کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۸۲۵۶
تاریخ خبر:

بررسی ‌قابلیت‌های جدید ‌‌سیستم عامل اندروید‌۱۴

روزنامه هفت صبح،‌ مجتبی بوالحسنی | هفته گذشته به جدیدترین محصولات سخت‌افزاری گوگل پرداختیم و توضیح دادیم که حضور این کمپانی در بازار تلفن‌های تاشو می‌تواند تبدیل به موجی قابل توجه در این زمینه شود. با این حال گوگل در رویداد سالیانه خود تنها به رونمایی از سخت‌افزارهای جدید بسنده نکرد و در کنار آن اطلاعات جدیدی را از اندروید 14 منتشر کرد.

ساختاری که به عنوان جدیدترین نسل سیستم‌عامل‌های اندروید شناخته می‌شود و البته باید توجه داشت که تنها در اختیار جدیدترین و قدرتمندترین محصولات موجود در بازار قرار می‌گیرند. با این حال تغییرات و قابلیت‌های جدید اندروید 14 نشان می‌دهد که گوگل در مسیر درستی حرکت می‌کند و هرچند به عنوان ایجاد دگرگونی اساسی در ساز و کار خود نبوده اما توجه ویژه‌ای به جزئیاتی داشته که می‌توانند کیفیت استفاده از تلفن‌های هوشمند را ارتقا قابل توجهی دهند.

گوگل از مدتی‌ قبل کلیدهای عبور (PassKeys) را ارائه کرده است اما این ویژگی هنوز به‌طور گسترده مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. اندروید ۱۴ به برنامه‌های شخص‌ثالث اجازه می‌دهد از گوشی و اثرانگشت شما برای ثبت‌نام و اجازه ورود استفاده کند. اندروید ۱۴ بخشی برای مدیریت هویت دارد که به کاربران کمک می‌کند چند کلیدعبور برای برنامه‌های مختلف ذخیره کند.

درواقع پذیرش این روش ازطرف برنامه‌های شخص‌ثالث مدتی طول خواهد کشید اما بسیاری از ابزارهای محبوب مدیریت گذرواژه‌ها، خیلی زود از ویژگی مذکور پشتیبانی خواهند کرد. طبق اعلام گوگل، این قابلیت در 1Password، Okta، Dashlane و Keepr دردسترس قرار خواهد گرفت. آیا تاکنون متوجه شده‌اید که برخی برنامه‌های به‌ظاهر استاندارد و مفید، اطلاعات شما را به آگهی‌دهندگان، کارگزاران داده و غیره می‌فروشند؟

امکان دارد هرگز از چنین موضوعی خبردار نشوید اما اندروید ۱۴ با تغییر شیوه‌های اشتراک‌گذاری داده‌های اپلیکیشن‌ها و ارائه گزارش‌های ماهانه، نسبت‌به فروش داده‌های کاربران هشدار می‌دهد. این ویژگی بخشی از ابتکار جدید امنیت داده‌ها در اندروید ۱۴ است. علاوه‌براین، زمانی‌که برنامه‌ها اجازه اشتراک‌گذاری موقعیت‌مکانی را درخواست کنند، هشدار خاصی نمایش داده می‌شود که اعلام می‌کند: «این برنامه می‌تواند داده‌های مکانی شما را با دیگران به‌اشتراک بگذارد.»

زبان طراحی Material You گوگل در اندروید ۱۴ نیز ارائه خواهد شد و امکانات سفارشی‌سازی مختلفی ارائه خواهد داد. گوگل در اندروید ۱۴ امکان ساخت تصویرزمینه با هوش مصنوعی را نیز دردسترس کاربران قرار خواهد داد. قابلیتPredictive Back درواقع یکی از ویژگی‌های اندروید ۱۳ بود اما اندروید ۱۴ آن را با انیمیشن‌های جدید بهبود خواهد داد.

با این قابلیت اساساً می‌توانید ببینید وقتی صفحه را به عقب بکشید، قبل از انجام این‌کار، چه چیزی را مشاهده خواهید کرد. شاید شنیده باشید گوگل برنامه جدید Health Connect را جایگزین Google Fit کرده است. این برنامه به شما اجازه می‌دهد داده‌ها را با گوشی‌تان به‌اشتراک بگذارید و حتی امکان دارد از قبل روی برخی گوشی‌ها نصب شده باشد.

این برنامه درواقع با اندروید ۱۴ یکپارچه خواهد شد. گوگل می‌گوید: «Health Connect در اندروید ۱۴ بخشی از این سیستم‌عامل خواهد بود و نیازی به دانلود جداگانه ندارد. به‌روزرسانی‌های این برنامه نیز ازطریق سیستم گوگل‌پلی انجام خواهد شد. APIهای برنامه Google Fit نیز تا سال ۲۰۲۴ همچنان دردسترس توسعه‌دهندگان خواهد بود.»

با اندروید ۱۴ می‌توان تعیین کرد کدام صدا در دستگاه‌های صوتی بلوتوثی مثل هدفون‌های بی‌سیم انتقال یابد و کدام صدا ازطریق اسپیکر گوشی پخش شود. برای اعمال این تنظیمات، بخشی اختصاصی در اندروید ۱۴ درنظر گرفته شده است. گوگل در اندروید ۱۴ به فرآیند‌های پس‌زمینه نیز توجه ویژه‌ای دارد که ازجمله می‌توان به پخش رسانه، ضبط صدا و ناوبری اشاره کرد. به‌عنوان بخشی از این تلاش، API جدیدی برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها دردسترس کاربر خواهد بود.

گوگل می‌گوید اگر کاربر انتقال داده را با API جدید اندروید ۱۴ آغاز کند، این فرآیند تا پایان ادامه خواهد یافت و در صورت قطع اتصال به‌طور خودکار متوقف می‌شود و پس‌از بازیابی اتصال بار دیگر از سر گرفته خواهد شد. وقتی با گوشی سامسونگ یا پیکسل خود عکس HDR می‌گیرید، شاید این‌کار را در قالبی انجام دهید که نمایش آن‌ها روی گوشی‌های قدیمی‌تر به‌درستی صورت نگیرد.

اندروید ۱۴ نوع جدیدی از تصویر JPEG را ارائه می‌دهد که درواقع دو تصویر در یک فایل است؛ عکس SDR معمولی که می‌تواند روی نمایشگر معمولی نشان داده شود و نسخه بهبودیافته که روشنایی فوق‌العاده‌ای را ثبت می‌کند و فقط روی نمایشگرهای سازگار با HDR نمایش می‌یابد.

گوگل به برنامه‌های دوربین شخص‌ثالث اجازه می‌دهد از قابلیت‌های حسگرهای پیشرفته استفاده کرده و تصاویر RAW ثبت کنند.گوگل در اندروید ۱۴ امکان مدیریت پردازش تصویر و تولید عکس‌های بهبودیافته را با الگوریتم‌های محاسباتی فشرده ازجمله عکاسی در نور کم، برای برنامه‌هایی مثل اینستاگرام و غیره که از دوربین دستگاه استفاده می‌کنند، فعال خواهد کرد.

علاوه‌براین API جدیدی به نام Scoanner Document fr ML Kit دردسترس توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت که با استفاده از آن می‌توانند رسید فیزیکی و سایر اسناد متنی را به‌صورت دیجیتال و با کیفیت بالا اسکن کنند. با ضربه زدن روی دکمه اشتراک‌گذاری اندروید، بخشی به‌نام ShareSheet نمایش می‌یابد. اندروید ۱۴ به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد ردیفی اختصاصی برای دکمه‌های اشتراک‌گذاری سفارشی‌شده در ShareSheet نمایش دهند.

پیش‌از این برای پخش صدای LossLess، کنترل کامل صدا دراختیار هدفون قرار می‌گرفت. اندروید ۱۴ با APIهای استاندارد، صدای LossLess را با وضوح بالا پخش می‌کند و ازطرف دیگر مشکلات کنونی را برطرف خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد اندروید ۱۴ پیکربندی خودکاری برای صفحه‌کلیدها، تشخیص حرکات پد لمسی، پیش‌بینی پیشرفته حرکت قلم و غیره ارائه می‌دهد. میشال رحمان در XDA برخی از این موارد را در نسخه بتا سیستم‌عامل مذکور مشاهده کرده است. نهایتا باید به این موضوع پرداخت که به احتمال فراوان اندروید ۱۴ در ماه آگوست یا سپتامبر ۲۰۲۳ منتشر می‌شود.

شرح عکس: اینبار گوگل تمرکز زیادی روی شخصی‌سازی صفحه نمایش داشته

کدخبر: ۵۱۸۲۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر