کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۸۰۶۲
تاریخ خبر:

بررسی نسل نو «هیوندای ولوستر» ۲۰‌هزار دلاری

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان | ‌ اگر از آن دسته ماشین‌بازهایی باشید که اندک علاقه‌ای به خودروهای اسپرت دارید حتما به خوبی با «هیوندای ولوستر» آشنا هستید. محصولی که با عرضه در سال ۲۰۱۱ پرچمدار کلاس جدیدی در صنعت خودروسازی به نام کلاس کوپه-هاچ‌بک شد. خودرویی جذاب و جوان‌پسند که تلفیقی از فرم یک خودروی هاچ‌بک و خلقیات یک خودروی کوپه است. ولوستر که با رنگ‌بندی متنوع و شاد ‌ روی خط تولید رفت، با خیابان‌های کشورمان بیگانه نیست و به ایران نیز آمد‌.

اما از آنجا که ورود این خودرو به بازار ایران (در سال ۲۰۱۴) همزمان شده بود با افزایش قیمت انواع ارز و گرانی افسارگسیخته در بازار خودرو، دیگر آنگونه که باید و شاید نتوانست خودی نشان دهد. با این حال ولوستر در مناطق آزاد کشور با قیمت مناسب خود توانست بازار خوبی را برای خود دست و پا سازد. حالا و پس از گذشت بیش از یک دهه از زمان معرفی نسل نخست این محصول، شرکت هیوندای نسل دوم ولوستر را روانه بازار ساخته است.

شکل و شمایل
نسل دوم ولوستر با داشتن فرم بدنه‌ای میان هاچ‌بک شهری و کوپه اسپرت، تعبیر تازه خودروساز کره‌ای از خودروی ارزان‌قیمت جوان‌پسند است. با نیم‌نگاهی به شکل ظاهری ولوستر، زبان طراحی دیگر محصولات هیوندای همچون نسل نو i30 و سوناتای جدید را به وضوح خواهیم دید. بهره‌گیری از خطوط نرم و مواج در سرتاسر بدنه از ولوستر خودرویی فانتزی ساخته.

چراغ‌های کشیده جلو به همراه عناصری چون جلوپنجره عظیم‌الجثه شش ضلعی و سقف پانورامیک را می‌توان از مهم‌ترین عناصر طراحی خارجی ولوستر نامید. جالب است بدانید هیوندای ولوستر جدید نیز همچون نسل پیشین خود با داشتن سه در‌ جزو معدود خودروهای نامتقارن تاریخ به شمار می‌آید. بدین‌گونه که سمت چپ خودرو (سمت راننده) همچون خودروهای کوپه دارای تنها یک در‌ و سمت دیگر خودرو همچون شیوه متداول خودروهای هاچ‌بک، دارای دو در‌ است.

مشخصات فنی
هیوندای به خوبی می‌داند که همه چیز تنها در ظاهر خلاصه نشده! از همین رو این شرکت اعلام کرده ‌ مدل جدید ولوستر را با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های کارآمد عرضه خواهد کرد. اصلی‌ترین آنها پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت را داراست. ضمن آنکه ۱۸۰ نیوتن متر بیشینه گشتاوری است که این پیشرانه تولید و در اختیار راننده قرار خواهد داد. مهم‌ترین برگ برنده پیشرانه جدید ولوستر را باید میزان مصرف سوخت آن دانست که به لطف بهره‌گیری از سامانه‌های نوینی چون سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و کنترل الکترونیکی مجموعه اگزوز، یکی از کم‌مصرف‌ترین پیشرانه‌های این کلاس به شمار می‌آید.

در کنار پیشرانه‌های کارآمد، دو نوع جعبه دنده شش سرعته دستی و خودکار نیز برای ولوستر قابل سفارش است‌ اما شرکت هیوندای برای رانندگانی که بیشتر به دنبال هیجان هستند یک پیشرانه توربو به حجم ۶/۱ لیتر را پیشنهاد می‌کند که می‌تواند ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. ضمن آنکه مدل قدرتمندتر ولوستر که با پسوند N قرار است به بازار عرضه شود (Veloster N) با پیشرانه ۲ لیتری توربوی خود می‌تواند ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد که ارقام فوق‌العاده‌ای برای چنین محصولی به شمار می‌آید.

همچنین رینگ‌های ۱۹ اینچی با تایرهای ساخت شرکت «میشلن»، رکاب‌های جانبی قرمزرنگ، اگزوزهای بزرگتر و کالیپر ترمز با رنگ قرمز از دیگر تفاوت‌های نسخه N با مدل استاندارد ولوستر خواهد بود.هیوندای ولوستر جدید با قیمت پایه ۱۸ هزار دلار در بازارهای جهانی عرضه می‌شود که با قیمت کمتر نسبت به رقبای ژاپنی و اروپایی خود توانسته در مدت زمان کوتاهی نگاه‌های بسیاری را به سمت خود جلب کند.

کدخبر: ۴۵۸۰۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر