کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۱۲۸
تاریخ خبر:

پیش‌بینی قیمت دلار در دو ماه آخر سال

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | هفت‌ سال است که اسکناس آمریکایی در ماه‌های بهمن و اسفند رفتاری کاملا مشابه از خود به‌‌نمایش گذاشته. دلار تا شب عید غافلگیرمان نخواهد کرد. دلار در هفت‌ سال گذشته ثابت کرده که دوماه آخر سال را با آرامش نسبی به پایان می‌برد. بررسی رفتار بازار ارز در این مدت نشان می‌دهد دلار در بهمن و اسفند به طور میانگین ۱٫۵درصد افزایش قیمت را پشت سر می‌گذارد. اگر بخت با ما یار باشد و پیش‌بینی‌مان درست از آب دربیاید، می‌توانیم امیدوار باشیم که دلار نهایتا با قیمت ۱۳هزار و ۷۵۰تومان به استقبال تعطیلات نوروز ۹۹ برود.

شرایط این‌روزهای بازار ارز شباهت زیادی به سال ۹۱ دارد. یعنی سالی که آخرین ترکش‌های تلاطم ارزی قبلی در بازار دیده می‌شد. در بهمن و اسفند آن سال دلار بازدهی منفی را در کارنامه خود ثبت کرد و این مورد دلیل دیگری برای خوش‌بینی‌مان به دوماه پیش رو است. در این گزارش روند تغییرات قیمت دلار در سال‌های ۹۱ تا ۹۷ را بررسی کرده‌ایم تا ببینیم بازار ارز در بهمن و اسفند چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

بررسی میزان بازدهی دلار

*** ثبات دلار در بهمن و اسفند ۹۱

سال ۹۱، همچنان آثار تلاطم ارزی در بازار باقی مانده بود و شاهد ادامه رشد قیمت دلار از سال ۹۰ بودیم. طوری که دلار این سال را با‌هزار و ۸۹۰تومان شروع کرد و نهایتا به سه‌هزار و ۴۳۰تومان رسید تا سرانجام دلار ۸۱٫۵درصد در این سال بازدهی داشته باشد. روند بازار ارز سال ۹۱ نشان می‌دهد هرچند قیمت این ارز تا اوایل خرداد به کمترین مقدار خود در سال ۹۱ یعنی‌هزار و ۶۰۰تومان عقب‌نشینی کرد، اما اواخر تابستان موج دوم تلاطم ارزی اتفاق افتاد و دلار تا اول بهمن‌ماه به سه‌هزار و ۴۳۰تومان رسید.

بررسی روند بازار ارز در دو‌ماه پایانی سال ۹۱ نشان می‌دهد دلار در بهمن‌ماه روند افزایشی به خود می‌گیرد و به بیشترین قیمت در سال ۹۱ یعنی سه‌هزار و ۹۰۰تومان می‌رسد، اما در ادامه با روند کاهش قیمت در اسفند، همه‌چیز به سر جای اولش برمی‌گردد. این مورد باعث می‌شود تا نهایتا بازدهی دلار در دو‌ماه آخر سال ۹۱ به صفردرصد می‌رسد. باید توجه داشته باشید که سال ۹۱ همچنان در تلاطم ارزی قرار داشتیم و هر روز شاهد نوسان قیمت دلار بودیم؛ شرایطی تقریبا مشابه وضعیت این روزهای بازار ارز.

*** رشد ۴٫۸درصدی دلار در بهمن و اسفند ۹۲

سال ۹۲، سال بازگشت آرامش به بازار ارز بود. بیشترین قیمت دلار در سال ۹۲ مربوط به خردادماه است که دلار به سه‌هزار و ۷۰۰تومان رسید. بازار ارز تا نیمه سال ۹۲ با تلاطم خداحافظی کرد و شاهد بازگشت قیمت‌ ارز به روند نزولی بودیم. این مورد باعث شد پاییز و زمستان سال ۹۲ شاهد ثبات قیمت در بازار ارز باشیم.

اولین روز بهمن‌ماه دلار با قیمت دو‌هزار و ۸۸۵تومان فروخته شد. این کمترین قیمتی بود که دلار در سال ۹۲ تجربه کرد. بررسی روند دلار در دوماه آخر سال نشان می‌دهد، اسفندماه ۹۲ افزایش قیمت نسبی در بازار اتفاق افتاد که باعث شد نهایتا بازدهی دلار در بهمن و اسفند به مثبت ۴٫۸درصد برسد. مقایسه قیمت پایان اسفند با ابتدای فروردین ۹۲ نشان می‌دهد بازدهی دلار در کل سال منفی ۱۱٫۸درصد بوده است.

*** افت چهاردرصدی دلار در بهمن و اسفند ۹۳

بازار ارز سال ۹۳ را با نرخ سه‌هزار تومانی آغاز کرد و هیچ‌موقع به این مقدار برنگشت. به عبارتی می‌توان گفت این کمترین قیمت دلار در سال ۹۳ بود. تا اوایل اردیبهشت دلار به سه‌هزار و ۳۰۰تومان رسید و تا آخر بهار در همین محدوده باقی ماند. دلار تابستان عمدتا در کانال سه‌هزار و ۱۰۰تومان قرار داشت و نهایتا تا پایان پاییز با افزایش نسبی به سه‌هزار و ۵۰۰تومان رسید.

اولین روز بهمن ۹۳ قیمت دلار سه‌هزار و ۴۸۵تومان بود. روند کاهش قیمت که از اول زمستان شروع شده بود تا پایان سال ادامه پیدا کرد و نهایتا دلار تا آخر سال ۹۳ به رقم سه‌هزار و ۳۴۵تومان رسید. این مورد نشان می‌دهد بازدهی دلار در دو ماه آخر سال منفی چهاردرصد بوده است. این بازدهی منفی در حالی اتفاق افتاده که روند کلی دلار در سال ۹۳ رو به رشد بوده. مقایسه قیمت ارز در ابتدا و انتهای سال ۹۳ نشان از بازدهی مثبت ۱۰٫۶درصد دلار دارد.

*** افت ۴٫۲درصدی دلار در بهمن و اسفند ۹۴

دلار در سال ۹۴ آرامش قابل توجهی داشت و نوسانات آن ناچیز بود. کمترین قیمت یک‌روز بعد از تعطیلات عید رقم خورد. ۱۴فروردین‌ماه دلار برای مدت کوتاهی روی نرخ سه‌هزار و ۲۰۰تومانی جا خوش کرد. در تابستان روند افزایشی آرام به خود گرفت و تا نیمه سال به سه‌هزار و ۴۰۰تومان رسید. این نرخ مدت‌ها در بازار ثابت باقی ماند. اول بهمن‌‌ماه ۹۴، دلار روی نرخ سه‌هزار و ۶۱۲تومان قرار داشت و تا نیمه بهمن در همین محدوده باقی ماند.

بالاترین قیمت دلار در این سال سه‌هزار و ۶۶۰تومان بود که در همان هفته اول بهمن‌ماه رقم خورد. از آن روز دلار روند کاهش قیمت به خود گرفت و تا آخر سال به نرخ سه‌هزار و ۴۶۰تومان برگشت. با این حساب می‌توان گفت، دلار در دو‌ماه آخر سال ۹۴ بازدهی منفی ۴٫۲درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. مقایسه قیمت اول فروردین با آخر اسفند این سال نشان می‌دهد، بازار ارز در این سال کلا ۳٫۴درصد بازدهی داشته است.

*** افت ۱٫۵درصدی دلار در بهمن و اسفند ۹۵

دلار تا نیمه سال ۹۵ یک روند آرام، اما صعودی در پیش گرفت. کمترین قیمت دلار همان روز‌های اول بعد تعطیلات عید رقم خورد که سه‌هزار و ۴۵۰تومان بود. این روند آرام، قیمت دلار را تا ابتدای آذرماه به سه‌هزار و ۶۸۰تومان رساند. آذرماه یک ماه پرتلاطم در بازار ارز بود که باعث شد نهایتا دلار در هفته اول دی به بالاترین قیمت خود در سال ۹۵ یعنی چهار‌هزار و ۱۲۰تومان برسد.

از آن روز دلار روند کاهشی به خود گرفت و در اولین روز بهمن‌ماه حدود سه‌هزار و ۷۸۶تومان قیمت‌ خورد. بعد از یک رفت و برگشت در بهمن‌ماه سال ۹۵، دلار تا ابتدای اسفند به جایگاه اول خود بازگشت و با ادامه روند کاهشی تا آخر سال به سه‌هزار و ۷۳۰تومان رسید. این مورد نشان می‌دهد، بازدهی دلار در دوماه پایانی سال ۹۵ منفی ۱٫۵درصد بوده است. روند کلی دلار در این سال نشان از بازدهی ۷٫۸درصدی دارد.

*** رشد ۴٫۸درصدی دلار در بهمن و اسفند ۹۶

سال ۹۶ آغازگر یک تلاطم دیگر در بازار ارز بود. این مورد در حالی اتفاق افتاد که فصل بهار دلار در آرامش کامل بود و تا مردادماه در حدود سه‌هزار و ۷۵۰ تا سه‌هزار و ۸۰۰ تومان باقی ماند. از مردادماه روند افزایش گام به گام آغاز شد و نهایتا دلار در ابتدای زمستان به چهار‌هزار و ۲۰۰تومان رسید. دی‌ماه ۹۶ آغاز تلاطم ارزی بود که هنوز هم می‌توان آثار آن را در بازار دید.

دلار از هفته دوم دی‌ماه با سرعت بیشتری شروع به افزایش کرد. این مورد باعث شد دلار اول بهمن به چهار‌هزار و ۵۵۵تومان برسد. ادامه‌دار بودن این روند در دوماه پایانی، کارنامه دلار را در سال ۹۶ با نرخ چهار‌هزار و ۷۷۳تومان بست. با این حساب می‌توان گفت، بهمن و اسفند این سال بازار ارز بازدهی مثبت ۴٫۸درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. مقایسه قیمت ابتدا و انتهای سال ۹۶ نشان می‌دهد، دلار در این سال ۲۲درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است.

*** رشد ۱۰٫۶درصدی دلار در بهمن و اسفند ۹۷

سال ۹۷ بدترین کارنامه در بازار ارز رقم خورد. کمترین قیمت دلار در این سال همان چهار‌هزار و ۸۰۰تومان روز اول عید بود. بازار ارز بعد از تعطیلات عید از کانال پنج‌هزار تومان عبور کرد و این روند تا نیمه سال ادامه داشت. جایی که دلار چهاربرابر شد و در هفتم مهرماه به نزدیکی قله تاریخی خود یعنی ۲۰هزار تومان رسید. هرچند، این قیمت در پاییز ۹۷ شکسته شد و نهایتا دلار روی مرز ۱۰هزار تومان زمستان را آغاز کرد. قیمت ارز از روزهای اول دی به مدار صعودی برگشت و در اولین روز بهمن به ۱۱هزار و ۶۳۰تومان رسید.

این روند افزایش قیمت تا آخر سال ادامه پیدا کرد و باعث شد پرونده دلار با نرخ ۱۳هزار و ۵۰۰تومان در سال ۹۷ بسته شود. مقایسه این دو نرخ نشان می‌دهد بازدهی دلار در بهمن و اسفند پارسال حدود ۱۰٫۶درصد بوده است. در کل سال ۹۷ قیمت این ارز ۱۸۳درصد رشد را پشت سر گذاشت که رقم قابل توجهی به نظر می‌رسد. بررسی روند هفت سال گذشته نشان می‌دهد، بازدهی دلار در بهمن و اسفند ۹۷ در بالاترین سطح قرار دارد.

کدخبر: ۳۰۵۱۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    طبق معمول میگن تقاضا برای سفرهای نوروزی زیاده دلار میره بالا!!!