کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۲۶۲
تاریخ خبر:

بررسی عملکرد ستاره‌های پاییزی سینما

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | ‌ هدیه تهرانی، لیلا حاتمی،‌ امین حیایی، جواد عزتی، هادی حجازی‌فر،‌ محسن تنابنده و بهنوش طباطبایی چه عملکردی داشته‌اند؟ گیشه فیلم‌شان چگونه است؟

* یک: اکران پاییزی سینما در حالی شروع شد که نام هشت بازیگر مطرح بر سر در سینماها به چشم می‌خورد: هدیه تهرانی، لیلا حاتمی،‌ امین حیایی، جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، ‌محسن تنابنده و بهنوش طباطبایی. در این بین سابقه جواد عزتی نشان می‌دهد او در سال‌های اخیر به دلیل انتخاب نوع خاصی از فیلم‌ها گیشه بهتری را تجربه کرده. بقیه بازیگران شاخص و موفق هستند اما عنوان «گیشه‌ای» را یدک نمی‌کشند. البته حرفی تکراری است که یادآوری کنیم در سینمای ما فقط رضا عطاران و نوید محمدزاده می‌توانند مخاطب را به سالن بکشند.

* دو: غرض از تدوین این گزارش این نیست که بگوییم جای رضا عطاران و نوید محمد‌زاده خالی است. بلکه محور پرونده تحلیل بازی این هفت بازیگر شاخص است. به همین دلیل بخش عمده گزارش به تحلیل بازی هر کدام اختصاص یافته. اشاره‌ای هم به فروش فیلم‌ها کرده‌ایم تا مشخص شود فیلم هر بازیگر چه وضعیتی در گیشه دارد.

* سه: چینش اکران پاییز به گونه‌ای است که نمی‌توان از آن انتظار معجزه داشت. فیلم‌هایی که در ترکیب قرار گرفته‌اند، قدرت فروش بالا ندارند. هر چند در میان‌شان فیلم خوب دیده می‌شود اما ماجرای گیشه بحثی دیگر است. آن چه مشخص است این‌که سرنوشت گیشه پاییز در تداوم گیشه تابستان رقم می‌خورد. امسال برخلاف چند سال اخیر چینش فیلم‌ها طوری است که فروش‌ها از یک رقم معدود تجاوز نمی‌کنند.

* چهار: برای تکمیل بحث اکران پاییز،‌گزیده‌ای از صحبت‌های کارگردان‌ها را گردآوری کرده‌ایم. الزاما همه حرف‌ها به غر ختم نمی‌شود بلکه بیشتر فضای فیلم‌ها را در برمی‌گیرد. فراموش نمی‌کنیم که این روزها فیلم قابل تامل سال دوم دانشکده من ساخته رسول صدرعاملی هم اکران شده.

*** یک: هدیه تهرانی
چه فیلمی دارد: مسخره‌باز به کارگردانی همایون غنی‌زاده
چطور بازی کرده: «مسخره‌باز» اولین فیلمی ‌است که با بازی هدیه تهرانی در سال جدید اکران عمومی ‌می‌شود. این فیلم اولین تجربه کارگردانی همایون غنی‌زاده، کارگردان خلاق تئاتر در سینما است. او که پیش از ورود به عرصه سینما، نمایش‌هایی چون می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد، کالیگولا، ملکه زیبایی لی‌نین و… را به روی صحنه برده است، هنوز نسبت به گذشته خود و به‌بیان ‌دیگر خاستگاه خویش، احساس وابستگی دارد.

لوکیشن «مسخره‌باز» یک آرایشگاه حدوداً ۲۰متری است و تمام قصه در همین آرایشگاه پیش می‌رود. فیلم دارای شش‌شخصیت است که آقاکاظم(علی نصیریان)، دانش(صابر ابر) و شاپور(بابک حمیدیان) سهم بیشتری در آن دارند. هما با بازی هدیه تهرانی معشوق خیالی دانش است. دانش عاشق بازیگری و هنر است و در خیال خود فیلم‌های مختلف سینما را مرور می‌کند. به هما دلبسته است و گاه و بی‌گاه او را می‌بینید. شمایل هدیه تهرانی تجسم واقعی یک زن زیباروی کلاسیک است. این بازیگر برای نمایش جلوه‌های معشوق بودن، گرفتار رفتارهای تکراری و تصنعی نمی‌شود. او بی‌آلایش مقابل دوربین قرار می‌گیرد، جذابیت ظاهری‌اش را به رخ می‌کشد و می‌رود.

موقعیت فیلم در اکران: «مسخره‌باز» از چهارشنبه هفته گذشته اکران عمومی ‌شده است و طی دوروز ۲۴۰میلیون تومان فروش کرده. این رقم برای فیلمی ‌که نسبتی با گیشه ندارد، قابل قبول است.

پیش‌بینی فروش: نام «مسخره‌باز» سال پیش زیاد شنیده شد. در طول اکران تمرکز بر موقعیت کارگردانش بود که با یک کارنامه درخشان به سمت سینما می‌آمد. فیلم در جشنواره فجر دو جایزه گرفت و البته در افتتاحیه صحبت‌های همایون غنی‌زاده جنجال درست کرد. از مدت‌ها پیش از اکران،‌ تبلیغات کنجکاوی‌برانگیز فیلم را شاهد بوده‌ایم. این عوامل در جذب مخاطب به سالن‌های «مسخره‌باز» تاثیر دارند. ضمن اینکه در کنار هدیه تهرانی، ‌بازی علی نصیریان تحسین شده است. «مسخره‌باز» ظرفیت فروش تا دومیلیارد تومان را دارد. این میزان زیاد نیست اما برای این فیلم غیرگیشه‌ای قابل قبول است.

*** دو: لیلا حاتمی
چه فیلمی دارد: «مردی بدون سایه» به کارگردانی علیرضا رئیسیان
چطور بازی کرده: علیرضا رئیسیان کارگردانی است که بیشترین همکاری را با لیلا حاتمی‌ داشته. از آن‌طرف این بازیگر در قسمت اول و دوم سه‌گانه رئیسیان درباره چالش‌های زناشویی بازی کرده(چهل‌سالگی و دوران عاشقی). هر دو فیلم از آثار قابل تامل هستند که در زمان اکران بحث فراوانی درباره موضوع آن‌ها شکل گرفت و فروش خوبی هم داشتند. این پیش‌زمینه انتظارها را از کارگردان بالا برده بود؛ ‌خاصه اینکه این‌بار بخشی از قصه در خارج روایت می‌شد.

خروج دوربین اما به معنای جهان‌شمول شدن سوژه نیست. از آن‌طرف رئیسیان این‌بار منطق روایی قصه‌اش را برخلاف دوقسمت پیشین، محکم نکرده است. داستان فیلم از این قرار است: ماهان کوشان(با بازی علی مصفا) پس از ساخت یک فیلم مستند درباره خشونت، زندگی‌اش تهدید شده و همسرش سایه(لیلا حاتمی)، عاشقانه به کمک او می‌آید اما حوادثی پیچیده همه‌چیز را دگرگون می‌کند تا ماهان به خشونت فیلم خود گرفتار شود… نقد اصلی که به بازی لیلا حاتمی ‌وارد است، به بلاتکلیفی شخصیت سایه برمی‌گردد.

همین‌قدر سربسته و بدون اینکه داستان لو برود بگوییم که در پایان فیلم و بعد از کلی سوء‌تفاهم قرار است بدانیم سایه ریگی به کفش نداشته و قربانی سوءتفاهم شده. تمرکز رئیسیان که یکی از مشخصه‌های او بازی‌گرفتن از بازیگران است، بر قاب‌بندی و جاذبه‌های ظاهری بوده. احتمالا در این فرآیند، از آن بازی که همیشه از لیلا حاتمی‌ می‌گرفت، غافل شده است.
موقعیت فیلم در اکران: «مردی بدون سایه» بعد از سه‌هفته نزدیک به یک‌میلیارد فروخته است. این میزان فروش برای یک فیلم رقم پایینی محسوب می‌شود.

پیش‌بینی فروش: «مردی بدون سایه» ظرفیت رسیدن به فروش دو میلیاردی و بلکه بیشتر را هم دارد. فیلم با وجود برخی مشکلات می‌تواند مورد توجه طیفی از مخاطبان قرار گیرد. در کنار لیلا حاتمی، امیر آقایی، فرهاد اصلانی، علی مصفا، نادر فلاح، گوهر خیراندیش و نسیم ادبی در «مردی بدون سایه» بازی کرده اند.

دانلود PDF

کدخبر: ۲۸۵۲۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر