کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۶۷۹۵
تاریخ خبر:

بررسی علت محبوبیت برند کارفرمایی دیجی‌کالا در ذهن جویندگان کار

منابع انسانی ثروت هر سازمان است. تنوع در شغل‌های موجود در یک سازمان، ایجاد فرصت‌های برابر جنسیتی ، و استفاده از طیف گسترده سنی برای موقعیت‌های مختلف شغلی می‌تواند تجربه‌های زیستی تکرارنشدنی خلق کند. چه برای فرد، چه برای سازمان. همه دوست دارند در چنین سازمانی کار کنند. دیجی‌کالا دو سال پیاپی است که به عنوان مقصد محبوب جویندگان کار در ایران شناخته می‌شود. بررسی موردی چنین سازمانی - خانواده‌ای که همه دوست دارند عضوی از آن باشند- می‌تواند الگوی خوبی برای کسب و کارهایی باشد که شوق توسعه دارند. چرا جویندگان کار دیجی کالا را انتخاب می‌کنند؟

در دومین گزارش منتشر شده توسط منابع انسانی دیجی‌کالا، جزییاتِ تنوع و گستردگی در سطوح مختلف شغلی و انسانی را بررسی کرده‌ایم تا علت محبوبیت این برند ایرانی در ذهن افراد کشف کنیم. بر اساس گزارش ۱۴۰۰ منابع انسانی دیجی‌کالا، فرهنگ این سازمان به علت ماهیت پویایی که دارد، می‌تواند با تصـــــــــمیم‌گیری‌های هوشمندانه منجر به تســــــــــهیلگری در فرآیندها و بلوغ سازمانی شود. همچنین این کسب و کار بزرگ با استفاده از داده‌هایی که در اختیار دارد و با نگاه به آینده و رو به جلو، در یک فرآیند مستمر به جذب و پرورش استعدادها در جایگاه مناسب می‌پردازد.

تنوع در سرمایه‌های انسانی

با وجود تنوع و گستردگی در محصولات و خدمات دیجی‌کالا، نیاز به حضور افراد با دانش، تخصص و مهارت‌های گوناگونی در این مجموعه احساس می‌شود. تعداد همکاران دیجی‌کالا در هشت سال گذشته ۳۹ برابر شده و با حضور بیش از هشت هزار نفر، گروه انسانی بزرگی را از نسل‌های مختلف شامل می‌شود. ۶۶ درصد از کارمندان این مجموعه از نسل هزاره، ۲۸ درصد از نسل z و ۶ درصد از دیگر نسل‌ها هستند که خود عاملی برای رسیدن به درک مشترک همکاران می‌شود. در دیجی‌کالا با وجود تنوع سنی مختلف افرادی که عملکرد کاری مثبتی داشته‌اند مسیر ارتقا شغلی را با سرعت بیشتری طی می‌کنند و مدیران دیجی‌کالا در سنین مختلفی به این سِمت رسیده‌اند. جوان‌ترین مدیر خانم در دیجی‌کالا ۲۶ سال و جوان‌ترین مدیر آقا ۲۴ سال سن دارند و به طور کلی میانگین سنی مدیران ۳۵ سال است. امکان ارزیابی ۳۶۰ کارمندان از مدیرانشان منجر به شناسایی نقاط ضعف و قوت و تلاش برای بهبود آن‌ها شده است و از بین ۷۱۸۳ فرم ارسال شده ۶۱۱۱ فرم پر شده و ۳۰۳ مدیر مورد ارزیابی قرار گرفتند و ۸ درصد بهبود در تقاط ضعف داشته‌اند.

۲

۳

علاوه بر همکاری نسل‌های مختلف در کنار یکدیگر، همکاری افراد با فرهنگ‌های مختلف در کنار یکدیگر نقطه پرقدرتی برای پویایی و جذابیت محیط کار ایجاد کرده است. همکاران دیجی‌کالا در ۲۳ استان ایران و در ۳ دسته اصلی عملیات، غیرعملیات و تکنولوژی مشغول به کارند.

تنوع در مشاغل

تیم منابع انسانی دیجی‌کالا برای تامین و مدیریت سرمایه‌های انسانی در تلاش است که بستر متنوعی را در حیطه کسب و کار و مشاغل ایجاد کند که با وجود تنوع در سرمایه‌های انسانی به توسعه زنجیره ارزش دیجی‌کالا کمک می‌کند. الگوی تنوع در مسیرهای شغلی، گسترده شدن حیطه کسب و کار و سرمایه‌های انسانی حاصل نگاه‌های داده‌محور به سرمایه‌های انسانی در دیجی‌کالاست.

۸۲۸ عنوان شغلی مختلف در ۱۰ واحد عملیات، تکنولوژی، بازرگانی، بازاریابی، منابع انسانی، مالی، ریسک و حسابرسی، حقوقی، توسعه کسب و کار و تجربه مشتری وجود دارد که بیش از ۸۰۰۰ کارمند دیجی‌کالا در آن‌ها مشغول به کارند. این تنوع شغلی منجر به ایجاد مسیرهای شغلی متفاوت و هیجان‌انگیز در دیجی‌کالا شده است که البته این امکان فراهم است که افراد در موقعیت‌های شغلی مختلف جابه‌جایی داشته باشند و علایق خود را دنبال کنند.

تنوع تحصیلی همکاران دیجی‌کالا

بیش از ۷۹ درصد کارمندان دیجی‌کالا در رشته‌های تحصیلی و دانشگاه‌های مختلف تحصیل کرده یا مشغول به تحصیل هستند و مدرک کارشناسی و یا بالاتر دارند. نمودار تنوع تحصیلی همکاران دیجی‌کالا:

۴

چالش‌هایی از جنس مدیریت تنوع

با بررسی این حجم از تنوع در ابعاد مختلف چالش‌هایی از جنس مدیریت مطرح می‌شود که دیجی‌کالا با شش راهکار زیر به این گستردگی و تنوع در سرمایه‌های انسانی و مشاغل، پاسخ می‌دهد:

  • پرورش منابع انسانی چابک و داده محور با توسعه سیستم‌های اطلاعاتی منابع انسانی
  • جذب سرمایه‌های انسانی بااستعداد با استفاده از تست‌های جذب و استخدام و بهبود فرایند جامعه‌پذیری
  • مدیریت عملکرد در سطوح فردی و سازمانی با استفاده از سیستم‌های ارزیابی عملکرد، ارزیابی ۳۶۰ مدیران، فرایند ارتقا شغلی و برنامه‌ریزی بهبود عملکرد
  • شناسایی نیازهای آموزشی و توسعه سرمایه‌های انسانی با استفاده از گذر رشد و پیش‌بینی آینده
  • توسعه برند کارفرمایی از طریق کانال‌های برند کارفرمایی و رویدادهای این حوزه
  • توسعه فرهنگ قدردانی در دیجی‌کالا با استفاده از سیستم‌های قدردانی و مزایا

این چالش‌ها با شیوع کرونا بیشتر شد که البته با استفاده از مدل هیبریدی تا حد خوبی رفع شدند. در دیجی‌کالا همکاران غیرعملیاتی با مدل دورکاری و حضور حداقلی در دفاتر مرکزی به فعالیت خود ادامه دادند که به طور میانگین هر فرد ۲ روز در هفته به صورت دورکاری مشغول به کار بوده است. از نگاه مدیران دیجی‌کالا نقطه قوت این نوع از کار ارتباط شفاف و موثر با مدیر و شفافیت در اهداف، وظایف و مسئولیت افراد بود که البته با چالش‌هایی مثل عدم تعادل کار و زندگی و پیچیدگی‌های فرایندهای کاری در آن زمان بود.

فرصت‌های شغلی در دیجی‌کالا

ماهانه از هر موقعیت شغلی موجود در صفحه فرصت‌های شغلی دیجی‌کالا ۲۸ هزار نفر بازدید می‌کنند. و به طور متوسط برای هر موقعیت شغلی ۱۴۹ نفر متقاضی وجود دارد. یکی از دلایل بالا بودن نرخ تبدیل صفحه فرصت‌های شغلی دیجی‌کالا، اعلام موقعیت‌های شغلی جدید توسط همکاران در شبکه‌های اجتماعی خودشان است. بازه بررسی رزومه تا استخدام به طور متوسط در دیجی‌کالا ۷ روز است و به طور متوسط از هر ۵ نفری که مصاحبه می‌شوند ۱ نفر استخدام می‌شود که شامل زنان و مردان با دانش و مهارت در موقعیت‌های شغلی مختلف و با سنین متفاوت است.
فرایند جامعه‌پذیری برای هر فرد در سه ماهه اول استخدام انجام می‌شود که طبق گزارش منابع انسانی ۱۴۰۰ دیجی‌کالا ۸۱ درصد از همکاران جدید از این فرایند رضایت داشته‌اند. یکی از موضوعاتی که در مسیر شغلی افراد برای تیم منابع انسانی اهمیت بسیار زیادی دارد مسئله آموزش مهارت‌های تخصصی و نرم است و برای تحقق این امر دسترسی به دوره‌های آنلاین و حضوری به صورت رایگان برای افراد فراهم شده.

محبوبیت همراستای برند کارفرمایی

رویکرد دیجی‌کالا در توسعه برند کارفرمایی خود ایجاد همراستایی میان ارزش پیشنهادی و تجربه همکاران از حضور در سازمان است و سعی بر این دارند که آن چیزی را که در کانال‌های ارتباطی و رویدادها ارائه می‌دهد همراستا با تجربه زیسته همکاران از حضور در سازمان باشد. دیجی‌کالا علاوه بر کانال‌های ارتباط داخلی با همکاران، به منظور نمایش فرهنگ سازمانی برای علاقه‌مندان به خود، کانال‌های ارتباطی مختلفی را ایجاد کرده. برای آشنایی با فرهنگ سازمانی دیجی‌کالا می‌توانید صفحه اینستاگرام دیجی‌کالا لایف، صفحه لینکدین دیجی‌کالا و یا پادکست دی‌کست را دنبال کنید و یا در رویدادهای از دانش تا تجربه و دی‌تاک شرکت کنید و در صورت علاقه به فعالیت در این محیط پویا به صفحه فرصت‌های شغلی دیجی‌کالا مراجعه کنید.

کدخبر: ۴۷۶۷۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر