازندران حکم او صادر شد. «شاه مازندران» به اعدام محکوم نشد، به گزارش خبرگزاری قوه قضائیه، او به ۱۶ سال حبس محکوم شده بود تا اینکه صبح ۲۵ اردیبهشت سال ۹۶ اعلام شد او در زندان سکته قلبی کرده است!

سه: با دیدن خون آرام می‌شوم
اواخر اسفندماه سال ۹۳ بود و همه آماده استقبال از عید نوروز بودند. خودرو دو جوان مقابل دکه‌ای در محل سراج توقف کرد تا پسر اهل محله خزانه سیگار بخرد، همان که پسر جوان از خودرو پیاده شد با مصطفی بختی‌، شرور سراج چشم در چشم شد و درگیری آن‌ها بالا گرفت، پسر ۲۷ساله در یک چشم به هم زدن با چاقو، شاهرگ پسر غریبه را می‌زند و از محل فرار می‌کند.ساعتی بعد پسر مجروح می‌میرد و اراذل محله سراج به اتهام قتل تحت تعقیب قرار می‌گیرند. سه ماه بعد مصطفی دستگیر و مشخص می‌شود او از اراذل و اوباش محله سراج بوده که بسیاری از جرایمش عربده کشی، نزاع و قدرت‌نمایی است.

او در آن زمان گفته بود:« وقتی چاقو بزنی چاقو هم می‌خوری. من حتی یک بار در درگیری ششم سوراخ شد اما از مرگ نجات یافتم. بعضی از خط خطی‌های روی صورت و گردنم را خودم در درگیری‌ها با چاقو زدم تا طرف مقابل بترسد و از من حساب ببرد. اول اینکه همین چاقو باعث می‌شود تا دیگران از تو حساب ببرند، دوم اینکه من وقتی در درگیری خون می‌بینم، آرام می‌شوم. در بعضی از درگیری‌ها خودم صورتم را با چاقو خط انداختم!» او چندی بعد در زندان رجایی‌شهر اعدام شد.

چهار: مهدی گاوزن در زندان یا مرده؟!
در فروردین ماه امسال، مهدی معروف به مهدی گاوزن، یکی از معروف‌ترین اشرار مازندران که پس از قتل جوانی در یکی از روستاهای شهرستان بابل در حال فرار به سمت یکی از شهرهای مرزی بود، دستگیر شد. چندی پیش اهالی روستای گتاب در حوالی شهرستان بابل با شنیدن صدای شلیک گلوله که از یکی از باغ‌ها به گوش می‌رسید راهی آنجا شدند. داخل باغ پسر جوانی غرق در خون روی زمین افتاده بود و همزمان شاهدان دو مرد را دیدند که با خروج از باغ سوار یک خودروی پژو شده و از محل گریختند.

با گزارش ماجرا به پلیس و اورژانس جوان مجروح که هدف اصابت تیرهای شلیک شده از یک سلاح شکاری قرار گرفته بود به بیمارستان منتقل شد اما شدت جراحات او به حدی بود که تلاش پزشکان برای نجات جانش فایده‌ای نداشت و وی به کام مرگ فرو رفت. کارآگاهان پلیس در تحقیقات اولیه هویت مقتول را که مردی ۳۲ساله بود شناسایی کردند و در بررسی‌های تخصصی معلوم شد که یکی از اشرار معروف مازندران به نام مهدی و معروف به گاوزن در این جنایت نقش دارد.

تحقیقات نشان داد که این مرد از مدتی قبل با مقتول اختلافات شخصی داشته است. او روز حادثه همراه یکی از دوستانش سراغ مقتول که در بابل حضور داشته رفته و به بهانه‌ای او را سوار خودروی پژو کرده بود. سپس همگی آنها راهی روستای گتاب و پس از آن وارد یک باغ شده بودند. پس از ورود به این باغ بود که مهدی و همدستش با استفاده از یک سلاح شکاری به سمت مقتول شلیک کرده و پس از کشتن او هر دو از محل گریختند.

با این اطلاعات دستور بازداشت مهدی و همدستش صادر شد. بررسی‌ها نشان می‌داد این مرد که به گاوزن معروف است از اشرار مشهور مازندران است که چند سال پیش هم در جریان کل‌کل و کری خوانی‌های اشرار برای هم در فضای مجازی، کلیپ‌های مختلفی از او منتشر شده بود. تحقیقات همچنین مشخص کرد وی که طرفداران زیادی در فضای مجازی پیدا کرده پیش از این هم از سوی پلیس به جرم شرارت دستگیر شده است. اکنون او به جرم اتهام قتل جوان ۳۲ساله همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

پنج: سرانجام وحید مرادی و مرگ در زندان
وحید مرادی جنجالی‌ترین پرونده را در میان این افراد دارد. او چه در دوران زندگی و چه مرگش همیشه با حواشی مواجه بود. وحید مرادی؛ ۲۶ اردیبهشت ۹۷ در یک نزاع در خیابان ۲۱ ولنجک، با ضربات چاقو یکی از دوستان بیست و هشت‌ ساله‌اش به‌نام حسین را به‌قتل رساند و از محل جنایت متواری شد که مأموران پلیس اداره آگاهی پایتخت وی را هنگام فرار از کشور و در ۵۰۰متری مرز کشور ترکیه بازداشت کردند.

وحید درباره علت قتل حسین گفته بود: دو ماهی بود که از زندان آزاد شده بودم، حسین وقتی فهمید آزاد شده‌ام، با من تماس گرفت و گفت به خانه‌اش بروم، در منزلش چند تا از دوستانمان نیز حضور داشتند، حسین در آن مهمانی از من فیلمبرداری کرد و گفت فیلم را در لایو اینستاگرام قرار می‌دهد و از من خواست مقابل دوربین صحبت کنم.وی افزود: من به حسین گفتم، به خاطر تعهدم نمی‌خواهم از من فیلم بگیرد، او ناگهان فحش ناموس داد، من نیز که روی این مسائل حساس هستم، با هم درگیر شدیم و او و دو نفر دیگر را با چاقو زدم. وحید پس از بازداشت، به زندان رجایی شهر انتقال یافت تا اینکه ۱۱ تیر ۹۷ حین هواخوری در زندان رجایی‌شهر کرج به قتل رسید.

بررسی‌های اولیه نشان داد که وحید مرادی با سلاح دست‌ساز داخل زندان (تیزی) و نه با چاقو یا قمه به‌قتل رسیده است. کارآگاهان در ابتدا چند متهم را در پرونده قتل وحید مرادی شناسایی کردند تا اینکه سعید به عنوان متهم اصلی قتل وحید شناخته شد. اما این پرونده با اعتراض‌های مجدد دوباره بررسی شد. در ادامه مجدداً با اعتراض متهم به حکم صادره، پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد که دیوان عالی کشور این بار نیز ایراداتی به پرونده وارد دانست و پرونده بابت رفع ایرادات به دادسرای امور جنایی تهران ارسال شد تا تحقیقات در این پرونده کامل شود.

کدخبر: ۴۱۴۵۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر