کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۹۲۳۶
تاریخ خبر:

بررسی هفت پرونده دردناک قصور پزشکی

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| خطای پزشکی از آن دسته جرايمی است که به‌راحتی از کنار آن نمی‌توان گذشت. انگار جانت را به امین‌ات بسپاری و بعد هم ناگهان تو را راهی مرگ كند. ماجرای قصور پزشکی در پرونده افراد معروف هم سروصدای بسیاری کرد. ماجرای مرگ عباس کیارستمی کارگردان مشهور، عارف لرستانی بازیگر و علی انصاریان فوتبالیست قدیمی.

این پرونده‌ها درباره خطای پزشکی جنجال‌ زیادی داشت. در هفته‌های گذشته هم شکایت از برخی پزشکان در دادسرای جنایی به دلیل مرگ بیمار، افزایش داشت. مرگ مرد ۶۰‌ساله زیر تیغ جراحی قلب، مرگ مرد میانسال بر اثر دیالیز در بیمارستان غرب تهران، مرگ مرد میانسال در کلینیک زیبایی غرب تهران، مرگ زن میانسال پس از عمل جراحی در شمال تهران، «پیکرتراشی» كه جان مرد جوان را در بیمارستان گرفت و مرگ زن میانسال زیر تیغ جراحی ستون فقرات؛ اینها عناوینی است که فقط در اردیبهشت امسال رخ داده است.

‌24 اردیبهشت ماه، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: «سال گذشته ۱۰۰ مورد پرونده پزشکی در هیات‌های انتظامی این سازمان تشکیل شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، ۳۰‌درصد افزایش داشته است.» او همچنین گفت: «20‌درصد شکایت‌ها مربوط به جراحی زیبایی است.» در این گزارش، هفت پرونده مرگ به دلیل قصور پزشکی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

یک: مرگ کودک در دندانپزشکی
مرگ روناک، کودک سه ساله اراکی كه قصور دندانپزشک منجر به این حادثه شد، واکنش‌های مختلف مردمی را در پی داشت. ماجرا به سال 1397 بازمی‌گردد. در شهر اراک دختربچه‌ای به‌نام روناک برای درمان دندان خود به دندانپزشکی مراجعه می‌کند، طبق گفته اظهارات مادر روناک، در زمان انجام درمان دندان روناک خون‌دماغ می‌شود، از دکتر خواسته‌ است اجازه دهد خون بینی روناک قطع شود، اما او گفته نیازی نیست، در این زمان سه نفر از دستیاران پزشک دست و پاهای او را می‌گیرند تا از جایش تکان نخورد و پنبه لوله‌ای را در بینی روناک می‌گذارند و در این زمان او شروع به خونریزی از بینی می‌کند.

هیچ امکانات و وسیله‌ای برای احیا نبود، تمام صورت و بدن روناک کبود شده بود، چشمانش تکان نمی‌خورد، در این زمان پزشک پنبه لوله‌ای را از بینی او خارج کرده و حجم زیادی از خون از بینی روناک خارج می‌شود. روناک تا یک هفته سطح هوشیاری‌اش کم بود و پس از گذشت یک هفته به کمای مطلق می‌رود و سطح هوشیاری او به صفر می‌رسد و جان خود را از دست می‌دهد، قصور دندانپزشکی روناک را در آستانه تولد سه سالگی به‌دست مرگ سپرد.

د‌و:مرگ هولناک زن جوان با تزریق خون اشتباه
زن جوانی که برای اقدامات پزشکی به یک بیمارستان در مرکز تهران مراجعه کرده بود، بر اثر تزریق اشتباه خون، جان خود را از دست داد. سه‌شنبه شانزدهم اسفندماه سال 1401 پرسنل انتظامات بیمارستانی در مرکز تهران مرگ زن جوانی را در این مرکز درمانی به پلیس گزارش کردند. با اعلام این خبر، ماموران کلانتری ۱۰۵ سنایی و تیم بررسی صحنه جرم با دستور وحید ناصری، بازپرس ویژه قتل عمد شعبه چهارم دادسرای امور جنایی، راهی محل حادثه شدند و تحقیقات ابتدایی را آغاز کردند.

تیم جنایی در بیمارستان با جسد زن حدوداً ۳۵‌ساله‌ای مواجه شدند که احتمال مي‌رفت بر اثر قصور پزشکی جان خود را از دست داده باشد. تحقیقات ابتدایی حکایت از آن داشت، متوفی برای اقدامات پزشکی به بیمارستان مراجعه کرده که در جریان این اقدامات، خون اشتباه به او تزریق شده و همین موضوع مرگ زن جوان را رقم زده است. با دستور قاضی جنایی پایتخت، جسد زن جوان برای معاینات دقیق‌تر به پزشکی قانونی منتقل و با توجه به شکایت اعضای خانواده متوفی، پرونده برای رسیدگی قضایی به دادسرای جرايم پزشکی ارجاع داده شد.

سه: مرگ عجیب کودک ۷‌ساله با یک تب ساده
پسربچه ۷‌ساله‌ای که به علت تب به یک درمانگاه برده شده بود، حین تزریق آمپول به سرُمش بدحال و به بیمارستان منتقل شد اما جانش را از دست داد. خانواده پسر ۷ ساله دزفولی از مرگ فرزندشان پس از مراجعه به درمانگاهی در این شهر حین درمان خبر دادند. محمد پدر این کودک در تشریح ماجرا گفت: روز ۱۵ بهمن 1401 فرزندم به علت تب به همراه دایی و مادر خود به درمانگاهی در شهرک مدرس دزفول مراجعه و پزشک معالج برای فرزندم دارو تجویز می‌کند.

حین تزریق سرم و آمپول‌هایی که در سرم تزریق می‌شود، از دهان فرزندم کف بیرون می‌زند و پزشک به‌سرعت اقدام به خارج کردن سرم از بدن او می‌کند. هر لحظه حال فرزندم بدتر می‌شود و کادر درمان و پزشک به خانواده من می‌گویند که باید او را به بیمارستان منتقل کنند. در وضعیتی که فرزند من در زمان طلایی به مراقبت ویژه نیاز دارد، او را بدون آمبولانس به دست همسرم می‌دهند تا به بیمارستانی ببرند که با مکان حادثه و با توجه به ترافیک موجود فاصله بسیار دارد. خانواده من با وانت‌بار اقدام به انتقال فرزند بدحالم می‌کنند.

در بیمارستان مورد نظر هر چقدر با همان درمانگاه برای دریافت اطلاعات دارویی و مراحل درمانی که منجر به بدحالی فرزندم شده است، تماس گرفته می‌شود کسی پاسخ نمی‌دهد. خانواده من در مراجعه دوباره به درمانگاه متوجه می‌شوند که پزشک معالج نیم‌ ساعت زودتر از پایان زمان شیفت خود محل کارش را ترک کرده و به تماس‌های مکرر پاسخ نمی‌دهد. در حال حاضر، با توجه به وضعیت روحی خانواده، برای فرزندم گواهی موقت دفن صادر شده است. فهم حقیقت ماجرا برای ما بسیار مهم است. ما از مراجع قانونی، نظام پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و پزشکی قانونی درخواست داریم کنار خانواده داغدار ما باشند و در رسیدگی به این پرونده کوتاهی نکنند. پیگیری این پرونده ادامه دارد.

چهار: مرگ قبل از کاشت مو در کلینیک زیبایی!
مرد میانسال قبل از جراحی کاشت مو در یک کلینیک زیبایی در غرب تهران به کام مرگ فرو رفت. روز پنجشنبه بیست‌و‌هشتم اردیبهشت ماه، ماموران پلیس غرب تهران، مرگ مشکوک مرد میانسالی را در یک کلینیک زیبایی با تماس تلفنی به قاضی محمد‌جواد شفیعی، بازپرس ویژه قتل عمد شعبه پنجم دادسرای امور جنایی، گزارش کردند. با اعلام این خبر، تیم بررسی صحنه جرم پای در کلینیک موردنظر گذاشتند و با جسد مرد حدوداً 45ساله‌ای مواجه شدند که فوت کرده بود.

بررسی‌های اولیه حکایت از آن داشت متوفی قصد داشته در این کلینیک «جراحی کاشت مو» انجام دهد که بر اثر گرفتن آزمایش‌های اولیه قبل از کاشت مو فوت کرده است. در روند تحقیقات نیز خانواده متوفی پس از این حادثه، شکایت خود را از کادر پزشکی این کلینیک زیبایی مطرح کردند. با دستور بازپرس ویژه قتل عمد شعبه پنجم دادسرای امور جنایی، جسد متوفی برای معاینات دقیق‌تر به پزشکی قانونی منتقل شد و پرونده برای رسیدگی قضایی به دادسرای ناحیه 26 (جرايم پزشکی) ارجاع داده شد.

پنج: مرگ مادر 25 ساله
یکی از تلخ‌ترین مرگ‌هایی که به‌علت قصور پزشکی رخ داد، مرگ مادر ۲۵ساله در تهران بود. فاطمه سال ۹۷ دومین فرزندش را به‌دنیا آورد اما 10روز بعد از عمل سزارین، متوجه درد در ناحیه شکمش شد. این درد همیشه با او همراه بود اما زن جوان مهر سال 1400 به‌خاطر شدت درد که دیگر برایش غیرقابل‌ تحمل بود و به تصور این‌که کیست شکمی دارد، ام‌آرآی انجام داد و مورد جراحی قرار گرفت. زمان جراحی تیم پزشکی آنچه را که می‌دید، باورش نمی‌شد. سه‌سال تمام پس‌ از انجام عمل سزارین، گاز استریل در شکم زن جوان باقی‌مانده و علاوه‌بر سوراخ کردن روده‌اش، امعا و احشاء داخل شکم را با عفونت شدید روبه‌رو کرده بود. بعد از انجام این عمل، زن ۲۵ساله به علت عفونت زیاد جانش را از دست داد.

شش: مرگ به‌خاطر عمل لاغری
آخرین روزهای بهمن سال 1400، خبر مرگ زن 40‌ساله‌ای در ساری به‌علت عمل جراحی لاغری، سروصدای زیادی به‌پا کرد. بررسی‌های پرونده نشان داد زن ۴۰ساله برای کاهش وزن به یکی از پزشکان این شهر مراجعه و برای عمل لاغری در یکی از بیمارستان‌های خصوصی شهر بستری و پس‌ از انجام عمل با دستور پزشک این زن از بیمارستان مرخص مي‌شود اما ساعتی بعد با درد شدید در ناحیه معده به یکی از بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کند. بررسی‌های پزشک آن بیمارستان نشان داد در معده این بیمار مایع زیادی جمع‌ شده و باید هرچه سریع‌تر تحت عمل جراحی قرار بگیرد اما زن 40 ساله در زیر عمل دوام نیاورد و جانش را از دست داد. پس‌ از بررسی پرونده، قصور پزشک جراحی زیبایی مشخص شد.

هفت: مرگ مرد جوان زیر تیغ لاغری
اوایل تیر۹۷ مرد ۳۶ساله‌ای به یکی از بیمارستان‌های محدوده یوسف‌آباد مراجعه کرد تا طبق نظر پزشکش عمل لاغری انجام دهد. مرد سنگین‌وزن از این‌که قرار بود تا دو ماه آینده به وزن ایده‌آلش برسد، بسیار خوشحال بود. همه‌چیز خوب پیش می‌رفت و او برای انجام عمل در بیمارستان بستری شد.

مرد سنگین‌وزن وارد اتاق عمل شد اما در حین عمل یکباره همه‌چیز به‌هم ریخت و همین موضوع باعث نگرانی پزشک جراح شد. با حضور سایر پزشکان تلاش برای نجات جان مرد جوان آغاز شد اما او از زیر عمل زنده خارج نشد. در ادامه خانواده‌ او از پزشک جراح به اتهام قصور شکایت کردند. در جلسه بازپرسی مرد جراح با ابراز تاسف از مرگ بیمارش گفت من هیچ قصوری انجام ندادم و همه‌چیز در اتاق عمل خوب پیش می‌رفت تا این‌که یکباره حال بیمار دگرگون شد و ایست قلبی کرد. برای بازگشتش به زندگی تلاش کردیم اما موفق نبودیم و او جانش را از دست داد. در این پرونده نیز پزشک در مرگ بیمار مقصر شناخته شد.

کدخبر: ۵۱۹۲۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر